• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • I jeszcze jedno (1)

    mieszkańcy Kolbud, gminy Kolbudy, Pruszcza i gminy Pruszcz również czują się mieszkańcami Aglomeracji Gdańskiej zwanej potocznie Trójmiastem. Do przemyślenia.

    • 5 6

    • Od kiedy pruszcz wchodzi pod trójmiasto?

      TRÓJMIASTO ---> ----> GDAŃSK,SOPOT,GDYNIA...a czemu czwarte miasto?

      CZWÓRMIASTO

      • 0 0

  • Zrobić linię tramwajową Gdańsk Gł - Sopot -Gdynia Gł. (1)

    • 3 2

    • zwiększyć częstotliwość SKM do 6 minut

      • 1 0

  • tramwaj

    tozbudowa ok ??

    • 0 1

  • odwórciliśmy się od MORZA w kierunku SZADÓŁEK (1)

    • 11 1

    • Syf do syfa ciągnie

      • 3 1

  • No pięknie (1)

    Zupełny brak zainteresowania dzielnicami stogi i sobieszewo. Może wystąpmy z dziadowskiego miasta i zróbmy sobie własną jednostkę administracyjną, bo oni łupią nas podatkami nic w zamian nie dając.

    • 4 4

    • Zaczynam się nad tym zastanawiać

      Będziemy powiatem i tyle.

      REWELACJA

      • 0 0

  • A co z przedłużeniem od Brętowa w stronę Słowackiego i Zaspy? (1)

    Dlaczego nie myśli się o tramwaju na ulicy Żołnierzy Wyklętych czyli dawnej Nowej Słowackiego w stronę Galerii Bałtyckiej i dalej na Zaspę? Dlaczego nie pomyślano o tym budując estakadę nad Grunwaldzką?Jest miesce na tramwaj pomiędzy pasami ruchu a sadzi się tam drzewa nie myśląc perspektywicnie aby zamknąć pętlę komunikacyjną.

    • 3 1

    • Mało autobusów?

      • 0 0

  • Nowa Abrahama (1)

    Co Pan Piskorski wygaduje? Przecież już dawno wiadomo, że tramwaj nie może korzystać z sieci PKM bo tramwaj jest zasilany napięciem 500V a PKM 3000. Widać, że te ich plany to Matrix i mydlenie oczy mieszkańcom miasta....oj.....wybory samorządowe się zbliżają.....

    • 4 4

    • widać, że nie wiesz o istnieniu falowników oraz przetwornic o szerokim zakresie napięć zasilających

      gdyby napięcie było problemem, to pociąg EuroStar w życiu by nigdzie nie pojechał. A jeździ, korzystając z czterech systemów zasilania (3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, 25kV AC z trzeciej szyny). We Francji są dwa systemy trakcji elektrycznej i nie sprawia to problemów.

      • 2 0

  • Komunikacja szynowa to przezytek (4)

    Tramwaje to przeżytek. Drogie w budowie torowiska, drogie pojazdy, mała elastyczność. Współczesnosć i najbliższa przyszłość to Bus Rapid Transport (BRT) - z autobusami napędzanymi np. CNG. Niskie kozty budowy, tańsze pojazdy, większa elastyczność i komfort, no i szybszy przejazd - tramwaj pojedzie po tyych swoich szynach maks. 40 km/h, autobus może nawet i 70 km/h. A po trasie BRT mogłyby się również poruszać pojazdy uprzywilejowane - karetki, straż pożarna, ich czas dojazdu skróciłby się radykalnie. I zamiast czekac 20 lat na budowę 3 km linii tramwajowej, moglibyśmy mieć w tym czasie z 20 km szybkiej linii autobusowej.

    • 4 12

    • Powiedz to w Szanghaju. Nie dość, że ma blisko 500 kilometrów metra (2)

      to jeszcze buduje więcej. Chińczycy zawładną Zachodem jak Zachód nimi.

      • 5 0

      • tylko, że nam bliżej do Meksyku niż do Shanghaju (1)

        a tak naprawdę, to jeśli chodzi o komunikację to jesteśmy 50 lat do tyłu za Szanghajem oraz ze 20 lat za Meksykiem (w którym z sukcesem rozwijany jest właśnie BRT jako najefektywniejszy środek komunikacji miejskiej)

        • 2 1

        • Bla bla bla banały.

          Nic nie znaczące. Trzeba brać narzędzia i budować.

          • 0 0

    • BRT

      to fajny pomysl. Bierze pod uwage mniejsze koszty. Niestety nie przejdzie w rozdetej dotacjami uniokracji - nie oplaca sie urzednikom

      • 0 4

  • A kiedy przystanek SKM "Czerwony Most" przy ulicy Sandomierskiej

    On jest bardzo potrzebny - pół dzielnicy Południe mogłoby się tam przesiadać na SKM-kę.
    Nawet postawienie zwykłego przystanku SKM-ki by pomogło.
    I byłoby to tanie, bo tory od budowanej stacji Gdańsk-Śródmieście już tam dochodzą.

    • 5 1

  • (1)

    Dlaczego nie planuje się budowy linii tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej? Przecież to jest jakiś absurd by budować tramwaj na południe w nadmorskim mieście, gdzie wszystkie dzielnice znajdujące się nad morzem (Nowy Port, Letnica, Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo + Sopot) nie mają ze sobą ŻADNEGO bezpośredniego połączenia komunikacyjnego!

    • 9 0

    • Przeróbka i stogi

      wiesz gdzie to jest?to też leży nad morzem,zobacz w google

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane