• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni. Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską. Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską.

Nowe strefy płatnego parkowania działają w Gdyni od dwóch tygodni, ale nadal nie wszystkie elementy są gotowe. W części miejsc brakuje poziomych oznaczeń, choć opłaty i tak są pobierane. Sporo kontrowersji budzą też kryteria dotyczące wydawania abonamentów mieszkańcom stref, do których potrzebny jest meldunek i tytuł własności, współwłasności, leasingu, najmu lub dzierżawy auta.




Będą kolejne zmiany w płatnym parkowaniu w Gdyni?

Przypomnijmy

  1. Od 1 lipca za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie.
  2. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Co więcej, trzeba także płacić na dziewięciu parkingach poza strefą.
  4. W odpowiedzi na działania miasta opłaty za parkowanie wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Wiele miejsc, szczególnie poza Śródmieściem, pozostaje od początku lipca pustych.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni: ceny, dzielnice i abonamenty



  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Dziewięć parkingów, na których trzeba płacić poza strefą parkowania.

Nowe ceny abonamentów parkingowych w Gdyni



Mimo że od wprowadzenia nowych stawek minęły już prawie dwa tygodnie, nadal nie milkną kontrowersje wokół wprowadzonych zmian. Czytelnicy sygnalizują m.in. dyskryminujące wielu kierowców kryteria zakupu abonamentów dla mieszkańców - typ "M".

Jego cena wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 15 albo 20 zł. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.

Na podstawie abonamentu mieszkańcy strefy są uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Jest dostępny tylko dla osób zameldowanych na terenie danej strefy płatnego parkowania w Gdyni na pobyt stały lub tymczasowy.

Konieczny meldunek i zaświadczenie o rozliczeniu PIT



Wśród dokumentów potrzebnych do otrzymania abonamentu na preferencyjnych warunkach jest formularz ZAP-3 (zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem) lub zaświadczenie o rozliczaniu PIT-u w Gdyni, lub pierwsza strona zeszłorocznego PIT-u bądź dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które jest dokumentem poprawnie przesłanego PIT-u).

I tu pojawia się pierwszy problem.

- Wytyczną, której nie spełniam, jest fakt, że rozliczam PIT w Sopocie. W takim razie co jest ważniejsze, miejsce zamieszkania, gdzie miasto wprowadza strefę płatnego parkowania, czy fakt odprowadzania podatku? W tej chwili zaparkowanie samochodu potrzebnego do codziennego przemieszczania się zostało znacznie utrudnione. Poza tym przepisy dzielą mieszkańców na tych lepszych - płacących podatki i tych złych - podatków niepłacących w Gdyni. A przecież miasto nie daje miejsc za darmo mieszkańcom, co w jakiś sposób usprawiedliwiałoby zapis o podatku z tytułu finansowania stref. Za abonament trzeba płacić - i tu pytanie inne się nasuwa - czy segregacja i dyskryminowanie mieszkańców ze względu na podatek nie jest utrudnianiem dostępu do usługi? - pyta pan Marek.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.

Auto użyczone? Trzeba płacić wyższą stawkę za abonament



Kolejną kontrowersyjną kwestią są dokumenty związane z tytułem prawnym do samochodu. By kupić abonament, potrzebny jest dowód rejestracyjny bądź umowa darowizny z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, bądź umowa leasingu, najmu lub dzierżawy.

Zdaniem kolejnego czytelnika zapis może być niezgodny z prawem.

- Płacę podatki w Gdyni, jestem zameldowany w Gdyni, ale samochód zarejestrowany jest na firmę, w której pracuję. Mam go na stanie. Odbywa się to na zasadzie umowy użyczenia. Gdynia uważa jednak, że to nie wystarczy i mimo że chcę parkować pod domem, mam płacić za to ogromne kwoty. W innych miastach (np. u sąsiadów - w Gdańsku) takiego problemu nie ma, umowy użyczenia są dopuszczane - opisuje swoje perypetie kolejny czytelnik.
Dodaje, że w innych miastach takie zapisy były podważane przez sądy administracyjne.

- Zacząłem drążyć temat i zapoznałem się z podobnymi sprawami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie i Opolu, a po odwołaniu do sprawy krakowskiej również Naczelny Sąd Administracyjny, orzekły, że uzależnianie wydania abonamentu dla mieszkańca (z atrakcyjniejszą ceną) od konkretnej formy tytułu prawnego do pojazdu jest niezgodne z konstytucją. Ciekaw jestem, czy Gdynia jest świadoma, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że stworzyła bubel prawny utrudniający życie mieszkańcom - dopytuje.

Gdynia: nie ma kolizji z żadnym przepisem ustawowym



Jak się okazuje, Gdynia wprowadziła obowiązek okazania przez osobę ubiegającą się o abonament typu "M" w Biurze Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentów w postaci dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego oraz umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przy okazji zmian stawek i wprowadzenia nowych stref.

Urzędnicy wyjaśniają, że limitowanie tak określonego kręgu osób uprawnionych do nabycia abonamentów typu "M" i weryfikowanie tych uprawnień w oparciu o dokumenty urzędowe w postaci dowodów rejestracyjnych samochodów oraz o dowody pisemne w postaci odpłatnych umów cywilnoprawnych w zakresie korzystania z samochodów nie stoi w sprzeczności z żadnym przepisem ustawowym.

- Charakter odpłatności umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przemawia za wiarygodnością takich stosunków prawnych, skoro wskazane w ww. umowach opłaty leasingowe oraz należności czynszowe powinny być rejestrowane i weryfikowane w organach podatkowych stosownie do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426), ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020 poz. 1406) lub ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 poz. 815). Takiego wiarygodnego waloru nie posiadają umowy użyczenia, w związku z czym nie zostały one ujęte w zapisie znowelizowanej w 2020 r. uchwały - odpowiada Hanna Wyszyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czytelnicy: nie wszystkie miejsca oznakowane



Kierowcy zwracają też uwagę, że nie wszędzie wykonano poziome oznakowanie, a to zdaniem części z nich oznacza, że za parkowanie płacić nie trzeba. Przypomnijmy, że z tego powodu w 2016 r. Gdynia wykonywała poziome oznaczenia miejsc.

Było to pokłosie decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale Rady Miasta. Uznał on za konieczny pobór opłat za parkowanie tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki ustawy o drogach publicznych.

Coraz więcej wymalowanych miejsc do parkowania w Gdyni



Władze Gdyni: pionowe oznakowanie wystarcza



W odpowiedzi na nasze pytania władze miasta mówią, że obecnie opierają się już na innej podstawie prawnej.

- Miejsca podlegające opłacie, w strefie płatnego parkowania, muszą być wyznaczone za pomocą oznakowania pionowego. Rozstrzygnięcie wskazane w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2017 r. wskazuje, że znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należy przypisać decydującą rolę w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Oznakowanie poziome, w tej interpretacji przepisów prawa, pełni funkcję uzupełniającą - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W najbliższych dniach wszystkie linie mają być wymalowane. Okazuje się, że w tym, by zdążyć na 1 lipca, przeszkodziła pogoda.

- Oznakowanie poziome jest systematycznie wykonywane. Jednak prace przy nim limituje pogoda. Opady deszczu czy burze uniemożliwiają dokończenie oznakowania poziomego. Musimy zatem planować działania, opierając się na prognozach. Dodatkowym elementem utrudniającym wymalowanie linii parkingowych są porzucone samochody. Zaparkowane są w sposób uniemożliwiający wymalowanie pasa postojowego - dodaje Łucyk.

W Orłowie parkowanie płatne poniedziałek - piątek



Nie będzie też w najbliższym czasie zmian w Orłowie, skąd pochodzi spora część pretensji mieszkańców wskazujących, że strefa jest zbyt duża i jej wprowadzenie nie było konsultowane z aktywistami.

Wśród nich pytania o brak poboru opłat na pozastrefowym parkingu przy ul. OrłowskiejMapka w weekendy, czyli wtedy, kiedy jest on najbardziej oblegany.

- Przyjęliśmy zasadę, że parkingi w obrębie Śródmiejskiej SPP będą funkcjonować, tak jak sama strefa, czyli 7 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00, a parkingi znajdujące się w pozostałych strefach - 5 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00. Zasady pobierania opłat są jasne i czytelne. Płatny postój na terenie strefy C (Orłowo) i parkingu przy ul. Orłowskiej obowiązuje w identycznych ramach czasowych. To ułatwienie m.in. dla turystów, którzy nie muszą zastanawiać się, czy trzeba wnosić opłatę na parkingu w weekend - wyjaśnia.
Dodajmy, że codziennie może funkcjonować tylko Śródmiejska Strefa Parkowania, natomiast pozostałe strefy jedynie w dni powszednie. Podobnie jest w Gdańsku. Z kolei w Sopocie parkowanie jest płatne jedynie od poniedziałku do piątku.

Miejsca

Opinie (829) ponad 20 zablokowanych

  • Tyle lat u władzy (3)

    Daje potężne poczucie nieomylności.

    • 152 5

    • Ale skończy się eldorado (1)

      Szczurek bekniesz za to

      • 23 2

      • a założymy się, że nie ... ?

        • 7 1

    • Wiczlino

      Szczurek u siebie pod domem zrob płatny parking.

      • 2 0

  • (7)

    Na co czeka galeria Riviera i inne sklepy? Pokażmy władzom Gdyni, że w ten sposób miasto stacza się na dno. Niedługo zabraknie kasy w związku z "wymarciem" handlu i omijania Gdyni szerokim łukiem nawet na białą farbę!

    • 139 9

    • Mylisz się... Biedota może z buta do galerii śmigać (5)

      Ci co mają to przyjadą i zakupy zrobią

      • 5 5

      • (4)

        W centrach biedoty duzo nie ma, a tej która dojezdza do pracy spoza miasta zapewne nie spodoba sie, ze trzeba placic prawie tys zl za parkowanie. Za chwilę z braku pracowników moga poznikac ze stref male i średnie sklepy i różne usługi

        • 10 1

        • (3)

          Gdyby tylko istniał inny sposób dostania się do centrum niż samochodem! Ktoś coś słyszał?

          • 6 4

          • (1)

            Jeśli sugerujesz że da się komunikacją miejską, to przestań sobie żartować. Komunikacja jest dla młodzieży i emerytów, a nie dla ludzi dbających o swój czas.

            • 15 4

            • To da się leczyć, serio. Jesteśmy z Tobą.

              • 2 12

          • Im blizej dobrej komunikacji w 3miescie, tym drozej. Linia SKM podnosi ceny w okolicy a więc obniza liczbe ubozszych ludzi. Wiec pozostaja im albo wycieczki komunikacja albo samochód

            • 2 0

    • Wszędzie masz parkometry wiec o co chodzi(Baltycka, Metropolia, Madison)? Ludzie chcą za darmo parkować, bo do pracy bo mieszkam w pobliży a nie mam miejsca w hali garażowej albo dwa auta przyjeżdża klient i nie może zakupie zrobić. To my sobie sami gotujemy taki los. I wszystko musi być napisane i oznakowane, bo jak nie, to stanie na trawniku i kłóci się jeszcze ze tam nie ma zakazu wiec wolno mi. G a nie wolno. Myślenie włączcie i jak jeździcie autami (eksploatacja, ubezpieczenia), to przestańcie płakać na płatne strefy parkowania

      • 1 1

  • Może urzędnicy niech całkowicie zrezygnują z parkingów w mieście? Taka rewolucja pieszo-rowerowa.

    • 109 5

  • A znaki pionowe? (3)

    Parkowalam w centrum w sobote pod znakiem, ze parking platny od pn do pt i dostalam mandat. Jakim prawem ja sie pytam?

    • 91 7

    • (1)

      A za co ten mandat? Nie napisałeś czy za brak opłaty parkingowej, bo jeśli na przykład dostałeś za ciemnący olej to wiesz... Na mandacie powinna być wskazana podstawa prawna to sobie doczytaj.

      • 6 12

      • Za brak oplaty parkingowej. To oczywiste

        • 5 0

    • Zdjęcie. Nie wiem, czy to by coś dało, ale zdjęcie byłoby dobrym rozwiązaniem

      I niestety do sądu.

      • 8 1

  • Pamiętacie?

    Grupa trzymająca władzę...

    • 78 1

  • Jest też problem o którym sie nie mówi, dotyczy on osób mieszkających na granicach stref. Niestety, ale 300 metrów o których mowa w artykule na terenie których może parkować właściciel abonamentu jest ograniczone strefami. Czyli naprzyklad mieszkając na Piłsudskiego w strefie najdroższej (po lewej stronie idąc do morza) nie można parkować w po drugiej stronie ulicy gdzie jest już tańsza strefa wzgórza... Osoba taka płacąc najdroższy abonament może korzystać z połowy okręgu 300 metrów

    • 82 6

  • Przestałem jeździć do centrum (76)

    Po co sobie to robić? Trzeba wyraźnie dać do zrozumienia władzom co się o nich myśli przy urnie przy kolejnej okazji. Pan Myszkowski z ekipą zdecydowanie już się za bardzo zasiedzieli.

    • 508 33

    • Bardzo się cieszę. (25)

      Jeden złom w centrum mniej. Więcej miejsca i spokoju dla pieszych, którzy wiedzą do czego służy autobus. W Gdyni komunikacja miejska do centrum z każdej praktycznie dzielnicy jest całkiem dobra w porównaniu do innych podobnych miast.

      • 36 133

      • (4)

        Komunikacja całkiem dobra????????????? Taki wpis przed 8 rano? Wcześnie dziś zaczęli pracę urzędnicy IM Gdynia.

        • 82 16

        • A skąd wiesz, skoro ostatnio jechałeś komunikacją w podstawówce? (3)

          • 12 17

          • Ile km zrobił dziś rowerem wojciech szczurek? (1)

            • 29 3

            • A co mnie to obchodzi?

              Jak lubi stać w korkach to niech sobie stoi. Ja nie zamierzam.

              • 8 3

          • otóż to - nie wie

            tak po prostu sobie napisał

            • 1 2

      • To urzędników za dużo w tym mieście jest i może od redukcji ich płac trzeba zacząć (11)

        • 46 3

        • (9)

          Tylko szkoda, że większość szarych pracowników, głównie tych obsługujących podatników zarabia minimalną.

          • 6 10

          • zmień pracę, weź kredyt (7)

            • 14 6

            • To nie on marudzi że za mało zarabia. (3)

              Tylko trolle mają jakąś dziwną wizję urzędu w przekazie.

              Cały urząd zarabia mniej niż jeden Morawiecki na działeczkach :)

              • 5 5

              • Laboratorium inicjatyw spolecznych (2)

                Wiecie, że nie jesteście anonimowi.

                • 7 3

              • Pomieszałeś z farmą trolli Ziobry z której piszesz. (1)

                Użyjcie chociaż VPNa, bo wstyd...

                • 3 3

              • Wam sie tam juz styki przegrzewaja

                Ubych nie potrafi się przelogowac i podpisujecie lucyk, tw Malwina Krauze, przystojny pan, uczy się robić deepfake, ale login nie zawsze zmieni. Błędy, błędy, błędy.

                • 3 3

            • (2)

              Tak właśnie będzie. Ludzie zmienia prace a mieszkańcy stref będą musieli robic wycieczki na peryferia zeby dorobic klucze, isc do dentysty, itp

              • 9 1

              • Spokojnie, usługi zostaną. (1)

                Przecież okoliczni mieszkańcy też muszą gdzieś pracować.

                Skończy się tylko patologia z dojazdem do pracy po 20-30 km i więcej.

                • 3 9

              • a kto te usługi kupi?

                ...resztki emerytów mieszkających w "centrum"?
                Bo na przyjezdnych bym nie liczył...
                Chyba ze wysoko specjalizowane...

                • 4 1

          • I pełen socjał 13 14 wczasy, nagrody, kawka, ciasteczko, ploteczki, klimatyzacja, podpaski

            • 2 3

        • nie pezyjdzie

          ludzie glosuja nogami.

          • 0 3

      • Płatny trollu szczura, zabieraj się do roboty, nie płacimy ci za trollowanie! (3)

        • 23 7

        • dokładnie z to mu płacisz (2)

          może nie być fachowców od rozwiązywania realnych problemów, ale na propagandzie Szczurek nigdy nie oszczędzał

          • 11 1

          • (1)

            plaga pisich trolli, tam topi sie pieniadze podatnikow

            • 3 3

            • Ciekawe czy jak pod um kiedys przyjdzie tlum z widlami

              To też będziecie myśleć że to trole z pisu.

              • 4 2

      • (1)

        Nie ma to jak wstawić parkometry na węzłach przesiadkowych.

        • 21 1

        • parkometry i strzeżone, darmowe parkingi dla rowerów

          na odwrocie kwitów za wniesienie opłaty za parkowanie samochodu powinna się pojawić adnotacja: dziękujemy za sponsorowanie darmowego, strzeżonego parkingu dla rowerów. Takie rozwiązanie bardzo dobrze wpływa na zmianę nawyków komunikacyjnych.

          • 3 8

      • żal tyłek ściska?

        • 3 2

      • Jak zamkną droge to będziesz mógł chodzić na spacer jakiś km do najbliższego przystanku

        • 2 1

    • Nie znam sie na tym wszystkim.

      Ale kolega ze wsi obok mówi, że gnój wywozi się taczkami.

      • 33 7

    • Właśnie o to chodziło

      Jeden samochód mniej w centrum

      • 13 34

    • (27)

      UM wylał dziecko z kąpielą. Rozumiem pobudki i potrzebę uspokojenia ruchu w śródmieściu, ale skutki wprowadzenia strefy płatnego parkowania były do przewidzenia. Samochody zapełnią ościenne dzielnice. Nakładanie opłat na kolejne, spowoduje poważne konsekwencje. Niestety, czy tego chcemy czy nie, samochód jest istotnym elementem komunikacji, szczególnie biorąc pod uwagę to, gdzie i jak społeczeństwo mieszka.
      Urząd miasta stosuje tylko metodę kija - zakazy wjazdu, ograniczenia, opłaty nie dając nic w zamian.
      Skutek będize taki, że biznes w śródmieściu zacznie obumierać, ze względu na wysokie koszty funkcjonowania, prowadzący działalność w strefie płatnego parkowania nie mogą liczyć na preferencje. Ciekawe, jak właściciele knajp rozwiążą sprawę opłat za parkowanie aut zajmujących się dostawą jedzenia?
      Drugim powodem będzie spadek liczby klientów. Lepiej jechać do centrum handlowego, gdzie parking jest za darmo, wszystko jest w jednym miejscu.
      Brak konsultacji społecznych z mieszkańcami, nałożenie opłat (i podwyżka obecnych) na społeczeństwo w czasie gdy gospodarka próbuje się podnieść po serii lockdownów a budżety są mocno nadwyrężone to strzał w kolano tej administracji.
      To, co miasto zyska z wpływów za parkowanie, straci na wizerunku i wpływach z podatku czy najmu.

      • 73 11

      • (16)

        Biorąc pod uwagę gdzie i jak społeczeństwo mieszka to większość mogłaby spokojnie samochody odstawić i jeździć komunikacją... Właściciele knajp doliczą klientom cenę parkowania w koszcie dostawy a klientów stacjonarnych będę mieli więcej bo jakkolwiek osobom uzależnionym od samochodów ciężko to sobie wyobrazić, to dla dużej grupy osób miejsca bez samochodów robią się atrakcyjne.

        • 17 46

        • (7)

          Spokojnie jeździć komunikacją: jadąc z pracy spod PPNT do domu przy Batorym jadę nieraz trzema autobusami i zajmuje mi to tyle, ile przejście z buta tego odcinka. Mogę też wybrać samochód i skrócić czas podróży czterokrotnie.

          • 28 6

          • rozważ rower na co najmniej jednym z ogniw tego łańcucha mobilności. (3)

            skądinąd przypuszczam że ściemniasz z tą potrzebą przesiadania się

            • 7 13

            • "jednym z ogniw tego lancucha" (2)

              I co z nim zrobie?
              Przedmiot kosztjacy dobre 2k, zostawiac "pod chmurka" jako "ogniwo lancucha"?!

              Chyba dobrej woli i sponsoringu rowerowych jumaczy...

              Poza tym, zobacz sobie, rowerowy fantasto, jak wygladaja ulice skandynawskich osiedli, gdzie chodnikiem nie idzie przejsc, bo sa zastawione... rowerami!!!

              • 3 2

              • to teraz wyobraź sobie to miejsce zastawione taką samą liczbą blachosmrodów (1)

                tak wygląda polski krajobraz

                • 3 3

              • tylko to potafisz sobie wyobrazic?!

                Skoncz z "postapo", bo ci ryje beret...

                • 2 1

          • Masz bezpośredni trajtek 29. Jedzie 11 minut. Odjazdy co 15. (1)

            Po prostu szukasz wymówek, żeby sąsiad nie zobaczył Cię w komunikacji :)

            • 10 13

            • ale on lubi sobie pojeździć autobusami dlatego jeździ trzema

              • 4 1

          • ja to się zastanawiam dlaczego pięcioma nie jeździsz na tym odcinku

            • 4 0

        • (5)

          To przejdź się po restauracjach na Świętojańskiej i porozmawiaj z ich właścicielami. Od momentu ograniczenia liczby miejsc parkingowych spadła im liczba klientów. Okazuje się że większość rowerzystów nie zatrzymuje się by zjeść coś w restauracji, tylko wybierają miejsca gdzie jedzenie dostaną od razu (Kebab itp.)

          • 23 5

          • Jak Pan to wymyślił? (2)

            Na świętojańskiej całkiem sporo osób w ogródkach i knajpach, jeszcze żadna ulica, która pozbyła się parkowania na rzecz atrakcyjnej przestrzeni na tym nie straciła.

            • 8 19

            • Ja na przykład ostatnio byłem ostatni raz na Świętego Ducha w Gdańsku.

              Niby ogródek itp, a musisz wciągać spaliny z diesli i słuchać hałasu Januszy popylających 50 po bruku...

              • 10 3

            • Do czasu aż turyści wyjadą

              • 5 1

          • rozmawiałem z właścicielami restauracji

            wszyscy mówią, że liczba klientów znacznie wzrosła

            • 4 4

          • Matka czeka z obiadem na tych egoistów

            • 3 0

        • Jesteś młody, więc bezczelny swą młodością. Ale nie wszyscy są młodzi i sprawni. (1)

          Co ciekawe, Ciebie też to czeka.

          • 13 3

          • Jesli dozyje np 70 to zrewiduje swoje rewolucyjne podejście do komunikacji

            • 7 0

      • Coraz gorzej. (3)

        Dokładnie ul. Świętojańska po sezonie i tak już jest martwą ulicą to w tym roku lokali do wynajęcia będzie razy dwa. Wszyscy będą wybierać Riwierę. Brawo UM Gdyni

        • 54 6

        • (1)

          Bardzo chciałbym wierzyć, że wraz z poprawą jakości życia (mniej samochodów), spadnie popyt (a w ślad za tym ceny) mieszkań i lokali w centrum. Stanie się jednak dokładnie odwrotnie. Owszem, to niesprawiedliwe, bo ceny odjadą zwykłym mieszkańcom jeszcze bardziej, pozostanie nam mieszkanie na peryferiach, skąd komunikacją faktycznie długo się dojeżdża.

          • 6 3

          • ceny odjada, bo tworzy sie potiomkinowska enklawe dla wakacyjnych mieszkan

            A mieszkancow ruguje sie cenami i brakiem uslug potrzebnych do mieszkania a nie wakacyjnego "wypoczynku".

            Na dodatek robi sie to na koszt (przeciez musi to wygladac...) rugowanych mieszkancow i za ich pieniadze (miasto zyje z PIT).
            Rentierzy tutaj nie przeniosa "centrum interesow" a wymagania maja...

            • 9 3

        • Już dawno wybrali. Nawet tani sklep z ciuchami w miejscu tzw starych delikatesów zwinął żagle

          • 12 1

      • Pracownikow tez moze zabraknac. Ta czesc z nich, ktorzy komunikacja musieliby jechac bardzo dlugo zmieni prace. Trzeba bedzie dobrze placic zeby ktos chcial pracowac w strefie.

        • 12 3

      • Łatwo szerzyć dezinformacje ;) (3)

        "skutki wprowadzenia strefy płatnego parkowania były do przewidzenia. Samochody zapełnią ościenne dzielnice" - oczywiście, że były do przewidzenia dlatego SPP zostało wprowadzone w dzielnicach ościennych, np. Działki Leśne

        "Skutek będzie taki, że biznes w śródmieściu zacznie obumierać, ze względu na wysokie koszty funkcjonowania, prowadzący działalność w strefie płatnego parkowania nie mogą liczyć na preferencje." - najczęściej powielany mit, nie ma takiego miejsca na ziemi (co potwierdza szereg badań i przykładów z różnych miast polskich i europejskich) gdzie płatne parkowanie wpłynęło negatywnie na lokalne biznesy. Wyższa rotacja miejsc to większa szansa, że zmotoryzowany klient znajdzie miejsce do zaparkowania, mniej nielegalnego parkowania to atrakcyjniejsza przestrzeń a jak już wiemy głównymi klientami są wcale nie kierowcy a piesi.

        Miasta nie przewidują zniżek dla przedsiębiorców, bo:
        - strefa mijałaby się z celem, poza tym komu przyznać ulgi. Wszystkim pracownikom, wszystkich usług w Śródmieściu? a jeśli ktoś do pracy dojeżdża SKM a raz na jakiś czas korzysta z samochodu to też może preferencyjny abonament czy nie, bo może kiedyś będzie chciał przyjechać do centrum? a jak ktoś nie ma samochodu to też może korzystać z tej przestrzeni w jakiś inny sposób? W ten sposób ani nie osiągnie się wyższej rotacji ani nie zmniejszy się zatłoczenie w centrum.

        Przypominam, że miasto nie ma obowiązku budowy i utrzymywania miejsc parkingowych dla czyjegoś prywatnego dobra. Mimo tego utrzymuje ok. 3200 miejsc w samym Śródmieściu.

        "Ciekawe, jak właściciele knajp rozwiążą sprawę opłat za parkowanie aut zajmujących się dostawą jedzenia?" - w Gdyni są miejsca dla dostaw w Śródmieściu.

        • 9 9

        • (1)

          3200 miejsc, na ponad 11 000 mieszkańców Śródmieścia? Zaiste imponujący wynik.
          W każdym "europejskim mieście" wraz z wnoszeniem opłat za parkowanie, idzie rozwój infrastruktury, a nie tylko malowanie pasów i zakazy wjazdu.Dlatego nawet małe biznesy zyskują zamiast cierpieć. W Polsce posiadacze samochodów mają być tylko karani. Tylko ograniczenia, opłaty i ostracyzm. Promowanie pewnych grup społecznych kosztem innej, to właśnie przekładanie czyjegoś prywatnego interesu ponad kompromis i tworzeniu wspólnej przestrzeni.

          • 14 6

          • Skoro jest 0,3 miejsca na mieszkańca, czemu jest 0,6 samochodu?

            Czyżby 3200 samochodów stało gdzieś na dziko, a ich właściciele nie zauważyli przed zakupem że nie mają gdzie ich trzymać?

            • 4 11

        • Łucyk dowiezie, odwiezie, napisze, bla, bla, bla

          • 8 1

      • Sytuacja finansowa musi być zatrważająca, skoro jest parcie na łupienie mieszkańców, a syn niegdysiejszego szefa kupców hali

        myśli, że wszyscy gdynianie mają mentalność psrzedawców dziegciu i plastykowych rybek i dadzą się wziąć za mordę.

        • 13 1

    • Dziękujemy!! (7)

      • 8 23

      • też dziękuje szczurowi i kucykowi, za brak...klientów..wolą jechać do riviery czy do Rumii (2)

        tam wszystko załatwią bez płacenia haraczu za parkingi, jeżdząc po Gdyni po dziurach, stojąc w wiecznych w korkach, płace za parkingi a nie mam tego nic, poza coraz mniejsza ilościa klientów i zepsute podwozie... i

        • 31 4

        • Rumi jedno i. (1)

          Do szkoły

          • 1 2

          • Dlaczego jedno? Ja znam zasade, ze jesli w mianowniku koncowka jest ia to w dopelniaczu zmienia sie na podwojne i. Rumia to jakis wyjatek?

            • 0 0

      • Szczurek i ekipa out w następnych wyborach! (3)

        • 28 2

        • Tak, o niczym nie marzę jak o rządach Horały... (2)

          Właśnie buduje jeszcze większe lotnisko :D

          • 7 6

          • Żadnych prawników i politologów. Tylko ekonomistów i inżynierów z wizją. (1)

            • 14 0

            • Zadnych harcerzy i polityków przede wszystkim

              • 8 1

    • A za jestem za :) (6)

      A ja się cieszę - od kiedy mam elektryka, nie mam już problemu ze znalezieniem miejsca do parkowania, a sam nie płacę za parking, a korki też mi nie straszne bo jeżdżę po buspasach - Gdynia przyjazna elektromobilności, gdyby tylko punków do ładowania było nieco więcej...

      Polecam wszystkim, którzy nie lubią tracić czasu, pieniędzy i dbają o ekologię :)

      • 7 41

      • (1)

        auto elekryczne ma tyle wspólnego z ekonomią co odwaga z odważnikiem

        • 33 3

        • Kupa wygody za +50% ceny?

          Jak najbardziej spoko.
          Samochód z mocą powyżej 30KM też ekonomicznie nie ma sensu, a jednak ludzie je kupują...

          • 3 3

      • Abonament za parkowanie samochodem elektrycznym to 200 zł/m-c

        • 8 3

      • (2)

        Wszystko, o czym wspomniałeś nie ma nic wspólnego z miastem - to efekt decyzji rządu i ustawy o elektromobilności. Miasto na elektryk ma wylane, bo jedyna rzecz, na jaką mają wpływ to właśnie ładowarki. A sam napisałeś, że jest ich mało.

        • 9 3

        • To fakt że nie widać by miasto się interesowało elektrykami, ale przez to ze zrobili tyle buspasów okazało się, że w ten sposób przez przypadek wspierają elektromobilność :P

          • 3 0

        • Wylane nie mają - jakiś czas temu zlikwidowali kilka miejsc parkingowych pod dworcem i przeznaczyli je na "elektryki" - cały czas stoją puste a zaparkować nie ma gdzie.

          • 2 3

    • Na zbity pysk całą ekipę z UM Gdynia!!!

      • 18 3

    • Ja tez, bo w ogole nie musze jezdzic do Gdyni. Gorzej maja ludzie, ktorzy tam pracuja i dojezdzaja samochodem. Czesc zapewne przesiadzie sie na zbiorkom ale sa tez tacy, ktorzy mieszkaja w takich miejscach skad jazda komunikacja zajmuje duzo czasu. Zapewne szukaja juz innej pracy, nie w Gdyni. Firmy ze stref beda musialy podniesc wyplaty zeby ludzie chcieli tam pracowac albo przeniesc sie w jakies przyjazniejsze miejsce.

      • 13 1

    • ja też.

      • 3 0

    • W pełni się z Tobą zgadzam

      Moi znajomi rozważali przyjazd z dziećmi autem do Gdyni i zdecydowanie odradzilam.

      • 6 3

    • dziękujemy!

      jedno blaszane pudło w centrum mniej to krok w dobra stronę :)

      • 4 2

  • Podziękujemy w Wyborach (2)

    Ja już więcej nie zaglosuję na Szczurosława ani też na Lucykosława. Pamiętam jego wypowiedz jak zapewniał że w Gdyni nigdy nie bedzie strefy platnego parkowania a teraz polowa Gdyni platna. Najlepsza na Wzgórzu jest ul. Reja. Wjazd tylko dla mieszkańców z wykupionym abonamentem. O tym że chciałbym pojechać w gościne już nikt nie pomyślał bo nawet jakbym chciał zaplacic to nie mogę.

    • 141 7

    • Dodatkowo

      Na Reja są olbrzymie dziury w asfalcie, są tam od kilku lat. Dziury na głębokość przynajmniej 10 cm. Czy miasto cis z tym robi? Nie. Czy wyciąga rączkę po kasę?-jak najbardziej.

      • 17 1

    • nie tylko Reja, Wachowiaka i Kopernika też....

      • 3 1

  • Strefy parkowania (6)

    opłaty za postój w strefie płatnego parkowanie dokonuję za pomocą aplikacji Skycash i niestety nie ma tam do wyboru koloru strefy tylko strefa A/B/C lub śródmieście. Na parkometrach natomiast są kolory. Stąd moje pytanie jak osoba spoza Gdynia a nawet niektórzy jej mieszkańcy mają wiedzieć w jakiej są strefie? Czy nie można na parkometrach umieścić oprócz kolorów litery?

    • 101 1

    • W mobiparking są strefy (1)

      • 1 11

      • są ale oznaczone literami a nie kolorami

        • 9 1

    • (2)

      Nie chce mi sie studiowac stref wiec po prostu nie jezdze w ogole do Gdyni. O to zapewne chodzilo, zeby zrobic tak upierdliwy system zeby nikt nie przyjechal samochodem. Z tym, ze wielu ludzi w ogole nie przyjedzie. Wygoniono ze stref klientow i pracownikow tamtejszych stref i za chwile ich mieszkancy zaczna wiecej jezdzic samochodami bo w ich okolicy nie bedzie ani uslug ani pracy bo wszystko ucieknie.

      • 11 2

      • (1)

        Pewnie dłużej czytasz recenzję słomkwego kapelusza na Allegro niż poświęciłeś na "studiowanie" SPP w Gdyni.

        • 4 5

        • Tak, bo kapelusza bede uzywal a bez Gdyni moge zyc

          • 4 4

    • Miałem tak samo

      1 VII parkowałem w Orłowie i płacąc ze SkyCash nie potrafiłem wybrać strefy. Musiałem więc na miejscu wejść w Internet i poczytać w jakiej strefie jestem, a jestem z Gdyni.

      • 1 0

  • Ktoś jeszcze zapomniał dodac że żądaja rozliczenia PIT aby stwierdzić czy płacimy w Gdyni (2)

    UM druga Skarbówka?:)

    • 69 10

    • K

      No to też jest cyrk. Pojechalem wykupić abonament dla mieszkańca a tam chcieli 1 strone Pita

      • 26 1

    • To to głupota jakaś

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane