• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni. Pytania o abonamenty i oznaczenia miejsc

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską. Wprowadzenie opłat i rozszerzenie strefy spowodowało, że opustoszał parking przy ul.  ul. Kieleckiej w pobliżu szkoły WSAiB oraz stacji SKM Wzgórze  , gdzie wielu kierowców zostawiało auta i kontynuowało dalej podróż komunikacją miejską.

Nowe strefy płatnego parkowania działają w Gdyni od dwóch tygodni, ale nadal nie wszystkie elementy są gotowe. W części miejsc brakuje poziomych oznaczeń, choć opłaty i tak są pobierane. Sporo kontrowersji budzą też kryteria dotyczące wydawania abonamentów mieszkańcom stref, do których potrzebny jest meldunek i tytuł własności, współwłasności, leasingu, najmu lub dzierżawy auta.




Będą kolejne zmiany w płatnym parkowaniu w Gdyni?

Przypomnijmy

  1. Od 1 lipca za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, części Grabówka, Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie.
  2. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Co więcej, trzeba także płacić na dziewięciu parkingach poza strefą.
  4. W odpowiedzi na działania miasta opłaty za parkowanie wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Wiele miejsc, szczególnie poza Śródmieściem, pozostaje od początku lipca pustych.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni: ceny, dzielnice i abonamenty



  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Strefy płatnego parkowania obowiązujące od 1 lipca.
  • Dziewięć parkingów, na których trzeba płacić poza strefą parkowania.

Nowe ceny abonamentów parkingowych w Gdyni



Mimo że od wprowadzenia nowych stawek minęły już prawie dwa tygodnie, nadal nie milkną kontrowersje wokół wprowadzonych zmian. Czytelnicy sygnalizują m.in. dyskryminujące wielu kierowców kryteria zakupu abonamentów dla mieszkańców - typ "M".

Jego cena wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. W pozostałych strefach jest to 15 albo 20 zł. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych wynosi od 500 do 550 zł.

Na podstawie abonamentu mieszkańcy strefy są uprawnieni do zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania. Jest dostępny tylko dla osób zameldowanych na terenie danej strefy płatnego parkowania w Gdyni na pobyt stały lub tymczasowy.

Konieczny meldunek i zaświadczenie o rozliczeniu PIT



Wśród dokumentów potrzebnych do otrzymania abonamentu na preferencyjnych warunkach jest formularz ZAP-3 (zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem) lub zaświadczenie o rozliczaniu PIT-u w Gdyni, lub pierwsza strona zeszłorocznego PIT-u bądź dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które jest dokumentem poprawnie przesłanego PIT-u).

I tu pojawia się pierwszy problem.

- Wytyczną, której nie spełniam, jest fakt, że rozliczam PIT w Sopocie. W takim razie co jest ważniejsze, miejsce zamieszkania, gdzie miasto wprowadza strefę płatnego parkowania, czy fakt odprowadzania podatku? W tej chwili zaparkowanie samochodu potrzebnego do codziennego przemieszczania się zostało znacznie utrudnione. Poza tym przepisy dzielą mieszkańców na tych lepszych - płacących podatki i tych złych - podatków niepłacących w Gdyni. A przecież miasto nie daje miejsc za darmo mieszkańcom, co w jakiś sposób usprawiedliwiałoby zapis o podatku z tytułu finansowania stref. Za abonament trzeba płacić - i tu pytanie inne się nasuwa - czy segregacja i dyskryminowanie mieszkańców ze względu na podatek nie jest utrudnianiem dostępu do usługi? - pyta pan Marek.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.
  • Nie wszędzie zostały wymalowane białe linie wyznaczające miejsca parkingowe.

Auto użyczone? Trzeba płacić wyższą stawkę za abonament



Kolejną kontrowersyjną kwestią są dokumenty związane z tytułem prawnym do samochodu. By kupić abonament, potrzebny jest dowód rejestracyjny bądź umowa darowizny z wpisanymi danymi osoby uprawnionej, będącej właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, bądź umowa leasingu, najmu lub dzierżawy.

Zdaniem kolejnego czytelnika zapis może być niezgodny z prawem.

- Płacę podatki w Gdyni, jestem zameldowany w Gdyni, ale samochód zarejestrowany jest na firmę, w której pracuję. Mam go na stanie. Odbywa się to na zasadzie umowy użyczenia. Gdynia uważa jednak, że to nie wystarczy i mimo że chcę parkować pod domem, mam płacić za to ogromne kwoty. W innych miastach (np. u sąsiadów - w Gdańsku) takiego problemu nie ma, umowy użyczenia są dopuszczane - opisuje swoje perypetie kolejny czytelnik.
Dodaje, że w innych miastach takie zapisy były podważane przez sądy administracyjne.

- Zacząłem drążyć temat i zapoznałem się z podobnymi sprawami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie i Opolu, a po odwołaniu do sprawy krakowskiej również Naczelny Sąd Administracyjny, orzekły, że uzależnianie wydania abonamentu dla mieszkańca (z atrakcyjniejszą ceną) od konkretnej formy tytułu prawnego do pojazdu jest niezgodne z konstytucją. Ciekaw jestem, czy Gdynia jest świadoma, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że stworzyła bubel prawny utrudniający życie mieszkańcom - dopytuje.

Gdynia: nie ma kolizji z żadnym przepisem ustawowym



Jak się okazuje, Gdynia wprowadziła obowiązek okazania przez osobę ubiegającą się o abonament typu "M" w Biurze Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni dokumentów w postaci dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego oraz umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przy okazji zmian stawek i wprowadzenia nowych stref.

Urzędnicy wyjaśniają, że limitowanie tak określonego kręgu osób uprawnionych do nabycia abonamentów typu "M" i weryfikowanie tych uprawnień w oparciu o dokumenty urzędowe w postaci dowodów rejestracyjnych samochodów oraz o dowody pisemne w postaci odpłatnych umów cywilnoprawnych w zakresie korzystania z samochodów nie stoi w sprzeczności z żadnym przepisem ustawowym.

- Charakter odpłatności umów: leasingowej, najmu lub dzierżawy przemawia za wiarygodnością takich stosunków prawnych, skoro wskazane w ww. umowach opłaty leasingowe oraz należności czynszowe powinny być rejestrowane i weryfikowane w organach podatkowych stosownie do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 poz. 1426), ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020 poz. 1406) lub ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 poz. 815). Takiego wiarygodnego waloru nie posiadają umowy użyczenia, w związku z czym nie zostały one ujęte w zapisie znowelizowanej w 2020 r. uchwały - odpowiada Hanna Wyszyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czytelnicy: nie wszystkie miejsca oznakowane



Kierowcy zwracają też uwagę, że nie wszędzie wykonano poziome oznakowanie, a to zdaniem części z nich oznacza, że za parkowanie płacić nie trzeba. Przypomnijmy, że z tego powodu w 2016 r. Gdynia wykonywała poziome oznaczenia miejsc.

Było to pokłosie decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanego po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale Rady Miasta. Uznał on za konieczny pobór opłat za parkowanie tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki ustawy o drogach publicznych.

Coraz więcej wymalowanych miejsc do parkowania w Gdyni



Władze Gdyni: pionowe oznakowanie wystarcza



W odpowiedzi na nasze pytania władze miasta mówią, że obecnie opierają się już na innej podstawie prawnej.

- Miejsca podlegające opłacie, w strefie płatnego parkowania, muszą być wyznaczone za pomocą oznakowania pionowego. Rozstrzygnięcie wskazane w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 października 2017 r. wskazuje, że znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom należy przypisać decydującą rolę w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Oznakowanie poziome, w tej interpretacji przepisów prawa, pełni funkcję uzupełniającą - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W najbliższych dniach wszystkie linie mają być wymalowane. Okazuje się, że w tym, by zdążyć na 1 lipca, przeszkodziła pogoda.

- Oznakowanie poziome jest systematycznie wykonywane. Jednak prace przy nim limituje pogoda. Opady deszczu czy burze uniemożliwiają dokończenie oznakowania poziomego. Musimy zatem planować działania, opierając się na prognozach. Dodatkowym elementem utrudniającym wymalowanie linii parkingowych są porzucone samochody. Zaparkowane są w sposób uniemożliwiający wymalowanie pasa postojowego - dodaje Łucyk.

W Orłowie parkowanie płatne poniedziałek - piątek



Nie będzie też w najbliższym czasie zmian w Orłowie, skąd pochodzi spora część pretensji mieszkańców wskazujących, że strefa jest zbyt duża i jej wprowadzenie nie było konsultowane z aktywistami.

Wśród nich pytania o brak poboru opłat na pozastrefowym parkingu przy ul. OrłowskiejMapka w weekendy, czyli wtedy, kiedy jest on najbardziej oblegany.

- Przyjęliśmy zasadę, że parkingi w obrębie Śródmiejskiej SPP będą funkcjonować, tak jak sama strefa, czyli 7 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00, a parkingi znajdujące się w pozostałych strefach - 5 dni w tygodniu w godzinach 8:00 - 20:00. Zasady pobierania opłat są jasne i czytelne. Płatny postój na terenie strefy C (Orłowo) i parkingu przy ul. Orłowskiej obowiązuje w identycznych ramach czasowych. To ułatwienie m.in. dla turystów, którzy nie muszą zastanawiać się, czy trzeba wnosić opłatę na parkingu w weekend - wyjaśnia.
Dodajmy, że codziennie może funkcjonować tylko Śródmiejska Strefa Parkowania, natomiast pozostałe strefy jedynie w dni powszednie. Podobnie jest w Gdańsku. Z kolei w Sopocie parkowanie jest płatne jedynie od poniedziałku do piątku.

Miejsca

Opinie (829) ponad 20 zablokowanych

  • Hmm (3)

    Płacić i nie dyskutować. P.S kiedy płatne strefy dla parkujących rowery? Tutaj też można kaskę nabić.

    • 85 6

    • Pójdzmy o krok dalej (2)

      Opłata dla każdego chętnego do spacerowania ulicami Gdyni!

      • 20 1

      • Oczywiście

        Zniżka dla spacerujących po okazaniu faktury i udowodnieniu, że obuwie zostało zakupione na terenie Gdyni. Spacerujący boso wnoszą opłatę dodatkową która z założenia będzie przekazywana na remont starych i budowę nowych chodników.

        • 19 1

      • w Sopocie akurat płacisz za wstęp na Molo. Kto więc wie czy kiedyś spacer Świętojańską nie będzie płatny?

        • 4 0

  • Znowu pogoda winna niedorozwojowi Gdyni - mowi Marek Łucyk wiceprezydent ds. niedorozwoju (2)

    Podmyty mostek na Karwinach od 5 lat - winne opady deszczu
    Podmyty mostek pod Estakadą od 2 lat - winne opady deszczu
    Uszkodzona dylatacja na Estakadzie od 21/06/2021 - winne upały
    Niepomalowana strefa płatnego parkowania - winne opady deszczu i burze
    Nieprzejezdne drogi podczas zimy - winne opady śniegu

    • 149 4

    • Z tą dylatacja i upałami to pic na wodę - jechałem tam motocyklem tydzień przed upałami, a łącznik już wtedy wystawał.

      • 11 1

    • no przecież to nie jego wina, że pada deszcz:)

      • 9 0

  • Samochodoza (2)

    Rak, który zżera polskie miasta.

    • 18 100

    • Idż kolego napij się powerade, załóż wpinające się w tyłek leginsy, wydepiluj nogi i zrób kółeczko na rowerku po Sopocie zamiast się w poważne dyskusje wtrącasz

      • 16 4

    • Jak się pisze słowo 'półidiota'?

      • 4 1

  • Gdynia nie jest juz taka jedwabista. Żal

    • 62 3

  • (1)

    Gdynia jest bankrutem

    • 107 5

    • Witomino też jest bankrutem

      • 1 0

  • Szczurek

    Bekniesz za to

    • 89 5

  • (1)

    Oj ZDiZ i pan M.Ł. czytają tylko to, co chcą czytać. A że miejsca wyznaczone znakiem pionowym i poziomym być muszą to mówi rozporządzenie i nawet na stronie ZDiZ jest tak napisane... a że użyczenie jest legalną formą mówi biuro RPO i art. 32 Konstytucji dot. równości wobec prawa... Mam nadzieję że miasto odpowie za ten burdel, który samo zrobiło.

    • 86 0

    • Miasto odpowie i zapłaci...

      ... a zgadnij skąd weźmie na to pieniądze?

      • 10 1

  • Zlikwidowac parking dla urzednikow pasożytów na Piłsudskiego (1)

    Stworzyc tam uwielbianą strefe relaksu z delfinkami i browarem. Niech darmozjady jeżdżą komunikacją do której tak zachęca Kucyk

    • 181 1

    • Bardzo dobry pomysł. Wszystkie pomysły powinny być najpierw testowane na urzędnikach

      Wtedy byłoby dużo mądrzej (chociaż kto wie ....)

      • 2 0

  • Panie Marku rozliczający PIT w Sopocie (5)

    Wbrew temu co pan pisze, zaparkowanie auta potrzebnego do codziennego poruszania się nie tylko nie zostało utrudnione ale wręcz zostało ułątwione - jest mniej chętnych na parkowanie. To co się zmieniło to cena parkowania, ale coś za coś, prawda?

    • 26 37

    • Dokładnie (2)

      W dodatku osobom płacącym podatki w Gdyni miasto dało bardzo dużą zniżkę.

      • 10 10

      • "W dodatku osobom płacącym podatki w Gdyni miasto dało bardzo dużą zniżkę."

        Nie każdemu. Wiele osób użytkuje samochody służbowe również do celów prywatnych, a firma nie zawsze jest chętna do podpisania z pracownikiem umowy najmu (swoją drogą to też jest tworzenie sztucznego obrotu pieniądza i tylko urząd skarbowy zaciera ręce), za to nie ma problemu z umową użyczenia, tylko mieszkaniec musi wtedy płacić 550-800 zł miesięcznie za to, że pod chmurką w promieniu 300 m od domu może zaparkować samochód.

        • 13 5

      • Jesteś głupi.

        To tak jak z luzowaniem obostrzeń po pandemii, ludzie w niewielkim stopniu odzyskują coś, co niedawno było prawem, codziennością. Teraz jest przywilejem.
        Jesteś w sam raz obywatelem wychowanym kijem.

        • 15 1

    • Pan Marek płacący PIT w Sopocie ma ułatwienia i zniżki mieszkańca Sopotu

      a chciałby mieć także w Gdyni, tyle, że z podatków mieszkańców płacących podatki w Gdyni

      • 16 5

    • Naprawdę są na świecie ludzie, którzy w taki sposób rozumują?

      • 1 1

  • Hahaha, coraz lepiej (2)

    Opłaca sie tam jeszcze mieszkac ?

    • 62 5

    • (1)

      Znam dwie rodziny, ktore szukaja mieszkania. Gdynie wykluczyli od razu, wlasnie przez problemy, ktore miasto robi z parkowaniem i przez permanentne zamykanie ulic z okazji roznych imprez ulicznych. Jesli ktos z gdynian zamierza sprzedac mieszkanie to niech sie spieszy. Ceny moga poleciec w dol jesli nie bedzie chetnych do zamieszkania tamze.

      • 9 3

      • I niestety, to prawda

        Kogo stać na czynsz i kilkaset zł za parkowanie

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane