• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podejrzyj działanie Tristara w internecie

Maciej Naskręt
5 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku. Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Po latach zapowiedzi i miesiącach oczekiwań system Tristar wkroczył wreszcie do internetu. Właśnie ruszyła strona internetowa, na której można podejrzeć obraz z ponad 50 kamer zainstalowanych na najważniejszych drogach Trójmiasta oraz sprawdzić dostępność miejsc parkingowych. Można zgłaszać też usterki w systemie.



Czy podoba Ci się nowa witryna systemu Tristar?

Wreszcie gotowa jest strona internetowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Teraz każdy kierowca bądź pasażer komunikacji miejskiej może sam sprawdzić utrudnienia, z jakimi może się mierzyć podczas podróży przez Gdańsk, Gdynię i Sopot.

- Narzędzie funkcjonuje stosunkowo niedługo. Na bieżąco sprawdzamy jego działanie i testujemy je - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Zobacz stronę systemu Tristar w domenie: Gdańska, SopotuGdyni.

Na razie strona funkcjonuje poprawnie. Jakie zatem informacje czekają tam na mieszkańców i kierowców?

Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar. Prezentacja widoku z kamery na nowej stronie systemu Tristar.
Obraz z ulic Trójmiasta w oku ponad 50 kamer

Do tej pory kierowcy mogli sprawdzać sytuację drogową w internecie z dróg Trójmiasta tylko przy wsparciu kilkunastu kamer, głównie na Obwodnicy Trójmiasta - zobacz kamery na drogach Trójmiasta.

Od czasu pojawienia się systemu Tristar w sieci, liczba kamer znacząco wzrosła. Udostępniono widok z ponad 50 kamer. W najbardziej wrażliwych i korkujących się miejscach kamery zostały zamontowane podwójnie - dla lepszego przeglądu sytuacji drogowej.

Obraz z kamer nie jest przedstawiany w formie filmu, lecz odświeżanego co ok. 10 min zdjęcia. Jest możliwość przeglądania archiwum zdjęć ze wszystkich kamer. Dodatkowo na stronie prezentowane są zrzuty z tablic zmiennej treści ustawionych nad ulicami Trójmiasta.

Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska. Sytuacja parkingowa na przykładzie centrum Gdańska.
Miejsca na parkingach

Na stronie systemu Tristar dostępna jest też informacja o sytuacji parkingowej w Trójmieście. Na mapie prezentowane są wybrane parkingi - miejskie i prywatne, które zdecydowały się udostępniać aktualną liczbę miejsc wolnych i zajętych.

Łącznie można ustalić obłożenie na 15 parkingach. Narzędzie ma ułatwić znalezienie i szybszy wybór miejsca postojowego - póki co w obrębie centrum Gdańska, Sopotu i Gdyni. Dane o sytuacji parkingowej są aktualizowane co kilka minut i archiwizowane. Dostęp do archiwum jest możliwy z poziomu strony.

Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie. Prezentacja sytuacji pogodowej na stronie.
Aktualna pogoda i utrudnienia w ruchu

To nie koniec udogodnień. Mieszkańcy, bądź kierowcy mogą także na nowej stronie internetowej sprawdzić aktualną sytuację pogodową w mieście - prędkość wiatru i temperaturę. Umożliwia to 12 stacji pogody, które zostały ustawione przy głównych arteriach i podłączone do systemu Tristar.

Co więcej, kierowcy znajdą w nowej witrynie aktualne utrudnienia w ruchu - prędkość z uwzględnieniem jego rozpoczęcia i zakończenia.

Dodatkowo została też uruchomiona strona do kontaktu, gdzie można zgłaszać usterki w sygnalizacji, oświetleniu, czy funkcjonowaniu systemu informacji pasażerskiej.

Wynik Tristara: podróże krótsze o 5-6 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Według założeń projektowych Tristar ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Jaki wynik udało się osiągnąć?

- Wynik, jaki udało się nam osiągnąć to ok. 5-6 proc. To oznacza, że przez skrzyżowanie na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa lub trzy samochody więcej. To z jednej strony mało, ale liczba aut, jaka przejedzie przez skrzyżowanie przez godzinę robi się już pokaźna - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Całkowity koszt projektu pn. Tristar to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Natomiast koszt wyłącznie budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Miejsca

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Miasto ma politechnikę a kupuje szmelc z zachodu (3)

    Cały ten tristar powstał ponad 20 lat temu na zachodzie.
    W dzisiejszych czasach kiedy mamy bardzo tanią elektronikę powinna
    politechnika opracować autonomiczne systemy kierowania ruchem dla każdego skrzyżowania z wyminą informacji pomiędzy sobą.
    Ale najpierw trzeba by zatrudnić matematyków do opisu równaniami różniczkowymi każdego skrzyżowania .
    A to dla urzędasa już jest niezrozumiałe

    • 13 3

    • Przecież politechnika pomagała opracować ten system (2)

      No ale najpierw trzeba poczytać a później kogoś obrażać idioto

      • 1 3

      • idiota to ty jesteś

        • 0 0

      • Nie politechnika pomagała , a szkoła morska z Gdyni
        tak wiec do czytania ze zrozumieniem

        • 1 2

  • (3)

    Pytam, kiedy będzie uruchomiony odcinkowy pomiar predkości i fotoradary na skrzyzowaniach na przejazd na czerwonym świetle?

    • 19 15

    • a ty co taki do przodu jestes zamulaczu lewego pasa? (2)

      • 7 7

      • Czekam aż w końcu w piczkę dostaniesz za czerwone światła

        • 1 1

      • zamulaczu, ale prawego. Zgadzam się.

        • 0 1

  • Po co oglądać to w internecie ? (6)

    Wystarczy wyjechać na ulice (te główne)Gdańska. Kompletny paraliż za taką kupę kasy. Ktoś na tym niemało zarobił. A zdjęcia z kamer, odświeżane co 10 minut, to czysta kpina w systemie za tyle kasy. Wystarczy rano przejażdżka Armii Krajowej i wszystko jasne w temacie. Ideą powstania Tristara było łupienie kierowców a nie usprawnienie ruchu.

    • 303 12

    • (2)

      Dokladnie, chodzilo o wplywy z mandatow.

      • 26 2

      • nooooo (1)

        a powiedz, ile mandatów do tej pory zostało wystawione z Tristara ????

        • 2 14

        • Spokojnie. System w trakcie testów. Sam dostaniesz jeden jak już wszystko ruszy

          • 6 0

    • kompletny paraliż?

      • 1 4

    • a tobie tak naprawdę nie przeszkadzają te korki, tylko to że możesz dostać mandat

      • 6 4

    • to nie kamery powodują korki :)

      a podgląd z kamer na żywo jest w ZDiZ, po co jeszcze płacić za utrzymywanie serwerów dla internetowych frustratów?

      • 4 10

  • Zdjecie co 10 minut (3)

    W 10 minut moze sie wiele wdarzyc

    • 211 1

    • Kamery na obwodnicy (1)

      Dlaczego nie ma kamer na obwodnicy???!!!

      • 1 2

      • nie należą do tristara. Proste

        • 2 0

    • Aleja Zwycięstwa

      Dlaczego nie ma ostrzeżenia o remoncie na Al. Zwycięstwa w Gdyni??!!!!

      • 6 0

  • łooo Panie, toć to technika na miarę 21 wieku,

    baa mało, na miarę 22 wieku. Całe 5%, jak oni to zrobili, no jak??? TO się w głowie nie mieści 5%, toć to skok na miarę przejścia z epoki kamienia łupanego w epokę stali(i węgla)
    FiÓ FiÓ, u nasz na wszi nie ma tristara.

    • 6 0

  • j-23 (5)

    Jakas menda wziela lapowke za cos co i tak nie dziala! to jest dopiero szczyt idiotyzmu bo nikt tego nie kwestionuje nie ma sledztwa no widocznie tak musi byc.

    • 148 10

    • hmm hmmm bo to idzie tak...

      Miś: Słuchaj! Ty będziesz robił dziadowskie oszczędności na sto - dwieście tysięcy, żeby nas byle łajza z kontroli wzięła za tyłek! Więc wbij sobie w ten twój oszczędny, kierowniczy, filmowy łeb: pieniądze należy zdobywać legalnie, a nie lewymi kombinacjami! Ten twój sznurek z helikoptera może sobie fruwać za ćwierć ceny z twoją żoną, a my, zapamiętaj sobie to, wynajmiemy helikopter na dziesięć godzin za pełną stawkę godzinową od instytucji. "Dziesięć godzin" - słownie.
      Hochwander: Ale to jest kilkaset tysięcy!
      Miś: Zapłacimy, zapłacimy! Film zrobi na zlecenie instytucja i zapłacimy. Rachunki mam z Cepelii na dwieście osiemdziesiąt tysięcy - zapłacimy. I nie sprzedamy misia żadnemu muzeum nawet Narodowemu za milion!
      Hochwander: To znaczy nie chcesz zarobić?
      Miś: Powiedz mi po co jest ten miś?
      Hochwander: Właśnie, po co?
      Miś: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
      Hochwander: Protokół zniszczenia...
      Miś: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach. (...)
      Miś: Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?

      • 5 0

    • ważne że dostał homologacje na wystawianie mandatów

      kasa musi się zwrócić i urzędasy muszą zarobić na swoje premie i pensje. Chciałbym się dowiedzieć ile nowych stanowisk pracy dla urzędników powstało?

      • 5 0

    • Mowa nienawiści (1)

      • 4 23

      • A ty to

        przydupas z ZDiZ ? czytaj ze zrozumieniem.Tu jest krótka a treściwa analiza wydatkowania 160 mil zł. wyrzuconych dosłownie w błoto....

        • 30 4

    • Ten

      p.Kotłowski to ....../bardzo brzydkie słowa/ .Dzieki systemowi za 160 baniek na "zielonym przejeżdżają 2-3 samochodów więcej.Ja pindole.....SUKCES.Trzeba było panie dyrektorze podać ile tych samochodów bedzie w ciągu roku,albo ćwierćwiecza.Byłby jeszcve wiekszy SUKCES.

      • 43 4

  • Adres!!!

    A jak dotrzeć do tych kamer?! Po cholerę pisać o czymś, co trudno znaleźć, bo nawet przez wyszukiwarkę trudno trafić!

    • 3 1

  • moim zdaniem wielka kupa

    jak na te 160 baniek to blamaż. Taki serwis za 1500 zł zrobi człowiek po 3-miesięcznym kursie tworzenia stron. Prawda, panie Michale?

    • 5 0

  • w rubryce Kontakt

    W opcji KONTAKT na stronie TRISTARA można zgłaszać problemy - zgłaszajcie ludziska jak coś nie tak...

    • 2 0

  • Jest OK (1)

    Jak dla mnie bardzo funkcjonalna strona, jeżeli się okaże że informacje parkingowe są rzetelne to będzie to dla mnie bardzo pomocna witryna.

    • 1 12

    • A większość i tak stanie na chodniku.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane