• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na dostawę elektrycznych autobusów za 62 mln zł

Ewelina Oleksy
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. Za 14 miesięcy nad Motławę przyjedzie w sumie 18 takich autobusów. Na ul. Elektryków w stoczni podpisano umowę z dostawcą elektrycznych autobusów MAN, za które Gdańsk zapłaci prawie 62 mln zł.



Czy Gdańsk powinien wymienić wszystkie autobusy na elektryczne?

Nowe elektryczne autobusy marki MAN przyjadą do Gdańska najpóźniej w październiku 2023 r. Podpisana 2 sierpnia umowa daje wykonawcy 14 miesięcy na ich dostarczenie. Miasto zamówiło 18 sztuk: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Przejedzie 300-400 km na jednym ładowaniu



- Obiecaliśmy, że zmieniamy komunikację miejską, że idziemy w stronę rewolucji i to nie są słowa rzucane na wiatr. Po przetargu, dziś podpisujemy umowę na dostarczenie w ciągu 14 miesięcy, 18 elektrycznych autobusów i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany - mówiła we wtorek na ul. ElektrykówMapka prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W czerwcu testowaliśmy autobus wodorowy, być może niebawem i takie pojawią się na naszych ulicach. Na razie stawiamy jednak na te elektryczne. Co ważne, będą ładowane w zajezdni, a nie na trasie, więc koszty eksploatacji będą niższe. Taki autobus jest w stanie przejechać dziennie 300-400 km - mówiła prezydent.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Wnętrze autobusu elektrycznego.
  • Gdańsk zamówił 18 takich elektrycznych autobusów. Będą w barwach biało-czerwonych.
Jak podkreślał Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT elektryczny autobus, który zaprezentowano we wtorek w Gdańsku, przyjechał z Warszawy na jednym ładowaniu.

- To pokazuje, jak się zmieniła technologia. Te autobusy będą ładowane w zajezdni raz, nocą i będą mogły przejeździć na trasach cały dzień. Będą przeznaczane do obsługi różnych linii, w zależności od potrzeb - powiedział Lisicki.
Przedstawiciele firmy MAN podziękowali miastu za zaufanie.

- To dla nas do tej pory największe takie zamówienie. Cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem z pojazdami zeroemisyjnymi - powiedziała Olga Żarkowska z firmy MAN.

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów



Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się też system liczenia pasażerów.

W Gdyni elektryczne autobusy już jeżdżą



Na początku czerwca elektryczne autobusy wyjechały już na ulice Gdyni. Miasto zapłaciło 80 mln zł za 24 pojazdy. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło jednak usterek.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu brakuje w sondzie... (1)

    ....odpowiedzi ze lepiej niech miasto nie kupuje elektrosmieci.

    • 9 0

    • genau / dokladnie

      • 1 0

  • To ta sama firma która ciągle stęka że nie ma pieniędzy i trzeba podnosić ceny biletów (1)

    i ciąć kursy ? mają tupet

    • 21 0

    • I ta sama która nie ma na podwyżki dla kierowców.

      • 1 0

  • (9)

    Najgorsze w tym wszystkim jest to że aby zrobić tak wspaniały i technologiczny zakup oszczędności szuka się w pracownikach w szczególności tych niższego szczebla. A co do samych autobusów to wszystko będzie wspaniałe aż do momentu wymiany baterii

    • 98 7

    • Nie martw się o nie swoje pojazdy. (3)

      Baterie są długowieczne często z gwarancją 8-10 lat i limitem 500 tys km. Tak jest w autobusach.
      Później takie baterie będą wykorzystywane jako magazyny energii.

      • 4 8

      • Już łyknąłeś te bajeczki?

        • 1 0

      • Chyba nie masz pojęcia jak mocno eksploatowane będą podczas użytkowania ich w autobusach i ich żywotność spadnie do minimum

        • 10 0

      • 500 tys. Km w przypadku autobusu to nie jest chyba dużo? Góra dwa lata jazdy?

        • 8 0

    • (4)

      Dlatego wodorowe pojazdy miejskie to przyszłość.

      • 9 2

      • Jedna stacja wodoru to kilka milionów pln. (3)

        Jedna wtyczka do prądu to kilka tysięcy pln.

        Poza tym koszt utrzymania autobusu wodorowego jest znacznie wyższy niż elektrycznego.

        • 5 5

        • Jakim cudem?

          • 1 0

        • Ale jedna bateria to setki tysięcy. Czyli tych parę milionów i tak będzie trzeba wydać i to już za kilka lat. Ogarniasz? Doliczyłeś koszt tej baterii do kosztów utrzymania elektryka?

          • 5 1

        • Trudno.

          • 0 0

  • i**otyzm (1)

    cały zielony ład to ściema dla ignorantów.

    • 16 0

    • Brawo. W końcu ktoś to powiedział.

      • 0 0

  • (8)

    Zimą też przejedzie 300km?

    • 47 8

    • (4)

      Oczywiscie, ze nie ale bedzie sie doladowywal na petlach. Juz nawet nie chodzi o to, ze w zimie mniej.

      • 0 7

      • Nieprawda. Mają się ładować w zajezdniach. (3)

        • 8 0

        • (2)

          Bo nie ma ladowarek na petlach. Jak beda to sie beda tam ladowaly.

          • 0 3

          • Już widzę te bezradne gesty i nieśmiałe wyjaśnienia kierowców

            Proszę państwa, autobus odjedzie z 20 min. opóźnieniem bo się ładuje. Czy wolą państwo stanąć w szczerym polu? Jeśli tak to zapraszam i jedziemy!

            • 1 0

          • Proponuję najpierw postawić biletomaty bo pół miasta nie ma gdzie biletu kupić. A budowanie stacji specjalnie dla paru autobusów to już w ogóle mądrość gdańska pełną gębą.

            • 2 0

    • (1)

      To zależy głównie od sposobu kondycjonowania baterii, przy podgrzewaniu ogniw spadki zasięgu nie są takie spektakularne, największe są wtedy gdy baterie są wyłącznie chłodzone, bo wtedy zima wystawione są nonstop na niskie temeperatury, których nie lubia

      • 0 1

      • Przy Mevo też byłeś taki mądry? Pewnie dlatego wszystko na złomie wylądowało. A miało być tak pięknie.

        • 1 0

    • 150

      • 9 3

  • Dlaczego niemiecki szajs?

    Ktoś dostał w łapę.

    • 4 2

  • Czyli wspieramy niemiecki kapitał (6)

    " MAN SE (od Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) spółka europejska z siedzibą w Monachium. Jedno z ważniejszych przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, samochody dostawcze, silniki oraz urządzenia przemysłowe..."
    Niemiecki przemysł potrzebuje taniego rosyjskiego gazu .
    I do tej pory Niemcy nie zrobili właściwie nic żeby tą wojnę zatrzymać a za to ją bardzo mocno finansują 
    Pani prezydent Dulkiewicz - puste słowa o pomocy Ukrainie , faktycznie współuczestniczy pani , finansując , tych rosyjskich zbrodniarzy . Plus pełno gości na Jarmarku Dominikańskim z Kaliningradu również władzom miasta w niczym nie przeszkadza .

    • 20 10

    • (4)

      Ale co, pani Prezydent sama ma tę autobusy wyprodukować? A na rogatkach miasta wywiesić banery, że Rosjanom wstęp wzbroniony?!?

      • 1 4

      • POkemon gdybyś miał mózg to bys wiedział ze Niemcy kupują elektryczne autobusy Produkowane w Polsce !! (1)

        Gdybys miał mózg to bys wiedział ze Niemcy nie sa jedynym producentem autobusow na świecie.

        • 1 4

        • Składane w Polsce przez tanią siłę roboczą chyba.

          • 1 0

      • Mogła nie kupować Niemieckich autobusów. Mogła??? mogła?? no nie nie mogła sponsorzy by się obrazili. (1)

        Właściciel GEPEC zakręcił by ogrzewanie od grudnia do marca. Niemiec, Niemcowi pomoże.
        Ale tak na poważnie uzasadnienie do nie kupowania pojazdów z Niemiec jest bardzo proste i skuteczne.
        Afera Volkswagena. Ta z fałszowaniem danych odnośnie pojazdów Niemieckiego producenta. To że koncern Volkswagena ten oszukańczy proceder prowadził to rozumiem bo każdy oszust nawet ten z Niemiec robi co może by klientowi wcisnąć swój produkt. Ale to że przez całe lata rządy landowe i rząd federalny udawał że nic się nie dzieje kryjąc oszustów i łapówkarzy to już zrozumiałe nie jest. Państwo Niemieckie w tej sprawie przez lata było po stronie oszustów i kryło ich łapówkarski interes i udawało że nie widzi oszustw. Oczywiście UE też nie widziała w Niemieckich oszustwach niczego złego.

        • 2 0

        • W USA musieli zaplacic ogromne odszkodowanie ale w europie słabizna a w polsce normalnie mozna było sie posmiac

          • 0 0

    • Mevo też było niemieckie (nextbike z Leipzigu). GPEC też jest niemiecki. To na pewno koincydencja i teorie spiskowe!

      • 0 0

  • koszmar, zatrucie środowiska i koszty eksploatacji

    bilety chyba po 10 zł

    • 3 0

  • (7)

    Pytanie czy gdansk ma mechaników i infrastrukture do łądowania tego typu pojazdów? Bo mam obawe ze beda tylko stały... A po za tym dlaczego MAN a nie Polski Solaris ktory tez ma elektryczne autobusy? AA zapomniałem MAN jest z DE a nasza szaanowna pani prezydent Ola musi zaimponowac donaldowi

    • 21 7

    • Solaris od kilku lat nie jest polski

      • 0 0

    • (1)

      Jest przetarg na stacje ladowania, a polskie autobusy przegraly przetarg bo byly za drogie

      • 0 1

      • Ale można było kupić Solarisy wodorowe, które są o milion tańsze od tych elektrycznych cudeniek. Za różnicę w cenie przy tej ilości byłoby jeszcze z tego 5 stacji wodorowych.

        • 1 0

    • Piotr to wyznawca Jarosława z Żoliborza? (2)

      MAN dlatego, że od lat produkuje autobusy elektryczne. Solaris dopiero zaczął.

      • 2 3

      • (1)

        zaden wyznawca jarosława, poprostu po co obce wiem ze ola chce sie podlizac donaldowi i spolce ale po co jak jest nasze, lizanie tylkow ponad wszystko

        • 1 2

        • Tylko wiedzy brak

          Solaris był polski

          • 0 0

    • Solaris nie jest polski

      • 1 0

  • Idą ciężkie czasy i trzeba wspierać ekonomię NIemiecką. W końcu ktoś będzie musiał Timermansowi i Tuskowi wysokie

    emerytury płacić. MIasto bierze autobusy na kredyt a my, jak pieski będziemy przynosić szkopom pieniądze w pystku, co miesiąc. Dziękujemy D.. kiewicz, zadłużasz miasto wspierając ekonomię niemiecką. O to ekologom z NIemiec chodzi.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane