• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Maciej Korolczuk
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.

Wydłużenie obecnie jeżdżących po Gdańsku tramwajów o dodatkowy człon lub kupno nowych, aż 45-metrowych pojazdów rozważają Zarząd Transportu Miejskiego wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje.



Na co dzień częściej korzystam z:

Czy Gdańsk będzie kolejnym po Bergen w Norwegii, Dublinie w Irlandii, francuskiej Nicei czy Krakowie miastem, które na wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej odpowie nie tylko kosztowną budową nowych linii tramwajowych, ale też zwiększeniem pojemności tramwajów przez ich wydłużenie?

Niewykluczone.

W Zarządzie Transportu Miejskiego trwają analizy takiego rozwiązania. Pod uwagę brane są dwie opcje.

Pierwsza to kupno nowych, dłuższych składów. Dotychczasowe tramwaje kursujące po gdańskich torach mierzą ok. 30 metrów. Nowe byłyby o 15 metrów dłuższe i w kilkuletniej perspektywie miałyby zapewnić komfortową obsługę pasażerów na liniach na południu Gdańska.

Druga opcja zakłada wydłużenie obecnie kursujących tramwajów o dodatkowy człon. Wbrew pozorom nie jest to bardzo skomplikowany zabieg. Modułowa konstrukcja pojazdów pozwala na takie zmiany.

Oba rozwiązania mogłyby także funkcjonować równolegle.

  • Ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
  • Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
  • Przedłużony tramwaj w Dublinie.

Spodziewany wzrost liczby pasażerów



Wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej spodziewany jest m.in. po planowanym na przyszły rok uruchomieniu trasy "Nowa Warszawska", między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

Kartuska czarnym punktem na mapie zderzeń z tramwajami



Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów.

Nie bez znaczenia są też doświadczenia z ostatnich miesięcy, gdy obostrzenia związane z pandemią mocno uderzyły w transport zbiorowy, radykalnie ograniczając liczbę pasażerów w tramwajach i autobusach. W większych pojazdach ta liczba byłaby proporcjonalnie większa.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska. Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska.

Linia na Chełm na granicy przepustowości



Już teraz z analiz wynika, że tylko przez Chełm po otwarciu linii w ciągu Nowej Warszawskiej w jednym kierunku przejeżdżać będzie nawet do 30 tramwajów na godzinę (w godzinach szczytu). Obecnie do pętli "Chełm Witosa" dojeżdża 27 pojazdów na godzinę, a do Łostowic - 21 składów.

Dwuminutową częstotliwość na całym tym odcinku ZTM wraz z GAiT zapewniają tylko raz w roku. Wszystkie ręce (i tramwaje) są rzucane na pokład 1 listopada, gdy z zajezdni wyjeżdżają niemal wszystkie dostępne pojazdy.

Pierwsze tory tramwajowe na budowie Nowej Warszawskiej



- Rozwijamy w Gdańsku komunikację szynową i przewidujemy dalszy wzrost liczby pasażerów komunikacji tramwajowej - przyznaje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku. - Niektóre ciągi komunikacyjne, np. przed Dworcem Głównym już teraz pracują na granicy przepustowości. Dalsze zwiększanie częstotliwości będzie wiązało się z komplikacjami technicznymi i ekonomicznymi. Potrzebujemy jeszcze mocniejszego zasilania, większej liczby tramwajów i motorniczych, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach musiałaby zostać przeprogramowana tak, by "przepuścić" więcej tramwajów, często kosztem innych uczestników ruchu. Stąd prace w kierunku zwiększenia pojemności tramwajów - dodaje Zomkowski.

45-metrowe składy już kiedyś jeździły po Gdańsku



Eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r.

- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030 zakłada eksploatację tramwajów do 45 metrów - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Taka długość tramwajów w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m. Taki tramwaj jest bardzo pojemny, przez co pasażerowie podróżują w większym komforcie.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.

Do dłuższych tramwajów potrzebne dłuższe perony przystankowe



Już teraz ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zapewnienia minimalnie 45-metrowych peronów.

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo



- We współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeanalizujemy wszelkie możliwości zwiększenia pojemności tramwajów. Wchodzi w grę zarówno zakup fabrycznie nowych, dłuższych tramwajów, jak i wydłużenie tych już użytkowanych. Tzw. konstrukcja modułowa powoduje, że rozbudowa nowoczesnego tramwaju nie jest szczególnie skomplikowanym i kosztownym procesem - mówi Zomkowski.
W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe? W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe?
Kiedy i ile nowych, dłuższych tramwajów pojawi się w Gdańsku? ZTM nie chce składać jednoznacznych deklaracji.

Nieoficjalnie mówi się nawet o 60 wagonach, co oznacza że wymiana lub modernizacja dotyczyłaby prawie połowy całego taboru w Gdańsku.

Okazją do wydłużenia pierwszych wagonów mogłaby być z kolei zbliżająca się tzw. naprawa główna pięciu niskopodłogowych "Jazzów" kupionych w 2013 r. Podczas takiej modernizacji, każdy wagon (niezależnie od stanu technicznego) przechodzi gruntowny remont, podczas którego wymieniane lub regenerowane są wszystkie jego elementy. Przypomnijmy, że za gruntowną naprawę 10 Pes Swing z 2010 r. GAiT w tym roku zapłaci ponad 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (292) 8 zablokowanych

  • Do tego żeby ludzie chętnie korzystali z komunikacji miejskiej musi jeszcze wiele czasu upłynać !!!

    A dyrekcja się wiele razy zmienić na dożo lepsza !!!

    • 0 0

  • "na co dzień"??? Naprawdę? (((-;

    • 0 0

  • Korzystając z komunikacji zbiorowej odpada problem parkowania który potrafi być uciążliwy są takie miejsca gdzie więcej czasu zajmuje znalezienie miejsca do zaparkowania niż dojazd do tego miejsca dlatego gdy nie jest to konieczne to jeźdzę komunikacją miejską.

    • 24 3

  • (9)

    Nie wiem ile metrów mają krakowskie tramwaje ale są zdecydowanie dłuższe od naszych . Jeździ się nimi wygodnie pomieszczą wielu pasażerów rzadko jest w nich tłok. tak więc pojemniejsze tramwaje + dobrze ułożony rozkład jazdy sprawia że w krakowskich tramwajach czuje się dobrze i będąc w tym pięknym mieście prawie nie korzystam z samochodu. Zdecydowanie jestem za pod warunkiem że przystanki będą odpowiednio długie by bezpiecznie można było wsiąść do nich i wysiąść z nich

    • 24 3

    • Układ sieci tramwajowej

      W Krakowie jest zupełnie inny układ sieci tramwajowej, chociaż i teraz jest tam wiele do zrobienia ( Mistrzejowice, Górka Narodowa., Płaszów, Nowa Huta)
      W Gdańsku układ sieci tramwajowej jest w mojej ocenie w kształcie "słońca" - centrum sieci niemalże wokół dworca a pozostałe linie to "promienie". Błędem wydaje mi się odnoga - linia kończąca się w Brętowie. Niedżwiednik jest tak blisko. Brak połączenia ul.Sikorskiego na Chełmie z Górną Orunią - aż się prosiło.

      • 0 1

    • Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma. Akurat w Krakowie tramwaje notorycznie mają opóźnienia, a latem są dodatkowe atrakcje - szyny pod wpływem ciepła dosłownie wyskakują w powietrze.

      • 1 3

    • W Krakowku wiele miejsc samochodem nie dojedziesz, nie mowiac o parkowaniu

      • 1 0

    • Całkowicie potwierdzam. (2)

      Bywam w Krakowie kilka razy w roku. Długie i wygodne tramwaje, autobusy hybrydowe i ektryczne, spóźnienia niewielkie. Jak oni to robią?

      • 5 1

      • Przypuszczalnie jeździłeś poza godzinami szczytu (1)

        Kraków jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce i w Europie.

        • 1 4

        • Właśnie dlatego jeżdżę w Krakowie tramwajami żeby nie stać w korkach . To prawda ze jeżdżę poza godzinami szczytu ale kiedy mam do wyboru jazdę w godzinach szczytu tramwaj czy samochód wybieram tramwaj

          • 3 0

    • Aaa i jeszcze jedno , wprawdzie płacę za przejazd komunikacją miejską przez aplikację ale w tramwajach krakowskich są automaty w których można kupić bilet.

      • 7 0

    • Brak tłoku oznacza, że... (1)

      ... Na pasażera wypada więcej złomu niż w samochodzie osobowym jedynie z kierowcą. Tramwaj to ponad 60 ton...

      • 5 6

      • Tak to argument.... jeździj samochodem. 60 ton to 40 samochodów z jednym pasażerem . ale kontestuj dalej,,,jak zwykle

        • 6 2

  • Mogą być dłuższe ale oby nie droższe.

    • 0 1

  • Wolałbym punktualne i szybsze niż dłuższe.

    • 0 2

  • (12)

    Może czas połączyć wreszcie Havla - Łostowicka - Kartuska? Wtedy dopiero byłby "potok pasażerski"...

    • 39 4

    • Krajowe przepisy budowlane na to nie pozwalają (5)

      Nikt z papierami tego nie zaprojektuje

      • 4 5

      • (2)

        Ale co mówią te przepisy? Możesz wyjaśnić na czym polega problem?

        • 0 1

        • Dopuszczalne pochylenie torów. (1)

          A druga sprawa to, że trzeba zabrać trochę terenu cmentarzowi. Ekshumacje byłyby bardzo kontrowersyjne.

          • 0 2

          • tam tylko estakada

            Wspinaczka po Łostowickiej jest trudna dla autobusów, dla tramwaju niewykonalna.

            • 0 1

      • nikt nie zrobi estakady

        jak w Brętowie?

        • 0 0

      • Kacper w kampanii zaprojektował w paincie

        Hehehe ;-)

        • 8 5

    • Ciekawe ..

      Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów. Jakie to zmiany ????

      • 0 0

    • Z tym byłby problem (2)

      Przez Łostowicką, to kolejkę linową można puścić.

      • 5 4

      • Lepiej puściliby tramwaj w kierunku Ujeściska Aleją Armii Krajowej.

        Niestety krótkowzroczność władz Gdańska niebawem spowoduje bardzo duże perturbacje. Przecież tramwaj w kierunku Jabłoniowej powinien jeździć tylko i wyłącznie Armii Krajowej i wbijać się w Warszawską, a co piąty kurs niech jeździ przez Chełm. W ten sposób zagęści się ruch tylko na odcinku od Sikorskiego do Ronda Grodecka, a ludzie szybciej dojadą z Ujeściska do Śródmieścia i nie będą się długo tłuc jadąc przez Chełm (Witosa). Porównajcie czas przejazdu przez Chełm z przybliżonym czasem przejazdu przez Armii Krajowej.

        • 0 0

      • Jaki problem

        Robią jakiś bzdurny tunel pod Wileńską, a przez łostowicką niby nie można

        • 2 1

    • Havla - Łostowicka - Kartuska

      Rakoczego - Piecki

      • 0 1

    • Oooo

      Polecam rano przejażdżkę 10 lub 12. Ludzie stłoczeni jak sardynki w puszce a na Siedlcach jeszcze tych sardynek przybywa. Osiedla się rozbudowują a tramwaje nie są z gumy.....

      • 6 1

  • Ktoś z tramwajarzy wyraźnie obawia się PKM

    I przygotowuje krajoznawcze wycieczki po górnym tarasie.
    Min. godzina w tramwaju... Dziękuję, nie.

    Albo chce zaoszczędzić na ludziach. Większe wozy, ale rzadko.
    Zła koncepcja... Bardzo zła.

    • 0 3

  • Głośne graty (13)

    A czy podobnie jak w Bergen i Nicei te składy będą ciche? Bo te nasze cudownie nowoczesne Pesy słychać już z kilometra. Głośne, turkoczące( niezależnie od stanu szyn, chociaż te pozostawiają bardzo wiele do życzenia)

    • 28 19

    • Niech lepiej ktoś odpowie

      Jak mają zamiar tego dokonać Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów.

      • 0 0

    • A pociągi ?

      • 0 0

    • (1)

      Tramwaje są ciche (nawet te starsze), gdy są zadbane. To nie wina producenta, że w Gdańsku tabor nie jest utrzymywany w dobrym stanie.

      • 7 2

      • dopóki nie zedrą opon no i maja kierownice by na zakrętach nie piszczeć

        • 0 2

    • do hałasu należy dołożyć

      wstrząsy powodujące drgania murów

      • 2 1

    • tramwaj waży 60 ton, nigdy nie będzie cichy (5)

      • 6 2

      • bo jeżdzi na stalowych kołach po stalowych torach

        • 2 0

      • szum samochodów na ulicy poza godzinami szczytu zwykle bywa głośniejszy niż hałas tworzony przez tramwaj (2)

        • 9 5

        • ty najwyraźniej głuchy jestes (1)

          • 4 2

          • Zależy co jedzie.

            Od normalnego samochodu tramwaj jest wiele głośniejszy. Tyle tylko że na drogach pełno szrotów z dziurawymi tłumikami...

            • 1 1

      • zgadza sie to taki wielki szkodliwy czołg w miescie !

        • 3 4

    • Jak będą nowe to tak (1)

      Pesy też na początku były ciche.

      • 2 2

      • Pesy są lepsze, cichsze od tych po niemieckich starych.

        • 5 1

  • Aby odciążyć dworzec PKP,wystarczy puścić więcej górą. Jeździły tam dawniej 12 i 2 . Potem zawieszono niby na wniosek PKP,że niby mur oporowy za słaby. Co raczej chyba nieprawda, bo przy remoncie Błędnika wszystkie linie jechały górą przy PKSie..Można by było wykorzystać zjazd od Huciska w stronę PKSu. Być może z dalszym rozwojem i budową nowych tras zostanie wybudowany łącznik dwukierunkowy odgalerii w Kartuską co może zaowocować nowymi relacjami. W związku z zabudową terenu od Centrum w kierunku Brzeźna i być może Nowego Portu prawdopidobnie przybędą tam nowe linie. A z tymi peronami ,to ktoś dał nizłą plamę. Zresztą kolejarze też robią ten sam błąd. Podczas remontów linii skracają perony na potęgę. To chyba taka moda

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane