• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Maciej Korolczuk
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.

Wydłużenie obecnie jeżdżących po Gdańsku tramwajów o dodatkowy człon lub kupno nowych, aż 45-metrowych pojazdów rozważają Zarząd Transportu Miejskiego wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje.



Na co dzień częściej korzystam z:

Czy Gdańsk będzie kolejnym po Bergen w Norwegii, Dublinie w Irlandii, francuskiej Nicei czy Krakowie miastem, które na wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej odpowie nie tylko kosztowną budową nowych linii tramwajowych, ale też zwiększeniem pojemności tramwajów przez ich wydłużenie?

Niewykluczone.

W Zarządzie Transportu Miejskiego trwają analizy takiego rozwiązania. Pod uwagę brane są dwie opcje.

Pierwsza to kupno nowych, dłuższych składów. Dotychczasowe tramwaje kursujące po gdańskich torach mierzą ok. 30 metrów. Nowe byłyby o 15 metrów dłuższe i w kilkuletniej perspektywie miałyby zapewnić komfortową obsługę pasażerów na liniach na południu Gdańska.

Druga opcja zakłada wydłużenie obecnie kursujących tramwajów o dodatkowy człon. Wbrew pozorom nie jest to bardzo skomplikowany zabieg. Modułowa konstrukcja pojazdów pozwala na takie zmiany.

Oba rozwiązania mogłyby także funkcjonować równolegle.

  • Ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
  • Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
  • Przedłużony tramwaj w Dublinie.

Spodziewany wzrost liczby pasażerów



Wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej spodziewany jest m.in. po planowanym na przyszły rok uruchomieniu trasy "Nowa Warszawska", między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

Kartuska czarnym punktem na mapie zderzeń z tramwajami



Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów.

Nie bez znaczenia są też doświadczenia z ostatnich miesięcy, gdy obostrzenia związane z pandemią mocno uderzyły w transport zbiorowy, radykalnie ograniczając liczbę pasażerów w tramwajach i autobusach. W większych pojazdach ta liczba byłaby proporcjonalnie większa.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska. Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska.

Linia na Chełm na granicy przepustowości



Już teraz z analiz wynika, że tylko przez Chełm po otwarciu linii w ciągu Nowej Warszawskiej w jednym kierunku przejeżdżać będzie nawet do 30 tramwajów na godzinę (w godzinach szczytu). Obecnie do pętli "Chełm Witosa" dojeżdża 27 pojazdów na godzinę, a do Łostowic - 21 składów.

Dwuminutową częstotliwość na całym tym odcinku ZTM wraz z GAiT zapewniają tylko raz w roku. Wszystkie ręce (i tramwaje) są rzucane na pokład 1 listopada, gdy z zajezdni wyjeżdżają niemal wszystkie dostępne pojazdy.

Pierwsze tory tramwajowe na budowie Nowej Warszawskiej



- Rozwijamy w Gdańsku komunikację szynową i przewidujemy dalszy wzrost liczby pasażerów komunikacji tramwajowej - przyznaje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku. - Niektóre ciągi komunikacyjne, np. przed Dworcem Głównym już teraz pracują na granicy przepustowości. Dalsze zwiększanie częstotliwości będzie wiązało się z komplikacjami technicznymi i ekonomicznymi. Potrzebujemy jeszcze mocniejszego zasilania, większej liczby tramwajów i motorniczych, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach musiałaby zostać przeprogramowana tak, by "przepuścić" więcej tramwajów, często kosztem innych uczestników ruchu. Stąd prace w kierunku zwiększenia pojemności tramwajów - dodaje Zomkowski.

45-metrowe składy już kiedyś jeździły po Gdańsku



Eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r.

- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030 zakłada eksploatację tramwajów do 45 metrów - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Taka długość tramwajów w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m. Taki tramwaj jest bardzo pojemny, przez co pasażerowie podróżują w większym komforcie.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.

Do dłuższych tramwajów potrzebne dłuższe perony przystankowe



Już teraz ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zapewnienia minimalnie 45-metrowych peronów.

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo



- We współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeanalizujemy wszelkie możliwości zwiększenia pojemności tramwajów. Wchodzi w grę zarówno zakup fabrycznie nowych, dłuższych tramwajów, jak i wydłużenie tych już użytkowanych. Tzw. konstrukcja modułowa powoduje, że rozbudowa nowoczesnego tramwaju nie jest szczególnie skomplikowanym i kosztownym procesem - mówi Zomkowski.
W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe? W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe?
Kiedy i ile nowych, dłuższych tramwajów pojawi się w Gdańsku? ZTM nie chce składać jednoznacznych deklaracji.

Nieoficjalnie mówi się nawet o 60 wagonach, co oznacza że wymiana lub modernizacja dotyczyłaby prawie połowy całego taboru w Gdańsku.

Okazją do wydłużenia pierwszych wagonów mogłaby być z kolei zbliżająca się tzw. naprawa główna pięciu niskopodłogowych "Jazzów" kupionych w 2013 r. Podczas takiej modernizacji, każdy wagon (niezależnie od stanu technicznego) przechodzi gruntowny remont, podczas którego wymieniane lub regenerowane są wszystkie jego elementy. Przypomnijmy, że za gruntowną naprawę 10 Pes Swing z 2010 r. GAiT w tym roku zapłaci ponad 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (292) 8 zablokowanych

  • (1)

    Powinni powyłączać niektóre ulice z ruchu samochodowego pozostawiając je tylko dla transportu szynowego i pieszych. Dotyczy to zwłaszcza Centrum i Wrzeszcza. To niestety konieczność.

    • 3 11

    • "Dotyczy to zwłaszcza Centrum i Wrzeszcza"

      które mają praktycznie jedną przelotową ulicą.
      To co chcesz wyłączyć?

      • 1 1

  • Hehe, ktoś leczy kompleksy? (1)

    • 4 6

    • bryką nie da rady

      ale za to tramwaj ma najdłuższy... ;)
      I na "ty" staje!

      • 0 0

  • Jechałem raz w swoim 45letnim życiu (9)

    Nigdy więcej, tylko samochód, od zwwsze tata też jeździł autem i inaczej się nie da jak się człowiek szanuje

    • 17 69

    • w Skandynawii (7)

      ministrowie potrafią jeździć komunikacją miejską , ciekawe czy pewien jegomość z Żoliborza by zdobył się na taki wyczyn , przejechać się tramwajem z elektoratem. Poprawa jakości komunikacji powinna zmieniać nasze przyzwyczajenia, tylko przykład powinien iść z góry.

      • 16 4

      • (6)

        Ciekawe czy Ola dojeżdża do UM tramwajem

        • 8 3

        • (4)

          dlaczego piszesz że to ciekawe?

          • 3 5

          • (3)

            Skoro koleś post wcześniej pytał się czy Kaczyński jechał tramwajem, to ja się pytam czy Ola jeździ tramwajem. Ona i cała jej świta mają darmowy parking w centrum, a my musimy płacić jakieś chore stawki. Czyżby samochód był przywilejem tylko dla urzędników, a plebs niech jeździ tramwajami?

            • 6 1

            • Taka polska mentalność. (1)

              W Skandynawii premierzy jeżdżą do pracy komunikacją i nic im nie jest.

              U nas, po kilku dekadach ślinienia się do niedostępnego samochodu i obowiązkowej jazdy komunikacją, wyrosło pokolenie które uważa że samochody są dla elit, a komunikacja dla plebsu...

              Na szczęście po młodym pokoleniu widać że powoli to się zmienia :)

              • 4 2

              • Dokładnie, tytlko polactwo czuje sie jakieś lepsze i musi mieć każdy tę swoją furmankę

                • 3 1

            • Ty nie napisałeś czy pani prezydent jeździ tramwajem , ty napisałeś ze to ciekawe

              • 1 3

        • niedawno jechała, było na to wiele dowodów z ilustracjami

          • 1 1

    • tak rób

      • 0 0

  • 3 wagony 105 to był standard przewiewne przynajmniej były i klima naturalna

    ten nowy złom do niczego się nie nadaje

    • 7 1

  • Kupcie więcej bydłowozów z Bydgoszczy

    tylko wcześniej całkowicie zaklejcie okna propagandą i zdemontujcie ławki. Będzie już idealnie jak na pace do rzeźni

    • 7 4

  • Po prostu dobry pomysł :)

    Mam tylko nadzieję, że długość przystanków jest dostosowana do dłuższych tramwajów.

    • 4 1

  • Tramwaj jest za drogi w eksploatacji. (6)

    Tramwaj to nie najlepsze rozwiązanie! Częste awarie blokują cały ruch na torach. Lepsze są autobusy. Spotkałem się z takim rozwiązaniem w miastach na całym świecie szczególnie w Chinach gdzie jest duże obłożenie. Ale te autobusy jeżdżą po specjalnych pasach po środku jezdni tak jak u nas tramwaje. Ruch jest wtedy płynny i wyrazie awarii jednego autobusu nie blokuje się ruchu pozostałych. Poza tym takie rozwiązanie jest dużo tańsze niż budowanie nowych linii tramwajowych.

    • 16 13

    • (4)

      To akurat prawda. A już w ogóle najlepsza możliwa kombinacja to trolejbusy z akumulatorami na fizycznie wydzielonych drogach dla komunikacji zbiorowej. Brak korków - tak. Możliwość jazdy bez zasilania - tak. Możliwość właczenia się do zwykłego ruchu tam gdzie nie ma miejsca na wydzielenie infrastruktury - tak. Elastyczność w wydłużaniu i zmiany trasy - tak. Do tego trolejbusy mogą być podwójnie przegubowe i mieć nawet po 21-22 metry.

      • 3 3

      • Dodam do Twojej opinii jeszcze co nieco . (3)

        Są już trolejbusy trzy członowe , taki był na próbach w Gdyni . Przewaga trolejbusu nad tramwajem jest bezdyskusyjna . Tańszy przy zakupie , tańszy w eksploatacji i najważniejsze , w razie awarii lub wypadku nie blokuje trasy . Ale Gdańsk dwadzieścia lat temu jak miał zdekapitalizowaną komunikację tramwajową tak w taborze jak i torowiskach podjął błędną decyzję o odbudowie komunikacji tramwajowej . Już kilka razy o tym pisałem na tym forum ale zrozumienia tego tematu tu nie uświadczysz - brak zrozumienia problemu . Dzięki wyeliminowaniu torowisk Gdańsk pozyskał by dużą ilość kilometrów bus pasów i jeszcze dodatkowe powierzchnie na chociażby ścieżki rowerowe . Niestety ale ewentualne przejście na komunikację trolejbusowo - autobusową musimy poczekać około trzydziestu lat aby nakłady finansowe się się zamortyzowały a torowiska , bo o nie szczególnie chodzi się zużyły . Osobiście jestem wielkim fanem tramwajów jako takich ale z uwagi na ukształtowanie Gdańska i jego starej zabudowy jest to komunikacja niewydolna , droga i mocno awaryjna . Sentymenty w moim przypadku odłożyłem na boczny tor i uważam że tramwaj w Gdańsku to przeżytek . Pamięta ktoś jeszcze tramwaj linii nr 5 relacji Nowy Port Wrzeszcz Ul. Waryńskiego w trakcji jednotorowej z mijankami przez ul . Chrobrego ? Tam się wychowałem i dla tego ten sentyment do tramwajów .

        • 3 3

        • (2)

          Autobus trójczłonowy który był na testach w Gdyni nie był planowany do Gdyni. To był nowy model a Gdynia ma topografię zbliżoną do miasta gdzie ten trolebus teraz jedzi. Natomiast same trójczłonowe autobusy czy trolejbusy nie są niczym nowym. Co do reszty - masz rację. Pamiętaj jednak, że gdy decydowano się na trolejbusy lub tramwaje to nie było jeszcze takich baterii dla trolejbusów jak są teraz, to też ma znaczenie.

          • 2 1

          • To był trolejbus trójczłonowy na próbach w Gdyni . Co do reszty 100% racji .

            Skok technologiczny w produkcji trolejbusów jest ogromny . Ale nawet bez tego skoku wymiana sukcesywna tramwajów na trolejbusy wyszła by Gdańskowi tylko na dobre tak pod względem ekonomicznym jak i w organizacji komunikacji i ruchu drogowego na terenie Gdańska . Trolejbusy mają nawet przewagę nad autobusami elektrycznymi , których kilka zostało zakupionych przez Gdynię ale ten zakup był w ich przypadku podyktowany megalomanią a nie sensownym rozwiązaniem komunikacyjnym . Jeszcze większym absurdem jest planowanie zakupu tramwajów w technologi zasilania sieciowego jak i akumulatorowego . Tramwaje te mają być eksploatowane na nowo projektowanej trasie z Migowa do Wrzeszcza przez ul . BGW . Takie plany mogą rodzić się tylko w głowach które nie mają bladego pojęcia o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej . Do planistów mam pytanie . Jak ewentualnie będą poruszały się pozostałe tramwaje przez ul . BGW w razie potrzeby dokonania zmiany tras objazdów na skutek awarii lub wypadku tramwaju np przy CH Morena ????

            • 0 1

          • Masz 100% racji .

            Skok technologiczny szczególnie w konstrukcji trolejbusów jest ogromny . Ale nawet bez tego skoku technologicznego można było 20 lat temu postawić na wymianę sukcesywną zdekapitalizowanej komunikacji tramwajowej na trolejbusową . I wyszło by to z bardzo dużym zyskiem dla miasta tak ekonomicznym jak i w organizacji przyjaznej komunikacji dla Gdańszczan . Dodam do tego że trolejbusy są też dużo lepszym rozwiązaniem niż autobusy elektryczna których zawodność bardzo szybko poznają w Gdyni , która ostatnio zakupiła ich kilka sztuk - co uznaję za totalny absurd . Co do absurdów to jeszcze większym absurdem jest planowane zakupienie tramwajów w technologi mieszanego zasilania trakcyjno -akumulatorowego do obsługi linii tramwajowej w ciągu planowanej trasy przez ul. BGW we Wrzeszczu . Ale jak się planuje wydawanie pieniędzy nie swoich tak się niestety zdarza , to megalomania bierze górę nad rozumem !!!

            • 1 1

    • Dokladnie takl auto busy to przyszłosc i juz stosowane sprawdzone w wiekszosci miast na swiecie

      Tramwaj wiekszoisci miast juz wymiera jest likiwdowany i zastepowany przez autobusy bezemisyjne i buspasy

      • 2 6

  • super! (1)

    45 minut z Chelmu do Oliwy, 45 metrowym tramwajem!

    • 12 1

    • weź taksówkę albo kup ....chcesz być szybko tam i tu kup samochód BMW

      • 4 3

  • Jeśli jeżdziły by jak metro

    Pod skrzyżowaniami bądź nad to ma sens-albo jak na zaspie gdzie są podziemne przejścia i długie przejazdy między światłami ale w innym przypadku dwa tramwaje tej długości spotkają się na światłach to już blokują prawie 100m... Zacznijcie pomału przerabiać skrzyżowania tym bardziej ze większość są przystosowane bo mają duże wysepki ...

    • 1 0

  • A będą w nich miejsca siedzące?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane