• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Natychmias powolac Zarzad Komisaryczny, ona nie pamuje nad miastem chyba? Gdzie nowa ul. Swietokrzyska pytam?

    • 6 4

  • (1)

    A mieszkancy z osiedla moje marzenie czy zielone wzgorze czy mackowych i okolicznych potrzebuja aby wybudowac tu np biedronke czy lidla bo niestety tu tylko same drogie zabki otwieraja i jedna stokrotka a wokol buszuja developerzy a sklepow jak na lekarstwo .Niech ktos kto trzyma na tym lape i blokuje taka budowe sie kurka zastanowi po prostu zenada

    • 2 4

    • Po co biedronka.

      Na co komu biedronka pod nosem.

      • 1 0

  • Gdańskiem od ponad 20 lat rządzi POszczyna (2)

    Tu nic nigdy nie da się

    • 15 5

    • Sycylia

      • 0 2

    • A na wsiach gdzie rządzi Pis

      wszystko się da co ,he,he

      • 3 1

  • Nie ma kasy... (13)

    na rozbudowę SKM. Nie od dziś wiadomo, że władze Gdańska wolą tramwaje. Wiadomo też, że tramwaj nie rozwiąże problemów transportowych południowych dzielnic. Jedyne sensowne rozwiązanie to wydłużenie obecnej linii SKM, ale na to szkoda miastu kasy. Przedłuża się więc tzw. analizy a potem okaże się, że wszystko jest już zabudowane... To już jednak będzie problem kolejnych rządzących.

    • 200 33

    • SKM należy do kolei, a nie do miasta (6)

      Miasto nie ma wiele do powiedzenia w kwestii gdzie ma być budowana

      • 12 16

      • (3)

        SKM należy do kolei? Od kiedy?

        • 5 12

        • Od zawsze (1)

          I nie 50% tylko 67%

          • 14 0

          • No to chyba nie od zawsze

            Bo takie udziały PKP uzyskała jak przekazali SKM na własność infrastrukturę.

            • 1 0

        • 50% udziałów ma pkp.

          • 9 3

      • To prawda że skm to pkp (1)

        ale popatrz na pkm. Zbudowana została prze marszałka nawet wbrew początkowemu podejściu Gdańska. Teraz jest własnością samorządu pomorskiego, a jeżdżą po niej państwowe pkp-skm. Miasto (z pomoca państwa, ue, marszałka) musi wybudować, a pkp-skm będzie jeździć.

        • 21 4

        • Skm i pkp jest panstwowe i to panstwo powinno wybudowac a miasto dac grunty

          No chyba że Skm zostanie zostanie przekazane samorządom to wtedy niech buduje miasto

          • 7 3

    • Trzeba stworzyć

      Narodowy program budowy kolei miejskich. Unia daje dużo kasy. Miasta same tego nie dżwigną

      • 3 1

    • Unia chętnie daje pieniądze na kolej (1)

      • 21 0

      • Tylko na kolei tyle betonu ze nie w stanie wykorzystac tych srodkow

        • 5 4

    • Tramwaj problemów nie rozwiąże, ale zawsze polepszy sytuacje (2)

      Tak się niestety kończy niekontrolowana rozbudowa osiedli bez wcześniejszego planowania. Osiedla bez sensownej infrastruktury z czasem zeslumsowacieją. Kogo będzie stać to się zwyczajnie stamtąd wyprowadzi.

      • 27 2

      • Niczego nie rozwiąże jeżeli jest tak jak teraz, że musi stać na każdych światłach. Powinny mieć priorytet tam gdzie przecinają drogi żeby nie stały co chwila na światłach i oszczędzały czas. Z oszczędzonego czasu można dodatkowe kursy. Ale w Gdańsku skończyło by się to samymi wypadkami... Albo system wszystko przestał by działać.

        • 4 0

      • Zgadzam się. Ale wyobrażasz sobie brak zgody na nową zabudowę z powodu braku możliwości zorganizowania efektywnego transportu? Idę o zakład, że tego samego dnia usłyszelibyśmy o "zamachu na wolność wyboru prawdziwych polakówów, a w ogóle to władze Gdańska nie chcą nowych prawdziwych polaków w mieście bo chcą się przyłączyć do Niemiec". To lepiej pozwolić i niech się kiszą i stoją w korkach. Władze miasta do nie władca absolutny, mają zwoje zadania i swoje ograniczenia. To, że wiemy jak coś powinno wyglądać nie znaczy że są na to środki. Bloki w polu to głupota, szeroka droga w szczerym polu to niegospodarność i głupota. Poza tym zobacz co się dzieje kiedy jest promowany transport zbiorowy: jest to traktowane jak zamach na wolność kierowców. A tymczasem najprostsze i tanie rozwiązanie czyli walenie mandatami za nielegalne parkowanie nie jest stosowane i tego zupełnie nie rozumiem (bez żadnej ironii, na prawdę nie rozumiem dlaczego w ten sposób nie zniechęca się do jazdy samochodem skoro to tylko egzekwowanie istniejącego praca bez żadnego naciągania).

        • 11 8

  • Konserwatorzy to zakały każdego rozwijającego się miasta

    Niech ten konserwator sam sobie tam zamieszka !!!!!
    Pewnie mieszka w pięknej luksusowej willi !!!!

    • 5 2

  • Precz z Konserwatorem !!!!!!!!

    Trzeba jak najszybciej zlikwidować w Polsce ten zawód !!!!!
    Ci idioci nie maja pojęcia co to zabytek IIII
    Zabytkiem może być zamek,stary pałac, lub kamienica z ornamentami i!!!
    A to jest stary dom do wyburzenia !!!!

    • 7 9

  • SKM

    A czy SKMki nie można częściowo poprowadzić pod gruntem i nie było by estakad kolejowych na poziomie 3 piętra?

    Lepsze sa połączenia SKM niż wieczny korek aut na Havla, Małomiejskiej i Armii Krajowej. Chyba ż

    • 9 1

  • (1)

    Ważniejsze brzydactwo, bo zabytek, niż ludzie w korkach. Ech..... Ciekawe z jakiej komunikacji korzysta konserwator....

    • 12 7

    • to nie żaden zabytek tylko zbutwiałe resztki murów, ale konserwator jak to Pisuar musi w Gdańsku

      powiedzieć nie bo Kaczor każe

      • 2 2

  • I o to w tym chodzi,teren,ktory powinien byc bezwzglednie rezerwowany pod rozbudowe infrastruktury

    komunikacyjnej w powiekszajacym sie miescie,jest oddawany deweloperom pod zabudowe. Deweloperka wypelni szczelnie kazdy skrawek ziemi,ze nawet na zielen zabraknie. I wtedy pojda komunikaty od miasta,ze niestety nie mozna rozbudowac drog i komunikacji,bo nie ma gdzie. Proste,a jakze sprytne.

    • 8 0

  • gdansk XIX w

    orunia, przerobka, nport, rudniki, olszynka, itd itp
    urzedasy i politykierzy zatrzymali czas? nie, zatrzymali rozwoj!!!
    urbanizacje, nowoczesnosc, technologie i modernizacje!!!
    cywilizacje!!! bez wzgledu na uwarunkowania polityczne !!!
    nikogo nie obchodza ludzie, obywatele, czy spoleczenstwo, od czasu do czasu liczy sie... elektorat!!!

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane