• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Skandal

    Południe musi mieć skm, to co się dzieje w godzinach szczytu to kpina. A autobusy z Ujeściska jadą o 15 min dłużej niż miało to miejsce wcześniej. Czy naprawdę nie można zorganizować transportu w sposób przemyślany i puścić bezpośrednie autobusy do gdańska głównego pomijając połowę przystanków? Miasto powinno się wstydzić za to jak wygląda w tej chwili komunikacja na Południu. SKM jest obowiązkową inwestycją na Południu!!! Odległość 5 km od centrum Gdańska a czas podróży godzina! Skandal

    • 14 2

  • Polacy nie dają rady więc wracajcie Kochane Niemcy

    • 2 5

  • Prosba

    Czy mozemy prosic portal trojmiasto.pl, aby czesciej naglasnial ten problem? Potrzebujemy jako mieszkancy dzielnic poludniowych o naglasnianie tych problemow z komunikacja, dojazdow, a obecnie skm. Od wielu lat jest brak spojnosci w realizowanych i planowanych inwestycjach. Z jednej strony prowadza tramwaj, a z drugiej chca robic bus pasy. Gdzie tu logika? Mam na mysli ostatnia inweatycje polnocna bulonska i projekt nowej swietokrzyskiej. W dalszej perspektywie poludniowa bulonska, ktora miala polaczyc to w calosc. Cieszy mnie fakt ze coraz wiecej osob dostrzega koniecznosc doprowadzenia skm w te rejony, tramwaje juz teraz nie wyrabiaja z przewozem osob w godzinach szczytu, a mieszkancow z roku na rok tylko przybywa. Dla poludnia bulonska polnocna to tylko lizniecie, ktore bez lozostalych drug, nic nie rozwiazuje. Pozostale drogi sa w zawieszeniu...

    • 15 3

  • (4)

    zakaz wjazdu do centrum miasta to po 1, po drugie po co budowac skm na to wygwizdowie z budzetu miasta? nabudowali w polach jakies karton gipsowe bloki i żądają nowych dróg itp. niech im deweloper zbuduje :) , sa wazniejsze dzielnice np wrzeszcz zaspa przymorze a nie brudne południe ze słoikami którzy płącą podatki w braniewie czy innym bagiennym miescie

    • 15 75

    • (1)

      Ważniejsze taa ... Podsumuj sobie liczbe mieszkańców na Południu wyjdzie 1/3 mieszkańców Gdanska. Czyli 1/3 podatków to my... Odejmujac patologie która mieszka na Starych dzielnicach tych co to maja mieszkania po rodzicach pewnie wyjdzie ze 3/5 wpływów z Pitów. To jednak sporo, i z tych pieniedzy buduje się i remontuje w tych lepszych dzielnicach.

      • 9 4

      • Podsumowałem i nie wychodzi 1/3 a zaledwie połowa tego. Więc 5/6 mieszkańców NIE mieszka w tej dzielnicy a sądząc po twojej wypowiedzi to jeśli chodzi o kulturalnych to byłby to jeszcze większy odsetek. Tego jednak w przeciwieństwie to liczby mieszkańców nie można łatwo sprawdzić więc to bardziej mój domysł.

        • 1 3

    • no właśnie te zaspy, przymorza oraz syfiasty wrzeszcz (1)

      przez tyle lat dostawał wszystko, że należy powiedzieć basta! Wspierać patole w blokowiskach... Dolny Wrzeszcz po rewitalizacji a patola nadal tam siedzi, co innego jest na Dolnym Mieście, rewitalizacja przebiegła pomyślnie, cyganeria nie straszy, a miasto gdzieś się musi rozwijać... Dla mnie przymorze, zaspa i wrzeszcz to są takie z każdej strony zamknięte. Dojechać ciężko, wyjechać jeszcze gorzej, a na Południe cyk wskoczyć na S7 i już można jechać w świat, a weź wydostań się z wrzeszcza, albo zakorkowanym Czarnym Dworem, albo wiecznie zablokowaną Słowackiego, potem jeszcze jechać obwodnicą w korku - dziękuję - wolę Południe.

      • 11 8

      • Dostawały wszystko

        Nawet ostatnio tranzyt samochodów tunelem

        • 4 0

  • Skm bardziej potrzebna doTczewa (1)

    Na Oruni najlepszym pomysłem jest nowy układ drogowy z tramwajem. Ponieważ ten środek transportu ma gęściejszą liczbę przystanków i więcej mieszkańców będzie miało do niego dostęp, a do Skm będzie trzeba budować stację z punktami przesiadkowymi z autobusów.

    • 6 8

    • SKM jedzie do centrum 5 min, tramwaj przynajmniej 20. Bez sensu

      • 7 1

  • SKM do Nowego Portu (1)

    no dobra, ale dlaczego demontowana jest linia SKM do Nowego Portu podczas gdy powstaje tam nowa dzielnica mieszkaniowa w Letnicy i planowane są następne ???

    • 35 3

    • Było dużo gadane i pisane na ten temat. Zaspałeś.

      • 0 6

  • (1)

    A co z szybkim tramwajem? Mówię o takim, co nie zatrzymuje się przy każdym warzywniaku tylko na dosłownie 2-3 przystanki przy węzłach i śmiga do stacji śródmieście częściowo po torach kolejowych. Drogo? Tak. Tak samo jaka każda inna alternatywa.

    • 21 4

    • Tramwaj...

      Po torach kolejowych... No tak

      • 3 1

  • Zrobić drogę jednokierunkową z dwoma pasami

    • 2 2

  • Większościowy pakiet w SKM Trójmiasto ma Skarb Państwa (7)

    więc pretensje o brak pieniędzy na trasę do Gdańska Południe i dalej do Kolbud proszę kierować do Morawieckich, Sellinów itp

    • 15 26

    • Wiemy że skm to pkp ale (4)

      popatrz na pkm.
      Zbudowane przez samorząd, który jest właścicielem, a jeżdzi po tym państwowa skm.
      Państwo, ani tym bardziej skm tego nie zbuduje.
      Zbudować musi miasto (z pomocą państwa, ue, marszałka), będzie jeździć skm.

      • 9 1

      • po PKM jeździ na zlecenie spółki PKM , spółka pkp skm i tyle w temacie (3)

        Także nie mieszaj, wielokrotnie PKM i miasta chciały przejąć SKM... Paradoksem sytuacji jest że miasto Pruszcz Gd. posiada udziały, a SKM jeździ na wiochy do Słupska... SKM powinna jeździć na dwóch trasach: podstawowa Pruszcz - Rumia, rozszerzona Tczew - Pruszcz - Rumia - Wejherowo i koniec.

        • 2 6

        • skm na żadne zlecenie pkm nie jeżdzi (1)

          pkm to samorządowy właściciel linii kolejowej.
          pkm nie zleca kursów. Robi to marszałek, jednym przetargiem, w ktorym jest zarówno linia pkm jaki linia 250 czyli skm.
          Tak więc SKM na zlecenie marszałka jeżdzi po torach skm, pkm, i pkp plk.
          te ostatnie to kursy po linii 201 gdynia-kościerzyna, do kartuz od glińcza, na północ od rumii. tak więc nie ma znaczenia kto jest właścicielem torów.
          Wiadomo, że skm tego nie zbuduje, bo ono niczego nie jest w stanie zbudować. No ok, przedłużyło do śródmieścia, ale nie ma nawet na wkład własny na nowe składy.
          Ponieważ jest to typowo kawałek miejski, to musi to zbudować miasto (może wspólnie z skm i/lub marszałkiem), Natomiast marszałek już zapowiedział, że typowo miejskich linii budować samodzielnie nie będzie-czy to w Gdańsku czy w Gdyni.
          Dlatego zresztą p. Grzelak mówił, że skm południe musi mieć chociaż w perspektywie kontynuację poza Gdańsk, żeby marszałek się dorzucił.
          Temat usamorządowienia to inna sprawa, ale dlaczego nie stało się to za czasów rządów Po to nie mogę zrozumieć. A że ten rząd jest przeciw - to wiadome, ale nie tu jest problem z powstaniem skm na południe.

          • 6 2

          • To się mylisz bo tabor jeżdżący po torach PKM czyli pociągi spalinowe należą do spółki PKM, a obsługuje je po prostu SKM... Czujesz motyw czy jeszcze filozofia?

            • 0 3

        • kontrola SKM przez samorząd doprowadzi do jeszcze większej patologii

          którą obserwujemy w miejskich spółkach.
          SKM jest jednym z podmiotów, jakoś Regio i PKM nie kwapią się do konkurencji...

          • 3 2

    • Ale udziały mają też samorządy.

      • 3 0

    • jednocześnie jedynym klientem SKM jest samorząd

      Więc brak efektów wykorzystania takiej sytuacji o czym świadczy?
      Istnieje PKM oraz Regio siedzące w kieszeni u marszałka i co?

      Marszałek (wice) planuje kandydowanie do senatu czyli ucieczkę "w przód" (na emeryturę) od realnych problemów, których sam narobił przez 20 lat impotencji i "liberalnej" likwidacji komunikacji zbiorowej i jego zaplecza (ZNTK) na terenie województwa.
      Bo samochód to wolność i przedmiot pożądania liberalnych "elit" i tłuszczy, która ma za elitą podążać!

      A kto zrealizuje przedwyborcze obietnice połączeń kolejowych na górnym tarasie oraz do Bytowa?

      • 6 0

  • Niemcy zbudowali kolej do Nowego Portu z Gdanska Glownego a Polacy ta kolej zdewastowali

    Wciaz sa tory i dworce koleji Gdansk Glowny do Nowego Portu : Nowe Szkoty, Kolonia, Brzezno, Nowy
    Port. Mozna by ta koleja dojechac na plaze w Brzeznie w 10 minut z Gdanska Glownego.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane