• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

  • Kiedy PKP (1)

    Zlikwiduje te straszne Działeczki rod w Gdyni Cisowej pijactwo i zaśmiecanie terenu prosze zrownajcie to i posiać trawkę .

    • 0 1

    • Skm

      Skm już zrobiła porządek z tymi dzialeczkami przy torach czas na PKP ,żeby w końcu był porządek

      • 0 1

  • nowe pociągi

    co z tego że kupują a stare jak jeżdżą tak będą jeździły bo będą najtańsze bilety a w nowych pójdą w górę

    • 1 0

  • jak by nie zlikwidowali linii kolejowej z Gdańska przez Pruszcz do Kartuz to jeżdziło by bardzo dużo mieszkańców do pracy i do szkół Gdańskich .Władz wojewódzkich nie interesują mieszkańcy ościennych gmin którzy dojeżdżają

    • 1 0

  • Elektryki do Osowy - jakie ?

    Jestem ciekawe, jakie elektryki zostaną zamówione, aby podołać przewyższeniom na tej trasie? Wszak to nie jest płaska nadmorska linia Gdańsk-Wejherowo, pociągi jeżdżące do Osowy z Gdyni i Gdańska czeka niezła wspinaczka...

    • 0 0

  • Cieszy bardzo taka informacja!

    Jeżeli wskaźnik wykorzystania jest duży, to czemu już wcześniej nie chciano inwestować? Nawet Podkarpackie ma już tylko dwie sztuki EN57, kiedy my mamy ich bodajże 52 w SKM, + kilkanaście w PR. Tam cały ruch agromelacyjny (Rzeszów - Przeworsk/Kolbuszowa/Strzyżów/Dębica) obsługują fabrycznie nowe składy. Pomorskie chyba nie jest biednym województwem, wręcz przeciwnie.
    Mimo wszystko, czekam na nowe składy. Póki co, to SKM omijam szerokim łukiem.

    • 0 0

  • a wysokość podłogi?

    Przecież to jest kluczowe w kontekście obsługiwanej trasy oraz liczba członów. Radaktor o tym nie wie?

    • 0 0

  • Uja tam kupi...

    ...rozpisze przetarg, który żadnemu dostawcy nie będzie się opłacał i znów nie zgłosi się żaden oferent. A my będziemy jeździli starymi trupami aż się rozpadną. Te EZT, które obecnie jeżdżą trasami SKM są starsze od wielu pasażerów! Juz przestałem wierzyć, że dożyję nowoczesnej kolei SKM, trzeba się chyba będzie przeprowadzić do innej aglomeracji, gdzie publicznych pieniędzy nie topi się w byle g*wnie tylko kupuje to co jest uzyteczne dla mieszkańców.

    • 0 0

  • Zamówienie warte jednak więcej. Za dwa ezt prawie 70 milionów.

    Ale to nie dziwi, skoro tylko 11 to typowe 31WE. Kolejne 20 to nowy typ, który Newag musi zaprojektować, zbudować, przetestować, uzyskać homologację i wyeliminować ,,choroby wieku dziecięcego,,. Nie wiem czym się kierowała osoba ustalająca SIWZ, ale będą yaya dla SKM i PKM. Rozsądniej było kupić 45WE w wersji SKM WaWa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane