- 1 Nocna komunikacja do poprawki (136 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (343 opinie)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (65 opinii)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (327 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.
Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.
- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.
Zobacz także:
Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków
20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu
Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.
Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).
- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.
Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.
EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?
Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.
- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.
Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł
Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
Opinie (248) 2 zablokowane
-
2022-03-29 17:11
Alle to wynika, że większość pociągów będzie dla obsługi trasy SKM (2)
Czyżby samorząd już był pewny przejęcia SKM od PKP?
- 4 3
-
2022-03-29 22:46
(1)
Nie utożsamiaj trasy SKM z linią SKM. Koleje marszałka pojadą do Wejherowa linią PLK. Więc bez zatrzymywania się na przystankach SKM Żabianka, Zaspa, Redłowo i prawie 20 innych. Kolejny pomysł Marszałka aby zrobić SKM na złość - mieszkańcy nieważni.
- 3 2
-
2022-03-29 23:55
Dokładnie
Od dawna marszałek dopieszcza Polregio olewając pasażerów SKM.
- 3 1
-
2022-03-29 17:12
Serio???
O tym przetargu pisaliście już jakieś 2 lata temu i do tej pory cisza...póki nie zobaczę, to nie uwierzę
- 13 1
-
2022-03-29 17:16
Powinno się umożliwić długoterminowe kontrakty dla SKM i PR
Pozwoli to na wymianę taboru przez w/w firmy. Umowa na rok czy dwa lata nie pozwoli zamówić dużej ilości pociągów.
- 10 0
-
2022-03-29 17:17
Opinia wyróżniona
To tylko wskazuje (2)
Jaki powinien być główny rozwój aglomeracji. Oparty na rozbudowie dzielnic mieszkalnych od linii kolejowych na zewnątrz. Połączonych z strefami gdzie funkcjonuje przemysł czy biura. Silny rozwój Pomorza to także połączenie szybką koleją wszystkich większych miast. Są duże zaległości w tej materii
- 106 3
-
2022-03-29 17:43
"Są duże zaległości w tej materii"
Bo postąpiono dokładnie odwrotnie.
- 18 1
-
2022-03-30 02:07
300
- 0 0
-
2022-03-29 17:29
Raczej powinno być "Pomorze kupi 2 pociągi a kiedyś (jak będzie kasa) pozostałe 29"
Pozdrawiam
- 14 0
-
2022-03-29 17:31
Jak to jest (1)
Kolej to działalność komercyjna czy publiczna?! Pora może to uporządkować.
- 4 4
-
2022-03-29 18:36
straszni mieszczanie wszystko widzą oddzielnie
- 3 2
-
2022-03-29 17:34
"Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub (...), których dziś nie możemy przewidzieć" - jak to nie możemy
"Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub (...), których dziś nie możemy przewidzieć" - jak to nie możemy przewidzieć? - patrząc ile nasi nowi mieszkańcy Polski mają w pupie wszelkie obostrzenia i szczepienia (jakiekolwiek, nawet te podstawowe dla dzieci", to jest kwestia czasu, że będzie kolejna fala XD
- 4 2
-
2022-03-29 17:57
(1)
Zakup 2 (!!!) EZT z opcją na kolejne 29 :) Kto potraktuje coś takiego na serio? To przecież kpina z dostawców!
- 10 2
-
2022-03-30 00:20
Poczekamy i zobaczymy.
- 0 0
-
2022-03-29 18:08
Dzień dobry, poproszę o częste składy w stronę lotniska z Wrzeszcza.. to chore żeby tak duza metropolia nie miała połączeń o godz. 5/6 ..
- 7 2
-
2022-03-29 18:11
Dawać drozsze bilety a co tam 5km za 10 zł, wincyj, wincyj niech komunikacja zbiorową będzie droższa nic samochód w pojedynke.. wincyj!!!
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.