• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

  • Alle to wynika, że większość pociągów będzie dla obsługi trasy SKM (2)

    Czyżby samorząd już był pewny przejęcia SKM od PKP?

    • 4 3

    • (1)

      Nie utożsamiaj trasy SKM z linią SKM. Koleje marszałka pojadą do Wejherowa linią PLK. Więc bez zatrzymywania się na przystankach SKM Żabianka, Zaspa, Redłowo i prawie 20 innych. Kolejny pomysł Marszałka aby zrobić SKM na złość - mieszkańcy nieważni.

      • 3 2

      • Dokładnie

        Od dawna marszałek dopieszcza Polregio olewając pasażerów SKM.

        • 3 1

  • Serio???

    O tym przetargu pisaliście już jakieś 2 lata temu i do tej pory cisza...póki nie zobaczę, to nie uwierzę

    • 13 1

  • Powinno się umożliwić długoterminowe kontrakty dla SKM i PR

    Pozwoli to na wymianę taboru przez w/w firmy. Umowa na rok czy dwa lata nie pozwoli zamówić dużej ilości pociągów.

    • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    To tylko wskazuje (2)

    Jaki powinien być główny rozwój aglomeracji. Oparty na rozbudowie dzielnic mieszkalnych od linii kolejowych na zewnątrz. Połączonych z strefami gdzie funkcjonuje przemysł czy biura. Silny rozwój Pomorza to także połączenie szybką koleją wszystkich większych miast. Są duże zaległości w tej materii

    • 106 3

    • "Są duże zaległości w tej materii"

      Bo postąpiono dokładnie odwrotnie.

      • 18 1

    • 300

      • 0 0

  • Raczej powinno być "Pomorze kupi 2 pociągi a kiedyś (jak będzie kasa) pozostałe 29"

    Pozdrawiam

    • 14 0

  • Jak to jest (1)

    Kolej to działalność komercyjna czy publiczna?! Pora może to uporządkować.

    • 4 4

    • straszni mieszczanie wszystko widzą oddzielnie

      • 3 2

  • "Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub (...), których dziś nie możemy przewidzieć" - jak to nie możemy

    "Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub (...), których dziś nie możemy przewidzieć" - jak to nie możemy przewidzieć? - patrząc ile nasi nowi mieszkańcy Polski mają w pupie wszelkie obostrzenia i szczepienia (jakiekolwiek, nawet te podstawowe dla dzieci", to jest kwestia czasu, że będzie kolejna fala XD

    • 4 2

  • (1)

    Zakup 2 (!!!) EZT z opcją na kolejne 29 :) Kto potraktuje coś takiego na serio? To przecież kpina z dostawców!

    • 10 2

    • Poczekamy i zobaczymy.

      • 0 0

  • Dzień dobry, poproszę o częste składy w stronę lotniska z Wrzeszcza.. to chore żeby tak duza metropolia nie miała połączeń o godz. 5/6 ..

    • 7 2

  • Dawać drozsze bilety a co tam 5km za 10 zł, wincyj, wincyj niech komunikacja zbiorową będzie droższa nic samochód w pojedynke.. wincyj!!!

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane