• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

  • 1 skład + 1 skład... (1)

    To wygląda wręcz komicznie. jeden ezt każdego z typów z opcją na kolejnych 10 (regionalne) i 19 (aglomeracyjne). Któryś producent potraktuje to serio?!!!

    • 5 1

    • Zaden, i wlasnie o to chodzi.

      • 3 0

  • 44 nowe pociągi kupi samorząd województwa (2)

    5 lipca 2021 wiadomosci trójmiasto- może nie chodzi by kupić tylko by pisać- owca ma krótką pamięć

    • 11 0

    • To byly plany (1)

      Konieczna jest weryfikacja liczby kupowanych pojazdów bo nie ma kasy z KPO I Feniksa.

      • 1 0

      • i kolejne plany

        na opcje...

        • 1 0

  • Może się uda.

    I w końcu znikną z trasy Gdynia Elbląg te stare rzęchy z plastikowymi albo lepiącymi się od brudu siedzeniami z dermy. Wagony wpadające na prostych odcinkach w takie wibracje że można zęby pogubić. O doznaniach dźwiękowych nie wspominając. Pokryte nastą warstwą farby. Permanentnie czuć swąd topionej izolacji. Korzystanie z nich jest coraz mniej bezpieczne. Codziennie korzystam z tej trasy i podziwiam heroizm załóg zmuszonych do wielogodzinnej pracy w tych "pociągach".

    • 2 0

  • Fundusze zablokowane w Brukseli.....

    Kuriozum opozycji

    • 3 3

  • (10)

    Wielkie gratulacje dla przedstawicieli SKM. Jesteście nieudolni w negocjacjach i przez tyle lat kupiliście tylko 2 impulsy które nie sprawdzają się w ruchu miejskim. Jedyne co osiągacie wysoki poziom biurokracji

    • 41 10

    • SKM od lat ma gotowy projekt kupna pojazdów (7)

      I zapewniona kasę z Unii na połowę wartości tego zakupu. Jednak pan marszałek kocha Polregio. SKM nie dał zgody ma zakup, a nowe pojazdy, które niedawno kupił (10 tzw. Impulsów) w komplecie przekazał Polregio.

      • 9 3

      • (2)

        Przecież nikt nie może zabronić skm zakupu taboru. Niech kupują.

        • 6 4

        • Nie wiesz o czym mowisz. (1)

          • 4 5

          • To oświeć nas, bo to raczej ty wiesz o czym piszesz.

            Zresztą czy SKM nie ogłosiło w końcu przetargu? Ogłosiło, ale i tak nic z tego nie wyszło.

            • 2 2

      • Nie uwazasz, ze wklad wlasny powiniem zapewnic wiekszosciowy wlasciciel? (2)

        Może ja również zdobędę 50 %dofinansowania na zakup nowego meroka i publicznie oglosze, ze prawem kaduka, oczekuje pozostałych 50 % od marszalka. Albo od Ciebie.

        • 4 3

        • samorzad ma 44% udzialow w SKM

          Wiec nie prawem kaduka...

          • 3 0

        • udzialy to nie tylko zyski

          Ale i koszty...

          • 0 0

      • SKM nie potrzebuje żadnej zgody marszałka, o czym ty piszesz

        SKM po prostu nie umie uzbierać wkładu własnego, nawet w oparciu o potężnego właściciela jakim jest PKP. Polregio nie mogło dostać dofinansowania z unii więc jedyną szansą był zakup przez marszałka i użycie tych pociągów (ciągle są włąsnością urzędu marszałkowskiego) w polregio. SKM jednak nie zgadza się na taki układ. Gdyby tę dotację którą dostało SKM, dostał marszałek lub SKM zgodziło się na inne proponowane rozwiązania to już byśmy jeździli nowymi pociągami za tę kasę. A tak 7 lat minęło, ceny wzrosły niemożebnie, a SKm nie umie kupić pociągów. Mimo, że zdołali w końcu ogłosić przetarg to i tak nikt im się nie zgłosił, ze względu na warunki jakie dali i wiarygodność.

        • 5 3

    • nie kupili a dostali

      Te składy stały na bocznicach, bo nie spełniały wymagań zamawiającego (Intercity).
      To przemalowano i zagospodarowano...

      • 1 0

    • Oni są w niczym nieudolni

      Z SKM ciągle sa jakieś problemy, od ilu to już lat pieprzą o zakupie nowych składów? Nowych składów nikt do dziś nie widział, a żeby się takim przejechać trzeba jechać do Bydgoszczy, bo w Trójmieście bieda z nędzą. Partacze na stanowiskach, tylko pogratulować.

      • 0 0

  • A w SKM dalej tabor to stare "kible"

    • 2 0

  • Poziom redakcji na miare SE czy innego szmatlawca.. "Pomorze kupi 31 pociagow"

    Z tym, ze nie kupi, a dopiero oglosi przetrag i nie na 31 tylko na dwa z opcja....

    ... te dwa okaza sie zbyt drogie i jak zawsze zostaniemy z "kiblami".

    Trojmiasto pe el jak Lawrow.

    • 3 2

  • Pociągi miejskie bez toalet?

    To zróbcie toalety na każdym przystanku. Zwykła kawa w godzinę po wypiciu przyspiesza pracę nerek x60.

    • 2 1

  • z graficiarzami którzy je zdemolują też coś zrobicie ?

    Bezradność policji jest znana a nowe jednostki to okazja do dalszych dewastacji

    • 2 0

  • Redakcjo, zapytajcie Pana Marszałka

    który wariant kolei z Gdyni do Kosakowa będzie w końcu wybrany? Konsultacje zakończone i głucha cisza zaległa nad tematem. Czyżby sprawa miała umrzeć przez zamilczenie i zapomnienie?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane