• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • SKM (16)

    A ile dostsnie SKM?

    • 14 7

    • (5)

      tyle ile sobie kupi spółka SKM

      • 28 2

      • Czyli okrągłe 0 (4)

        Tak się chwalą, że najwięcej pasażerów - a na co idzie kasa z tych przychodów?

        Inne regiony mają dużo mniej pasażerów a jakość inwestycją w nowy (nie remontowany) tabor

        • 8 3

        • Kasę z biletów zabiera marszałek (2)

          On zleca przewozy.

          • 5 0

          • przede wszystkim to marszałek dopłaca grubą kasę przewoźnikom. (1)

            dzięki marszałkowi możesz teraz jechać na tym samym bilecie SKm czy polregio i nie wnikać kto akurat obsługuje dany kurs. Chcesz powiedziec że SKM jeździ za frajer?

            • 2 2

            • jeżdzi dokładnie tyle, ile zakupi marszałek

              w !!! corocznie !!! odnawianym zamówieniu. Jak każdy inny przewoźnik żyjący z dotacji. Jak każdy, czyli nie jak miejskie spółki komunikacyjne, którym sprzęt żyruje miasto. A miasto samo sobie nie odmówi... Dlatego GAiT kupuje sobie elektryki a Gryf jeździ secondhandem aż nie zarobi albo daje ludzi na sprzęt miasta. Widzisz różnicę?

              Taka perspektywa nie pozwala na zaciąganie zobowiązań i inwestycje długoterminowe.
              Pomimo tego że SKM jest w grupie PKP, że kadra SKM do zbyt "dynamicznych" nie należy, to jednak żaden podmiot nie "pójdzie w dług" za roczną obietnicę trwałości umowy.

              • 1 0

        • Bo są właścicielem kolei, dla których kupują pociągi?

          Obecny rząd nie chce sprzedać udziałów w SKM, ani wymienić za tabor czy udziały w PKM.

          • 2 0

    • SKM z czasem przestanie funkcjonować. (3)

      przewozy przejmie spółka samorządowa

      • 8 9

      • (2)

        ciekawe po czym będą jeździć skoro linia należy do SKM?

        • 13 5

        • Po linii SKm, a jaki problem? (1)

          Lepiej powiedz mi co będzie robić skm jak nie dostanie zamówienia (czytaj dopłat) od marszałka na przewozy.

          • 3 2

          • nic nie zrobi

            Zamknie sklepik, zaorze tory, teren sprzeda deweloperom.
            A nam pozostanie wsiąść w samochody...

            Aby pojechać po linii SKM, trzeba za to zapłacić.

            • 2 0

    • (3)

      A dlaczego SKM ma cos dostac? To jest artykul na inny choc pokrewny temat.

      • 9 5

      • Marszałek jest Organizatorem Przewozów (2)

        Powinien zapewnić pojazdy przewoźnikom, z którymi ma umowę, jeśli oni nie mają własnych. Od lat blokuje zakup pojazdów SKM a te, które kupuje przekazuje Polregio. Ot, polityka.

        • 5 4

        • Nieprawdziwa informavja (1)

          Jak mi wiadomo to SKM użytkuje 10 pojazdów spalinowych będących własnością województwa.

          • 0 0

          • równie dobrze może na takich samych zasadach dostarczyć pojazdy na główną linię SKM

            Skoro nie ma zamiaru określać innych niż roczne horyzontów współpracy.

            SKM nie eksploatuje pojazdów bezpłatnie a jeśli już, to koszty ich eksploatacji ponosi i tak właściciel. SKM daje organizację, tory i ludzi.
            Dokładnie jak na linii PKM.

            • 1 0

    • Co to znaczy dostanie? (1)

      SKm nie chce, żeby Urząd Marszałkowski i miatsa miały w niej więcej udziałów, a chce dostawać pociągi? @0 pociągów czyli 10 składów jest przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i te będą jeździć na liniach SKM lub Gdynia-Osowa-Wrzeszcz.

      • 1 3

      • urząd ma jednego wykonawcę

        a ten wykonawca ma jednego klienta...

        Urząd ma 44% udziałów, a to oznacza, że partycypujesz w zyskach ale również w kosztach. Jednak urząd woli być biernym akcjonariuszem. Na dodatek, działa na szkodę podmiotu w którym ma udziały, bo określa jedynie roczne perspektywy współpracy. Kto weźmie pod to kredyt?
        Mówisz PKP? A dlaczego? SKM jest samodzielne a samorząd jako zleceniodawca chce się wozić na plecach PKP. Niech PKP poniesie koszty a samorząd będzie chodził w glorii i chwale "organizatora"...

        Słabe to jest.

        • 1 0

  • Brawo! (1)

    Najlepsze wojewodztwo do zycia. A miasto to Gdynia oczywiscie. Tylko czy nowy tabor sprawi, ze pociagi nie beda sie spóźniac? Wątpie....

    • 16 30

    • Nie Gdynia tylko Sopot Super Miasto- letnia stolica Polski!

      • 0 11

  • Czy na linię PKM na Gdynie Północ te składy będą wysyłane w pierwszej kolejności? (8)

    To bardzo ważne, bo na Gdynie Północ bardzo potrzeba takich nowoczesnych i pojemnych składów.

    • 20 8

    • Tak będą

      ale za30 lat.

      • 10 1

    • Tak...od jutra,

      jak rozłożysz sobie w pokoju kolejkę PiKo

      • 22 0

    • (2)

      A masz tam jakas czynna linie na ta polnoc? Bo na razie skonczylo sie wizualizacjach i jakichs niezatwierdzonych przez PKP projektach.

      • 8 0

      • Tak, do Oksywia. (1)

        • 2 2

        • I jezdza po niej pasazerskie EZT?

          • 2 0

    • Tam będą samoloty latały potrzebne tylko dodatkowe 100 milionów

      • 8 1

    • (1)

      PKM to inna spółka niż SKM. Mówimy o linii Wejherowo Gdańsk. Reszta się dla SKM nie liczy i gdzie tam puszczać kolejkę pod górę i po jednym torze, bez sensu.

      • 2 2

      • PKM to tylko tory i przystanki

        Po linii PKM jeździ SKM i Polregio.

        • 2 0

  • No i w takim układzie zostaniemy z pkp skm już na zawsze (13)

    Sprywatyzować lub przekazać tę spółkę samorządom!!!

    • 7 20

    • :-) (8)

      PR jest samorządowe i co ? 10 nowych EZT-ów a reszta to sypiące sie złomy, nawet te "zmodernizowane"

      • 8 2

      • Od kiedy to PR jest samorządowe? (1)

        • 2 8

        • Od wielu lat...

          Było spółka samorządową, w której udziały mają samorządy województw. Teraz głównym udziałowcem jest państwo poprzez ARP.

          • 4 0

      • Te 10 nowych ezt to pojazdy samorządu (1)

        Polregio je tylko dzierżawi. Dziwne, że marszałek wszystkie wydzierżawił Polregio a SKM nic.

        • 3 0

        • bo ustalili to przy niedzielym obiedzie

          rodzinnym

          • 4 0

      • Akurat tu się mylisz. (1)

        Polregio na Pomorzu korzysta nie tylko z nowego taboru należącego do samorządu ale ma też swoje własne całkiem nowe pociągi: 3 razy SA 139 i dwa SA 137 to przykładowe kilkuletnie pociągi jeżdżących w naszym regionie. Do tego sporo SZT kilkunastoletnich i całkiem udane modernizacje EN57 gwarantujące znacznie lepszy komfort niż biedne modernizacje z SKM. Wystarczy trochę nos poza trójmiasto wystawić i można się zdziwić jakie eleganckie pociągi mamy.

        • 1 2

        • Dokładnie

          Jechałam na trasie Chojnice - Tczew eleganckim szynobusem, mega pozytywna zdziwka.
          Tu w GD ze względu na zabytkowe składy SKM wydaje nam się że nie może być lepiej...

          • 0 0

      • PR nie jest samorządowe (1)

        Właścicielem większościowym jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
        Polregio ze wzgledu na otrzymanie dofinansowania nie mogło ubiegać się o dotacje z UE, a praktycznie cały tabor pasażerski w Polsce jest kupowany z dotacjami.
        Tak samorządy wojewódzkie miały większość (do 2015r.) udziałów ale wiesz, że to było bez sensu (właścicielm były wszystkie samorzady wojewódzkie razem) i zrobione tylko po to żeby pozbyć się długów z PKP.
        Pod spółką samorządową rozumiemy koleje w wyłącznym posiadaniu marszałków takie jak:
        - Koleje Zachodniopomorskie
        -Koleje Wielkopolskie,
        -Koleje Dolnośląskie,
        -Koleje Mazowieckie,
        -Koleje Śląskie,
        -Koleje Małopolskie.
        I tam gdzie marszałkowie mają takie "własne" koleje, tam kupują im tabor.
        W pomorskim taką spółką miała zostać SKM, po stopniowym przejęciu udziałów,a le zostało to zablokowane przez rząd. Skoro tak, to niech SKM i jej większościowy właściciel starają się o finansowanie.

        • 0 2

        • nic przez rząd nie było blokowane

          szczególnie gdy w "jednym ręku" były wszystkie szczeble "władzy" od prezydenta miasta, po prezydenta kraju. W zakresie wykonawczym i ustawodawczym.

          Po prostu, nikogo to nie obchodziło, bo w mózgownicach tkwi fetysz "fura" a na drogach jest lepszy i łatwiejszy interes do zrobienia.

          Dopiero gdy miasto zaczęły zalewać fale "wieśwagenw", "passeratti" i "t4" a korki utrudniły ruch służbowym pojazdom samorządu, ktoś zaczął sie zastanawiać.

          No i ta brzydka Unia kolej zaczęła dotować!

          • 1 0

    • to nie są zakupy dla PKP (2)

      mylisz firmy

      • 4 0

      • nie rozumiesz (1)

        wlaśnie o to chodzi, że PKP tyle lat nie kupuje żadnych składów dla SKM, że teraz Marszałek im wydzierżawi i tak oto, pkp skm będzie dalej jeździło i to nawet lepszymi darmowymi składami, bez sensu

        • 1 0

        • uważasz, że dzierżawa

          jest bezpłatna?

          • 3 0

    • Przkazać samorządowi w Gdańsku. Frau odda za darmo NIemcom albo Holendrom. Ona potrafi.

      • 8 6

  • (6)

    Szkoda, że nie mamy metra

    • 7 20

    • i lodzie podwodne!

      • 9 3

    • Jak dorośniecie to będziecie mieli prawie dwa metry

      • 18 4

    • Ja mam 2 metry (1)

      • 7 1

      • Ja 19 cm i nie narzekam.

        • 6 2

    • Przecież SKM jest jak metro, tylko porusza się na powierzchni. (1)

      • 6 2

      • Wystarczy zasypac i bedzie metro.

        • 0 1

  • (3)

    A już myślałem że nowe pociągi regionalne będą obsługiwać też połączenia przez Sierakowice, Gniewino, Mosty k/Gdyni...

    • 14 5

    • Co????

      • 1 2

    • (1)

      Fajnie byłoby zreaktywowac tę linię

      • 7 0

      • Do Sierakowic w sezonie na grzybki.....

        • 3 0

  • kupia pciagi bez mozliwosci przewozenia rowerow. (17)

    Pmorskie stolica rowerowa bez możliwości przewożenia rowerów w pociągach.

    • 19 17

    • Rower służy do jeżdenia a nie przewożenia w pociągu (5)

      • 22 22

      • to mocno zwietrzała (3)

        doktryna...

        • 11 9

        • No to może napisz jakie są warunki przewożenia rowerów (2)

          w takim rowerowym Amsterdamie, Rotterdami czy Kopenhadze. To chyba mocno prorowerowe miasta.

          • 2 6

          • ktore z tych miast ma 200m roznicy poziomow?

            I rozwinieta rzezbe terenu?
            Poza tym, po raz kolenjy dajesz dowodbraku znajomosci problemu i powodu stosowania takich rozwiazn.
            Najpierw ocen, jakie systemy komunikacyjne maja te miasta i jakie odleglosci pokonuja mieszkancy...

            • 3 1

          • czy te miasta sa otoczone "Szwajcarią Kaszubską" - terenem niesłychanie atrakcyjnym turystycznie

            i pociągającym dla rowerowej eksploracji?

            • 1 1

      • Czasem się psuje...........

        • 0 1

    • (1)

      stolicą rowerową to nie jesteśmy od lat. Buduje się tylko chodniki, które wg urzędników są drogami rowerowymi

      • 16 5

      • Dokladnie, a dodatkowo od kilku lat obowiazuje zakaz pedalowania nad Wisla wiec troche strach jezdzic na rowerze. Co innego hulajnoga elektryczna w za krotkich rurkach.

        • 5 3

    • kup sobie drezynę i doczep do pociągu

      • 7 8

    • (3)

      I bardzo dobrze, pociągi są dla pasażerów pieszych, a nie leniwych rowerzystów.

      • 2 8

      • leniwy to raczej jest (2)

        pieszy...

        • 6 1

        • (1)

          Pieszy jest super leniwy, bo sie porusza pieszo, w przeciwienstwie do nieleniwych rowrzystow, ktorzy woza swoje cztery liter rowerem. Wychodzi na to, ze najmniej leniwy to jest kierowca samochodu.

          • 0 1

          • pieszy jest leniwy, bo zamiast poruszać się pieszo, porusza się pojazdami

            rowerzysta nie wozi roweru, bo lubi mieć rower przy sobie.
            On go wozi po to, aby wyjechać w interesujący teren, na niego usiąść i zmęczyć się eksplorując ten teren.
            Pieszy chce być dowieziony i się nie zmęczyć.

            • 1 0

    • Czy to prawda? (1)

      Jak mi wiadomo to 10 Impuldow ma największą liczbę możliwych do przewiezienia rowerow. Pojazdy spalinowe to z reguły 6 uchwytów.

      • 0 0

      • Do tych impulsów, które poprzednio kupił samorząd

        można wstawić 20 rowerów oficjalnie. A jak kierownik jest normalny i nie ma alergii na pasażerów to i ze 40 spokojnie się zmieści nikomu nie przeszkadzając. Tam jest bardzo dużo miejsca, wystarczy dobrze się ustawiać. Wszystko dlatego że nie ma wieszaków więc tam gdzie z trudem wisiało by 6 rowerów może stać znacznie więcej gdy się jeden opiera o drugi.

        • 3 0

    • Poco ci ten rower żeby go kolejka wozić!!! (1)

      • 1 2

      • to za trudne

        dla twojego miejsca między uszami...

        • 1 1

  • Efekt takiego postępowania (5)

    będzie identyczny z tym skm-owskim z przed roku. Tam chciano zamówić 1 EZT-a z opcją na ileś tam...kiedyś. Oczywiście żaden producent nie złożył oferty, no bo nie będzie ruszał z produkcją pojedynczego egzemplarza. No ale prezesi od siedmiu boleści powiedzą , ze chcieli....A swoja droga od ilu lat prezesi i zarząd PR i SKM jest w tym samym składzie. Czy oni mają dożywotnie kontrakty?.

    • 25 3

    • bzdura (3)

      tam był problem bo samorząd nie chce dać PKP wyłączności na te trasy. I słusznie.

      • 3 8

      • Przeczytaj człowieku co napisałem i co ty napisałeś.

        Przetarg SKM-owski.....SKM - około 66% udziałów to PKP pozostałe to zbieranina samorządów wg ciebie ...samorząd nie chce dać PKP...itd. Ciekawy pomysł...Prawda jest taka jaka napisałem, żadna firma nawet denna narodowa Pesa nie przystąpiła do przetargu bo nie będzie ustawiać projektantów, podwykonawców i produkcji na 1 egzemplarz.

        • 8 4

      • a komu miała by "dawać" (1)

        jeśli tory są własnością SKM?

        Miasta znajdą teren na nową linię?
        Nooo, może to i dobry pomysł ale kto sfinansuje jej budowę?

        Można się bawić we współdzieloną infrastrukturę ale najpierw trzeba ucywilizować opłaty za nią i zbilansować. Niestety, w przypadku usług masowych, to raczej słabo wychodzi. I nic nie zmieni fakt posiadania takiej infrastruktury przez samorząd -> patrz tramwaje i trolejbusy. Matecznik miejskich spółek, inni operatorzy pałętają się na peryferiach...

        • 4 4

        • Prawo

          Rzeczywiście skm jest zarządca infrastruktury i zarazem przewoźnikiem i z mocy prawa jest zoboeiazana do udostępnienia linii kolejowej na równych zasadach. Za przejazd pociągiem po torach skm się płaci.

          • 2 0

    • bo to "powtórka z rozrywki"

      jest.

      Jeszcze się SKM po autorskie wynagrodzenie zgłosi.

      • 2 0

  • Wreszcie do kogoś dotarło, że 3 pary drzwi sa potrzebne (5)

    A tak przy okazji 2 do 29

    Gdyby nie UE, to jeździlibyśmy furmankami

    • 34 11

    • taaa, potrzebne... do robienia przeciągów (4)

      Co się sprawdza w metrze, niekoniecznie w bardziej naturalnych warunkach...

      • 4 7

      • dziecko jakieś? (3)

        kiedyś SKM miała pociągi z 3 drzwiami oraz z max 5 cm odstępem od peronu, no i potrafiła kursować co pare minut

        • 6 3

        • wiem, bo jeżdżę SKM od czasów "modraków" (2)

          Najgorsze składy to pomarańczowe EW z wiecznie zepsutymi i zacinającymi się drzwiami. Właśnie z 3 i czterema parami drzwi. Tylko dzięki łagodnym zimom nie doświadczamy sopli wewnątrz składów, jak to onegdaj bywało...

          Jazda z otwartymi drzwiami (modraki z mosiężnymi klamkami) była fajna latem ale zimą nie była praktykowana...

          Przy obecnych natężeniach ruchu, ilość drzwi ma niewielkie znaczenie. Nie skrócisz postoju o minutę.

          • 4 3

          • o ty pierdzielisz? (1)

            jak potłuczony

            porównujesz stare, rozklekotane wagony do nowych i z tego wysnuwasz tak bardzo inteligentny wniosek, że skoro tamte miały 3 pary drzwi, to jest to zły kierunek

            dlaczego nie napisałeś, że z 1 para drzwi będzie mniej usterek (statystycznie)

            A już ostatnie 2 zdania, to na miarę IQ typowego trolla, bo wiadomo, że jak się ma jedne drzwi to ludzie wysiadają i wsiadają tak samo długo jak przy 3x większej liczbie...

            • 2 2

            • naucz ludzi nie stać przy drzwiach

              i nie napierać z peronu na wychodzących.
              W ten sposób wychodzi / wchodzi jedna osoba. Zwiększenie ilości drzwi poprawi wynik procentowo ale nadal będzie to dno.

              Albo jak w Japonii, zatrudnij "upychaczy"...
              Chociaż coś z Japonii się tu pojawi...

              W czasach, gdy były wdrażane, pomarańczowe EW były nowością (80/90). A naprawdę, pełnymi wad prototypami. Jedną z tych wad był brak osłony przed wiatrem, który przez większą ilość drzwi swobodnie hulał po przedziałach. Poza tym, były ciasne i przystosowane do jazdy na stojąco.
              To jest do przyjęcia w przypadku metra, gdzie rzadko podróż trwa dłużej niż 30 minut. SKM obsługuje znacznie większe dystanse. Osobiście robię czasami nawet ponad 100 km dziennie.

              • 1 1

  • Elektryfikacja PKM z Wrzeszcza do słupka przed Osową (2)

    A PLK nic nie mówi o elektryfikacji Gdynia - Kościerzyna/Kartuzy. Może za 10 lat.
    Nic nie wspomniano kto i w jakim czasie dostarczy owe 2 + 29 składów.
    Chyba że bez przetargu wybiorą Narodowego Pieszczocha z Bydgoszczy z 10-letnią perspektywą.

    • 12 5

    • Nie wiem, czy wiesz (1)

      Ale jak się ogłasza przetarg, to nie wiadomo kto się zgłosi i kto ostatecznie wygra przetarg.
      PS Pomijam ewidentne ustawki

      • 3 1

      • PKMka jeździ raz na godzine a i tak potrafi się spóźnic

        - dlatego jezdze samochodem bo szybciej

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane