- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (109 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (58 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (61 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (323 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.
Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.
- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.
Zobacz także:
Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków
20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu
Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.
Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).
- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.
Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.
EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?
Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.
- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.
Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł
Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
Opinie (248) 2 zablokowane
-
2022-03-29 17:07
Opinia wyróżniona
Ludzie tylko potrafią narzekać (11)
Dobrze że zamawiają tylko szkoda że na efekty trzeba będzie długo czekać, ale i tak lepiej jechać skmką niż tłuc się w korkach, a paliwo coraz droższe.
- 109 20
-
2022-03-29 18:18
Dla mnie lepiej autem w korkach, fakt ze 4 razy taniej skm, ale czasowo na plus dla auta z rana dużo, a z powrotem mniej, lecz ciagle lepiej niż skm, ale bardziej chodzi mi o komfort podróży. Na trasie Rumia Gdańsk.
- 8 7
-
2022-03-29 17:16
Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam dojechać szybciej i taniej jak samochodem z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale (6)
gdzie pracuję. Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!
- 5 13
-
2022-03-29 22:59
ty tak na poważnie, czy jesteś zwykłym trollem?
- 0 3
-
2022-03-29 17:28
Wszystko zależy od tego skąd i dokąd jedziesz ;] (4)
Ja mam tylko nadzieję, że tym razem przetarg wygra polska firma - niezależnie od różnicy w cenie...
Tym sposobem będą mieli $ żeby się rozwijać i przyszłe zakupy będą korzystniejsze...- 12 5
-
2022-03-29 22:12
Przecież napisał że z Chwarzna na Kowale (1)
- 2 1
-
2022-07-24 22:33
Kto normalny mieszka w Chwarznie?
I pracuje w Kowalach?
- 0 0
-
2022-03-29 17:47
Ja mam nadzieję, że wygra dostawca, (1)
który produkuje niezawodne pociągi.
- 20 3
-
2022-03-30 09:48
nadzieja jest matką głupich
- 1 1
-
2022-03-29 17:13
Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam szybciej i jak samochodem taniej z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale , gdzie pracuję ? (2)
Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!
- 15 15
-
2022-03-30 09:51
skoro mieszkasz za zascianku miasta i tez pracujesz w zascianku miasta to czemu sie plujesz? (1)
Zmien prace i zamieszkanie.80% mieszkanców mieszka w dzielnicach miasta i tez ma tutaj prace.wiec mogą bez problemu dojechac komunikacja miejska .
- 4 4
-
2022-03-30 14:18
Argumenty żywcem wyciągnięte z argumentacji pana bula K. I do tego misiowy rozumek:)
- 1 2
-
2022-03-29 20:06
Opinia wyróżniona
Pomorze kupuje tylko nowe składy dla tras wokół Gdańska (16)
Niestety, reszta województwa dostaje stare rupiecie. Gdynia Chojnice o 16 jedzie jeden szynobus co jest żenujące, a nasze składy jeżdżą po linii PKM w trakcji ukrotnionej ( łączone w 2 szt). Pociągi Chojnice Tczew tak samo, ludzie jadą jak bydło, naprawdę nam nie ma alternatywy dla pociągu oprócz auta. Samorząd województwa widzi tylko Gdańsk i 50
Niestety, reszta województwa dostaje stare rupiecie. Gdynia Chojnice o 16 jedzie jeden szynobus co jest żenujące, a nasze składy jeżdżą po linii PKM w trakcji ukrotnionej ( łączone w 2 szt). Pociągi Chojnice Tczew tak samo, ludzie jadą jak bydło, naprawdę nam nie ma alternatywy dla pociągu oprócz auta. Samorząd województwa widzi tylko Gdańsk i 50 km do około, to jest jego zasięg. Przykre to jest, zapraszam Pana Marszałka do pociągu Chojnice Tczew o 7 rano lub 16 popołudniu, zobaczy Pan jakość kolei samorządowej, i trudno mieć pretensje do kolejarzy, którzy muszą pracować w takich warunkach. Panie Marszałku, kolej w województwie to nie tylko aglomeracja Gdańska, Słupsk Chojnice Kwidzyn Starogard i Bytów to też mieszkańcy którzy nie chcą mieszkać w Gdańsku, ale chcieliby do niego godnie dojechać, i nie chcemy by naszym kosztem rozbudowywać kolej w Gdańsku, my też chcemy jak ludzie się przemieszczać!
- 55 5
-
2022-03-31 15:22
Dokładnie!
Jechałem w lutym b.r. ze Starogardu do Tczewa kursem o 12:00. Pełen ludzi, brak miejsc. Jechałem tym kursem już trzy razy, i zawsze pełny. Cała oferta na tej trasie to żart, zwłaszcza zważywszy na fakt, że ta linia jest dwutorowa, więc może pomieścić więcej kursów. Na linii jednotorowej pociągi muszą się gdzieś mijać. Może po modernizacji będzie
Jechałem w lutym b.r. ze Starogardu do Tczewa kursem o 12:00. Pełen ludzi, brak miejsc. Jechałem tym kursem już trzy razy, i zawsze pełny. Cała oferta na tej trasie to żart, zwłaszcza zważywszy na fakt, że ta linia jest dwutorowa, więc może pomieścić więcej kursów. Na linii jednotorowej pociągi muszą się gdzieś mijać. Może po modernizacji będzie lepsza oferta, chociaż ta dopiero za cztery lata...
Ja proponuję takie coś: Takt dwu-godzinny na trasie Tczew - Chojnice - (Lipka Krajeńska). Odjazd co dwie godziny począwszy od 5, kończąc na 21. Niech przedłużą te trzy kursy, np. o 17, 19 i 21 do Lipki Krajeńskiej - mała mieścina, która może generować potoki.
Dodatkowo, niech kursują również pociągi w skróconej relacji: Tczew - Starogard Gdański. Niech kursują one również co dwie godziny, ale począwszy od 6, kończąc na 22.Wtedy, mamy kursy co godzinę pomiędzy 5, a 22 na odcinku do Starogardu, oraz co 2 godziny pomiędzy 5 a 21 do Chojnic. Dla takiej ilości kursów potrzeba trzech szynobusów, + jeden jako rezerwa w Tczewie. Takie to trudne?
Przewozy Regionalne w Chojnicach mają aż 21 szynobusów. Starczy na obsługę reszty tras, których jest pięć. (Malbork - Grudziądz, Chojnice - Krzyż/Kościerzyna, Gdynia - Hel)- 0 0
-
2022-03-30 12:40
Ale nowe składy spalinowe zwolnią się jak skończą elektryfikację PKM (2)
Pewnie przejdą na inne trasy kosztem tych starszych pojazdów co teraz tam jeżdżą.
- 1 1
-
2022-03-30 17:17
wtedy będą równie stare
jak te obecnie eksploatowane.
Na dodatek dobite, bo w trudnych warunkach pracują.- 1 1
-
2022-03-30 13:31
Jak wyżej, tak pojadą zdezelowane na linii górskiej PKM do remontu nie trafia. I co mamy się cieszyć? Poprzesowali tabor żeby wozić tyłki w Trójmieście. Na lata.
- 3 1
-
2022-03-30 11:46
Ja do pierwszej wyróżnionej opinii (3)
Myślę , że czytelnik chyba nie do końca zrozumiał wypowiedż.Przecież nowe EZT,czyli elektryczne zespoły trakcyjne pozwolą na skierowanie obecnie użytkowanych spalinowych zestawów właśnie na takie linie,o których pisze czytelnik.Zdobędę się na opinię w sprawie taboru dla SKM ki i PKM ki.Bardzo podobają mi się Impulsy i gdyby nowosądecki NEWAG mógł
Myślę , że czytelnik chyba nie do końca zrozumiał wypowiedż.Przecież nowe EZT,czyli elektryczne zespoły trakcyjne pozwolą na skierowanie obecnie użytkowanych spalinowych zestawów właśnie na takie linie,o których pisze czytelnik.Zdobędę się na opinię w sprawie taboru dla SKM ki i PKM ki.Bardzo podobają mi się Impulsy i gdyby nowosądecki NEWAG mógł sprostać wymaganiom,czyli cenie,oraz powiększenie ilości drzwi w członach składu byłoby idealnie.Jesli chodzi o PESĘ to tu mam wątpliwości.Składy,które widziałem przejeżdżając przez Bydgoszcz nie robią najlepszego wrażenia,a jeśli chodzi o wnętrze to go nie widziałem.Prawdą jest jednak fakt, że nie byłem na ostatnich targach Trako.No nic poczekamy, zobaczymy.Mam nadzoru, że przetarg odbędzie się szybko i sprawnie
- 2 0
-
2022-03-30 13:30
Nie rozumiesz (1)
Te uwolnione wagony po jeździe z takim spadkiem terenu jaki jest na PKM mają zarżnięte silniki. Dodatkowo, buduje się bajpas od kielpinka, gdzie też spalinowe będą potrzebne. Chcielibyśmy nareszcie dostać coś nowego, bo na chwilę obecną owszem zwrócą nam nasze pojazdy które były dedykowane na linię Tczew Chojnice, zdezelowanee, wysłużone, to tak jak pożyczyć od kogoś auto, i po 5 latach oddać z przebiegiem +1 mnl kilometrów i jeszcze mówić "cieszcie się macie". Pomyśl trochę zanim coś napiszesz.
- 3 1
-
2022-07-24 22:40
podziękuj PolRegio za kasację SP32 i bip
Za opylenie EU07, pocięcie SU45, wagonów, SA101 itd. Teraz musisz się męczyć, a jeszcze 11 lat temu problemu nie było.
- 0 0
-
2022-03-30 11:53
Impulsy są super
- 1 0
-
2022-03-30 00:27
Czy to nie (1)
w pierwszej kolejnosci był wymieniany tabor spalinowy na ww liniach. Czy do Słupska nie jeżdżą nowe impulsy i zmodernizowane ezt.
- 4 3
-
2022-03-30 13:26
Nasze składy z lat 2005 do 2012 jeżdżą po linii PKM. To są wagony kupowane w celu utrzymania, poprawy połączeń i komfortu, rewitalizacji linii Chojnice Tczew. Dziś te pociągi są wysyłane na linię PKM, więc tak, to są nasze pociągi których zwrotu się domagamy! By zapewnić takt na PKM te wagony zostały tam skierowane a u nas jeżdżą pojedyncze
Nasze składy z lat 2005 do 2012 jeżdżą po linii PKM. To są wagony kupowane w celu utrzymania, poprawy połączeń i komfortu, rewitalizacji linii Chojnice Tczew. Dziś te pociągi są wysyłane na linię PKM, więc tak, to są nasze pociągi których zwrotu się domagamy! By zapewnić takt na PKM te wagony zostały tam skierowane a u nas jeżdżą pojedyncze szynobusy bo wagony tradycyjne są z Chojnic wysyłane na linię helska, samorząd płaci subwencje i nic z tym nie robi. Jak się wydaje publiczne pieniądze a samemu jeździ limuzyną to można nie widzieć problemu.
- 3 1
-
2022-03-29 21:48
(5)
Waszym kosztem? Wojewodztwo pomorskie jest wyjątkowo scentralizowe w skali Polski a Gdańsk produkuje ponad połowę pomorskiego PKB więc gdzie tu jest "waszym" kosztem?
- 3 10
-
2022-03-29 23:21
(1)
Takim że były projekty pisane na obsługę połączeń regionalnych a re pociągi ważą tylko w aglomeracji a nie w regionie.
- 3 0
-
2022-03-30 14:12
Mądra to ta twoja wypowiedź nie jest.
- 2 2
-
2022-03-29 21:57
Produkuje? Co tu się produkuje?! (2)
I kto produkuje?
Ano produkuje "robol", co dojeżdża z głębi województwa. Więc bez łachy, jak chcesz zarabiać, to zapłać za dowóz "siły roboczej" i go godnie zorganizuj. Inaczej miasto będziesz miał zapchane pojazdami spoza aglomeracji (to nie brzmi dumnie... podobnie jak centralizacja - już to przerabialiśmy...).
Jeśli się coś tuI kto produkuje?
Ano produkuje "robol", co dojeżdża z głębi województwa. Więc bez łachy, jak chcesz zarabiać, to zapłać za dowóz "siły roboczej" i go godnie zorganizuj. Inaczej miasto będziesz miał zapchane pojazdami spoza aglomeracji (to nie brzmi dumnie... podobnie jak centralizacja - już to przerabialiśmy...).
Jeśli się coś tu produkuje, to dzięki pieniądzom wpompowanym w Gdańsk przez spółdzielnię wszystkich szczebli władzy w czasie karnawału Euro. Te pieniądze nie trafiły do Sztumu, Czarnego, Bytowa, Miastka... Gdańsk tych pieniędzy nie wypracował! Na dodatek pomorskie długie lata było prymusem w zwijaniu komunikacji regionalnej...- 14 6
-
2022-03-30 00:29
(1)
To.gdxie ha zwijany i gdzie wybudowano pierwsza nowa linie kolejowa po wojnie?
- 2 5
-
2022-03-30 17:12
nie była nowa...
A powstała tylko dlatego, że kasę trzeba było przemielić.
Gdańsk chciał na lotnisko tramwaj... Ale lepszym pretekstem do dotacji okazała się być kolej. Najpierw do drugiego lotniska a potem (jak się pokłócili) quasi regionalna.
Spodobała się, niestety ;), i teraz trzeba ciągnąć te wyciągnięte z szuflad gierkowskich planistów pomysły. A mogło być tak spokojnie. Okres trwałości by minął i po cichu wygasiło by się popyta... Wprawa jest...- 2 2
-
2022-03-29 17:17
Opinia wyróżniona
To tylko wskazuje (2)
Jaki powinien być główny rozwój aglomeracji. Oparty na rozbudowie dzielnic mieszkalnych od linii kolejowych na zewnątrz. Połączonych z strefami gdzie funkcjonuje przemysł czy biura. Silny rozwój Pomorza to także połączenie szybką koleją wszystkich większych miast. Są duże zaległości w tej materii
- 106 3
-
2022-03-30 02:07
300
- 0 0
-
2022-03-29 17:43
"Są duże zaległości w tej materii"
Bo postąpiono dokładnie odwrotnie.
- 18 1
Wszystkie opinie
-
2022-03-29 16:26
SKM (16)
A ile dostsnie SKM?
- 14 7
-
2022-03-29 16:29
(5)
tyle ile sobie kupi spółka SKM
- 28 2
-
2022-03-29 17:40
Czyli okrągłe 0 (4)
Tak się chwalą, że najwięcej pasażerów - a na co idzie kasa z tych przychodów?
Inne regiony mają dużo mniej pasażerów a jakość inwestycją w nowy (nie remontowany) tabor- 8 3
-
2022-03-29 21:54
Kasę z biletów zabiera marszałek (2)
On zleca przewozy.
- 5 0
-
2022-03-30 07:39
przede wszystkim to marszałek dopłaca grubą kasę przewoźnikom. (1)
dzięki marszałkowi możesz teraz jechać na tym samym bilecie SKm czy polregio i nie wnikać kto akurat obsługuje dany kurs. Chcesz powiedziec że SKM jeździ za frajer?
- 2 2
-
2022-03-30 15:47
jeżdzi dokładnie tyle, ile zakupi marszałek
w !!! corocznie !!! odnawianym zamówieniu. Jak każdy inny przewoźnik żyjący z dotacji. Jak każdy, czyli nie jak miejskie spółki komunikacyjne, którym sprzęt żyruje miasto. A miasto samo sobie nie odmówi... Dlatego GAiT kupuje sobie elektryki a Gryf jeździ secondhandem aż nie zarobi albo daje ludzi na sprzęt miasta. Widzisz różnicę?
Taka perspektywa nie pozwala na zaciąganie zobowiązań i inwestycje długoterminowe.
Pomimo tego że SKM jest w grupie PKP, że kadra SKM do zbyt "dynamicznych" nie należy, to jednak żaden podmiot nie "pójdzie w dług" za roczną obietnicę trwałości umowy.- 1 0
-
2022-03-30 07:36
Bo są właścicielem kolei, dla których kupują pociągi?
Obecny rząd nie chce sprzedać udziałów w SKM, ani wymienić za tabor czy udziały w PKM.
- 2 0
-
2022-03-29 17:06
SKM z czasem przestanie funkcjonować. (3)
przewozy przejmie spółka samorządowa
- 8 9
-
2022-03-29 17:15
(2)
ciekawe po czym będą jeździć skoro linia należy do SKM?
- 13 5
-
2022-03-30 07:40
Po linii SKm, a jaki problem? (1)
Lepiej powiedz mi co będzie robić skm jak nie dostanie zamówienia (czytaj dopłat) od marszałka na przewozy.
- 3 2
-
2022-03-30 15:39
nic nie zrobi
Zamknie sklepik, zaorze tory, teren sprzeda deweloperom.
A nam pozostanie wsiąść w samochody...
Aby pojechać po linii SKM, trzeba za to zapłacić.- 2 0
-
2022-03-29 17:35
(3)
A dlaczego SKM ma cos dostac? To jest artykul na inny choc pokrewny temat.
- 9 5
-
2022-03-29 23:43
Marszałek jest Organizatorem Przewozów (2)
Powinien zapewnić pojazdy przewoźnikom, z którymi ma umowę, jeśli oni nie mają własnych. Od lat blokuje zakup pojazdów SKM a te, które kupuje przekazuje Polregio. Ot, polityka.
- 5 4
-
2022-03-30 00:01
Nieprawdziwa informavja (1)
Jak mi wiadomo to SKM użytkuje 10 pojazdów spalinowych będących własnością województwa.
- 0 0
-
2022-03-30 16:03
równie dobrze może na takich samych zasadach dostarczyć pojazdy na główną linię SKM
Skoro nie ma zamiaru określać innych niż roczne horyzontów współpracy.
SKM nie eksploatuje pojazdów bezpłatnie a jeśli już, to koszty ich eksploatacji ponosi i tak właściciel. SKM daje organizację, tory i ludzi.
Dokładnie jak na linii PKM.- 1 0
-
2022-03-30 07:34
Co to znaczy dostanie? (1)
SKm nie chce, żeby Urząd Marszałkowski i miatsa miały w niej więcej udziałów, a chce dostawać pociągi? @0 pociągów czyli 10 składów jest przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i te będą jeździć na liniach SKM lub Gdynia-Osowa-Wrzeszcz.
- 1 3
-
2022-03-30 15:59
urząd ma jednego wykonawcę
a ten wykonawca ma jednego klienta...
Urząd ma 44% udziałów, a to oznacza, że partycypujesz w zyskach ale również w kosztach. Jednak urząd woli być biernym akcjonariuszem. Na dodatek, działa na szkodę podmiotu w którym ma udziały, bo określa jedynie roczne perspektywy współpracy. Kto weźmie pod to kredyt?
Mówisz PKP? A dlaczego? SKM jest samodzielne a samorząd jako zleceniodawca chce się wozić na plecach PKP. Niech PKP poniesie koszty a samorząd będzie chodził w glorii i chwale "organizatora"...
Słabe to jest.- 1 0
-
2022-03-29 16:26
Brawo! (1)
Najlepsze wojewodztwo do zycia. A miasto to Gdynia oczywiscie. Tylko czy nowy tabor sprawi, ze pociagi nie beda sie spóźniac? Wątpie....
- 16 30
-
2022-03-29 18:12
Nie Gdynia tylko Sopot Super Miasto- letnia stolica Polski!
- 0 11
-
2022-03-29 16:27
Czy na linię PKM na Gdynie Północ te składy będą wysyłane w pierwszej kolejności? (8)
To bardzo ważne, bo na Gdynie Północ bardzo potrzeba takich nowoczesnych i pojemnych składów.
- 20 8
-
2022-03-29 16:28
Tak będą
ale za30 lat.
- 10 1
-
2022-03-29 16:39
Tak...od jutra,
jak rozłożysz sobie w pokoju kolejkę PiKo
- 22 0
-
2022-03-29 17:37
(2)
A masz tam jakas czynna linie na ta polnoc? Bo na razie skonczylo sie wizualizacjach i jakichs niezatwierdzonych przez PKP projektach.
- 8 0
-
2022-03-29 18:49
Tak, do Oksywia. (1)
- 2 2
-
2022-03-29 21:06
I jezdza po niej pasazerskie EZT?
- 2 0
-
2022-03-29 17:40
Tam będą samoloty latały potrzebne tylko dodatkowe 100 milionów
- 8 1
-
2022-03-29 19:52
(1)
PKM to inna spółka niż SKM. Mówimy o linii Wejherowo Gdańsk. Reszta się dla SKM nie liczy i gdzie tam puszczać kolejkę pod górę i po jednym torze, bez sensu.
- 2 2
-
2022-03-29 23:45
PKM to tylko tory i przystanki
Po linii PKM jeździ SKM i Polregio.
- 2 0
-
2022-03-29 16:31
No i w takim układzie zostaniemy z pkp skm już na zawsze (13)
Sprywatyzować lub przekazać tę spółkę samorządom!!!
- 7 20
-
2022-03-29 16:40
:-) (8)
PR jest samorządowe i co ? 10 nowych EZT-ów a reszta to sypiące sie złomy, nawet te "zmodernizowane"
- 8 2
-
2022-03-29 18:08
Od kiedy to PR jest samorządowe? (1)
- 2 8
-
2022-03-29 23:48
Od wielu lat...
Było spółka samorządową, w której udziały mają samorządy województw. Teraz głównym udziałowcem jest państwo poprzez ARP.
- 4 0
-
2022-03-29 23:46
Te 10 nowych ezt to pojazdy samorządu (1)
Polregio je tylko dzierżawi. Dziwne, że marszałek wszystkie wydzierżawił Polregio a SKM nic.
- 3 0
-
2022-03-30 00:05
bo ustalili to przy niedzielym obiedzie
rodzinnym
- 4 0
-
2022-03-30 09:00
Akurat tu się mylisz. (1)
Polregio na Pomorzu korzysta nie tylko z nowego taboru należącego do samorządu ale ma też swoje własne całkiem nowe pociągi: 3 razy SA 139 i dwa SA 137 to przykładowe kilkuletnie pociągi jeżdżących w naszym regionie. Do tego sporo SZT kilkunastoletnich i całkiem udane modernizacje EN57 gwarantujące znacznie lepszy komfort niż biedne modernizacje z SKM. Wystarczy trochę nos poza trójmiasto wystawić i można się zdziwić jakie eleganckie pociągi mamy.
- 1 2
-
2022-03-30 12:05
Dokładnie
Jechałam na trasie Chojnice - Tczew eleganckim szynobusem, mega pozytywna zdziwka.
Tu w GD ze względu na zabytkowe składy SKM wydaje nam się że nie może być lepiej...- 0 0
-
2022-03-30 09:38
PR nie jest samorządowe (1)
Właścicielem większościowym jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Polregio ze wzgledu na otrzymanie dofinansowania nie mogło ubiegać się o dotacje z UE, a praktycznie cały tabor pasażerski w Polsce jest kupowany z dotacjami.
Tak samorządy wojewódzkie miały większość (do 2015r.) udziałów ale wiesz, że to było bez sensu (właścicielm były wszystkie samorzady wojewódzkie razem) i zrobione tylko po to żeby pozbyć się długów z PKP.
Pod spółką samorządową rozumiemy koleje w wyłącznym posiadaniu marszałków takie jak:
- Koleje Zachodniopomorskie
-Koleje Wielkopolskie,
-Koleje Dolnośląskie,
-Koleje Mazowieckie,
-Koleje Śląskie,
-Koleje Małopolskie.
I tam gdzie marszałkowie mają takie "własne" koleje, tam kupują im tabor.
W pomorskim taką spółką miała zostać SKM, po stopniowym przejęciu udziałów,a le zostało to zablokowane przez rząd. Skoro tak, to niech SKM i jej większościowy właściciel starają się o finansowanie.- 0 2
-
2022-03-30 13:30
nic przez rząd nie było blokowane
szczególnie gdy w "jednym ręku" były wszystkie szczeble "władzy" od prezydenta miasta, po prezydenta kraju. W zakresie wykonawczym i ustawodawczym.
Po prostu, nikogo to nie obchodziło, bo w mózgownicach tkwi fetysz "fura" a na drogach jest lepszy i łatwiejszy interes do zrobienia.
Dopiero gdy miasto zaczęły zalewać fale "wieśwagenw", "passeratti" i "t4" a korki utrudniły ruch służbowym pojazdom samorządu, ktoś zaczął sie zastanawiać.
No i ta brzydka Unia kolej zaczęła dotować!- 1 0
-
2022-03-29 17:04
to nie są zakupy dla PKP (2)
mylisz firmy
- 4 0
-
2022-03-30 00:26
nie rozumiesz (1)
wlaśnie o to chodzi, że PKP tyle lat nie kupuje żadnych składów dla SKM, że teraz Marszałek im wydzierżawi i tak oto, pkp skm będzie dalej jeździło i to nawet lepszymi darmowymi składami, bez sensu
- 1 0
-
2022-03-30 11:18
uważasz, że dzierżawa
jest bezpłatna?
- 3 0
-
2022-03-29 17:58
Przkazać samorządowi w Gdańsku. Frau odda za darmo NIemcom albo Holendrom. Ona potrafi.
- 8 6
-
2022-03-29 16:33
(6)
Szkoda, że nie mamy metra
- 7 20
-
2022-03-29 16:43
i lodzie podwodne!
- 9 3
-
2022-03-29 16:56
Jak dorośniecie to będziecie mieli prawie dwa metry
- 18 4
-
2022-03-29 17:00
Ja mam 2 metry (1)
- 7 1
-
2022-03-29 18:27
Ja 19 cm i nie narzekam.
- 6 2
-
2022-03-29 20:41
Przecież SKM jest jak metro, tylko porusza się na powierzchni. (1)
- 6 2
-
2022-03-30 13:56
Wystarczy zasypac i bedzie metro.
- 0 1
-
2022-03-29 16:34
(3)
A już myślałem że nowe pociągi regionalne będą obsługiwać też połączenia przez Sierakowice, Gniewino, Mosty k/Gdyni...
- 14 5
-
2022-03-29 19:54
Co????
- 1 2
-
2022-03-29 20:54
(1)
Fajnie byłoby zreaktywowac tę linię
- 7 0
-
2022-03-30 07:58
Do Sierakowic w sezonie na grzybki.....
- 3 0
-
2022-03-29 16:35
kupia pciagi bez mozliwosci przewozenia rowerow. (17)
Pmorskie stolica rowerowa bez możliwości przewożenia rowerów w pociągach.
- 19 17
-
2022-03-29 16:38
Rower służy do jeżdenia a nie przewożenia w pociągu (5)
- 22 22
-
2022-03-29 17:46
to mocno zwietrzała (3)
doktryna...
- 11 9
-
2022-03-30 07:42
No to może napisz jakie są warunki przewożenia rowerów (2)
w takim rowerowym Amsterdamie, Rotterdami czy Kopenhadze. To chyba mocno prorowerowe miasta.
- 2 6
-
2022-03-30 08:15
ktore z tych miast ma 200m roznicy poziomow?
I rozwinieta rzezbe terenu?
Poza tym, po raz kolenjy dajesz dowodbraku znajomosci problemu i powodu stosowania takich rozwiazn.
Najpierw ocen, jakie systemy komunikacyjne maja te miasta i jakie odleglosci pokonuja mieszkancy...- 3 1
-
2022-03-30 11:12
czy te miasta sa otoczone "Szwajcarią Kaszubską" - terenem niesłychanie atrakcyjnym turystycznie
i pociągającym dla rowerowej eksploracji?
- 1 1
-
2022-03-29 20:55
Czasem się psuje...........
- 0 1
-
2022-03-29 16:39
(1)
stolicą rowerową to nie jesteśmy od lat. Buduje się tylko chodniki, które wg urzędników są drogami rowerowymi
- 16 5
-
2022-03-29 18:08
Dokladnie, a dodatkowo od kilku lat obowiazuje zakaz pedalowania nad Wisla wiec troche strach jezdzic na rowerze. Co innego hulajnoga elektryczna w za krotkich rurkach.
- 5 3
-
2022-03-29 17:05
kup sobie drezynę i doczep do pociągu
- 7 8
-
2022-03-29 19:56
(3)
I bardzo dobrze, pociągi są dla pasażerów pieszych, a nie leniwych rowerzystów.
- 2 8
-
2022-03-29 21:59
leniwy to raczej jest (2)
pieszy...
- 6 1
-
2022-03-30 13:59
(1)
Pieszy jest super leniwy, bo sie porusza pieszo, w przeciwienstwie do nieleniwych rowrzystow, ktorzy woza swoje cztery liter rowerem. Wychodzi na to, ze najmniej leniwy to jest kierowca samochodu.
- 0 1
-
2022-03-30 16:39
pieszy jest leniwy, bo zamiast poruszać się pieszo, porusza się pojazdami
rowerzysta nie wozi roweru, bo lubi mieć rower przy sobie.
On go wozi po to, aby wyjechać w interesujący teren, na niego usiąść i zmęczyć się eksplorując ten teren.
Pieszy chce być dowieziony i się nie zmęczyć.- 1 0
-
2022-03-30 00:06
Czy to prawda? (1)
Jak mi wiadomo to 10 Impuldow ma największą liczbę możliwych do przewiezienia rowerow. Pojazdy spalinowe to z reguły 6 uchwytów.
- 0 0
-
2022-03-30 09:05
Do tych impulsów, które poprzednio kupił samorząd
można wstawić 20 rowerów oficjalnie. A jak kierownik jest normalny i nie ma alergii na pasażerów to i ze 40 spokojnie się zmieści nikomu nie przeszkadzając. Tam jest bardzo dużo miejsca, wystarczy dobrze się ustawiać. Wszystko dlatego że nie ma wieszaków więc tam gdzie z trudem wisiało by 6 rowerów może stać znacznie więcej gdy się jeden opiera o drugi.
- 3 0
-
2022-03-30 12:55
Poco ci ten rower żeby go kolejka wozić!!! (1)
- 1 2
-
2022-03-30 13:22
to za trudne
dla twojego miejsca między uszami...
- 1 1
-
2022-03-29 16:38
Efekt takiego postępowania (5)
będzie identyczny z tym skm-owskim z przed roku. Tam chciano zamówić 1 EZT-a z opcją na ileś tam...kiedyś. Oczywiście żaden producent nie złożył oferty, no bo nie będzie ruszał z produkcją pojedynczego egzemplarza. No ale prezesi od siedmiu boleści powiedzą , ze chcieli....A swoja droga od ilu lat prezesi i zarząd PR i SKM jest w tym samym składzie. Czy oni mają dożywotnie kontrakty?.
- 25 3
-
2022-03-29 17:05
bzdura (3)
tam był problem bo samorząd nie chce dać PKP wyłączności na te trasy. I słusznie.
- 3 8
-
2022-03-29 17:27
Przeczytaj człowieku co napisałem i co ty napisałeś.
Przetarg SKM-owski.....SKM - około 66% udziałów to PKP pozostałe to zbieranina samorządów wg ciebie ...samorząd nie chce dać PKP...itd. Ciekawy pomysł...Prawda jest taka jaka napisałem, żadna firma nawet denna narodowa Pesa nie przystąpiła do przetargu bo nie będzie ustawiać projektantów, podwykonawców i produkcji na 1 egzemplarz.
- 8 4
-
2022-03-29 17:41
a komu miała by "dawać" (1)
jeśli tory są własnością SKM?
Miasta znajdą teren na nową linię?
Nooo, może to i dobry pomysł ale kto sfinansuje jej budowę?
Można się bawić we współdzieloną infrastrukturę ale najpierw trzeba ucywilizować opłaty za nią i zbilansować. Niestety, w przypadku usług masowych, to raczej słabo wychodzi. I nic nie zmieni fakt posiadania takiej infrastruktury przez samorząd -> patrz tramwaje i trolejbusy. Matecznik miejskich spółek, inni operatorzy pałętają się na peryferiach...- 4 4
-
2022-03-30 00:10
Prawo
Rzeczywiście skm jest zarządca infrastruktury i zarazem przewoźnikiem i z mocy prawa jest zoboeiazana do udostępnienia linii kolejowej na równych zasadach. Za przejazd pociągiem po torach skm się płaci.
- 2 0
-
2022-03-29 22:08
bo to "powtórka z rozrywki"
jest.
Jeszcze się SKM po autorskie wynagrodzenie zgłosi.- 2 0
-
2022-03-29 16:39
Wreszcie do kogoś dotarło, że 3 pary drzwi sa potrzebne (5)
A tak przy okazji 2 do 29
Gdyby nie UE, to jeździlibyśmy furmankami- 34 11
-
2022-03-29 22:12
taaa, potrzebne... do robienia przeciągów (4)
Co się sprawdza w metrze, niekoniecznie w bardziej naturalnych warunkach...
- 4 7
-
2022-03-29 22:57
dziecko jakieś? (3)
kiedyś SKM miała pociągi z 3 drzwiami oraz z max 5 cm odstępem od peronu, no i potrafiła kursować co pare minut
- 6 3
-
2022-03-29 23:44
wiem, bo jeżdżę SKM od czasów "modraków" (2)
Najgorsze składy to pomarańczowe EW z wiecznie zepsutymi i zacinającymi się drzwiami. Właśnie z 3 i czterema parami drzwi. Tylko dzięki łagodnym zimom nie doświadczamy sopli wewnątrz składów, jak to onegdaj bywało...
Jazda z otwartymi drzwiami (modraki z mosiężnymi klamkami) była fajna latem ale zimą nie była praktykowana...
Przy obecnych natężeniach ruchu, ilość drzwi ma niewielkie znaczenie. Nie skrócisz postoju o minutę.- 4 3
-
2022-03-30 10:01
o ty pierdzielisz? (1)
jak potłuczony
porównujesz stare, rozklekotane wagony do nowych i z tego wysnuwasz tak bardzo inteligentny wniosek, że skoro tamte miały 3 pary drzwi, to jest to zły kierunek
dlaczego nie napisałeś, że z 1 para drzwi będzie mniej usterek (statystycznie)
A już ostatnie 2 zdania, to na miarę IQ typowego trolla, bo wiadomo, że jak się ma jedne drzwi to ludzie wysiadają i wsiadają tak samo długo jak przy 3x większej liczbie...- 2 2
-
2022-03-30 13:44
naucz ludzi nie stać przy drzwiach
i nie napierać z peronu na wychodzących.
W ten sposób wychodzi / wchodzi jedna osoba. Zwiększenie ilości drzwi poprawi wynik procentowo ale nadal będzie to dno.
Albo jak w Japonii, zatrudnij "upychaczy"...
Chociaż coś z Japonii się tu pojawi...
W czasach, gdy były wdrażane, pomarańczowe EW były nowością (80/90). A naprawdę, pełnymi wad prototypami. Jedną z tych wad był brak osłony przed wiatrem, który przez większą ilość drzwi swobodnie hulał po przedziałach. Poza tym, były ciasne i przystosowane do jazdy na stojąco.
To jest do przyjęcia w przypadku metra, gdzie rzadko podróż trwa dłużej niż 30 minut. SKM obsługuje znacznie większe dystanse. Osobiście robię czasami nawet ponad 100 km dziennie.- 1 1
-
2022-03-29 16:39
Elektryfikacja PKM z Wrzeszcza do słupka przed Osową (2)
A PLK nic nie mówi o elektryfikacji Gdynia - Kościerzyna/Kartuzy. Może za 10 lat.
Nic nie wspomniano kto i w jakim czasie dostarczy owe 2 + 29 składów.
Chyba że bez przetargu wybiorą Narodowego Pieszczocha z Bydgoszczy z 10-letnią perspektywą.- 12 5
-
2022-03-29 17:51
Nie wiem, czy wiesz (1)
Ale jak się ogłasza przetarg, to nie wiadomo kto się zgłosi i kto ostatecznie wygra przetarg.
PS Pomijam ewidentne ustawki- 3 1
-
2022-03-30 13:00
PKMka jeździ raz na godzine a i tak potrafi się spóźnic
- dlatego jezdze samochodem bo szybciej- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.