• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

  • "Kupi"?

    A znajdą się chętni na sprzedaż 2 szt.(!) z (dość mglistą) "opcją"? SKM już pròbowało takiego "zakupu", bez skutku.

    • 16 3

  • To jak siedem czołgów Abrams :) (1)

    Albo 1/10 bombowca B-2 spirit :)

    • 5 1

    • F117 chyba lepszy

      • 0 0

  • Za 5 lat? (9)

    Boże, widzisz a nie grzmisz. Już teraz skmki się sypią, a tu trzeba tyle czekać. Za 5 lat to pół taboru będzie nadawać się do wymiany.

    • 28 23

    • Ale marszałek nie kupuje dla SKM tylko PKM! (4)

      • 17 0

      • PKM brakuje tym bardziej

        • 3 2

      • A powinien dla SKM (2)

        Skoro nie pozwala SKM kupić pojazdów. PRom kupił 10 pociągów

        • 2 0

        • Województwo nie kupuje pojazdów dla przewoźników a dla obsługi pociągów na wybranych liniach

          • 1 0

        • Nie pozwala? A jak marszalek ma wladze nad SKM?

          • 0 2

    • Widać że sie nie znasz.

      Te wszystkie EN57 całkiem dobrze się spisują, a idę o zakład że nawet pojeżdżą dłużej niż te nowoczesne pociągi co mają dopiero zakupić.

      • 15 4

    • Śmiej się, ale nie jedna wiekowa SKM-ka Ciebie i nas wszystkich przezyje

      XD

      • 15 1

    • (1)

      A co ma SKM do tematu artykułu???

      • 5 3

      • Dużo

        • 4 0

  • Kuz niemoge sie doczekac tlk z kuszetkami na lini pkm na lotnisko buahaaa (1)

    • 0 11

    • Naucz się pisać bu haha

      • 5 1

  • SKM! (20)

    Najlepsza komunikacja w Trójmieście, mimo wszystko.

    • 86 21

    • (18)

      Mieliśmy taką do Nowego Portu,ale tory zwinęli.Może teraz w związku z napływem nowych mieszkańców do Gdańska Letnicy,kolej SKM zostanie reaktywowana chociaż do Brzeżna?PiS obiecał.

      • 16 9

      • (11)

        Zrozum, że to nie ma sensu. Ani wystarczających potoków, ani możliwości częstego kursowania. I trasa mało atrakcyjna. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem są tramwaje.

        • 7 13

        • Chyba dawno nie byłeś na Letnicy (6)

          Teraz to takie samo blokowisko jak Ujeścisko czy Zakoniczyn, tylko że dużo wyższe. Mieszkań na co najmniej 10 tys. ludzi jest już teraz, a dopiero się zaczyna.

          • 18 2

          • No i jest to dużo za mało na miejską kolej (1)

            • 5 15

            • to moze nas jest za malo

              na miasto?!!

              • 1 0

          • (3)

            Bardzo potrzebna taka trasa SKM Gdańsk.Główny przez Nową Letnicę do Brzeźna.Po co budować nową linię tramwajową,czy autobusową,tam nawet dróg nie ma.Dla kiboli na mecze jest dojazd do Letnicy SKM i to nawet za darmo.

            • 5 2

            • jeszcze jeden tunel (2)

              i kolej w koło do Stogów i przez Olszynkę do Śródmieścia.

              Tak se pomarzyć...

              • 7 1

              • na stronie historii SKM jest mapka (1)

                I taka trasa była planowana. Wraz z nadmorską linia SKM
                W najbardziej optymistycznym okresie historii współczesnej tego kraju, w latach '70.

                • 8 0

              • Bo kiedyś umieli zaplanować z głową

                • 4 0

        • potoków nie ma, bo nie ma kolei (3)

          a kolei nie ma, bo potoków brak...

          Sądzisz, ze potoki będą się toczyć i czekać na to, aż ktoś na oczy przejrzy?!
          Potoki wsiądą w taki środek lokomocji, jaki mają pod ręką. Jak długo dostępny jest szrot na kołach, będzie to samochód...
          Najwyżej zapchają okoliczne drogi dojazdowe...
          I wielkie zdziwienie, że roboty przy domu nie ma...
          Podróże to konieczność a nie przyjemność...

          • 8 2

          • Kolej byla i nikt nie jezdzil (2)

            • 1 4

            • Kolej była,ale wtedy na Letnicy mieszkało mało ludzi,wystarczył tramwaj.Obecna Nowa Letnica to mnóstwo ludzi ,muszą dojechać do pracy,szkół itp.Powinna im to zapewnić komunikacja miejska a nie własny samochód.

              • 3 0

            • kolej była ale miasto nie chciało płacić za jej funkcjonowanie

              Kolej może jeździć nawet pusta.
              Transport zbiorowy !!! zawsze !!! jest dotowany. Miasto znalazło łatwą "oszczędność" i "wygasiło popyt"...

              • 2 0

      • Mieszkam w Rumi od 40 lat

        I wiem o czym piszesz bo jeździłem 35 lat temu do szkoły do letniewa ( wtedy) stacja Nowe szkoty , chyba .

        • 11 1

      • To się nie złoży finansowo. Ludzie wolą stać w korkach w samochodach i narzekać

        • 6 10

      • Tory akurat zostały (3)

        Pociągów nie ma

        • 1 0

        • nie wszędzie zostały (2)

          i to się ne wrati...

          • 2 2

          • (1)

            Jakoś towarowe do portu to potrafili zrewitalizować.

            • 1 0

            • ale pasażerskie zlikwidowano

              a teren sprzedano.

              Kolej będzie jeździć, nawet pusta. Grunt aby miasto płaciło wozo-kilometry.
              Ale trzeba chcieć.

              • 2 0

    • Duda obiecal w kampani ale oklamal

      • 2 1

  • Kto trasy ustala? (3)

    Znowu ciagoty do prus - Do Elblaga, Malborka, Olsztyna, Ilawy oraz Slupska A do Bydgoszczy nadal zlom ma jezdzic??? To jest nasze historyczne Pomorze Gdanskie!

    • 12 6

    • a co powiesz o Bytowie

      Miastku, Człuchowie, Szczecinku?

      • 8 1

    • Tu są historyczne Prusy Zachodnie ze stolicą w Gdańsku.

      • 1 1

    • Spójrz na mapę.

      Akurat trasy do Słupska (w całości) lub Elbląga (prawie w całości) leżą w naszym województwie. Do Bydgoszczy sprawa przedstawia się inaczej.

      • 3 3

  • (4)

    ...skad pieniazki przy takich dlugach?

    • 8 4

    • zapytaj parkingowego Kacpra (3)

      • 2 6

      • Grzelak powinien wiedzieć. (2)

        I ta, no. Ulczessa

        • 6 1

        • A co ma miasto do marszałka? (1)

          • 4 1

          • Oboje z PO

            • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Ludzie tylko potrafią narzekać (11)

    Dobrze że zamawiają tylko szkoda że na efekty trzeba będzie długo czekać, ale i tak lepiej jechać skmką niż tłuc się w korkach, a paliwo coraz droższe.

    • 109 20

    • Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam szybciej i jak samochodem taniej z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale , gdzie pracuję ? (2)

      Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!

      • 15 15

      • skoro mieszkasz za zascianku miasta i tez pracujesz w zascianku miasta to czemu sie plujesz? (1)

        Zmien prace i zamieszkanie.80% mieszkanców mieszka w dzielnicach miasta i tez ma tutaj prace.wiec mogą bez problemu dojechac komunikacja miejska .

        • 4 4

        • Argumenty żywcem wyciągnięte z argumentacji pana bula K. I do tego misiowy rozumek:)

          • 1 2

    • Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam dojechać szybciej i taniej jak samochodem z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale (6)

      gdzie pracuję. Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!

      • 5 13

      • Wszystko zależy od tego skąd i dokąd jedziesz ;] (4)

        Ja mam tylko nadzieję, że tym razem przetarg wygra polska firma - niezależnie od różnicy w cenie...

        Tym sposobem będą mieli $ żeby się rozwijać i przyszłe zakupy będą korzystniejsze...

        • 12 5

        • Ja mam nadzieję, że wygra dostawca, (1)

          który produkuje niezawodne pociągi.

          • 20 3

          • nadzieja jest matką głupich

            • 1 1

        • Przecież napisał że z Chwarzna na Kowale (1)

          • 2 1

          • Kto normalny mieszka w Chwarznie?

            I pracuje w Kowalach?

            • 0 0

      • ty tak na poważnie, czy jesteś zwykłym trollem?

        • 0 3

    • Dla mnie lepiej autem w korkach, fakt ze 4 razy taniej skm, ale czasowo na plus dla auta z rana dużo, a z powrotem mniej, lecz ciagle lepiej niż skm, ale bardziej chodzi mi o komfort podróży. Na trasie Rumia Gdańsk.

      • 8 7

  • (1)

    Koleje zmagają się jeszcze z ponura reputacja czasów lat 90/połowy 00, gdzie linie były celowo wygaszane/niedofinansowane. Wszystko po to aby kupujący mieszkania od dewelopera na przedmieściach kupowali auta i gnili w korkach, a osoby dojeżdżające do pracy ze wsi do miast wybierały auto... Takie rozwiązania nie były trafione, bo aglomeracje musiały wydać ogromna kasę na infrastrukturę, co jest skarbonka be dna. Dobrze, że dzięki temu ta stagnacja została wreszcie przełamana, tylko irytujące jest jedno. Wiem, że pasażerów kupujących bilety było mniej z racji pandemii, tak samo podrożała energia elektryczna... Ale jak to możliwe, że pociągi regio w godzinach szczytu 15:30-18:30 kursują głównie raz na godzinę??? Kończę pracę o 16, a pociąg mam 16: 56... Oczywiście skład jest przepełniony.

    • 14 1

    • "co jest skarbonka be dna"

      Ale interesów się na tym zrobiło?!
      No i ten fetysz "skóra, fura i komóra" robił swoje...

      • 5 1

  • A poza tym SKM musi należeć do samorządów!! (2)

    • 4 8

    • dlaczego niezależny podmiot gospodarczy

      ma dzielić się swoim majątkiem?!

      Mamy już PKM.
      I co z tego? Czapeczka wszystko wynajmuje od Regio i SKM

      • 4 1

    • mamy samorządowe autobusy

      Każdy swoje...
      I wystarczy...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane