• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Smutna prawda. Gdynia przestaje się liczyć. (1)

    Coraz częściej Gdynia jest traktowana coraz mniej poważnie. To skutek forsowanej świadomie od lat polityki. Można ją sprowadzić do kilku sloganów : My jesteśmy najlepsi, My jesteśmy tradycyjnie nowocześni, My jesteśmy modernistyczni, My mamy mistrzostwa świata w odpoczywaniu, itp, itd. Innymi słowy, polityka MY separatyzmu, izolacjonizmu podbita zadęciem

    • 17 7

    • czyjej polityki, bo nie zrozumiałem przekazu?

      • 0 7

  • Obciąć budżet Wydziału propagandy o połowę

    i 5- 7 milionów od razu się znajdzie.

    • 16 4

  • "minister" (5)

    Sprawa dotyczy Gdyni a nie Gdańska/Sopotu i napewno nie przejdzie. Nie przejdzie tak samo jak OPAT i porządny remont peronów na dworcu w Gdyni. "Minister" nie przepada za Szczurkiem. Dla niego "ziomale" to Budyń i Karnowski. Niestety liczy sie tylko polityczny marketing (np. loty smigłowcem nad A2) i partyjne kolesiostwo. Życie...

    • 10 15

    • Remont peronów w Gdyni to PKP

      Heh nie ma jak wszystko do gara ministerialnego wrzucać.

      OPAT by wszedł bardzo szybko, tylko Gdynia wymyśliła tak kosztowny projekt, że na realizację długo jeszcze nie będzie kasy.

      I tu nie chodzi o to kto za kim przepada, bo z Kwiatkowskiego temat wałkowany jest od połączenia z obwodnicą, a to już więcej jak 5 lat.

      • 10 0

    • (3)

      Wiele razy Gdynia pokazała że ma wszystkich gdzieś i jest najlepsza i najmądrzejsza w Polsce, blokowała inwestycje drogowe patrz jak skutecznie szczurek zablokował nową spacerową ??? a teraz nagle tak propagandowa trasa jaką zrobił z trasy kwiatkowskiego zrobił szczurek zaczeła się sypać to dawaj oddamy ją państwu niech wszyscy dadzą na to kase .... ŻENADA

      • 13 2

      • czy ty rozumiesz o co chodzi??? (2)

        żenado! Gdynia sfinansowała kosztem ponad 60 mln zł te trase, choc ona z załozenia, bo zaczyna sie na granicy państwa - powinna byc budowana przez państwo. Kumasz? I nawet nie chodzi o forse teraz, tylko o to, zeby port mógł sie rozwijać, durnoto jedna.Panimajesz? Co za d...ń!

        • 1 5

        • Tej trasy nie finansowała Gdynia.

          • 4 1

        • daaaaj spokój to marketingowcy od czarnego PiaRu dla Gdyni

          w końcu dodatkowo PO ich zatrudnił w liczbie 150 tys., dla nich jedynym sprawdzianem kompetencji była nienawiść do Gdyni i tego co Polskie.

          • 1 5

  • to nie jest zadne przejscie graniczne, (1)

    to tak samo jak Słowackiego jest drogą niby krajową bo prowadzi do lotniska???

    • 12 6

    • gdzie sie zaczyna???

      Trasa Kwiatkowskiego zaczyna sie w porcie - miedzynarodowym z bezposrednim połaczeniem z obwodnicą. Ale nie jest sama w sobie przejsciem granicznym. Nikt tego nie twierdzi przeciez.

      • 0 0

  • (1)

    Mało tego Gdynia wyłączyła się ze wszelkich wspólnych działań Pamiętacie zamieszanie ze wspólnym biletem komunikacyjnym ? Gdynia jako ostatnia ujednoliciła taryfę ... Trasa Kwiatkowskiego od momentu jej budowy(mowa o odcinku od obwodnicy do morskiej) była z góry klęską ... przeprojektowane połączenie z obwodnicą bo orginalnie Kwiatkowskiego miała się włączać bliżej w strone gdańska ale z jakiś tam powodów to zmieniono... i błednie przez to na wężle z obwodnicą jest mało bezpiecznie ... ciężarówki nie mają możliwości się rozpędzieć za nimi auta osobowe wjeżdzające na lewy pas obwodnicy z prętkością 40km na godzine masakra!!!

    • 15 6

    • Boze nie grzmisz na te bzdury???y

      Gdynia stopowała wspólny bilet???? trasa miała przebiegac bliżej Gdańska???? No umre ze smiechu!

      • 1 1

  • HA HA HA! kasy braknie bo lotnisko dla awionetek za dużo kosztuje?

    Lotniska to też granica a jakoś niekażda droga do kazdego lotniska to krajówka.

    • 15 3

  • co za różnica jaką drogę weżmie GDDKiA

    i tak wszystkie się rozpadają , a zwłaszcza te co dopiero zostały zrobione. GDDKiA się boi, ze się okaże, że stara komunistyczna trasa Kwiatkowskiego jest lepiej zrobiona niż te ich ostatnie wynalazki za kasę EU :-)))
    Ja bym się bał, bo fakty są bezlitosne :-)

    • 6 3

  • Władze Gdyni.. (1)

    Bo Władze Gdyni z Prezydentem Wojciechem Szczurkiem na czele pozbyli by się wszystkiego co nie przynosi czystego zysku. Nie dalej jak 4 miesiące temu Pan Prezydent w porozumieniu z Dyrekcją Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni, bez poinformowania pracowników oraz mieszkańców Gdyni chciał "Oddać" MSPR Gdynia w prywatne ręce!! Mieszkańcy Gdyni zainteresujcie się sprawą!!

    • 10 4

    • a co chciał przejąć dr z Rady Miasta - członek PO?

      to faktycznie?

      • 1 1

  • niech mniej wydają na propagande (1)

    (18mln), szkoły filmowe, kotary a przede wszystkim lotnisko dla nikogo to starczy bez problemu na te trase.

    • 14 4

    • widać tobie propaganda

      całkowicie zlasowała mózg i od rana bredzisz;))

      • 0 12

  • Brawo Prezydencie M. Stępa, (11)

    nie dość że Gdynia wybudowała i wyłożyła masę kasy a wcześniej część tej trasy tow. Gierek, który widać czuł bluesa, to nawet państwo za remonty i eksploatacje nie chce zapłacić.
    Może przekonać Ministra, że zorganizujecie huczny odbiór trasy a do tego wpisze się kilometraż zwiększonych bezkolizyjnych dróg szybkiego ruchu. Wtedy Platforma będzie mogła w końcu czymś się pochwalić - nie tylko przedłużeniem A-1, ale i najwyżej poprowadzonej drodze w Polsce;))

    Przejęcie Estakady Kwiatkowskiego jest sprawą kluczową, bo łączy terminale kontenerowe z obwodnicą oraz autostradą A1. I określenie jej jako drogi Szybkiego Ruchu wtedy jej status nie będzie budził wiele kontrowersji wśród kierowców ciężarówek. Na dodatek Szybka droga z nowoczesnego portu szybkiej Gdyni - to ładnie brzmi. Na dodatek obowiązuje tutaj zakaz poruszania się z ładunkami powyżej 8 ton. Więc tak czy inaczej musimy myśleć o Drodze czerwonej i wyjściu OPAT, bo w innym wypadku kierowcy jeżdżący na trasie łączącej terminal z autostradą są narażeni na wysokie mandaty.
    Dzisiaj gdy większość Portu jest sprzedawana i PRYWATYZOWANA a wiadomo gdzie idzie KASA. Chyba państwu powinno na tym zależeć. Chyba, że szykuje następny przekręt a kupujący niech się martwią;)
    Jeszcze raz podkreślam z uwagi na powyższe przemianowanie jej na drogę krajową, jest jak najbardziej uzasadnione.
    Tylko PAnie Prezydencie nie za całkowite free, ale choćby kasę na węzeł zapoczątkowujący OPAT.

    Wtedy Gdynia zaoszczędziłaby dzięki temu bardzo dużą sumę pieniędzy, która pozwoliłaby remontować i budować tak potrzebne drogi osiedlowe i gminne a nawet powiatowe.

    • 5 21

    • 75% kasy na ostatni etap pochodziło z funduszy

      • 12 1

    • "70% dofinansowania z funduszy UE otrzymał III etak budowy trasy Kwiatkowskiego w Gdyni" (2)

      Taki mały oficjalny komunika sprzed kilku lat ze strony miasta, a propos budowy trasy ze środków własnych Gdyni.

      Etapy wcześniejsze, budowane w latach 1970-92 były finansowanie znowuż centralnie, przez państwo.

      1995 -1998, ten eta finansowany był przez Bank światowy, Gdynię i budżet centralny.

      Tak więc ładnie to takie bajki opowiadać, udział Gdyni w całościowych kosztach tej inwestycji wynosi mniej niż 1/3

      • 14 2

      • Jeśli tak twierdzisz to dlaczego więc GDDKiA nie chało dokończyć i zbierać laury? (1)

        zastanawiałeś się?
        Może więc o tym porozmawiać i nie 1/3 tylko ponad 40%, policz człowieku przeglądy remonty bieżące a nawet na pewnym odcinku kap. i modernizacje, a utrzymanie?

        Tak więc przemianowanie jej jako EXPRESÓWKI i zarządzanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - w końcu sprzedasz NASZEGO MAJĄTKU NARODOWEGO jakim jest Port i do tego niszczenie i wyburzanie naszej(dumy Wolnej Polski a Szybkiej Gdyni) historii a stawianie w to miejsce parterowych blaszaków, które zagracają i zagęszczają port, toż to nie skandal?.
        Jedynie Miasto Gdynia dokłada wszelkich starań, aby nie tylko zaoszczędzić dużą sumę pieniędzy, których uzyskanie byłoby możliwe dzięki "uprzejmości ministerstwa", ale czy ono uprzejme czy pazerne czas okaże?

        Mądre Władze Gdyni chcą, aby Estakada Kwiatkowskiego została przejęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, bowiem nie tylko w ostatnich latach miasto wydało horrendlane kwoty na jej utrzymanie, ale chce także ułatwić życie kierowcom no i (z musu) nowym właścicielom, aby nie puścić ich z torbami.

        • 2 14

        • Ja się odniosłem do "nie dość że Gdynia wybudowała"

          Nie pisałem nic o utrzymaniu i remontach a o samej budowie trasy.

          Idąc twoim tokiem rozumowania, jeżeli państwo ze środków centralnych wybudowało jakąś drogę w 1950, a od tej pory miasto ją utrzymuje to miasto wyłożyło 90% kasy na budowę drogi....coś tu nie gra.

          • 12 2

    • Nie kłam Bezstronny (6)

      "KASA" z prywatyzacji pozostaje w porcie i nie idzie "wiadomo gdzie". Modernizacja portu jest, między innymi, finansowana z tej "KASY". Jaki znowu "przekręt" sugerujesz kłamco? Od tej anty-POwości już ci się całkiem we łbie poprzewracało.
      A co to znaczy, że "Przejęcie Estakady Kwiatkowskiego jest sprawą kluczową"? Co się jakościowo zmieni dla portu, przewoźników i dla pozostałych użytkowników tej "Estakady" (powinno być Trasy Kwiatkowskiego), jeżeli zmieni swój status, oprócz innego źródła finansowania jej utrzymania? W całej przedstawionej w artykule sprawie chodzi o to, kto będzie ponosił koszty jej utrzymania i przebudowy Estakady nie spełniającej wymogów transportowych (głównie dopuszczalne obciążenie), chociaż, nawiasem mówiąć, logicznie rzecz biorąc, wydaje się, że powinna ona mieć charakter dogi krajowej, chyba, że planuje się budowę innego połączenia obwodnicy trójmiejskiej z portem.

      • 10 3

      • Ta zniewaga krwi wymaga!!! (5)

        a z czym ja niby kłamię?

        > "KASA" z prywatyzacji pozostaje w porcie i nie idzie "wiadomo gdzie".;))) No, no a podatki, prowizje i inne sponsoringi nakazowe,...?
        > Modernizacja portu:)) gdzie bo jakoś jej nie widać oprócz wyburzenia zabytków, jak Dom Kultury tereny sportowo-rekreacyjne, .... postawienie kilka ohydnych blaszaków i wybetonowanych parkingów postojowych dla TiR-w,

        "m? nie wiedziałem , że Ty nie tylko jesteś POprawny ale i największy szkodnik Gdyni o czym świadczy dalsza część wpisu.
        A ja uważam, że winna mieć charakter EXPRESÓWKI!!!

        Do czasu pilnego powstanie OPAT na początek podziemnego węzłowego rozjazdu z Obwodnicą, CZerwoną i wyprowadzeniem w kierunku portu- Logistycznej Doliny

        • 2 6

        • OPAT bajka przyszłości

          • 1 2

        • Dalej kłamiesz (3)

          Port jest zwolniony z podatku dochodowego, nie prowadzi sponsoringów nakazowych...
          Inwestycje modernizacyjne portu sięgają setek milionów złotych. Dane są do sprawdzenia w dokumentach spółki, również na stronie internetowej portu...
          Nie jestem członkiem PO, żaden z moich wpisów na forum "trojmiasta.pl" nie miał na celu szkodzenia Gdyni, a wręcz odwrotnie...

          Osobiście brzydzę się kłamstwem. Ponadto uważam, że człowiek porażony oszołomstwem nie może być mądry, mimo sążnistych wypowiedzi okraszonych wymyślnym słownictwem.

          • 4 3

          • "okraszonych wymyślnym słownictwem".

            co dla Ciebie jest mądrością?
            Myślę, że olbrzymia odpowiedzialność spada na samorząd lokalny, go politycy w większości odchodzą w niesławie, a samorząd jest tu i teraz do tego odpowiedzialny społecznie, ekonomicznie i historycznie.
            Więc będę bronił odpowiedzialnych samorządowców. Bo na ich umiejętności kalkulowania wydatków i przychodów, symulacji rozwiązań, a także właściwego monitoringu i ewaluacji zasadza się dobro miasta/gminy. Trzeba zwłaszcza na te kalkulacje patrzeć jak na przedsięwzięcie gospodarcze a Gdynia ma doskonałego skarbnika nie tylko dlatego, że jest prof..
            Dobre strategie, plany i programy nałożone na maskownice współczesności i daleko idące wizje muszą ostatecznie dać pozytywny wynik finansowy i sprawczy z dobrej inwestycji. Czyli idzie o mądrość techniczną, ekonomiczną samorządu starając się na ich podstawie wywnioskować, w którą stronę zmierza rynek i działania publiczne. Oprócz twardych danych finansowych trzeba mieć jeszcze to coś jak mawiał Napoleon "czy ma szczęście" i proste wyczusie nawet od pełnych ludowych mądrości w rodzaju: "Dopóki nurt jest żwawy, nigdy nie wiesz, kto w nim płynie nago".

            Niektórzy Twoi bohaterowie na siłę chcą być globalnymi celebrytami, choć miejsce nie to i towarzystwo pewnie też, no ale...

            Już żyje trochę na tym świecie nie jedno widziałem, nie ważne gdzie byłem i z kim, .... starego wróbla na plewy nie nabierzesz. Wiem swoje i to mi wystarcza, nawet gdy uśmiecham się do siebie. Nie o wszystkim tu muszę pisać, choć pisarz ze mnie ... szkoda gadać może i lepiej;))

            Ty dalej żyj zakłamaniem tylko to ma też swoje granice, a co będzie, gdy będziesz musiał wszystkie lustra z mieszkania powywalać?

            • 2 6

          • Szanowny m (1)

            majaczący pyta gdzie idą podatki?.Odp.: do kasy miasta Gdyni.I nie są to pewnie pojedyncze miliony zł.

            • 3 3

            • Podatek od nieruchomości kasuje miasto.

              • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane