• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Spółka samorządowa InnoBaltica złożyła wniosek o dofinansowanie kwotą 90 mln zł wartego 106,5 mln projektu wspólnego biletu dla regionu. Wyniki konkursu będą znane wiosną 2019 roku. Jeśli okażą się pozytywne, to pierwsze przejazdy na wspólnym bilecie mają być możliwe w 2020 r.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia wspólnego biletu?

O ponad 90 mln zł ubiega się województwo pomorskie na stworzenie pomorskiego systemu ujednoliconych płatności za przejazdy transportem publicznym (nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem). System pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

- Wniosek o dofinansowanie kwotą 90,7 mln zł tego projektu został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 6 listopada - mówi Michał Piotrowski z Urzędu Marszałka Województwa Pomorskiego.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności.

Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach. Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach.

Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?



Pozyskane pieniądze mają umożliwić utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć 85 proc. kosztów nie tylko systemu, ale także 477 urządzeń na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Decyzja CUPT w połowie przyszłego roku



Zgodnie z przyjętym harmonogramem, informacja o tym, czy spółka InnoBaltica otrzyma dofinansowanie z POIiŚ, dostępna będzie na przełomie maja i czerwca 2019 roku, wraz z publikacją tzw. listy rankingowej. Jeśli InnoBaltica znajdzie się na tej liście, umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

Uruchomienie I etapu systemu planowane jest na rok 2020.

POIiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania projektu ujednolicenia płatności za przejazdy transportem publicznym. Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. Uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego prowadzony jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Miejsca

Opinie (172)

  • To nie jest wspólny bilet

    Droga redakcjo - czemu wprowadzacie ludzi w błąd? To nie jest żaden wspólny bilet - tylko ułatwienie w zakupie różnych biletów i tyle. Prawdziwy wspólny bilet to jednolita taryfa biletowa na przykład w ramach Trójmiasta.
    Sami zresztą piszecie: "nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem"

    • 14 0

  • a nie lepiej żeby wszyscy jeździli za darmo??

    • 2 1

  • Darmowe aplikacje

    Już teraz są darmowe aplikacje na telefony umożliwiające płacenie telefonem we wszystkich miastach oraz parkingach, np. Skycash. Po co komlikować? To działa. Wystarczy wprowadzić łatwo porównywalne cenniki i dodać więcej przewoźników

    • 3 4

  • (1)

    Jest juz wspolny bilet miesieczny, dobowy, trzydniowy...

    • 4 0

    • Nie do końca - są miesięczne bilety łączone, albo też dobowy czy trzydniowy wspólny. Ale bilet dobowy za 20zł na Gdańsk+SKM ma się nijak do biletu dobowego na całą Warszawę za 15zł.

      • 2 0

  • przecież to nie jest wspólny bilet (1)

    Wspólna jest jedynie operacja opłaty za przejazd i droga rozliczenia.
    Każdy przewoźnik nadal prowadzi własną taryfikację i własne zasady wyceny. Na podróżnego przerzuca się pamiętanie wszystkich kwot i taryf oraz pilnowanie obecności środków na koncie.

    Wspólny bilet to ryczałt i brak ciężkiego (drogiego) w utrzymaniu systemu rozliczeń szczegółowych.
    Uczcie się od Warszawy.

    No chyba że tu nie o wygodę pasażera chodzi. Ale proszę nie liczyć, że takie podejście przekona do przesiadki na komunikację zbiorową.

    • 5 0

    • Dokładnie - to ma być system wspólnego poboru opłat za bilety a nie jednego wspólnego biletu.

      • 4 0

  • (1)

    "Identyfikacja będzie wymagała od pasażera odbijania się w czytniku" wtf ?

    Lusterkiem mam się odbijać czy co

    • 2 1

    • d**ile wyobrażają sobie, że na Głównym w Gdańsku 80 osób w 6 czy 8 rzuci się do odbijania biletów w kasownikach...

      • 0 0

  • w Elblągu elektroniczny bilet jest od dawna

    Tylko w 3mieście jakoś jest to nie do ogarnięcia.

    • 3 0

  • w końcu!!!!

    • 1 2

  • kąt odbicia = kąt padania?

    "...będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym"
    Czy przewoźnicy wyposażą pasażerów w osłony na wrażliwe części ciała?

    • 2 1

  • Kłmstwo w tytule (1)

    To ma być platforma rozliczenia, system płatności dla rożnych przewoźników, czyli różne bilety - jeden system płatności.

    • 5 0

    • którego na dodatek nie trzeba budować od początku

      Bo jet już ich wiele.
      Spokojnie sprawę obgoniło by PayU czy inne PayCośTam.
      Ale miś jest...
      Narzekano, że Prokom drogi...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane