• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • z kpoiujcie sobie tą wiadomość

    Hi dyskutujcie a tunel został naruszony podczas budowy i niema wyjścia ,będzie naziemne przejście ,możecie się pieklić szukać ale bęzpieczeństwo tunelu już jest pod znakiem zapytania , aby wytrzyma do końca budowy forum !

    • 3 3

  • Przejście prosto od dworca do City Forum, w ramach BO - jest genialne!

    Bardzo mi się podoba - pomysł najprostszy, połączone dwa miejsca na głównym pieszym "szlaku" i jeszcze do tego dogodne wejście na przystanki tramwajowe. Wszystko w jednym poziomie.
    Naprawdę szacun

    • 4 7

  • (2)

    Ciekawe ile osób będzie musiało ucierpieć (porządny człowiek któremu gimbus albo dziadzia z wózeczkiem na turbodoładowaniu wskoczy pod maskę i ucierpi przeżyje to strasznie mimo że zrobił co mógł a i tak selekcja naturalna zrobiła swoje) aby uznali to za poroniony pomysł. Już teraz wielu kierujących powinno przejść testy psychologiczne a jak postoją jeszcze dłużej w korkach to taka czy inna tragedia gotowa.

    • 5 7

    • TRAGEDIĄ to jest twoja głupota miasto jest dla ludzi anie dla trujacego złomu zacznij jeżdzic komunikacja miejka albo złomem (1)

      poza centrum miasta

      • 4 3

      • zacznij jeżdzic komunikacja miejka

        A komunikacja w korkach tu nie utknie?
        Bo jakoś o żadnych preferencjach np. w postaci buspasa nie słyszę.

        • 2 2

  • Najbardziej mnie bawi ta udawana troska o potrącenia, o wypadki z udziałem pieszych...

    • 3 12

  • Przejście koło Lotu, przejście koło dworca, zwężęnie Podwala Przedmiejskiego i wrócimy do korków aż po Przejazdowo.

    • 15 4

  • Nareszcie :) (1)

    Jak zwykle dużo krzyku a potem wszyscy się przyzwyczają i się okaże, że jednak nie jest źle dla ruchu samochodowego. Wydaje mi się, że obecne zmiany idą w kierunku poprawy komfortu dla wszystkich uczestników miejskiego życia. Równowaga, słowo klucz:) Co do samej infrastruktury samochodowej to w ostatnich latach oddano do użytku dziesiątki kilometrów dróg w samym tylko Gdańsku. Przejścia dla pieszych na obwodnicy to głupi pomysł ale w centrum historycznego Śródmieścia jak najbardziej okej:)

    • 13 32

    • tle tylko, że ci piesi potem pójdą na przystanki autobusów i tramwajów

      którym czas jazdy wydłuży się bez wątpienia.

      • 4 1

  • Zakaz ruchu

    Nie dotyczy pieszych i rowerzystów

    • 1 3

  • Debili nie braknie

    Czego Budyń nie zrobi za odpowiednią łapówę

    • 8 2

  • To jest sposob na kontrole ruchu drogowego... (2)

    ... a nie standarty europejskie. Co to za brednie? Dlaczego tego nikt nie nazwie po imieniu - to just po prostu methoda kontroli ruchu drogowego. Piep....c te standardy europejskie albo amerykanskie i zaczac uzywac logiki i zdrowego rozsadku. Swiatla mozna zainstalowac na Dlugiej :-) gdzie przewaza ruch pieszy. Tutaj to to jest glowna arteria kommuniacyjna przez centrum Gdanska i powinna byc jak najbardziej bez-kolizyjna i przepustowa. Jak by to bylo zalezne ode mnie to wybudowal bym tunel pod Huciskiem :-). Kompletne kretynstwo - wspolczuje kierowcom i zarazem rodzinom pieszych ktorzy wejda na czerwonym swietle ot - zeby zdazyc na tramwaj.

    • 17 11

    • Tunel pod Huciskiem??? (1)

      Przecież pod Huciskiem płynie kanał rzeki Radunia !

      • 4 1

      • Zbudowac syfon...

        i puscic Radunie pod tym "moim" tunelem. Taki syfon juz jest pod torami kolejowymi i wiaduktem Armii Krajowej. Ha! i co jesczcze! - uzylbym spadow tych syfonow (pod AK) i "moim" do napedzania malych elektrowni i uzywal pradu do ladowania elektrycznych samochodow, choinki na Dlugiej albo , etc. No dobra, jeszcze zgodze sie na wiadukt nad Huciskiem, jezeli nie syfon :-).

        • 1 2

  • No super

    Zamknąć całą tą droge główna arteria a światła na światłach i jeszcze nowe żenada jest podziemne i to powinno być ulepszone a nie utrudnianie i tak kiepskiego ruchu

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane