- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (163 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (215 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 19:37
z kpoiujcie sobie tą wiadomość
Hi dyskutujcie a tunel został naruszony podczas budowy i niema wyjścia ,będzie naziemne przejście ,możecie się pieklić szukać ale bęzpieczeństwo tunelu już jest pod znakiem zapytania , aby wytrzyma do końca budowy forum !
- 3 3
-
2017-09-21 19:33
Przejście prosto od dworca do City Forum, w ramach BO - jest genialne!
Bardzo mi się podoba - pomysł najprostszy, połączone dwa miejsca na głównym pieszym "szlaku" i jeszcze do tego dogodne wejście na przystanki tramwajowe. Wszystko w jednym poziomie.
Naprawdę szacun- 4 7
-
2017-09-21 17:21
(2)
Ciekawe ile osób będzie musiało ucierpieć (porządny człowiek któremu gimbus albo dziadzia z wózeczkiem na turbodoładowaniu wskoczy pod maskę i ucierpi przeżyje to strasznie mimo że zrobił co mógł a i tak selekcja naturalna zrobiła swoje) aby uznali to za poroniony pomysł. Już teraz wielu kierujących powinno przejść testy psychologiczne a jak postoją jeszcze dłużej w korkach to taka czy inna tragedia gotowa.
- 5 7
-
2017-09-21 17:24
TRAGEDIĄ to jest twoja głupota miasto jest dla ludzi anie dla trujacego złomu zacznij jeżdzic komunikacja miejka albo złomem (1)
poza centrum miasta
- 4 3
-
2017-09-21 19:31
zacznij jeżdzic komunikacja miejka
A komunikacja w korkach tu nie utknie?
Bo jakoś o żadnych preferencjach np. w postaci buspasa nie słyszę.- 2 2
-
2017-09-21 19:31
Najbardziej mnie bawi ta udawana troska o potrącenia, o wypadki z udziałem pieszych...
- 3 12
-
2017-09-21 19:27
Przejście koło Lotu, przejście koło dworca, zwężęnie Podwala Przedmiejskiego i wrócimy do korków aż po Przejazdowo.
- 15 4
-
2017-09-21 17:09
Nareszcie :) (1)
Jak zwykle dużo krzyku a potem wszyscy się przyzwyczają i się okaże, że jednak nie jest źle dla ruchu samochodowego. Wydaje mi się, że obecne zmiany idą w kierunku poprawy komfortu dla wszystkich uczestników miejskiego życia. Równowaga, słowo klucz:) Co do samej infrastruktury samochodowej to w ostatnich latach oddano do użytku dziesiątki kilometrów dróg w samym tylko Gdańsku. Przejścia dla pieszych na obwodnicy to głupi pomysł ale w centrum historycznego Śródmieścia jak najbardziej okej:)
- 13 32
-
2017-09-21 19:25
tle tylko, że ci piesi potem pójdą na przystanki autobusów i tramwajów
którym czas jazdy wydłuży się bez wątpienia.
- 4 1
-
2017-09-21 19:17
Zakaz ruchu
Nie dotyczy pieszych i rowerzystów
- 1 3
-
2017-09-21 19:15
Debili nie braknie
Czego Budyń nie zrobi za odpowiednią łapówę
- 8 2
-
2017-09-21 17:42
To jest sposob na kontrole ruchu drogowego... (2)
... a nie standarty europejskie. Co to za brednie? Dlaczego tego nikt nie nazwie po imieniu - to just po prostu methoda kontroli ruchu drogowego. Piep....c te standardy europejskie albo amerykanskie i zaczac uzywac logiki i zdrowego rozsadku. Swiatla mozna zainstalowac na Dlugiej :-) gdzie przewaza ruch pieszy. Tutaj to to jest glowna arteria kommuniacyjna przez centrum Gdanska i powinna byc jak najbardziej bez-kolizyjna i przepustowa. Jak by to bylo zalezne ode mnie to wybudowal bym tunel pod Huciskiem :-). Kompletne kretynstwo - wspolczuje kierowcom i zarazem rodzinom pieszych ktorzy wejda na czerwonym swietle ot - zeby zdazyc na tramwaj.
- 17 11
-
2017-09-21 18:10
Tunel pod Huciskiem??? (1)
Przecież pod Huciskiem płynie kanał rzeki Radunia !
- 4 1
-
2017-09-21 19:12
Zbudowac syfon...
i puscic Radunie pod tym "moim" tunelem. Taki syfon juz jest pod torami kolejowymi i wiaduktem Armii Krajowej. Ha! i co jesczcze! - uzylbym spadow tych syfonow (pod AK) i "moim" do napedzania malych elektrowni i uzywal pradu do ladowania elektrycznych samochodow, choinki na Dlugiej albo , etc. No dobra, jeszcze zgodze sie na wiadukt nad Huciskiem, jezeli nie syfon :-).
- 1 2
-
2017-09-21 19:10
No super
Zamknąć całą tą droge główna arteria a światła na światłach i jeszcze nowe żenada jest podziemne i to powinno być ulepszone a nie utrudnianie i tak kiepskiego ruchu
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.