- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (212 opinii)
- 2 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (93 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (141 opinii)
- 4 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (91 opinii)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (47 opinii)
- 6 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (293 opinie)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-22 16:48
asdf
Nadziemne niech zrobią. Wymurują tak jak kfc czy dworzec, co by pasowało to i bezpiecznie i bez utrudnień będzie a i architektura będzie się zgadzała. I tak Pan płaci, Pani płaci, Ja płacę, wszyscy płacimy. Więc za takie pieniądze niech murują ceglane przejście. Milion złotych, za 2 przejścia, murowane. To mało?
- 3 0
-
2017-09-21 17:16
schody ruchome do tunelu (2)
a dlaczego centrum radunia ktore bedzie gruba kase trzepac ze swojej inwestycji i ktora bedzie miala dla niej calodobowa ochrone nie moze zaplacic za budowe i utrzymanie i pilnowanie schodow ruchomych ktore beda obslugiwac rowniez jej galerie handlowa. oczywiscie dla niepelnosprawnych trzeba zbudowac winde. to piekne miejsce gdzie bogatego dewelopera mozna przymusic do obslugi infrastruktury w pasie drogowym
- 27 3
-
2017-09-22 16:41
i tu jest ten przysłowiowy pies pogrzebany
ale jest pomocna dłoń....
- 1 0
-
2017-09-22 16:01
Może deweloper ma plecy w ratuszu i ratusz trzyma jego stronę a nie mieszkańców
Będzie tanio, szybko i byle jak.- 2 0
-
2017-09-21 16:25
(1)
Przejście na środku przystanku autobusowego przy takim obciążeniu autobusami????? To jakaś kpina znowu architekt z głową w chmurach zabiera się za projektowanie układu drogowego
- 49 10
-
2017-09-22 16:25
W Gdańsku nie ma dobrych, samodzielnych komunikantów (projektantów)
- 2 0
-
2017-09-22 15:24
To już lepiej było im ruch samochodowy puścić pod ziemią jak przy molo w Sopocie
Tam właśnie przy dużym natężeniu pieszych naziemne przejście się nie sprawdziło więc zrobili tunel.
Ale w Gdańsku przy jeszcze większym ruchu wiedzą lepiej... ech...- 1 0
-
2017-09-21 15:47
Naziemne? Żeby były wypadki??? (22)
Jak przy Operze Bałtyckiej... Beda trupy? Mądrale ci radni pewnie sami autem, a ludzi na przejscie!
- 254 151
-
2017-09-21 17:32
Bandyta zabija człowieka czyli mamy zyc pod kloszem by bandyta nas nie nie zabił takie jest rozumowanie buraka zakierownica! (5)
Masz buraku tak jechac by nikogo nie zabic
- 14 11
-
2017-09-22 07:41
(4)
a ty buraku masz nie włazić na późnym żółtym i nie lecieć z klapkami na oczach jak zobaczysz tramwaj na horyzoncie
- 4 5
-
2017-09-22 08:38
Kiedy Ty ostatnio nóg używałeś? (3)
Jakie późne żółte na przejściu dla pieszych? Czy skleroza już dotknęła, że nie pamiętasz z dzieciństwa? Piesi mają zielone i czerwone, żadnego żółtego.
- 4 2
-
2017-09-22 15:01
(1)
tylko tego wyblakłego czerwonego jakoś nie zauważają.
- 0 2
-
2017-09-22 15:22
Są takie państwa na tym świecie
gdzie czerwone światło dla pieszego oznacza jedynie "uważaj i przechodź ostrożnie" i jest tam o wiele mniej wypadków na przejściach niż w tym cudownym kraju, gdzie to za przejście na czerwonym policja potrafi nawet aresztować obywatela. To jest dopiero paranoja.
- 1 0
-
2017-09-22 13:13
I zielone migające, informujące o końcu trwania sygnału zielonego- czyli coś a'la pomarańczowe.
- 0 2
-
2017-09-21 16:40
(6)
Jak będziemy jeździć jak trzeba 50 to nie będzie żadnych wypadków. Super ze przejścia w końcu powstaną.
- 21 22
-
2017-09-21 16:46
powiedz to staruszkom wchodzącym "na ślepo" i "nieśmiertelnym" nastolatkom (5)
Nawet przy 30 km/h będą ofiary śmiertelne. Dziś jadąc w korku właśnie z taką prędkością nie tylko miałam problem z pieszym, ale i z autem jadącym za mną. Kierowca wyhamował o kilka cm od mojej "d...py". Gdyby doszło do zderzenia, to ucierpiałby także ów pieszy. Jasne?
- 17 15
-
2017-09-21 17:12
ale nikomu nic się nie stało, czyli 30 to bezpieczna prędkość w mieście. (3)
- 8 11
-
2017-09-22 12:30
30 stką to ja spaceruję ! Nie po to mam samochód by marnować paliwo na dwójce !!!
- 1 2
-
2017-09-21 17:39
a jak następnym razem nie wyhamuje? (1)
Notabene: motocyklista jadący 30 km/h ???? Raczej 130 km/h. Nie wierzę w wyjątki potwierdzające regułę.
- 8 6
-
2017-09-21 20:04
To, że ktoś ci wjedzie w d*pę
jak ty się zatrzymasz na przejściu to nie wina przejścia tylko tego kto nie potrafił dostosować prędkości. Najwyraźniej w Polsce trzeba karać przejściami podziemnymi niewinnych pieszych bo szlachta w samochodach nie potrafi się nauczyć jeździć bezpiecznie.
- 13 5
-
2017-09-21 19:04
To nie wsiadaj do auta jak nie umiesz
- 4 3
-
2017-09-22 10:18
To żaden argument
Czy to, że był wypadek oznacza, że trzeba teraz zamknąć wszystkie przejścia dla pieszych i wszędzie wybudować tunele?
A co jeśli wypadek był w miejscu, gdzie nie było przejścia? Czy tam też należy zrobić tunel?
A co jeśli samochód zderzy się z samochodem na skrzyżowaniu? Czy oznacza to, że trzeba wybudować wiadukt?
Jeśli kierowcy i piesi nie będą wjeżdżać/wchodzić na czerwonym nie będzie wypadków. Proste.- 1 1
-
2017-09-21 18:50
(1)
Dokładnie, w tym miejscu przejścia naziemne to naprawdę porażka, niebezpiecznie totalnie!
- 11 7
-
2017-09-21 20:11
Ujawnij swoje objawienie
Dlaczego akurat w tym miejscu to porażka? Jakieś bioprądy złe tam są czy co?
- 6 1
-
2017-09-21 19:41
planeta się przeludnia .
- 1 0
-
2017-09-21 17:55
Jeden z bardziej trafionych pomysłów tej inwestycji – przejścia podziemne. Nie wiem skąd nagle pomysł zmian;/
- 8 5
-
2017-09-21 17:14
A co ich obchodzą trupy!
Ważne żeby nie podpaść ekoterrorystom!
- 8 8
-
2017-09-21 15:52
podasz może liczbę śmiertelnych ofiar na przejściu przez al. Zwycięstwa przy Operze? (1)
- 32 8
-
2017-09-21 16:23
3 w skali ostatniego roku
- 12 13
-
2017-09-21 15:52
noga z gazu, miasto to nie autostrada jełopie.
- 38 17
-
2017-09-22 15:21
Szok i niedowierzanie, dopiero co jakis mądrala tu pisał że przejście nie wpłynie na kierowców a teraz mowa o zwężeniu jezdni?!
My się cofamy a nie rozwijamy. To jest świadoma akcja pogarszania szlaków drogowych.
- 4 0
-
2017-09-22 14:27
ja
Jestem za
- 1 6
-
2017-09-21 15:52
(6)
Przecież tam non stop ktoś chodzi a jak jeszcze będzie ten bunkier to ruch pieszych wzrośnie i ciągle ktoś będzie na pasach !! Jak te samochody przejadą?
- 170 66
-
2017-09-22 14:17
Ruch spadnie bo będzie nowa podziemna ulica.
- 0 1
-
2017-09-21 18:01
(1)
Byłam ostatnio w tamtym miejscu i śmiało mówię – przejścia podziemne!
- 14 13
-
2017-09-22 00:36
ja osobiście nie byłem ostatnio w tym miejscu, i co tera ? ale wójek był.
chyba muszę pójść i wtedy coś dorzucę w temacie.
- 3 0
-
2017-09-21 19:58
Przecież my mówimy o ścisłym centrum miasta, jakie samochody? Wypad na obwodnicę.
- 13 10
-
2017-09-21 17:10
na zielonym świetle?:)
- 20 6
-
2017-09-21 17:09
Tak jak do tej pory.
- 14 9
-
2017-09-22 13:03
Po co ci radni
Niech oni lepiej nic nie robia i biora kase za nic niz szkodzic spoleczenstwu.900tys zl za rzecz ktora jest niepotezebna wrecz szkodliwa.
- 6 2
-
2017-09-21 16:03
Ile osób zginie rocznie?!!!! Cofamy się o tysiące lat. (3)
Chora tendencja. Z trudem daje się to zaakceptować na Wita Stwosza przy UG.
Proponuję zamknąć całkowicie miasto dla ruchu pojazdów. Niech wszyscy chodzą a nie mogący chodzić niech są noszeni w lektykach.- 54 29
-
2017-09-22 10:22
Czy Twoje słowa mają w ogóle jakieś znaczenie? (1)
Jake tysiące lat?
Jeśli kierowcy zatrzymają się na czerwonym, a piesi poczekają do zielonego, to nie zginie nikt.- 2 0
-
2017-09-22 12:58
i zapewne nikt na szybkiego nie przebiegnie
miejsca takie daja swobode/przyzwolenie pieszym do rajcowania po ulicy
tylko skuteczne ograniczenie predkosci zapobiegnie tragicznym niespodziankom
konsekwencja beda korki do placu zebran w standardzie- 0 0
-
2017-09-21 16:04
słusznie ,Budyń chce ,aby w Gdańsku transport był taczkami
- 7 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.