• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • asdf

    Nadziemne niech zrobią. Wymurują tak jak kfc czy dworzec, co by pasowało to i bezpiecznie i bez utrudnień będzie a i architektura będzie się zgadzała. I tak Pan płaci, Pani płaci, Ja płacę, wszyscy płacimy. Więc za takie pieniądze niech murują ceglane przejście. Milion złotych, za 2 przejścia, murowane. To mało?

    • 3 0

  • schody ruchome do tunelu (2)

    a dlaczego centrum radunia ktore bedzie gruba kase trzepac ze swojej inwestycji i ktora bedzie miala dla niej calodobowa ochrone nie moze zaplacic za budowe i utrzymanie i pilnowanie schodow ruchomych ktore beda obslugiwac rowniez jej galerie handlowa. oczywiscie dla niepelnosprawnych trzeba zbudowac winde. to piekne miejsce gdzie bogatego dewelopera mozna przymusic do obslugi infrastruktury w pasie drogowym

    • 27 3

    • i tu jest ten przysłowiowy pies pogrzebany

      ale jest pomocna dłoń....

      • 1 0

    • Może deweloper ma plecy w ratuszu i ratusz trzyma jego stronę a nie mieszkańców
      Będzie tanio, szybko i byle jak.

      • 2 0

  • (1)

    Przejście na środku przystanku autobusowego przy takim obciążeniu autobusami????? To jakaś kpina znowu architekt z głową w chmurach zabiera się za projektowanie układu drogowego

    • 49 10

    • W Gdańsku nie ma dobrych, samodzielnych komunikantów (projektantów)

      • 2 0

  • To już lepiej było im ruch samochodowy puścić pod ziemią jak przy molo w Sopocie

    Tam właśnie przy dużym natężeniu pieszych naziemne przejście się nie sprawdziło więc zrobili tunel.
    Ale w Gdańsku przy jeszcze większym ruchu wiedzą lepiej... ech...

    • 1 0

  • Naziemne? Żeby były wypadki??? (22)

    Jak przy Operze Bałtyckiej... Beda trupy? Mądrale ci radni pewnie sami autem, a ludzi na przejscie!

    • 254 151

    • Bandyta zabija człowieka czyli mamy zyc pod kloszem by bandyta nas nie nie zabił takie jest rozumowanie buraka zakierownica! (5)

      Masz buraku tak jechac by nikogo nie zabic

      • 14 11

      • (4)

        a ty buraku masz nie włazić na późnym żółtym i nie lecieć z klapkami na oczach jak zobaczysz tramwaj na horyzoncie

        • 4 5

        • Kiedy Ty ostatnio nóg używałeś? (3)

          Jakie późne żółte na przejściu dla pieszych? Czy skleroza już dotknęła, że nie pamiętasz z dzieciństwa? Piesi mają zielone i czerwone, żadnego żółtego.

          • 4 2

          • (1)

            tylko tego wyblakłego czerwonego jakoś nie zauważają.

            • 0 2

            • Są takie państwa na tym świecie

              gdzie czerwone światło dla pieszego oznacza jedynie "uważaj i przechodź ostrożnie" i jest tam o wiele mniej wypadków na przejściach niż w tym cudownym kraju, gdzie to za przejście na czerwonym policja potrafi nawet aresztować obywatela. To jest dopiero paranoja.

              • 1 0

          • I zielone migające, informujące o końcu trwania sygnału zielonego- czyli coś a'la pomarańczowe.

            • 0 2

    • (6)

      Jak będziemy jeździć jak trzeba 50 to nie będzie żadnych wypadków. Super ze przejścia w końcu powstaną.

      • 21 22

      • powiedz to staruszkom wchodzącym "na ślepo" i "nieśmiertelnym" nastolatkom (5)

        Nawet przy 30 km/h będą ofiary śmiertelne. Dziś jadąc w korku właśnie z taką prędkością nie tylko miałam problem z pieszym, ale i z autem jadącym za mną. Kierowca wyhamował o kilka cm od mojej "d...py". Gdyby doszło do zderzenia, to ucierpiałby także ów pieszy. Jasne?

        • 17 15

        • ale nikomu nic się nie stało, czyli 30 to bezpieczna prędkość w mieście. (3)

          • 8 11

          • 30 stką to ja spaceruję ! Nie po to mam samochód by marnować paliwo na dwójce !!!

            • 1 2

          • a jak następnym razem nie wyhamuje? (1)

            Notabene: motocyklista jadący 30 km/h ???? Raczej 130 km/h. Nie wierzę w wyjątki potwierdzające regułę.

            • 8 6

            • To, że ktoś ci wjedzie w d*pę

              jak ty się zatrzymasz na przejściu to nie wina przejścia tylko tego kto nie potrafił dostosować prędkości. Najwyraźniej w Polsce trzeba karać przejściami podziemnymi niewinnych pieszych bo szlachta w samochodach nie potrafi się nauczyć jeździć bezpiecznie.

              • 13 5

        • To nie wsiadaj do auta jak nie umiesz

          • 4 3

    • To żaden argument

      Czy to, że był wypadek oznacza, że trzeba teraz zamknąć wszystkie przejścia dla pieszych i wszędzie wybudować tunele?
      A co jeśli wypadek był w miejscu, gdzie nie było przejścia? Czy tam też należy zrobić tunel?
      A co jeśli samochód zderzy się z samochodem na skrzyżowaniu? Czy oznacza to, że trzeba wybudować wiadukt?

      Jeśli kierowcy i piesi nie będą wjeżdżać/wchodzić na czerwonym nie będzie wypadków. Proste.

      • 1 1

    • (1)

      Dokładnie, w tym miejscu przejścia naziemne to naprawdę porażka, niebezpiecznie totalnie!

      • 11 7

      • Ujawnij swoje objawienie

        Dlaczego akurat w tym miejscu to porażka? Jakieś bioprądy złe tam są czy co?

        • 6 1

    • planeta się przeludnia .

      • 1 0

    • Jeden z bardziej trafionych pomysłów tej inwestycji – przejścia podziemne. Nie wiem skąd nagle pomysł zmian;/

      • 8 5

    • A co ich obchodzą trupy!

      Ważne żeby nie podpaść ekoterrorystom!

      • 8 8

    • podasz może liczbę śmiertelnych ofiar na przejściu przez al. Zwycięstwa przy Operze? (1)

      • 32 8

      • 3 w skali ostatniego roku

        • 12 13

    • noga z gazu, miasto to nie autostrada jełopie.

      • 38 17

  • Szok i niedowierzanie, dopiero co jakis mądrala tu pisał że przejście nie wpłynie na kierowców a teraz mowa o zwężeniu jezdni?!

    My się cofamy a nie rozwijamy. To jest świadoma akcja pogarszania szlaków drogowych.

    • 4 0

  • ja

    Jestem za

    • 1 6

  • (6)

    Przecież tam non stop ktoś chodzi a jak jeszcze będzie ten bunkier to ruch pieszych wzrośnie i ciągle ktoś będzie na pasach !! Jak te samochody przejadą?

    • 170 66

    • Ruch spadnie bo będzie nowa podziemna ulica.

      • 0 1

    • (1)

      Byłam ostatnio w tamtym miejscu i śmiało mówię – przejścia podziemne!

      • 14 13

      • ja osobiście nie byłem ostatnio w tym miejscu, i co tera ? ale wójek był.

        chyba muszę pójść i wtedy coś dorzucę w temacie.

        • 3 0

    • Przecież my mówimy o ścisłym centrum miasta, jakie samochody? Wypad na obwodnicę.

      • 13 10

    • na zielonym świetle?:)

      • 20 6

    • Tak jak do tej pory.

      • 14 9

  • Po co ci radni

    Niech oni lepiej nic nie robia i biora kase za nic niz szkodzic spoleczenstwu.900tys zl za rzecz ktora jest niepotezebna wrecz szkodliwa.

    • 6 2

  • Ile osób zginie rocznie?!!!! Cofamy się o tysiące lat. (3)

    Chora tendencja. Z trudem daje się to zaakceptować na Wita Stwosza przy UG.
    Proponuję zamknąć całkowicie miasto dla ruchu pojazdów. Niech wszyscy chodzą a nie mogący chodzić niech są noszeni w lektykach.

    • 54 29

    • Czy Twoje słowa mają w ogóle jakieś znaczenie? (1)

      Jake tysiące lat?
      Jeśli kierowcy zatrzymają się na czerwonym, a piesi poczekają do zielonego, to nie zginie nikt.

      • 2 0

      • i zapewne nikt na szybkiego nie przebiegnie

        miejsca takie daja swobode/przyzwolenie pieszym do rajcowania po ulicy
        tylko skuteczne ograniczenie predkosci zapobiegnie tragicznym niespodziankom
        konsekwencja beda korki do placu zebran w standardzie

        • 0 0

    • słusznie ,Budyń chce ,aby w Gdańsku transport był taczkami

      • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane