• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • niekoniecznie likwidować ale ucywilizować przejścia podziemne w Gdańsku (3)

    Jak nie da rady puścic aut dołem, to zostawić podziemne - ale wtedy "ucywilizować" jak w Europie - ruchome schody, granity, eleganckie i CZYSTE kafle, porządne punkty gastornomiczne i handlowe a nie po gdańsku- brudne ściany, mocz wszędzie i stragany z gaciami, do tego wybrakowane oświetlenie, brak schodów ruchomych i wind.

    • 27 4

    • ktoś kiedyś w imieniu ZDIZ zawarł umowę z Wieczorkami na dzierżawę tunelu pod LOT-em

      Nie pytaj, na ile lat i za ile. Nie pytaj, czy ktoś z ramienia ZDiZ kontrolował stan techniczny wnętrza, za które był odpowiedzialny najemca. I nie zadawaj głupich pytań, czy najemcy na tym zarabiali (głównie na podnajmie). Nie tylko oni, ale wielu krewnych i znajomych królika także...

      • 4 0

    • (1)

      rozbawiło mnie " porządne punkty gastronomiczne" ... w tunelu?

      nawet ja by był ten tunel ze złota i tak byłby niewygodny jak tunel. kumasz?

      • 1 3

      • Całe metro jest "w tunelu"

        Popatrz jak są wykonane stacje metra elegancko, choćby w Wawie...

        • 0 0

  • ale z drugiej strony (forum) jest poziom -1 (1)

    tam będziemy schodzili po schodach ?

    • 15 0

    • tak, i wchodzili, żeby dojść do przejścia naziemnego ...

      • 2 0

  • Przy tej organizacji ruchu, nowo otwieranym molochu i planowanym przejściu przy dworcu miasto stanie.

    Przy tej organizacji ruchu, nowo otwieranym molochu i planowanym przejściu przy dworcu miasto stanie. Już jest problem,a co dopiero będzie za rok. Schowanie całej trasy pod ziemią na odcinku od Komendy Policji do Błędnika to jedyne wyjście. Niestety przy tym zarządzaniu miastem jest to niemożliwe.

    • 13 3

  • Popieram (1)

    Ograniczanie ruchu samochodowego to urbanistyka przyszłości.

    • 7 13

    • zapewne latasz do pracy samolotem lub sterowcem

      • 2 0

  • Dodatkowe przejście z peronu SKM bezpośrednio w kierunku Dyrekcyjnej pod torami i Błędnikiem (2)

    Codziennie chodzę z peronu SKM tunelem i dalej w kierunku Zieleniak. Jakby zrobić tunel pod torami na końcu peronu na wysokości Błędnika to wtedy dojście do pracy skróci się o około 300 - 400 m. Pracownicy z: Zieleniaka, Trytonu, Dyrekcji i innych budynków, które są lub będą wybudowane mieliby większą zachętę na korzystanie z SKM i PKM

    • 8 4

    • POwiedz to decydentom z PO

      W ich mniemaniu, to można co najwyżej wymalować pasy w pobliżu rozjazdu: Błędnik-Wały Piastowskie

      • 2 1

    • Wystarczy zrobić pasy tam gdzie już są światła

      • 1 1

  • Miasto dla pieszych. Ruch kołowy po obrzeżach miasta. (2)

    Przejścia naziemne powonny powstać. Miasto powinno być dla pieszych. Być może dzięki temu zredukuje się liczba sanochodów walących wprost do centrum. Są inne alternatywne drogi przejazdu na przykład obwodnica.

    • 7 14

    • A autobusy miejskie obwodnicą jeżdżą? NIE

      Widać jesteś zwolennikiem zaczynania wszystkiego od d strony. Już teraz czasy jazdy komunikacji miejskiej są beznadziejne, co się stanie w efekcie tego pomysłu?
      Pogorszą się jeszcze bardziej.
      W SKMkę się nie przesiądziesz, bo właśnie ta ekipa zadecydowała o urwaniu relacji do Tczewa na Śródmieściu.
      A PRy się tu w ogóle nie zatrzymują.

      • 7 0

    • Jechałeś kiedyś obwodnicą? Chyba nie, inaczej wiedziałbyś, że ona już dawno osiągnęła granicę przepustowości.

      • 3 0

  • Ludzie w Gdańsku wychodzą z podziemi - nareszcie !

    • 5 13

  • Auta do tunelu ludzi na ziemie. (1)

    Nie ludzi do tunelu. A samochody na tym odcinku do tunelu. Tak jak to ma miejsce w sopocie. Przy deptaku.

    • 5 7

    • Tak?

      A przystanki autobusowe i tramwajowe tez w tunelu, co?

      • 5 1

  • Będzie jeździło mniej aut?

    Noo nie wiem...
    A dojście piesze do przystanków tramu to jest narysowane tylko po jednej stronie torów (kierunek Stogi)..

    • 6 1

  • przejście naziemne jest ok 80 - 100 metrów dalej....

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane