• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Miejsca

Opinie (292) 7 zablokowanych

  • Ale dlaczego na tych skrzyżowaniach kierowcy przejeżdżają na czerowym świetle? (1)

    Dlatego że są źle zaprogramowane! Jak zatrzymasz się na czerwonym to w nagrodę stajesz również na czerwonym świetle na następnym skrzyżowaniu. Jak przeskoczysz na żółtym/czerwonym to w nagrodę jedziesz dalej na zielonym na następnym skrzyżowaniu. Tak jest na tych skrzyżowaniach na alei Zwycięstwa.

    Jakiś czas temu na trojmiasto.pl była dyskusja o wprowadzeniu sekundników. Władze opowiedziały wtedy ze to technicznie niemożliwe.... Co się dziś zmieniło?

    • 13 3

    • Powód jest tylko jeden: policja jest w tym kraju tylko teoretyczna. Nie ma kary to można jechać.

      • 1 0

  • skoro nie rozróżniają kolorów myślicie że umieją liczyć?

    • 6 0

  • nad czym tu sie zastanawiac, stawiac sekundniki, moze lamusy beda szybciej reagowac na zmiane swiatel

    ale co tu sie dziwic, jak w PL pelno lekomanow, pozniej wsiadaja do samochodow i zero bazy co sie dzieje, nie czytaja ulotki do lekow, i pozniej spoznione albo nie adekwatne reakcje.

    • 2 1

  • sekundniki będą miały sens jak ich zingorowanie skończy się mandatem.

    • 3 1

  • i w związku z tym powinno być wystawione 400 mandatów

    zły kierunek,
    zamiast zbierać kasę, inwestujemy

    • 3 1

  • Dziwne ze nie rozważane jest rejestrowanie wykroczeń i mandaty

    Największym problemem z kierowcami są zbyt niskie mandaty, gdyby za wykroczenia było 3000 zł skończyło by się przejeżdżanie na czerwonym

    • 8 2

  • Wystarczy jeżdzić przepisowo. (2)

    Jak będziesz jechać przepisowe 50km/h to na każdym świetle wyhamujesz bezproblemowo.

    A montowanie sekundników czy czegokolwiek innego, to koszt z naszych podatków. Podobnie jak progi zwalniające, albo słupki na chodnikach (dla źle parkujących).
    Trzeba wydawać kasę, aby poskromić dzicz. Bo dzicz ma w d...wszelakie przepisy.

    • 12 8

    • Na zwyciestwa jest 70 (1)

      Ale skad mialbys wiedziec jak nie masz prawa jazdy

      • 2 2

      • jak byś uczciwie zdał prawo jazdy to wiedziałbyś że znaki obowiązują do najbliższego skrzyżowania.... więc tam jest już 50kmh

        • 2 1

  • Sekundnik w Płocku

    Są od dawna, dużo ułatwiają i upłynniają :)

    • 6 1

  • Nie bardzo rozumiem. Sekundniki maja sprawic, ze ludzie przestana lamac przepisy i stwarzac zagrozenie?
    Powinien byc fotoradar i natychmiastowa wysylka mandatu!!
    Przejazd na czerwonym jest bardzo niebezpieczny dla pieszych. Nie ma sie co cackac z tymi co lamia przepisy!
    Zamiast wydawac pieniadze na sekundniki lepiej sciagac te pieniadze z przestepców!

    • 7 2

  • czyli nie mandaty dla bandytów tylko sekundnik tak?
    słuszną linię ma władzuchna promujmy stwarzanie zagrożnienia dla życia bo ktoś se zarobi na sekundnikach
    ciekawe gdzie w ustawie o ruchu drogowym są owe "sekundniki"

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane