• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Ewelina Oleksy, Szymon Zięba
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy. W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy.

Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.



Korzystając z komunikacji miejskiej, często stoisz w korkach?

Gdyński kontrapas autobusowy to pierwszy taki w Polsce projekt, który został uruchomiony 16 grudnia.

Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.

Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).


Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?



Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.

- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.

- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.

Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa



Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.

Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.

Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.

Przypomnijmy: kontrabuspas umożliwia jazdę po nim innym pojazdom uprzywilejowanym, ale w pewnych porach dnia może być wykorzystywany w inny sposób. Po kontrapasie autobusowym (takim jak np. na wspomnianej Chwarznieńskiej w Gdyni) mogą natomiast jeździć wyłącznie autobusy.


Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni



Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.

Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.

W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.

Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.

Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas. Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.

Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"



Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.

- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasem "pod prąd" w Gdyni



Coraz więcej buspasów w Gdańsku



W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.

Gdzie można znaleźć buspasy w Gdańsku?
  • Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
  • Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
  • Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
  • Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
  • Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
  • Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
  • Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy


Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł nie jest zły (12)

    Jednak lepszym pomysłem byłoby doprowadzenie linii tramwajowej aż do Pruszcza Gdańskiego lub przywrócenie połączeń SKM w częstotliwości połączeń tak jak funkcjonują na odcinku pomiędzy Gdańskiem a Gdynią.
    Sam kontrabuspas jest już dużym krokiem w kierunku poprawy przepustowości a w tym przyspieszenia kursowania autobusów, jednak docelowo lepszym rozwiązaniem wydaje się być szynowy transport zbiorowy.

    • 70 27

    • Pruszcz jest za daleko na tramwaj

      SKM powinna sięgać do Pruszcza, a nawet kawałek za Pruszcz, np. do Cieplewa (zjazd z autostrady), gdzie byłby duży P&R z węzłem, do którego dojeżdżałyby też okoliczne autobusy. Powinna iść po własnych torach (do Lipiec można puścić 2 dodatkowe tory na wschód od Oruni - proszę spojrzeć na mapę, ominięcie w taki sposób Oruni prostuje trasę dla pociągów dalekobieżnych, a PR i SKM mogą jeździć po już istniejących torach).

      Podobny węzeł w Lipcach (zjazd z S7 - POG) i przy Rębiechowie PKM (nie mylić z przystankiem Port Lotniczy).

      Do tego należy zacząć bardzo promować pomysł na całkowicie nową linie kolejową Gdańsk - Przejazdowo - N. Dwór Gda - Elbląg.

      • 1 0

    • Lepszym rozwiązaniem od tramwaju jest idea metrobusa. System był by odizolowany od ruchu jak dziś tramwaj, inwestycja była była by tańsza bo potrzeba była by tylko jezdnia a nie tory. Można by tam użyć zamiast autobusów trolejbusy, koszt lini zasilającej trolejbus to około 1mln złotych za km. Nie wspominam o tym, że w razie potrzeby mogły by takim pasem jechać służby ratunkowe.

      • 1 0

    • Więcej kursów SKM do Pruszcza oraz SKM na Orunię Górną i ew. dalej do Kowal z węzłem przesiadkowym (6)

      Tramwaje do odległych miejsc nie ma ją sensu - zbyt wiele przystanków i stania na światłach

      • 15 3

      • (3)

        w Bydgoszczy linia tramwajowa na Fordon ma ok 10 km a w Warszawie jest budowana linia na Wilanów, nie mówiąc już o Łódzkim Tramwaju Regionalnym - jak widać można nawet do odległych miejsc

        • 2 5

        • Ale czym innym jest linia na fordon a czym innym ŁTR.
          W ŁTR problem jest własnościowy- tory na ternie każdej gminy nalezą do niej. Myślicie że Pruszcz chciałby partycypować w kosztach utrzymania tramwaju ?????
          W przypadku Fordonu tramwaj odciążył komunikację autobusową.ale czas przejazdu na Fordońskiej jest długi jak cholera.

          • 0 0

        • Orunia Górna - Oliwa = 1h (1)

          Jaki ma to sens?

          • 10 1

          • jeśli zakładasz że wszyscy jadą z Oruni Górnej aż do Oliwy to fakt nie ma sensu - równie dobrze można porównać linie tramwajową ze Stogów do Strzyży(41 minut) albo z Migowa do Oliwy(52 min)

            • 0 1

      • Liczba kursów jest wprost proporcjonalna do wkładu finansowego Pruszcza w SKM

        Przekonaj władze Pruszczewa, żeby się mocniej zaangażowały to sobie pojeździsz.

        • 0 1

      • Na Śląsku jest linia tramwajowa łącząca kilka miast razem, tyle że tam tory są oddzielone od ulicy w większości, albo w całości.

        • 0 0

    • Tramwaj na Pruszcz gdański? Nie, to zły pomysł.

      • 1 1

    • tramwaj jest bez sensu

      droga infrastruktura, brak możliwości wymijania uszkodzonych pojazdów, brak możliwości współdzielenia infrastruktury z innymi pojazdami, hałas, uszkodzenia budynków - jednym słowem, przeżytek.

      • 0 0

    • Brak torów

      SKM nie zmieści się na torach, gdyż są zawalone pociągami TLK, Pendolino, IC Regio. Nie ma szans ulożyć sensownego rozkładu.
      Jedyna opcja to budowa nowych torów.

      • 11 0

  • Bzdura

    Zakończyć te durne pomysły które mają tylko jedno zadanie, zakorkowac miasto do końca...... Kretynizm

    • 0 1

  • Prawdajest1

    Kiedyś ktoś przez te pomysły zginie. W Gdyni dało to kilka minut pasażerom którzy kawałek dalej i tak stoją w korku za to szansa na czołówkę autobusu z kierowcą z poza Trójmiasta, który nie jest przyzwyczajony do takich "wynalazków" jest b. duża. Na całym świecie rezygnuje się z bus pasów, ale nie w Trójmieście... Caraz trodniej jeździć i parkować a miasta zamiast inwestować w infrastrukturę wymyślają sztuczki..

    • 1 2

  • (2)

    Na spacerowej najbardziej potrzebne...chociaż na wiadukcie od sopockiej do Osowa obwodnica , tam najbardziej rano stoi

    • 16 5

    • A jak to fizycznie zrobić mając tam tylko 2 pasy ??

      • 0 0

    • Jasne. Na Spacerowej w szczególności - albo ruch tylko w dół albo tylko do góry

      ...a reszta wypad? Aleś ty normalny inaczej jest.

      • 0 0

  • Brak słów

    To może rano skręcamy w lewo a wieczorem w prawo , jak nie to 500 kary

    • 0 0

  • super pomysł (1)

    Pisałem o tej formie rozwiązania problemu drogowego już 3 lata temu.Takie rozwiązanie zauważyłem
    w Berlinie. Jest ulica , na której jest 5 pasów ruchu. Nad każdym pasem zawieszony jest sygnalizator świetlny, który uruchamia możliwość poruszania się na danym pasie. Jest możliwość uruchomienia np 2,3,4 pasów wjazdowych do Berlina w godzinach porannych i odwrotnie z Berlina w godzinach popołudniowych. Dobrze, że Gdańsk idzie z duchem czasu i wprowadza bardzo podobne rozwiązanie (szkoda tylko, że dla autobusów jest ten kotrapas).

    • 1 5

    • Ale w Gdańsku są same światła zamiast etakad

      AK-Łostowicka jedna estakada i już wasz kontrapas nie potrzebny

      • 0 0

  • Tylko teleportacja nas uratuje

    Teleportacja dla każdego !!!

    • 0 0

  • Najpierw budują drogi żeby niwelować korki... (1)

    ...a potem robią bus pasy by znów te korki generować. Hahahaha ot i cała polska myśl urbanizacyjna.

    • 24 3

    • Najgorsze, że obecnie już nic sensownego nigdzie nie budują w Gdańsku

      • 2 0

  • Na Trakcie pana Wojciecha (1)

    kosztem dwoch pasow drogowych wybudowac torowisko trmwajowe i powroci normalnosc.

    • 3 3

    • Bez sensu. Tylko SKM do południowych i zachodnich dzielnic.

      I to na wczoraj!

      • 0 0

  • SKM na południe. (1)

    jedna linia koło małomiesjkiej druga starogardzkiej. Tu nie trzeba być specjalnie rozgarniętym by zobaczyć czym jest metro w normalnych miastach. Jeszcze gdzieniegdzie można na powierzchni zbudować nawet w tunelu

    • 17 0

    • kasa misiu, kasa

      Wskaż źródła finansowania takiej inwestycji, potem pisz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane