• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego droższa niż planowano

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji. Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji.

Pod znakiem zapytania stoi rozpoczęcie przebudowy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w przyszłym roku. W przetargu wzięła udział tylko jedna firma, której oferta o ponad 17 mln zł przekracza przewidziany budżet na ten cel. Jak informują urzędnicy, nie została jeszcze podjęta decyzja o dalszych losach tej inwestycji.



Czy czujesz się bezpiecznie w przejściach podziemnych późnym wieczorem lub nocą?

Ogłoszony pod koniec września przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego zakończył się złożeniem oferty tylko przez jednego wykonawcę - firmę MTM z Gdyni.

Roboty budowlane wyceniła ona na prawie 38 mln zł, tymczasem urzędnicy oczekiwali ofert do kwoty 20 mln 800 tys. zł.

Znalezienie brakujących ponad 17 mln zł nie będzie łatwe - zarówno pod względem inżynierii finansowej miasta, jak i podjęcia decyzji na niespełna rok przed wyborami samorządowymi wobec tej wciąż budzącej liczne kontrowersje inwestycji.

- Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w zakresie dalszych losów tej inwestycji. Rozważane są różne możliwości - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Czytaj też: Budżet Gdańska po raz pierwszy przekroczy 3 mld zł

Przypomnijmy, w ramach inwestycji, oprócz wyznaczenia przejść naziemnych ułatwiających pokonanie Podwala Przedmiejskiego, "otwarte" w nowych relacjach zostaną skrzyżowania z ulicami Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielną zobacz na mapie Gdańska oraz Łąkową zobacz na mapie Gdańska. Ponadto przewidziano udogodnienia dla rowerzystów (pasy rowerowe i przejazdy), zwężenie jezdni południowej (w stronę Elbląga) do dwóch pasów ruchu oraz przebudowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim. Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim.

Prace opóźnione o dwa lata, zakończenie najwcześniej w 2019 r.



Gdyby miasto zdecydowało się na wybór firmy MTM, na wykonanie wszystkich prac będzie ona miała czas do końca czerwca 2019 r., przy czym przebudowa skrzyżowania i utworzenie przejścia naziemnego na Wyspie Spichrzów powinno być gotowe już rok wcześniej.

Przyjęty harmonogram prac i tak jest już znacznie opóźniony względem pierwotnych założeń. Rozpoczęcie prac budowlanych miało bowiem nastąpić już w 2016 r.

Problemem okazało się znalezienie wykonawcy dokumentacji, a gdy ostatecznie została nim firma Highway z Banina, inwestycję włączono do projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", co z kolei uniemożliwiło rozpoczęcie prac w 2017 r.

Także otwarcie ofert zostało przełożone niemal o miesiąc ze względu na szereg zapytań ze strony potencjalnych wykonawców. Nie przełożyło się to jednak ostatecznie na złożenie więcej niż jednej oferty.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Czekam niecierpliwie na tą inwestycję. Zapowiedź ścieżek rowerowych to krok w dobrą stronę.

    • 3 6

  • Odpowiedzialność

    Jeśli przejścia naziemne dojdą do skutku,
    "bezinteresowni" pomysłodawcy zostaną pociągnięci do odpowiedzialności za każde stracone na przejściach ludzkie istnienie.

    • 5 5

  • Koniecznie zlikwidowac niebezpieczne ibrudne tunele utrudniające starszym przejscie!

    • 12 5

  • Wycenili na 20 milionów, a wykonawca chce dwa razy tyle? (8)

    Albo zmienić wykonawcę... albo tego co wyceniał.

    • 117 15

    • wycena była robiona kilka lat temu (6)

      gdy firmy budowlane walczyły o kontrakty i obniżały ceny do minimum
      teraz po podwyżkach płac, gdy trudno o pracownika zaczęli wyceniać robotę tak aby coś na tym jeszcze zarobić, firmy budowlane dopłacają do starych kontraktów ( patrz Vistal) , więc muszą jakoś wyjść na swoje żeby nie zbankrutować

      • 5 4

      • swoją drogą to fascynujące, że (3)

        w niemczech, francji itd. kilometr autostrady jest tańszy, robotnicy dostają więcej pieniędzy, a pracują na 3 zmiany łącznie z nocą, więc wszystko powstaje szybciej...u nas po prostu chyba jakoś za dużo z tych milionów znika...

        • 8 2

        • (2)

          a może po prostu mają to bardziej zautomatyzowane więc potrzebują mniej ludzi i robią szybciej?

          • 2 3

          • Tak maszyny dostali od św. Mikołaja i zasilane są energią słoneczną.

            • 1 1

          • a my to mamy embargo na technologie budowy dróg? należy zatem wymagać w przetargach tejże automatyzacji .

            • 7 0

      • "teraz po podwyżkach płac..."

        Taaa, pewnie...

        • 4 1

      • "na swoje", znaczy ustawić się na resztę życia jednym zleceniem. jakie to POlskie

        • 5 8

    • Chyba nie znasz prawa rynku, co?

      • 7 13

  • debilstwo i powinien się tym zająć prokurator i CBA

    jak można tak marnotrawić pieniądze

    • 5 7

  • niech zostanie tak jak jest! (10)

    • 175 150

    • oczywiście że tak! (3)

      tylko nawierzchnię wymienić, porobić eleganckie prawo i lewoskręty i gotowe. Oszczędność i szybsza robota

      • 26 24

      • Piękny Bangladesz, nie zmieniac (2)

        tylko po to, zeby mozna bylo zmieniac pasy jadac 100km/h przez centrum miasta

        • 20 14

        • idź się leczyć debilu!

          • 5 4

        • No właśnie ponoć korki są

          to może wyburzyć kilka starych ruder przy Długiej i puścić tam obwodnicę. Trzeba wszak domykać ramy komunikacyjne. Im więcej ram, tym lepiej.

          • 13 5

    • Pan Koprowski

      Doplaci roznice w cenie wykonania bo to projekt jego zycia :)

      • 3 1

    • Bez konkretnej zabudowy Podwale Przedmiejskie będzie jak sznyta w tkance miasta.

      Co dalej z odbudową tego fragmentu Gdańska?

      • 3 7

    • O nie
      Miasto dla ludzi nie dla samochodów a kierowcy to zwierzęta a nie ludzie

      • 2 16

    • (1)

      bo co, jezdzisz auem janusz???? a spróbuj tak wczuc sie w skore innych ludzi, np lokalnych tysiecy mieszkanowc ktorzy musza poruszac sie tymi chodnikami, te kobiety, dzieci, no i przede wszystkim starsi ludzie ktorych w tej okolicy jets bardzo duzo woleli by isc sobie ,,górą" niz wspinac sie po schodach i bac w przejsciu podziemnym o swoje rzecyz, mojej babci tam ukradli trebke w tunelu. a i brawo za sciezke rowerowa w koncu bedzie mozna normalniej tamtedy jezdzic bo okolice centrum to koszmar dla rowerzystow

      • 24 21

      • piekny Bangladesz, zostawmy to!!

        tylko po to, zeby mozna bylo zmieniac pasy jadac 100km/h przez centrum miasta

        • 10 8

    • Zbędny wydatek

      Zbędny wydatek, środki przeznaczyć na coś bardziej sensownego, wiele potrzeb jest w mieście. Poprawić stan bezpieczeństwa przejść dla pieszych poza głównymi arteriami, nieoświetlone, pasy niewidoczne, żle oznakowane.

      • 19 9

  • kompletnie niepotrzebne nikomu wyrzucanie publicznych pomiędzy

    ot takie idee fix ekoterrorystów i stowarzyszeń quasi obywatelskich

    • 8 7

  • Gdyby stronniczość dziennikarska mogła latać, bylibyście pierwszymi ludźmi na Marsie.

    Gugol razy przechodziłem tunelem dla pieszych i nigdy nie była to dla mnie trauma. Bo pewnie na powierzchni nikt nigdy nie dostał w makówę od żadnego zakapiora.

    Kraje zachodnie są na maksa pochrzanione. Muszą robić bariery by nachodźcy nie rozjeżdżali ich autami. Mogą zakazać aut, tak. Ale wtedy zaczną porywać pojazdy uprzywilejowane i zabijać nimi. Nie można im odmówić nieustępliwości...

    • 8 4

  • Zlikwidujcie ,te obskurne wiay do przejsc podziemnych na przystankach tramwajowych na wysokosci łąkowej

    • 11 2

  • (1)

    Spokojnie ludzie z drugiej strony budują molocha 100 sklepów ludzie tamtędy będą latać a podwale lekki lifting za 2 mln i kasa zostaje na co innego

    • 9 1

    • Forum Radunia ?

      100 sklepów ? Chyba sto sklepów tylko z odzieżą damską.

      A INNE SKLEPY ? A usługowe? Kina ? Biura -biurowce ?? itd.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane