• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone ciężarówki nie wjadą na Południową Obwodnicę Gdańska

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki. Inspektorzy drogowi z Gdańska będą mogli sprawniej wyłapywać przeciążone ciężarówki.

Do końca roku ruszy tam system wag preselekcyjnych. To pierwsze tego typu urządzenie na drogach naszej aglomeracji. Waży samochód podczas jazdy, a dane przekazuje przez Internet wprost do czekającego nieopodal patrolu inspekcji drogowej.



Czy kiedykolwiek uporamy się z przeciążonymi ciężarówkami?

Gdański Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę dwóch wag preselekcyjnych do ważenia samochodów jeżdżących Południową Obwodnicą Gdańska. Pierwsze urządzenie - na nitce w kierunku Obwodnicy Trójmiasta - zostanie wmontowane w jezdnie w Przejazdowie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast urządzenie na przeciwnym pasie ruchu będzie usytuowane na wysokości miejscowości Koszwały zobacz na mapie Gdańska.

Wagi na obu nitkach Południowej Obwodnicy Gdańska mają zostać zamontowane w ciągu trzech miesięcy od daty podpisania umowy. Firmy, które chcą zbudować nowe miejsca ważenia, mogą swoje oferty składać do 20 sierpnia. O wyborze wykonawcy decyduje najniższa cena.

Waga preselekcyjna to urządzenie wmontowane w jezdnię do dynamicznej kontroli jej obciążenia. Wyposażone jest w fotorejestrator i  połączone jest z internetem. Ich montaż na drodze o przekroju jednej jezdni to koszt rzędu 500 tys. zł.

Jak działa system wag preselekcyjnych? Gdy po jednej z wag przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie. Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do specjalnego serwisu w internecie. Dostęp do niego mają ispektorzy drogowi. Ci, po zalogowaniu, sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej, mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd.

Urządzenie nie jest jednak wyrocznią. Inspektorzy zatrzymujący taki pojazd muszą przeprowadzić szczegółową kontrolę. Jeśli pomiar wagi preselekcyjnej potwierdza się na standardowych wagach, samochód nie zostaje dopuszczony do dalszego ruchu, a na kierowcę nakładane są wysokie kary.

Inspektorzy są zadowoleni z wag preselekcyjny. - Trudno wskazać procentowo o ile wzrasta wykrywalność przeciążonych pojazdów. Niemniej system jest dobry, ale wymaga wciąż usprawnienia. W tym celu prowadzimy współpracę z zarządcami dróg - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Drogowego.

Część kierowców ciężarówek ucieka przed wagami preselekcyjnymi, wybierając objazdy. Co z nimi? Inspektorzy uspokajają. - W czasie pracy wagi preselekcyjnej wielokrotnie monitorujemy drogi o mniejszym znaczeniu - wyjaśnia Redo.

Wagi preselekcyjne na Południowej Obwodnicy Gdańska to pierwsze tego typu urządzenia wokół Trójmiasta i trzecie w województwie pomorskim. Do tej pory urządzenia można było napotkać w Gniewie na drodze krajowej nr 91 (stara "jedynka") i Obwodnicy Słupska.

Miejsca

Opinie (83) 3 zablokowane

  • Na granicy z dwóch naszych TIR-ów

    robią trzy lub cztery i jadą dalej np. do Niemiec; a w Gdańsku niszczą te drogi.

    • 7 5

  • Znowu podwyżki żywności? (1)

    Dajcie spokój. O ile można przeładować tira? O kilka ton? Nikt mi nie wmówi, że przeładowany tir ma 60 czy 80 ton. Drogi rozpadają się, bo są źle zrobione.

    • 9 16

    • Przeładowanie?

      Kaziczku Wichurko! Toż to nie o przeladowywanie chodzi! Po prostu pojawiają się tiry o ładowności 60, 80 ton, a niedługo będą setki - przy tej samej wielkości i gabarytach - bo z innych materiałów. Tu w grę wchodzi zaciekła konkurencja biznesu samochodowego wspierana przez rozwój koncernów paliwowych. Co ich obchodzi obwodnica i problemy drogowców! W łysonia ich!

      • 3 2

  • Przeciążone ciężarówki....

    ....pojadą przez miasto, a tam zniszczą drogi za które płaca mieszkańcy a nie GDDiM...więc może takie wagi też zamontować na "rogatkach" Gdańska by cwaniaczków też z nich pogonić...

    • 10 2

  • Ot i problem obsługi transportowej hubu portowego!

    Historia potęgi Gdańska, to port, spichrze i Wisła! A tu komuś zachciało się kołowymi drogami obsługiwać port o ambicjach hubu! Mamy tu trzy problemy: I. ciężary konwoi i systemy ich kontroli oraz koszty z tym związane, w tym utrata terminowości przewozów dla biznesu, II. koszty paliwa i wzrost kosztów transportu, poza tym emisja spalin, III. zatłoczenie Gdańska i jego okolic oraz narastanie wypadkowości. Oj orły od infrastruktury transportowej - to jest afera o wiele znaczniejsza niż OLT i Amber Gold (a raczej OLT za Amber Gold).

    • 10 2

  • no tak, pewno będą jechać przez miasto...

    • 7 2

  • NIE PO TO WAM DROGI BUDUJEM ZEBYSTA TAM JEZDZILY ! (1)

    Przestanta jezdzic to i drogi bendom kurka dobre. Przecie my nie po to drogi budujem z resztek sedesow i sloikow zeby tera ludzie tam mogly jezdzic. OOOOO gdybysta nam powiedzieli ze chceta tam jezdzic to co innego bo bysmy to z betonu robili a tak to co chceta ??? co wy chceta ? tramwajami jezdzijta !!!!! nie rozumieta ? co za ludzie jestesta i tera naszo robote niszczyta. Nie lubim was !,

    • 37 24

    • Ździchu... git mowa.

      • 7 2

  • Tam wystarczy lepsza ulewa i droga się rozpada. (1)

    Ciężarówki są niepotrzebne.

    • 55 17

    • Urzędasy kitasy

      temu zapłacisz i jedziesz. Temu się nie spodobasz i płacisz.

      • 3 2

  • no to teraz będą śmigać e1 i będą omijać wagi

    powinni zainstalować 4 wagi.

    w Gdyni w porcie, w Gdańsku w porcie, i na wjazdach do 3miasta na autostradzie i na e1

    • 71 7

  • takie cos powinno byc na kazdym wjezdzie do miasta i na wylocie kazdego z portow...

    • 67 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane