• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Maciej Korolczuk
7 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP. Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP.

Posłowie Konfederacji zapowiedzieli, że nieudany przetarg na zakup 10 nowych pociągów SKM zostanie poddany kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zdaniem Krzysztofa Bosaka przyczyną nieudanego przetargu jest "polityczna wojenka między PO a PiS", a na poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku zadeklarował, że może podjąć się roli mediatora między władzami województwa pomorskiego a spółką SKM.



Odpowiedzialność za stan taboru i jakość transportu kolejowego w największym stopniu ponosi:

Przypomnijmy. W ubiegłym tygodniu spółka SKM unieważniła przetarg na zakup 10 nowych pociągów (na postępowanie nie odpowiedziała żadna firma). Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.

W poniedziałek w sprawie nieudanego przetargu na zakup taboru konferencję zorganizowali w Gdańsku posłowie Konfederacji.

- Dofinansowanie na wymianę taboru SKM zostało przyznane w 2016 roku, a pierwszy przetarg został rozpisany dopiero sześć lat później. Dziś nie mówimy już o potencjalnym zagrożeniu utraty dofinansowania, ale o pewnej utracie tej kwoty, która sięga 160 mln zł - mówi Michał Urbaniak, poseł Konfederacji. - SKM Trójmiasto, mimo że jest w grupie PKP, a więc grupie kapitałowej skarbu państwa dysponuje najstarszym, często 50-letnim niezmodernizowanym taborem w Polsce. Świadczenie usługi tym wyeksploatowanym taborem można porównać do podróży ikarusami w latach 80. i nie przystaje do wymogów i realiów XXI wieku.
Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami. Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami.
Zdaniem posłów Konfederacji przyczyną takiego stanu rzeczy są polityczne przepychanki między organizatorem transportu kolejowego w województwie, a więc Samorządem Województwa Pomorskiego (rządzonym przez Platformę Obywatelską) a przewoźnikiem, a więc należącą do PKP spółką SKM. Jak podkreśla Urbaniak, cierpią na tym głównie pasażerowie, skazani na podróżowanie awaryjnym i przestarzałym taborem.

- Domagamy się wyciągnięcia konsekwencji wśród zarządu SKM Trójmiasto oraz Zarządu Województwa Pomorskiego, łącznie z marszałkiem Leszkiem Bonną za zaistniałą sytuację, w której ciągłe podwyżki cen biletów oraz opóźnienia składów są na porządku dziennym, a archaiczny tabor stanowi podstawę floty pociągów. Należy podjąć decyzję o natychmiastowej inwestycji ze środków własnych PKP SKM Trójmiasto i natychmiastowego rozpisania nowego przetargu z terminem realizacji, który nie jest oderwany od rzeczywistości - tłumaczy poseł Konfederacji.

Wniosek o kontrolę NIK



Podobnego zdania jest poseł Krzysztof Bosak, który do Trójmiasta przyjechał przy okazji wizyt w innych miastach na Pomorzu. Jak mówi, ideowy spór PO z PiS od lat niszczy Polskę zarówno pod względem gospodarczym, jak i mentalnym.

- Jako posłowie Konfederacji jesteśmy gotowi do dialogu i jeśli będzie trzeba możemy podjąć się roli mediatora obu zwaśnionych stron - deklaruje Bosak.
Na deklaracjach ma się jednak nie skończyć. Jak zapowiedział poseł Urbaniak w trybie interpelacji poselskiej jeszcze w tym tygodniu złoży zapytania do Marszałka Województwa Pomorskiego i zarządu spółki SKM.

O nieudolnym przeprowadzeniu przetargu zostanie powiadomiona także Najwyższa Izba Kontroli, która na wniosek partii Bosaka ma przeprowadzić szczegółową kontrolę.

Miejsca

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • (1)

    To nie termin był wyśrubowany. Ktoś dał ciała i za późno ogłosił przetarg.

    • 2 2

    • Przetarg został ogłoszony we wrześniu

      A dopiero sierpniu marszałek dał zgodę na zakup tych pociągów.Czego nie rozumiesz?

      • 0 0

  • Tak to jest

    SKM to pralnia pieniędzy

    • 0 0

  • (8)

    Odpowiedzialność za stan taboru ponosi marszałek z dawnej PZPR..i do niego pretensje.

    • 38 18

    • Za prognoze pogody (1)

      Równie odpowiada Marszalek

      • 0 4

      • A kto mial wywalone na pandemie

        I pojechał sobie do Włoch, a później zaraził pół urzędu

        • 2 0

    • (1)

      Ponosi. Tylko co to ma z PZPR wspólnego.

      • 0 0

      • wedle dawnego dowcipu na temat komisariatu na warszawskiej Pradze

        "Cyryl jak Cyryl...
        Ale te Metody".

        A jakimi metodami skorupka za mlodu nasiaknela, tym w pozniejszym wieku bedzie ksztaltowac atmosfere...

        • 2 0

    • (3)

      Marszałek odpowiada za tabor PKP? Ciekawa wersja

      • 7 7

      • podnosi się przykłady innych regionów... (2)

        Tak, mają swój tabor i usługi są świadczone na powierzonym sprzęcie...

        Tak jak na linii PKM, które obsługują załogi SKM i Regio.
        Tylko w znacznie większej skali.

        Marszałek odpowiada za organizację transportu zbiorowego.

        Gdańsk/Pomorze zaorał regionalne ZNTK i koleje. Całkowity brak zainteresowania. A do Chojnic daleko... Poza tym, to ciężka i brudna praca, w gajerze się nie da...

        • 2 2

        • (1)

          Tylko drobna roznica. Tory też należą do SKM. Czyli SKM to jednak coś więcej niż przewoźnicy o których wspominasz

          • 4 4

          • no i?

            Pomorskie mialo "spoldzielnie wladzy" od poziomu gminy po premiera i prezydenta miasta. I mialo na te sprawe serdecznie wylane...

            Ktos zrobil dobry interes i chwala mu za to.
            I co? Ma sie podzialkowac, bo ktos ma takie widzimisie i w koncu dostrzegl, jaka glupote strzelil?!!

            To samodzielny podmiot gospodarczy. Dzialajacy na terenie, gdzie monopol (!!!) na zlecenie (i srodki!!!) uslugi transportu zbiorowego ma... samorzad.
            Z tego chociazby powodu, komunalne spolki nie powinny zajmowac sie uslugami komunalnymi. Bo to oczywisty konflikt interesow. A nowy sprzet fajnie sie kupuje... Koledzy budzet uzupelnia...

            • 5 2

  • złodziej będzie sprawdzał złodzieja (1)

    • 6 0

    • to znaczy że zna się na rzeczy

      i będzie chciał wykończyć konkurencję...

      To może być korzystne.

      • 0 0

  • konfabulacja i konfedeRossija WON z Trójmiasta. (4)

    • 14 8

    • No tak. Lepsze Twoje cwaniaki z PO, którzy nie potrafią załatwić porządnego taboru w SKM. (2)

      I oczywiście żadnych argumentów dla takich oskarżeń. Ale się fajnie teksty przyjmują.

      • 4 2

      • Mozesz sie mylic. (1)

        Marszałek ma podpisana umowę na zakup 32 pojazdów elektrycznych, w tym 20 do obsługi trasy Gdansk-Wejherowo. Pojazdy się budują. Więc zej dz na ziemię.

        • 1 4

        • Gdzie się budują?

          Chyba na makiecie! :-D

          • 1 1

    • też tak uważam

      • 4 4

  • na 100% to polityczna wojenka między lokalnymi towarzyszami z PO i PiS (2)

    • 14 2

    • konfederat pseudo patriota się odezwał (1)

      • 0 4

      • Ile dostajesz rubli za wpis?

        • 1 0

  • Co się stało że nagle Konfederacja zainteresowala się SKM ? (6)

    • 18 2

    • Bo każdy inny ma to głęboko w poważaniu.

      • 2 0

    • Mają w sondażach 5 proc.

      I mogą się nie załapać do Sejmu. Trzeba więc ogrywać twarzyczki gdzie się da.

      • 2 3

    • Dziambor i Urbaniak są z Trójmiasta. Dobrze, że ktoś się zainteresował.

      • 5 0

    • Wybory, wkrótce wybory i kasa, dużo kasy misiu

      Trzeba się wykazać.

      • 4 3

    • Bosak prawko stracił? (1)

      • 11 4

      • używał za bardzo antykoncepcji?

        • 2 4

  • czemu wszystkie pociagi zakupione z naszych podatkow dostala nie rentowna firma Polregio (1)

    A powinno być po równo A wszystkie pociągi kupione przez urząd z naszych podatkow dostal Polregio kiedyś Przewozy regionalne , gdyby urzad Marszałek im.nie dał oni by nie istnieli już na rynku bo od nich nie wymaga się nowych składów skoro dostali je za darmo

    • 8 2

    • Mijasz sie z rzeczywistoscia

      Obecnie skm użytkuje 10 pojazdów z wojewodztwa, a zmodernizowane składy skm są rozliczane w ramach umowy z marszalkiem

      • 0 2

  • (1)

    6 lat nic nie robić, pół roku przed odebraniem dofinansowania nie mieć rozstrzygniętego przetargu. Dobra zmiana jak widać...
    Inwestycję na SKM to co najwyżej modernizacja przystanków, mozolna. Mniejsze spółki kolei aglomeracyjnej mają najnowsze pociągi, a nie mają tak dużych potoków pasażerskich i takiej rentowności jak trójmiejska SKM... Kaska leci do skarbu państwa i tam "zostaje". A samo SKM nie ma kasy na modernizację floty, która ma już 30 lat opóźnienia z modernizacją...

    • 1 4

    • Marszałek blokuje zakupy

      To i pociągów nie ma.

      • 1 2

  • Przypomnienie (1)

    Ta wojenka PO-PIS trwa raptem od paru lat a marazm w SKM od kilkudziesięciu. Widać PO uważało, że nie ma potrzeby inwestować, bo i tak lud to kupi. Za to od niedawna w końcu zaczęto remontować wszystkie dworce. Przynajmniej tyle

    • 11 6

    • PO 8 lat usamorzadowiało SKM

      Marszalek Mieczysław z mistrzem zegarmistrzem Nowakiem. 8 lat! I co? Przypomniało im się usamorzadowienie jak, kto inny zaczął rządzić ? Sorry, ja tego nie kupuję.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane