• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej

Michał Sielski
21 grudnia 2023, godz. 15:30 
Opinie (252)
Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe. Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe.

3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.



Co najbardziej zachęci cię do jazdy komunikacją publiczną?

Przypomnijmy: już w 2022 roku dwa razy zmieniano rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji publicznej. Po raz pierwszy w lutym, gdy wpływ na cięcia miał mieć wciąż korononawirus, a drugi raz przed wakacjami. Wtedy ograniczono wieczorne połączenia w weekendy, tłumacząc to rosnącymi cenami paliw.

Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną

Gdynia samochodami stoi



Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.

Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?



- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.

Przywracamy połączenia, dodamy kolejne



- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?

- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.

Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat



Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.

- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.

Miejsca

Opinie (252) 8 zablokowanych

  • Nie narzekajcie tylko płaccie za przejazd a będzie więcej połączeń (1)

    Dziś złapałem 28 bez biletu

    Z wyrazami szacunku Wasz Kanar

    • 8 11

    • Przeciez komunikacja opłacana jest w większości z budżetu miasta

      Na ile kursów starczylyby dochody z samych biletów?

      • 1 0

  • Buhahahaha! Idą wybory to i pod D4 zaczyna się palić! Mam nadzieję, że śledzie zmądrzały.

    • 10 0

  • 256 do Jankowa co pól godziny. (1)

    Teraz co godzinę jeździ.
    Dajcie żyć.

    • 4 3

    • mowa o Gdyni nie o Gdansku

      • 1 0

  • Żądam podwyżki za jazdę na dodatkowych linia

    I za nieznośnych ludzi w autobusach

    • 7 1

  • Co za bzdury Panie P. To już kiedyś było. (1)

    "Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny". Czytać się tego nie chce, ale: Integracja z SKM jest nierealna ze względu na wiele odrębnych czynników i uwarunkowań jak wypadki, korki awarie. Sieć buspasów powstałych poprzez zwężenie dotychczasowych ulic zmniejszyła ich przepustowość o połowę, a tani i powszechny bilet miesięczny już miałem w latch 70-tych chodząc do szkoły średniej i później dojeżdżając z Kawrin III do Stoczni Gdynia przez 25 lat z trzema przesiadkami. To Wy popsuliście to co kiedyś było normalne o ścieżkach rowerowych pod prąd na każdej ulicy w śródmieściu nie wspominając.

    • 18 3

    • Spytaj się w Nieodległym Gdansku...

      Jakoś dalo się zrobic bilet miejski SKM + ZKM w cenie ZKM!
      To co? Kak się Nie chce to się Nie Da!

      • 0 0

  • Autobusy

    Niektóre linie autobusowe czy trolejbusowe to jedno nieporozumienie.Jaki jest sens uruchamianie nowej linii na 3-4 kursy czy kursów wariantowych. Wg mnie w Gdynii powinny być zlikwidowane następujące linie 104 kursy dołączone do 128, 114 polaczone z trolejbusem 34, 125polaczone z trolejbusem 32oraz że 105 oraz 159 połączone z trolejbusem 28

    • 1 10

  • Kierowcy (8)

    A skad wezma kierowcow? Jak juz brakuje ze 100 w komunikacji w gdyni

    • 51 1

    • (6)

      Jak to skąd? Zaproszą "kierowcę" Rajeesha, "kierowcę" Abdullaha, "kierowcę" Mbeke oraz "kierowcę" Saszkę. Razy setki. Którzy będą pracować za minimalną i zaniżać pensję polskim kierowcom. To jest, oczywiście, jeśli przyjezdni będą w ogóle pracować a nie polecą z miejsca na socjal.
      Pakt migracyjny przeszedł dzisiaj. Niechcianych "doktorów i inżynierów i kirowców" wyślą nam.
      Będzie tak fajnopolakowo i różnorodnie i tolerancyjnie.

      • 18 7

      • (2)

        Akurat stawki kierowcom, zaniżają w dużej części emeryci wojskowi lat 40 oraz strażacy, mowa o kat. C . Na busy do kurierki na zlecenie nikt już nie chce iść jaki i do komunikacji bo tam zmiany tragiczne a odpowiedzialność duża no i prawo jazdy na autobusy kosztuja majątek

        • 11 1

        • (1)

          10 tys to majątek ?

          • 0 6

          • Tak. Dla przeciętnego Polaka - tak.

            • 5 0

      • "Pakt migracyjny przeszedł dzisiaj. Niechcianych "doktorów i inżynierów i kirowców" wyślą nam." (1)

        Ludzie zajęci jatką w TV nawet nie wiedza co pod osłoną tych działań premier podpisał wczoraj w Brukseli.

        • 11 1

        • A jaką to robi różnicę, jak już do nas wjechało 300000 takich, w tym terroryści z listy NATO?

          • 6 4

      • do dziś nie przyszli, bo za takie pieniądze nawet abdul nie będzie jeździł

        • 10 1

    • Szczurek będzie jeździł po wyborach będzie miał czas na naukę nowej profesji. Pis się przeliczył szczurka czeka ten sam los.

      • 4 0

  • (2)

    Szczurek czuję że traci władzę pomysły Lucyka rujnują Gdynię. Ale to nie pomoże przekroczono próg ignorancji mieszkańców, brak konsultacji i rozmów, pomijanie potrzeb itp. Pakujecie się już????? Gdynia jest Naszą mieszkańców nie samorządowców

    • 74 5

    • Tak... Waszą

      A na poprzednie kadencje to Szczurek wybierał się sam. Tyle lat pluł Wam w twarz, a mowiliście że deszcz pada. Nagle wszyscy mądrzy. Dopiero jak miasto stanęło nad przepaścią.

      • 12 0

    • Jak w starym dowcipie o rabinie i kozie

      Właśnie w Gdyni jesteśmy na etapie wyprowadzania kozy. Gdynianie dostaną to, co już mieli wcześniej i uznają, że mają teraz jak w raju.

      • 13 0

  • Ciekawe czy wróci trajtek 21 (1)

    bo Karnowski tego dla Sopotu nie zdołał załatwić.

    • 16 2

    • Nie załatwił?

      Bo nie chciał partycypować w kosztach, nawet w tych kilku kilometrach na terenie Sopotu!

      • 3 0

  • Powróci W (1)

    Aż się wierzyć nie chce ale skoro mówią to mam nadzieję , że słowa dotrzymają.

    • 8 2

    • Urodziłes sie wczoraj?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane