- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (234 opinie)
- 2 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (70 opinii)
- 3 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (92 opinie)
- 4 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (596 opinii)
- 5 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (190 opinii)
- 6 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (43 opinie)
Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej
3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.
Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.
![Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3355/150x100/3355212__kr.webp)
Gdynia samochodami stoi
Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.
Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?
- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.
Przywracamy połączenia, dodamy kolejne
- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Rozkład jazdy ZKM Gdynia
Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?
- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.
Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat
Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.
- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.
Miejsca
Opinie (252) 8 zablokowanych
-
2023-12-21 17:28
Nie narzekajcie tylko płaccie za przejazd a będzie więcej połączeń (1)
Dziś złapałem 28 bez biletu
Z wyrazami szacunku Wasz Kanar- 8 11
-
2023-12-21 22:13
Przeciez komunikacja opłacana jest w większości z budżetu miasta
Na ile kursów starczylyby dochody z samych biletów?
- 1 0
-
2023-12-21 17:29
Buhahahaha! Idą wybory to i pod D4 zaczyna się palić! Mam nadzieję, że śledzie zmądrzały.
- 10 0
-
2023-12-21 17:31
256 do Jankowa co pól godziny. (1)
Teraz co godzinę jeździ.
Dajcie żyć.- 4 3
-
2023-12-21 23:31
mowa o Gdyni nie o Gdansku
- 1 0
-
2023-12-21 17:34
Żądam podwyżki za jazdę na dodatkowych linia
I za nieznośnych ludzi w autobusach
- 7 1
-
2023-12-21 17:35
Co za bzdury Panie P. To już kiedyś było. (1)
"Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny". Czytać się tego nie chce, ale: Integracja z SKM jest nierealna ze względu na wiele odrębnych czynników i uwarunkowań jak wypadki, korki awarie. Sieć buspasów powstałych poprzez zwężenie dotychczasowych ulic zmniejszyła ich przepustowość o połowę, a tani i powszechny bilet miesięczny już miałem w latch 70-tych chodząc do szkoły średniej i później dojeżdżając z Kawrin III do Stoczni Gdynia przez 25 lat z trzema przesiadkami. To Wy popsuliście to co kiedyś było normalne o ścieżkach rowerowych pod prąd na każdej ulicy w śródmieściu nie wspominając.
- 18 3
-
2023-12-21 23:08
Spytaj się w Nieodległym Gdansku...
Jakoś dalo się zrobic bilet miejski SKM + ZKM w cenie ZKM!
To co? Kak się Nie chce to się Nie Da!- 0 0
-
2023-12-21 17:39
Autobusy
Niektóre linie autobusowe czy trolejbusowe to jedno nieporozumienie.Jaki jest sens uruchamianie nowej linii na 3-4 kursy czy kursów wariantowych. Wg mnie w Gdynii powinny być zlikwidowane następujące linie 104 kursy dołączone do 128, 114 polaczone z trolejbusem 34, 125polaczone z trolejbusem 32oraz że 105 oraz 159 połączone z trolejbusem 28
- 1 10
-
2023-12-21 17:47
Kierowcy (8)
A skad wezma kierowcow? Jak juz brakuje ze 100 w komunikacji w gdyni
- 51 1
-
2023-12-21 17:58
(6)
Jak to skąd? Zaproszą "kierowcę" Rajeesha, "kierowcę" Abdullaha, "kierowcę" Mbeke oraz "kierowcę" Saszkę. Razy setki. Którzy będą pracować za minimalną i zaniżać pensję polskim kierowcom. To jest, oczywiście, jeśli przyjezdni będą w ogóle pracować a nie polecą z miejsca na socjal.
Pakt migracyjny przeszedł dzisiaj. Niechcianych "doktorów i inżynierów i kirowców" wyślą nam.
Będzie tak fajnopolakowo i różnorodnie i tolerancyjnie.- 18 7
-
2023-12-21 18:32
(2)
Akurat stawki kierowcom, zaniżają w dużej części emeryci wojskowi lat 40 oraz strażacy, mowa o kat. C . Na busy do kurierki na zlecenie nikt już nie chce iść jaki i do komunikacji bo tam zmiany tragiczne a odpowiedzialność duża no i prawo jazdy na autobusy kosztuja majątek
- 11 1
-
2023-12-21 20:23
(1)
10 tys to majątek ?
- 0 6
-
2023-12-22 06:18
Tak. Dla przeciętnego Polaka - tak.
- 5 0
-
2023-12-21 18:33
"Pakt migracyjny przeszedł dzisiaj. Niechcianych "doktorów i inżynierów i kirowców" wyślą nam." (1)
Ludzie zajęci jatką w TV nawet nie wiedza co pod osłoną tych działań premier podpisał wczoraj w Brukseli.
- 11 1
-
2023-12-21 19:15
A jaką to robi różnicę, jak już do nas wjechało 300000 takich, w tym terroryści z listy NATO?
- 6 4
-
2023-12-21 18:37
do dziś nie przyszli, bo za takie pieniądze nawet abdul nie będzie jeździł
- 10 1
-
2023-12-21 20:09
Szczurek będzie jeździł po wyborach będzie miał czas na naukę nowej profesji. Pis się przeliczył szczurka czeka ten sam los.
- 4 0
-
2023-12-21 17:48
(2)
Szczurek czuję że traci władzę pomysły Lucyka rujnują Gdynię. Ale to nie pomoże przekroczono próg ignorancji mieszkańców, brak konsultacji i rozmów, pomijanie potrzeb itp. Pakujecie się już????? Gdynia jest Naszą mieszkańców nie samorządowców
- 74 5
-
2023-12-21 17:57
Tak... Waszą
A na poprzednie kadencje to Szczurek wybierał się sam. Tyle lat pluł Wam w twarz, a mowiliście że deszcz pada. Nagle wszyscy mądrzy. Dopiero jak miasto stanęło nad przepaścią.
- 12 0
-
2023-12-21 18:59
Jak w starym dowcipie o rabinie i kozie
Właśnie w Gdyni jesteśmy na etapie wyprowadzania kozy. Gdynianie dostaną to, co już mieli wcześniej i uznają, że mają teraz jak w raju.
- 13 0
-
2023-12-21 17:55
Ciekawe czy wróci trajtek 21 (1)
bo Karnowski tego dla Sopotu nie zdołał załatwić.
- 16 2
-
2023-12-22 00:21
Nie załatwił?
Bo nie chciał partycypować w kosztach, nawet w tych kilku kilometrach na terenie Sopotu!
- 3 0
-
2023-12-21 18:04
Powróci W (1)
Aż się wierzyć nie chce ale skoro mówią to mam nadzieję , że słowa dotrzymają.
- 8 2
-
2023-12-21 22:13
Urodziłes sie wczoraj?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.