- 1 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (305 opinii)
- 2 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (282 opinie)
- 3 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (60 opinii)
- 4 Znów pies pogryzł dziecko (174 opinie)
- 5 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (95 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (638 opinii)
Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej
3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.
Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.
![Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3355/150x100/3355212__kr.webp)
Gdynia samochodami stoi
Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.
Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?
- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.
Przywracamy połączenia, dodamy kolejne
- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Rozkład jazdy ZKM Gdynia
Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?
- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.
Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat
Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.
- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.
Miejsca
Opinie (252) 8 zablokowanych
-
2023-12-21 16:09
Proszę natychmiast przywrócić 163 i normalna częstotliwość autobusów w weekendy, co 20 min a nie co 30
- 18 1
-
2023-12-21 16:10
Tak dla SCT w Gdyni, Gdańsku i Sopocie!
- 3 8
-
2023-12-21 16:14
Przed wyborami wiadomo że się zapowiada
To ciekawe że akurat przewidziano mniejsza liczbę wozokm na przyszły rok. Może wrócą zlikwidowane linie a do piachu pójdą inne? Poza tym ponoć nie dało się reaktywować linii 21. I nagle się da? Naciąganie. Ale pożyjemy zobaczymy.
- 19 1
-
2023-12-21 16:14
(2)
Przed wyborami zmiana polityki "o 360 stopni", tak bo dalej będzie tak samo, bo to ściema, pic i fotomontaż. ;)
Tną połączenia, bo nie mają kierowców, więc zamiast podnieść płacę i znaleźć personel tną połączenia. Brawo! Jednocześnie komunikują, że na komunikację miejską mniej wydają, oszczędności. Oszczędności na komunikację!
Efekt mamy, korki, brak przeciętnej oferty komunikacyjnej i ścisk w pojazdach, bo jeżdżą za rzadko...
A wszystko to w imię podziału przewozów (kilometrów) na trzech wykonawców pkm, pka i PKT. Aby każdy miał po równo, nie liczą się z mieszkańcami i ich dobrem, tylko portfelem prezesów?- 27 2
-
2023-12-21 23:03
Chyba 180??? Był przy 360 to jest 0 zmian! (1)
- 2 0
-
2023-12-22 07:54
Domyśliłeś/aś się żartu, brawo :D
- 0 0
-
2023-12-21 16:25
Odblokowano forsę z KPO która była blokowana przez antydemokratyczną tyranię PiSu.
- 9 26
-
2023-12-21 16:31
28 km/h średnia prędkość na rowerze (3)
Średnia :))) i to jeszcze "bez problemu", pan redaktor to rower ostatnio widział chyba w czytance.
Po co takie brednie pisać?- 14 0
-
2023-12-21 21:09
Średnia - wioząc rower autobusem.
- 4 0
-
2023-12-21 21:14
28 km/h to ja robię na stacjonarnym.
- 0 0
-
2023-12-22 12:12
a elektryki mają limit wspomagania do 25 km/h
- 0 0
-
2023-12-21 16:31
Kabaret w wykonaniu gryzonia i kucyka.
Zabrać a przed wyborami dać - Gdynianie nie dadzą się na to nabrać.
- 27 1
-
2023-12-21 16:32
(2)
Gdynia nie ma szans na sprawną komunikację. Jaki jest sens jechać autobusem lub trolejbusem, skoro poruszają się po tych samych drogach co samochody? Ani nie oszczędzimy czasu ani pieniędzy. Z drugiej strony mi ten kierunek odpowiada. Mieszkańcy chcą jeździć samochodami, to na kiego wała im to utrudniać? To jest właśnie wyjście na przeciw oczekiwaniom lokalnej społeczności a nie jak w innych miastach podążanie za modą.
- 11 8
-
2023-12-22 00:28
Mordo, jak wszyscy wsiądą w samochody, to zaraz będziesz płakał żeby ci ulice poszerzać, bo stoisz w korku.
- 2 0
-
2023-12-22 08:13
No nie, powstają buspasy, tyle że nadal niekompletne i ciągle ich za mało, ale powoli się zmienia. Inna sprawa, że prędzej UE zakaże samochodów osobowych niż Gdynia zbuduje spójną sieć buspasów.
- 0 0
-
2023-12-21 16:34
7 Dwór czeka (1)
na przyzwoitą komunikacje a nie autobusiki na niby które w niedziele zaczynaja kursy po 12. skandal
- 11 1
-
2023-12-22 03:03
To do swoich wlodarzy sie musicie zglosic
Podatki płacicie u siebie to gdynia nie da nic za darmo ....
- 0 0
-
2023-12-21 16:45
No tak, wybory idą
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.