- 1 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (267 opinii)
- 2 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (276 opinii)
- 3 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (56 opinii)
- 4 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (92 opinie)
- 5 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (108 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (629 opinii)
Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej
3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.
Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.
Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną
Gdynia samochodami stoi
Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.
Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?
- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.
Przywracamy połączenia, dodamy kolejne
- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Rozkład jazdy ZKM Gdynia
Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?
- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.
Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat
Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.
- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.
Miejsca
Opinie (252) 8 zablokowanych
-
2023-12-21 16:49
Tania kiełbasa wyborcza najgorszej jakości (2)
Jak w temacie.
O 25 lat za późno.- 22 2
-
2023-12-21 16:52
i tak Horała nie wygra. (1)
- 1 5
-
2023-12-21 21:13
PiS wystawił Horałę tylko po to żeby napędzić głosów antypisowców Szczurkowi.
Horała startował proforma.
- 1 0
-
2023-12-21 16:58
28 km/h (1)
> 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze
Wy tak poważnie czy w ogóle na rowerze nie jeździcie? Tak, szosowiec i jadący z góry nie będzie miał problemu, ale dla zwykłego człeka 28km/h to bardzo duża prędkość. Dla przypomnienia: elektryki wspomagają tylko do 25 km/h.
Jestem za ograniczeniem ruchu aut, zwiększeniem transportu publicznego i rowerowego, ale błagam, nie piszcie takich głupot.- 9 3
-
2023-12-21 17:12
Stalowa łyda da radę, nie bój
- 0 0
-
2023-12-21 17:01
Gdybym był mocno upośledzony, pewnie uwierzyłbym temu gościowi.
- 17 1
-
2023-12-21 17:06
"powszechny bilet miesięczny" (1)
Ale że co? Dziś bilet miesięczny jest reglamentowany czy dostępny tylko dla wybranych? XD co on gada...
- 12 2
-
2023-12-22 11:24
skoro kosztuje więcej niż paliwo do samochodu (270 zł na Trójmiasto) to jest niedostępny cenowo.
- 0 0
-
2023-12-21 17:08
Gdy (1)
No cóż, najnowszy sondaż przedwyborczy pokazał, że nieudolna samorządność od 25 lat władająca Gdynią nie ma szans na kolejne zwycięstwo. I tak pojawiają się tzw. gruszki na wierzbie, czyli obietnice bez pokrycia, bo może głupki po raz kolejny wybiorą najgorsze zło ,czyli Szczurka z kompanami i deweloperami.
- 22 1
-
2023-12-21 17:13
gdzie ten sondaż, dorzucę moje dwa tysiące głosów
- 0 0
-
2023-12-21 17:17
Zrobić połączenie trolejbusowe z Rumią (2)
Teraz nie trzeba trakcji elektrycznej więc da się łatwo to przeprowadzić. Były już takie plany ale z powodu kosztów założenia wyżej wymienionej trakcji nie zrobiono tego . Teraz nie ma wymówki.
- 10 1
-
2023-12-21 18:04
Rumia też musiałaby dopłacić do interesu (1)
- 6 0
-
2023-12-21 18:15
To niech dopłaca
Czekamy Panie Burmistrzu
- 4 0
-
2023-12-21 17:24
Tragikomedia..
Zarządzanie chaosem, który samemu się stworzyło..tzn. najpierwej coś totalnie spie*rzyć, a potem "naprawę" ogłaszać jako swój wielki sukces.. przerażające, że znajdą się tacy co się na to nabiorą..wyższy level polityki
- 13 0
-
2023-12-21 17:25
28 km na rowerze? chyba z górki albo z wiatrem i z górki .... (3)
- 7 0
-
2023-12-21 18:00
(2)
bez przesady, po płaskim spokojnie ponad 30 można jechać, jeśli nie jest się starą babcią
- 0 5
-
2023-12-21 18:16
Tylko jak długo?
- 3 0
-
2023-12-21 18:20
tyle że z wielu dzielnic do innych nie jest po płaskim
- 1 0
-
2023-12-21 17:26
A skąd wozaczy wezmą ? (2)
O podwyżkach dla kierowców nie wspomnę .
Marne 7000 brutto Jak żyć ?- 7 9
-
2023-12-21 17:56
Trol
- 8 2
-
2023-12-22 08:56
... co za znawca tematu... 7000 brutto komuś się marzy... To się tam zatrudnij i zażądaj tyle
- 4 0
-
2023-12-21 17:28
No i super (2)
a tyle płaczu było.
- 3 11
-
2023-12-21 18:19
Co super?
Szczur chce wygrać wybory to teraz przywraca linie autobusowe, a później znowu będzie ciął. Mam nadzieję że ludzie to wiedzą i nie zagłosują na niego.
- 6 1
-
2023-12-22 00:36
Od kiedy w Gdyni, od wczoraj!?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.