• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Hucisko (6)

    nie daleko jest jedno przejście dla pieszych na wysokości skrzyżowania obok Banku Millenium (na Hucisku). Więc jaki jest sens projektować kolejne przejście +/- 100 metrów dalej, jak nie mniej.

    • 12 5

    • odklej się od kierownicy, to się dowiesz (4)

      • 3 6

      • nie musze (3)

        chodzenie mnie nie boli..więc szukam sensu takich głupot...

        • 6 3

        • wspaniały przykład (2)

          poobserwuj to przejście przez 5 minut, to zobaczysz, jakie ono wspaniałe, dwuetapowe i w ogóle za*******, jak ludzie tam biegają, żeby nie stać na jednym skrzyżowaniu 5 minut, bo auta trzeba puścić przecież.

          A poza tym cała fala ludzi nie będzie nadkładać 200 metrów idąc do sklepu, żeby tobie było wygodnie, jak siedzisz na du p ie w samochodzie i tłok w mieście robisz.

          • 8 1

          • Czyli też jesteś przeciwko przejściu naziemnemu, to po co podejmujesz polemiki?

            To nowe przejście myślisz, że będzie jednoetapowe? Chyba śnisz.
            Kto niby miałby nadrabiać te 200 metrów? Problem dotyczy tylko osób niedołężnych i niepełnosprawnych, a dla nich inwestor powinien zbudować windy w przejściu podziemnym.

            • 0 0

          • Tym bardziej bez sensu

            Twoja wypowiedz wlasnie potwierdza bezsens tworzenia przejsc naziemnych - ludzie beda lazic jak bydlo, samowolnie. Niestety, nie zyjemy w Japonii

            • 4 1

    • pół kilometra to dla ciebie niedaleko? gratuluję kondycji

      • 0 3

  • Tunel pod przejściem jak w Sopocie (1)

    Wystarczy zastosować takie rozwiązanie jak w Sopocie, czasami warto brać przykład z lepszych

    • 6 2

    • A ty za to zapłacisz. Akurat tunel w Sopocie jest schrzaniony i zalewany przy każdym większym deszczu.

      • 0 0

  • (2)

    Wynik z góry oczywisty

    Po 1. ludzie są leniwi i nie chce im się chodzić po schodach
    Po 2. jak ludzie widzą zielone światło to idą pasami, a nie przejściem podziemnym

    Przejścia podziemne są bezpieczniejsze od naziemnych ale to przecież nie jest argument za nimi bo lenistwo ludzi ponad wszystko.

    • 6 2

    • Halo...halo...

      ... A co w takim bądż razie powiemy o kierowcach???
      Są tak leniwi,żw boją się ruchu i wolą wozić cztery litery blaszanymi puszkami... Przywrócić centra miast normalnym mieszkańcom !!!

      • 0 0

    • są i tak mniej leniwi niż ci, co siedzą w autach

      tamtym się nawet chodzić po płaskim nie chce!

      • 4 4

  • samochody do tunelu

    Od zieleniaka aż do urzędu wojewódzkiego. Na górze deptak jaj na długiej. Tramwaj może zostać na gorze

    • 1 3

  • Ja proponuje aby iść za ciosem i aby ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie stały się deptakiem pieszym. Bez samochodów, rowerów, tramwajów, autobusów.
    W końcu powstanie Centrum na miarę naszych wyobrażeń.

    • 3 3

  • Ktoś tu utkwił mentalnie na latach 70-tych (a propos zdjęcia nr 5), (2)

    powoływanie się na tamten przykład jest po prostu śmieszne i prymitywne. Na tym zdjęciu widać "aż" jednego "ŻUKA" I jedną furmankę !!! Wnioski wyciągnijcie sobie sami.

    • 15 3

    • Nie martw się - piewcy "nowoczesnych" przejść naziemnych proponują budowę sygnalizacji świetlnych, tak aby tabun pieszych musiał czekać na zielone aby przejść.

      • 1 0

    • proponuję do Gdańska wpuszczać tylko furmanki konne...

      ...ale tylko i wyłącznie na stalowych obręczach. Kiedy wszystkie asfaltowe jezdnie zostaną przekształcone na bruk rodem z XV wieku to ten turkot uduchowi wszystkich malkontentów, a rowerzyści na pewno będą wniebowzięci!

      • 2 1

  • Ja jako pieszy wolę przejście podziemne. (1)

    Dostanę się na drugą stronę też razy szybciej niż stojąc na światłach. Dla starszych i niepełnosprawnych jest taki ponad stuletni wynalazek. Winda się nazywa.

    • 16 4

    • umrzeć w windzie ...

      • 0 1

  • I później się dziwią, ze PiS wygrywa wybory...

    Skoro PO ma takich radnych kretynów!

    • 6 1

  • Mieszkańcy! Nie schodźmy poniżej pewnego poziomu.

    Tunele są dobre na pomidory raczej.

    • 4 4

  • Nie dosc ze ten betonowy bunkier zakorkuje cale miasto to jeszcze kolejne swiatla? Paranjoja

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane