• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Piesi czy samochody (1)

    A moze tak spojrzec w druga strone i wziac przyklad z sopotu ktory to zrobil tunel dla samochodow zeby ludzie mogli spokojnie spacerowac po monciaku . I moim zdaniem takie 2 tunele powinny powstav pierwszy kolo lotu i drugi pod dworcem . Zawsze ludzi spycha sie na bok a to czlowiek musi tracic swoja energie

    • 5 1

    • Dokładnie - Grunwaldzka w Sopocie ma po 3 pasy, ruch autobusów i tramwajów. Masz racje.

      • 0 0

  • Samochody dołem, ludzie górą, tak jak w Sopocie

    i już. Te dwa pasy trzeb rozdzielić. Ani nie będzie większych korków, ani czekania pieszych na czerwonym świetle.

    • 3 0

  • Zlikwidować jeden pas i zabudować jakąś ładną pierzeją. Niech zostanie po pasie w każdą stronę plus tramwaj (1)

    Przejście zrobić naziemne. Dobrze by SKM wybudowała swoje tory do Pruszcza tak by SKMka nie kończyła biegu w Śródmieściu tylko kończyła trasę w Pruszczu. Będzie lepszy takt, zwężona jezdnia w centrum to chętnych na SKM będzie cała masa. No i jeszcze parkingi park+ride na Oruni i w Pruszczu

    • 4 5

    • I przez tory SKM też przejście naziemne, no i może zlikwidować po jednym torze tramwajowym i kolejowym.

      • 2 2

  • to bylby paraliż!

    Dzięki temu przejściu powstalyby większe korki i zwiększyłaby sie złość wśród pieszych w oczekiwaniu na zielone światło.

    • 5 1

  • A gdzie ekologia?

    Celem powinno być pogodzenie ruchu pieszego i kołowego. Po co więc miasto pi***** o ekologii skoro co rusz mamy światła i kopcące na nich samochody. Nie przejścia podziemne? Ok, zbudujcie kładki, albo skanalizujcie ruch aut, ale starajcie się upłynnić ruch, a nie go tamować. Może by tak starać się skracać czas tzw. szczytów komunikacyjnych, a nie je wydłużać? Patrzymy bezrefleksyjnie na miasta europejskie, a może tak zerknąć dalej: np. Singapur, Sydney, Melbourne? To światowa czołówka komfortu życia. Ciekawe dlaczego...

    • 7 1

  • przejście naziemne jest ok 100m dalej, kto chce niech korzysta

    A ja chcę korzystać z tunelu, bez czekania na zielone.
    Przejście szybkie i bezpieczne

    • 7 3

  • To niech pociągi też czekają na czerwonym. (3)

    Ja bym jeszcze zrobił wszędzie przejścia naziemne w PKP i SKM. Niech pociągi czekają na czerwonym świetle.
    W głowach się ludziom poprzewracało. Chcieliby chyba żeby mydlana bańka ich wszędzie przetransportowała...

    • 16 6

    • Tak jest!

      Piesi na tory!

      • 2 0

    • Dokładnie - skoro tunele są takie złe, to zrobić równorzędne skrzyżowania pieszo-kolejowe i wpuścić szybki pociąg na tory. Niech stoi na czerwonych:)

      W końcu skoro tramwaje można tak spowalniać to czemu nie pociągi.

      • 3 0

    • Ty się śmiejesz, ale posłuchaj jak często pociągi kasują głupków na torach. Ludzie na serio mają taką mentalność.

      • 1 0

  • Gdańszczanin (3)

    Nie ma nic bardziej bezmyślnego jak likwidacja tuneli. Przejścia naziemna utrudniają ruch samochodów w centrum miasta, wystarczająco już zapchanego w godzinach szczytu, narażają pieszych na potrącenia. Gratulacje radni, zmiany dla samych zmian nie maja sensu, no ale czymś się trzeba wykazać.

    • 13 8

    • To miasto jest miastem ludzi czy blachosmrodów? (2)

      • 3 5

      • Masz samochód?

        • 0 0

      • Blachosmrodów. A teraz weź się, wyprowadź, i nie przeszkadzaj tym co tu mieszkają.

        • 2 2

  • (1)

    Nic tak nie cieszy pieszego jak czekanie na czerwonym świetle w deszczu czy śniegu. Sądzę ze zwolennicy likwidacji tuneli nie chodzą pieszo dalej niż od samochodu do mieszkania/pracy.

    • 11 1

    • I pewnie trzeba będzie czekać kilka minut na zielone, tak jak obok na Hucisku..

      2 x dzienne przechodzę tym tunelem i nie widzę problemu, świetne rozwiązanie.
      Ale zawsze wszystko można spie...rzyć.

      • 6 0

  • Widzę, że radni z PO zrobią wszystko, by tylko PO nie rządziła w Gdańsku...

    Niech was ręka boska broni od zasypywania tuneli i wprowadzania tych wydumanych naziemnych przejść dla pieszych!

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane