• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Jestem kierowcą, często z racji pracy przemieszczam się w tym miejscu, ale gorąco popieram przejście dla pieszych (1)

    Nie może być tak, że w tak ważnym miejscu sprowadza się ludzi do ziemii jak krety. To jest droga królewska, bardzo eskponowana część. Wystarczy tylko synchronizacja z pozostałymi światłami i nikt tego nie odczuje.

    • 12 8

    • Przejście dla pieszych to nie taras widokowy.

      • 2 1

  • (1)

    Miasta zapewniające szczodrą podaż miejsc do parkowania wpadają w błędne koło niezrównoważonego rozwoju. Centra wielu miast budowanych z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów ulegają degradacji.
    Potem takie miasto umiera. Jak Detroit. Ginie pocięte potwornymi sznytami ulic tworzących getta. Tak umarły całe cywilizacje, łącznie z Cesarstwem Rzymskim.
    Miasta powinny byc dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 10 6

    • Czyli jak rozumiem - rowerzyści to nie ludzie, a samochodami jeżdżą kosmici. Spadaj do tego swojego Detroit (szczególnie że artykuł nie jest o miejscach do parkowania a o przejściach dla pieszych).

      • 1 0

  • jestem PRZECIW, tunele są i spełniają swoją rolę od dziesięcioleci

    po co powodować korki i niebezpieczeństwo przechodzenie przez czerwone światło????

    • 8 5

  • Radni może i chcą... (2)

    Ale mieszkańcy nie chcą!

    • 18 19

    • Ja chcę. Stop dyktatowi św przepustowości. Ludzie, tak nie lubicie tego miasta ze chcecie, żeby nie wyszło z tej swojej PRLowskiej urbanistyki na zawsze?

      • 2 4

    • Jak narazie 5 lemingów też chce

      • 2 3

  • Radni chcą kolejną kadencję przy korycie

    więc wszystko pod publiczkę i ciekawa rzecz bo w interesie właściciela Forum Radunia

    • 4 1

  • W Gdańsku to jest jakaś epidemia głupoty... mają wygodne, bezpieczne przejścia podziemne to chcą naziemne...

    paranoja... musi paru ludzi zginąć aby ludzie zrozumieli że przejścia podziemne są najlepszym rozwiązaniem

    • 17 8

  • Wacek

    Ciekawe ile wzięli radni od inwestora budowanego centrum handlowego? Niech się zajmą poważnymi sprawami.

    • 6 2

  • Przepustowościiiii (3)

    • 72 13

    • (1)

      Kiedyś był naziemne , bo kiedyś 20 aut na krzyż na ulicach było - więc nie ma co porównywać bo zaraz do tarczowych telefonów stacjonarnych powrócimy i kartek na mięso, poza tym kiedyś spożywanie alkoholu w miejscach publicznych nie było karane mandatem ani palenie ognisk - więc może do tego też powóicmy co nie ?

      • 17 10

      • nie masz racji

        kiedys likwidowano naziemne przejscia, bo ludzie zachlysneli sie blednymi trendami w urbanistyce. Przykladem jest to, co zrobiono z Podwalem.

        Dzisiaj te bledy zaczyna sie naprawiac, bo jednak sie okazalo, ze miasto to wcale nie ma byc maszyna do mieszkania, a przyjemne i przyjazne ludziom miejsce do zycia.

        • 13 8

    • Święta przepustowość

      Niech żyje!

      • 12 1

  • PO zbiera sobie poparcie. Ja na takie pomysły radnych PO głosować nie będę.

    Włażą w tyłek inwestorowi betonowego potworka i nic więcej.
    Żeby ludzie się przestali upominać o wygląd Forum podrzuca się temat zastępczy.

    Rozgrywają nas aż miło.

    • 10 4

  • Pomysł świetny tylko czyim kosztem

    prawie każdy pieszy i tak jest samochodziarzem

    naziemne przejście ..... proszę bardzo populizm proszę bardzo
    ale poza zyskami politycznymi trzeba też myśleć o infrastrukturze miasta
    koniec Janosikowania

    zrobić drogi ( choćby podziemne ) i tu niech wykażą się pomysłowi radni zdobywając fundusze a nie odebrać miastu przepustowość dając wątpliwe prezenty gestem który ich nie kosztuje

    Radny z ciasnym horyzontem nie powinien być radnym bo oczekuje się iż myślą szeroko o pojęciu dobra społecznego ..... a nie o kapitale ugranym na jednym przejściu ...

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane