• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Piesi czy samochody (1)

    A moze tak spojrzec w druga strone i wziac przyklad z sopotu ktory to zrobil tunel dla samochodow zeby ludzie mogli spokojnie spacerowac po monciaku . I moim zdaniem takie 2 tunele powinny powstav pierwszy kolo lotu i drugi pod dworcem . Zawsze ludzi spycha sie na bok a to czlowiek musi tracic swoja energie

    • 5 1

    • Dokładnie - Grunwaldzka w Sopocie ma po 3 pasy, ruch autobusów i tramwajów. Masz racje.

      • 0 0

  • (3)

    Ja wole isc przejsciem podziemnym niz zginac pod kolami samochodu na ulicy.

    • 7 5

    • (1)

      ja wolę iść normalnie niż być zgwałconą w tunelu przy obsikanej scianie

      • 2 2

      • Ile jest gwałtów tunelach w Gdansku?

        • 3 0

    • To kierowcy powinni uważać na Ciebie a nie Ty na nich. Także nie pochwalam takiej logiki.

      • 1 1

  • Nie dosc ze ten betonowy bunkier zakorkuje cale miasto to jeszcze kolejne swiatla? Paranjoja

    • 6 3

  • Mieszkańcy! Nie schodźmy poniżej pewnego poziomu.

    Tunele są dobre na pomidory raczej.

    • 4 4

  • I później się dziwią, ze PiS wygrywa wybory...

    Skoro PO ma takich radnych kretynów!

    • 6 1

  • Ja proponuje aby iść za ciosem i aby ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie stały się deptakiem pieszym. Bez samochodów, rowerów, tramwajów, autobusów.
    W końcu powstanie Centrum na miarę naszych wyobrażeń.

    • 3 3

  • samochody do tunelu

    Od zieleniaka aż do urzędu wojewódzkiego. Na górze deptak jaj na długiej. Tramwaj może zostać na gorze

    • 1 3

  • Totalnie chory pomysł!!!!!!!Zawsze bezpieczniejsze jest przejście podziemne !!!!!!!!!!! (4)

    • 6 3

    • (3)

      Co Wy z tym bezpieczenstwem. To tak jakby przestać wychodzić wnocy z domu bo ktoś może Cie napaść.

      To kierowcy mają nie zabijać na przejściach, a nie ludzie mają na nich bać.

      O zgrozo, to tak jakby oddać władze maszynom.

      • 0 1

      • (2)

        Masz racje należy zrobić przejście naziemne przez tory kolejowe przy dworcu PKP

        • 0 0

        • (1)

          Słaby sarkazm serio. Znowu ze skrajności w skrajności ehh..

          • 1 0

          • Ale dlaczego sarkazm? Mam napisać dokładnie te same argumenty za likwidacja przejść pod torami, co tutaj piszą zwolennicy zasypywania tuneli pod ulicami?

            No chyba, ze tunel pod ulica jest be, ale ten pod torami jest ok. Ale to pachnie jakąś schizą.

            • 0 0

  • (3)

    Przejście podziemne jest niebezpieczne.dwa lata temu dwu krotnie połamałam sobie nogę spadając ze schodów więc omijam dalekim łukiem to przejscie

    • 1 3

    • W Centrum nie może być tuneli dla pieszych?

      To zlikwidujmy ten pod PKP pozwólmy ludziom przechodzić przez tory kolejowe. Statystyki pokazują że więcej ludzi ginie na przejściach przez ulicę niż przechodząc przez tory kolejowe. Przy okazji idąc na peron nie trzeba będzie korzystać z tego "złego" tunelu

      • 4 0

    • A nie pomyślałeś, że przejścia pod jezdniami nie muszą mieć schodów?

      Wyjdźmy ze stereotypów!

      • 2 0

    • Skoro nie widziałeś nowoczesnych tuneli dla pieszych - są takie np w Sopocie.

      • 0 0

  • To auta powinny zjechać pod ziemię!!!Choć częściowo! (1)

    trzeba iść za przykładem Monachium(Niemcy) lub Antwerpii(Belgia)
    Kto był ten wie o co chodzi!

    • 4 0

    • A najlepszym przykladem jest Oslo :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane