• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • a ja jestem pozytywnie nastawiona do portu lotniczego w Kosakowie

    • 3 8

  • GdyniaAirport musi wystartować jeszcze w tym roku.

    • 3 8

  • Po co ???

    • 5 2

  • (2)

    Nieudanej inwestycji ? Oczywiscie że tak bo konfidenci z gorszej czesci trójmiasta(min.pan katka) jak baby poszli i naskarzyli ze bedzie konkurencja w Gdynii. A tak juz dawno by latały samoloty tanich lini i czartery

    • 6 18

    • Samoloty tanich linii? Czartery?

      Buahahahaha

      • 5 1

    • Twierdzisz, że wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, twierdząc że to Gdynia złożyła wniosek notyfikacyjny do Komisji Europejskiej, po prostu kłamie?
      http://www.gdynia.pl/g2/2013_06/70020_fileot.pdf

      • 7 1

  • Dziękuję Ci Gdynio, że tak dbasz o moją rozrywkę swoimi fantastycznymi inwestycjami

    ale uważam, że ostatnio jakby osiedliście na laurach.
    Ku dalszej mojej uciesze....
    Czy moglibyście wybudować kosmodrom ? Oddamy wam nawet agencję kosmiczną, tylko błagam - zbudujcie !!
    Na stępnie proponuję sztuczną wyspę w kształcie ryby o nazwie Fish rąbel Szczurek

    • 16 3

  • Casus lotniska w Kosakowie stał się gwoździem do trumny Aglomeracji Trójmiasta. (3)

    Skutek gdańskiego lobby (wpierane przez gdańskofilski rząd Tuska) w zablokowaniu inwestycji wartej 100 mln zł WŁASNYCH środków gminy tylko po to, aby dokopać Gdyni z wykorzystaniem KILKUKROTNIE WYŻSZEJ dotacji ze Skarbu Państwa i UE, będzie się wlec za Gdańskiem jeszcze przez co najmniej pokolenie.

    • 10 20

    • Tusk działający na szkodę !

      Nie powinien dostać kontrasygnaty od prezydenta Dudy, przedłużającej swoją bytność w UE na tak eksponowanym stanowisku.

      Zarząd miasta powinien się o to postarać, tak jak b.poseł Biedroń- reprezentujący Gdynian w sejmie, postarał się o szczegółową kontrole NIK tego lotniska

      • 2 4

    • (1)

      Chyba tylko u gdyńskich paranoików, bo ci bardziej normalni mieszkańcy Gdyni sami widzą bezsens tego lotniska. Ponadto ci bardziej myślący potrafią też czytać i widząc np. to:
      http://www.gdynia.pl/g2/2013_06/70020_fileot.pdf
      czyli interpelację w sprawie postępowania notyfikacyjnego podpisaną przez Stasiaka, gdzie wiceprezydent Gdyni wyraźnie stwierdza, że to Miasto Gdynia złożyło do Komisji Europejskiej wniosek notyfikacyjny w sprawie postępowania inwestycyjnego w postaci lotniska w Kosakowie, nie będą mieli obiekcji i głupawych domysłów o gdańskim lobby czy innych donosach.
      Gdynia sama się załatwiła przed KE składając wniosek notyfikacyjny po rozpoczęciu budowy a nie przed.

      • 9 2

      • To tylko jeden z przykładów ułomności umysłowej rządzących Gdynią.

        • 6 3

  • Do redakcji (2)

    Niezmiernie interesującym tematem było by przytoczenie opinii doradców. Skoro dostali za to pieniądze (mieszkańców) to uważam, że mamy prawo do poznania tych opinii. Niech władze miasta je pokażą.

    • 20 4

    • opinie ekspertów były wielokrotnie cytowane (1)

      Większość - pozytywnych.

      • 1 8

      • Podaj namiary (linki).

        • 7 1

  • Gdynianie nie martwcie sie (2)

    Szczurolap zorganizuje wam sylwestra, zaprosi gwiazdy (odgrzewane kotlety) i bedziecie zadowoleni

    • 40 13

    • a potem wskaźnik szczęścia w tym mieście wzrośnie jeszcze bardziej.

      • 3 1

    • jesteś zerem

      • 1 5

  • Gdyby tak utworzyć cywilną szkołę lotniczą? (3)

    W Gdyni kształcą się marynarze, kształcą się wojskowi, dlaczego nie mieliby się kształcić piloci? Do tego działalność komercyjna i backup dla lotniska w Gdańsku. Jest od groma możliwości, tylko trzeba ruszyć głową.

    • 12 13

    • (1)

      Jaki backup dla lotniska w Gdańsku?
      Ile razy można tłumaczyć, że jak jakaś linia nie ma stałej siatki połączeń na danym lotnisku to stara się z niego nie korzystać jako z zapasowego? Która linia lotnicza będzie utrzymywać stałą siatkę połączeń z dwóch lotnisk oddalonych od siebie o 20 km?

      • 10 0

      • Byłoby to możliwe, ale

        koszta utrzymania takiej zabawy byłyby zbyt wysokie w stosunku do możliwego zysku.
        Powodem jest zbyt mała ilość dni uniemożliwiających lądowania w gdańsku i pewność że w tym samym czasie można by wylądować w Gdyni.
        Ponadto aby to miało sens musiałyby być połączone za pomocą PKM.
        Do tego utrzymywanie mniejszej obsady na lotnisku zapasowym.

        Ogólnie byłby meksyk i jazda.

        • 3 0

    • stworzono taka szkołę

      no, ale teraz....

      • 0 0

  • (1)

    Gruszecka - Spychała rżnie głupa ? Nic nie wie , nic nie słyszała ! Jedynie remont gabineciku ją interesował .

    • 17 4

    • oraz wszystkie imprezy masowe organizowane przez miasto ;-)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane