• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy znów na ulicach Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pierwsze bilbordy przy ulicach Gdańska już stoją. Na zdjęciu nowy nośnik na Marynarki Polskiej. Pierwsze bilbordy przy ulicach Gdańska już stoją. Na zdjęciu nowy nośnik na Marynarki Polskiej.

Kilkumetrowe reklamowe maszty wróciły na ulice Gdańska. Tym razem już w ramach regulacji uchwały krajobrazowej, która pierwotnie... usunęła je z miejskiego krajobrazu. W zamian za zgodę na ustawienie bilbordów miasto otrzyma rocznie 2,2 mln i więcej zieleni, bo właściciele nośników są zobowiązani do posadzenia w pasach drogowych 170 drzew.



Jak oceniasz efekty uchwały krajobrazowej?

Wysokie maszty, a na nich wielkopowierzchniowe reklamy - od tego widoku w Gdańsku wiele osób zdążyło się już odzwyczaić. Do tego stopnia, że gdy w ostatnich tygodniach przy głównych ciągach komunikacyjnych zaczęły pojawiać się czarne słupy, to część osób komentujących ten fakt w naszym Raporcie myślała, że to przygotowanie pod montaż w mieście... fotoradarów.

Jednak zamiast żółtych skrzynek do kontroli prędkości zawisły na nich reklamy. Pierwsze bilbordy już stanęły przy Marynarki Polskiej, w pobliżu ul. Żaglowej.

Montaż jednego z nowych bilbordów zbudził też mieszkańców ul. Sikorskiego na Chełmie, gdzie maszt z reklamą stawiano we wtorek o 4:30 nad ranem.



To efekt przetargu, jaki Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął jesienią ubiegłego roku. Pytani przez nas wówczas urzędnicy, czy zgoda na ustawienie reklam w sytuacji, gdy chwilę wcześniej uchwała je zlikwidowała, nie jest krokiem wstecz?

Uchwała ma porządkować, a nie likwidować reklamy



Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ, tłumaczył, że to "kolejny etap uchwały krajobrazowej" i ruch wyprzedzający. Gdyby bowiem z wnioskiem o posadowienie reklam zgodnych z uchwałą wystąpili sami reklamodawcy, wówczas miasto miałoby ograniczone możliwości, by odmówić instalacji takiego nośnika.

- Od samego początku prac nad uchwałą i już po jej wejściu w życie powtarzaliśmy, że ma ona na celu uporządkowanie nośników reklamowych w mieście, a nie ich całkowitą likwidację. To pewien kompromis między ochroną krajobrazu w mieście a potrzebami przedsiębiorców, także z branży reklamowej. Oczywiście oczekiwania firm stawiających billboardy były znacznie większe niż nasza oferta, ale od początku taki był plan: reklamy mogą w mieście funkcjonować, ale na naszych zasadach, w sposób limitowany. Chcemy jako miasto mieć nad tym większą kontrolę.
W sumie przy ulicach stanęły 64 nośniki. Zostaną tam przez 10 najbliższych lat. W ramach podpisanych umów właściciele reklam zobowiązani są także do nasadzeń i pielęgnacji 170 drzew w pasach drogowych. Mają być to drzewa o określonych parametrach, których korona osadzona będzie na wysokości 3,5 m, a obwód pnia wynosić 16-18 cm.

Na każdy wylicytowany nośnik reklamy przypada od jednego do czterech drzew, w zależności od wielkości oraz liczby stron ekspozycyjnych bilbordu. Oprócz posadzenia drzew przedsiębiorcy będą musieli zająć się ich pielęgnacją, tj. nawadnianiem, odchwaszczaniem, nawożeniem i uzupełnianiem ściółki przez okres trzech lat. Drzewa muszą zostać posadzone najpóźniej sześć miesięcy po usytuowaniu każdej z reklam.

Miejsca

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Posadzą 170 drzew? Co to za liczba? W Gdańsku jak tną drzewa to tysiącami - pod PKM wycieli 50 tys. drzew w TPK.

    • 10 0

  • jest tyle miejsc gdzie mozna drzewa sadzac

    po co w pasach drogowych, nie wspominajac podstawowego problemu czyli mozliwosc zawisniecia na nich to sa jeszcze spadajace gałęzie przy wiatrach, liście jesienia, i ogrniaczona widocznosc. Naprawde jest milion miejsc gdzie mozna je sadzic i jeszcze ktoś z ich cienia skorzysta

    • 5 2

  • Miasto dla naszych. Rządzimy prawie 30 lat, spółki mamy obstawione, teraz czas na reklamy i jedyny słuszny przekaz (2)

    Przecież od samego początku wiadomo było , że to nie chodzi o uporządkowanie miasta, tylko wycięcie konkurencji i wstawienie "swoich". Każdy może sprawdzić ile warty jest rynek reklamy wielkopowierzchniowej w dużym mieście i kto wygrał przetargi na te nośniki w Gdańsku. Spółka związana z GW itd. Z wolnym rynkiem czy wolnością słowa to już dawno pożegnaliśmy się w tym mieście.

    • 36 5

    • znamy znamy przywołując słowa prezesa z Żoliborza "Układ rządzi Polską"

      czasami o nim dowiadujemy się ze hakowanej skrzynki mailowej ważnego ministra

      • 1 6

    • hipokryzja partii rządzącej w tym mieście

      • 4 0

  • I to to chodziło, piękny monopol... yyy?

    • 7 0

  • reklamy

    efekt koncowy uchwaly krajobrazowej jest zalosny.jak zwykle chodzilo o pieniadze

    • 10 0

  • Won z tym

    Gdy wszystkie te dewastujące krajobrazy straszydła zniknęły z ulic pomyślałem sobie - w końcu ktoś zrobił coś dobrego, Gdansk przykładem dla całego kraju ze MOŻNA sprawić żeby miasto nie było zaśmiecone reklamami. Jak bardzo się myliłem, tu nigdy się nic nie zmieni, coś dobrego zawsze okazuje się biznesem a politycy wszytskich szczebli interesują się najbardziej własnymi portfelami.

    • 11 0

  • Ciekawe...

    ...do kogo trafi te 2,2 mln? Firma która "przestawiała" słup (stary był o...1,5m obok),przesadziła (czytaj uśmierciła) piękne drzewo które obali się za jakiś czas. P.S. Zgłaszam się pierwszy na posadzenie 200 drzew za 1,5 mln :) , to i tak mniej niż 2,2.

    • 5 0

  • Właścicielowi lokalu kazali zdrapywać reklamę z szyby a sami robią skok na kasę stawiając także maszkary. Robi się coraz ciekawiej w Gdańsku

    • 9 0

  • Bilbordy to wschodni slums

    Powinniśmy iść w kierunku cywilizacji i porządku zachodniego a nie wschodniego śmietnika i ruskiego barłogu

    • 4 0

  • Gdańsk właśnie złamał sam siebie (6)

    super, to po co było to wszystko?

    • 104 7

    • Jeżeli urzędnicy powtarzają kilkakrotnie że to jest na ich zasadach

      To oznacza, że złamali sami siebie

      • 7 0

    • Kasa misiu, kasa. (1)

      • 16 0

      • co to za kasa, 2 miliony rocznie przy budżecie Gdańska 4400mln...

        grosze... 2 miliony nie są warte tyle, żeby miasto wyglądało jak śmietnik

        • 10 0

    • Wiadomo Lecacy Peowcy

      Klamia i sami sobie zaprzeczaja!
      Twuuu
      Dwa razy obiecac, to jak raz dotrzymacPO!

      • 7 3

    • Może trzeba zobaczyć kto i na jakich zasadach wygrał przetarg na nowe nośniki.

      Czy teraz nie będzie monopolu w Gdańsku na dostęp do reklam wielkoformatowych?

      • 4 0

    • Tak samo będzie z przejściami dla pieszych

      Po co robić przejścia na ziemne gdzie są już gotowe podziemne.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane