• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą zielonej fali. GIK: Tylko dla komunikacji miejskiej

Michał Stąporek
27 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty. Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty.

- Nie chcemy guzików do zmiany świateł, lecz zielonej fali - apelują miłośnicy dwóch kółek. - Rowery nie będą uprzywilejowane w ruchu, na to może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna - ripostuje GIK, który buduje Tristar.



Kogo powinien uprzywilejowywać system Tristar?

W całym Trójmieście trwa przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniach i dostosowywanie jej do wymogów powstającego systemu zarządzania ruchem Tristar. Zmiany widać w wielu miejscach, m.in. w obrębie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego lub w obrębie skrzyżowania al. Zwycięstwa z al. Hallera.

Jakub Opoczyński, rowerzysta i członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zauważył, że w nowych sygnalizatorach światła dla rowerzystów będą zmieniać się po naciśnięciu guzika. -To nielegalne, mówi o tym rozporządzenie ministerialne oraz ustawa o ruchu drogowym - denerwuje się Opoczyński.

Jego zdaniem taka forma tzw. detekcji rowerzystów jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Określono w nim (załącznik nr 3, pkt 3.1) iż "detektor dla pojazdów może działać wyłącznie jako detektor automatyczny". O tym, że rower jest pojazdem, mówi z kolei Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.

Rozporządzenie ma już prawie 10 lat, ale miasta miały dostosować swoje sygnalizatory do tych przepisów do końca 2008 roku.

- Nie dość, że Gdańsk przez prawie cztery lata nie dostosował infrastruktury do obowiązujących przepisów, to w dalszym ciągu stosuje niezgodne z rozporządzeniem rozwiązania przy nowych inwestycjach - w ciągu al. Havla, przejazd przez ulicę 3 Maja przy Komendzie Miejskiej Policji czy przejazdy w ciągu ul. Opata Jacka Rybickiego lub najnowsza inwestycja- trasa rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina - wylicza Opoczyński.

Co na to ZDiZ, który zarządza gdańską infrastrukturą drogową, w tym sygnalizacją świetlną?

- Jestem zaskoczony tymi uwagami, trudno mi się do nich w tej chwili odnieść - przyznaje dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Mieczysław Kotłowski. Przekonuje jednak, że umieszczenie detektora zmiany świateł na słupie sygnalizacyjnym nie utrudnia rowerzystom poruszania się po drogach rowerowych.

- Rowerzyści nie mogą liczyć na zieloną falę na głównym ciągu komunikacyjnym. Na niektórych skrzyżowaniach będą mogli przyspieszyć zielone, ale w mojej ocenie umieszczenie guzika na sygnalizatorze musi im wystarczyć - argumentuje Kotłowski.

Nad budową systemu Tristar czuwa miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Jej przedstawiciel także twierdzi, że zarzuty rowerzystów są na wyrost.

- Te zastrzeżenia miałyby rację bytu, gdyby dla rowerzystów stale paliło się czerwone światło, a tak przecież nie będzie: zielone będzie się paliło w normalnych cyklach - uspokaja Krzysztof Łutowicz, kierujący projektem Tristar w GIK.

Dodaje, że w ramach całego systemu na uprzywilejowanie w ruchu, czyli przyspieszoną zieloną fazę, może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna, i to tylko w niektórych przypadkach.

- Taki przywilej będą miały wyłącznie te tramwaje, autobusy i trolejbusy, które są opóźnione. Dostaną zielone światło, by mogły nadgonić opóźnienie i dojechać na przystanek na czas. W innych przypadkach, będą musiały dostosować się do normalnych cykli świateł. Tak, jak wszyscy inni użytkownicy ruchu, w tym rowerzyści.

Opinie (388) 9 zablokowanych

  • Najgorsze światła maja Karwiny, ruszasz z jednych i jak jedziesz przepisowo to nie ma szans na to by przejechać na drugich na zielonym a jeszcze są trzy następne na których też musisz stanąć. Jedynie 2 razy udało mi się przejechać Karwiny bez zatrzymania się na światłach, a udało się to tylko dlatego że grzałem jak głupi. Jest mi z tym źle, że światła są tak ustawione że zmuszają kierowcę do jazdy nie przepisowej.

    • 2 2

  • Ha ha ha !!! - zielona fala tylko dla komunikacji - co za Debil to mówi ? (1)

    czyli autobusy komunikacji będą miały licencje na zabijanie przechodniów idących ... no właśnie !- na jakich światłach będą przechodzić piesi ? , no bo jeżeli komunikacja będzie miała non stop zieloną fale ... cały tristar - no ale można wypompować niezłą kase i głównie o to tu chodzi , a nie o jakąkolwiek logike !.

    • 0 13

    • Debil to Ty jesteś !!! Trzy razy przeczytałem tekst i jestem tego pewien!

      • 3 0

  • w d*pach się pedałowcom poprzewracało

    • 9 8

  • ROWERZYŚCI (1)

    Jeżdżę na rowerze, samochodem i na rolkach. Powoli stwierdzam, że rowerzysta to jakiaś odmiana idioty. Jak mają drogę rowerową , to jadą obok drogą , łamią przepisy, na przejściach pasach przez ścieżkę nie zwalniają tylko zganiają ludzi, tak samo mają obowiązek przestrzegać przepisów, jak pozostali uczestnicy ruchu. Na ścieżkach rowerowych nad morzem, gdzie jest ogólnodostępna droga rowerowa, dla dzieci również, mamy w tej chwili tor wyścigowy bez odrobiny wyobraźni. A najlepsze , w Sopocie zamiast jeździć bo drodze dla rowerów jeżdżą po jedynej ścieżce dla rolkarzy. Tak więc zamiast stale narzekać włączcie szanowni rowerzyści szare komórki i zacznijcie szanowac ludzi.

    • 22 8

    • a przyjrzałeś się tym drogom rowerowym pajacu czy mówisz książkowymi frazesami?"Dzieci pajacu nie powinny być bez opieki puszczane na drogę nadmorską od jazdy na trzech kółkach są chodniki a nie wypuszczanie dzieciaka który wykonuje setki głupich manewrów w największy ruch to0r wyścigowy pajacu to prędkość 25 km/h?

      • 4 4

  • Rowery

    jestem kierowcą ale latem korzystam głównie z roweru, lecz mam uwagi właśnie do rowerzystów:
    1. jeżeli na ścieżce rowerowej narysowana jest zebra to znaczy że jest to przejście dla pieszych i trzeba ich przepuścić a nie wjeżdżać w nich i mieć pretensje że chodzą po ścieżce rowerowej
    2. jeżeli obok przejścia dla pieszych nie ma wytyczonej ścieżki to przecież nie wolno przez to przejście przejeżdżać rowerem trzeba go przeprowadzić, a rowerzyści tego nie robią i jeszcze maja pretensje do kierowców wykonujących prawo skręt.
    3. no już w ogóle tragedią jest znajomość znaków drogowych ogromna większość kierowców i rowerzystów nie wie na czym polega różnica pomiędzy linią pionową a poziomą na znaku oddzielającą rower od pieszych.

    • 22 3

  • Kiedy wreszcie policja weźmie za d ... (2)

    takich opoczyńskich rowerowców, którzy wymuszają pierszeństwo na przejściach dla pieszych gdzie nie ma wymalowanej dróżki rowerowej i zgodnie z przepisami muszą zejść z roweru i przejść się piechotą ???

    • 22 6

    • Denerwujesz się (1)

      Denerwujesz się, że siedzisz w blachosmrodzie? Pamiętaj, to Ty jesteś tu gościem i przepuszczasz wszystko na zebrze.

      • 2 6

      • Do DS

        PRZEPUSZCZASZ ,ale tych co zbliżają się z normalna prędkością do przejścia, jak nie ma drogi rowerowej to debil z dużą prędkością przelatujący nagle przez przejście jest zagrożeniem i sprawcą wypadku, Jeżdżę rowerem od 24 lat i nigdy takiego chamstwa i głupoty ze strony rowerzystów nie było jak jest w tej chwili

        • 4 2

  • Żądania rowerzystów zaczynają być wkurzające na maksimum !! (2)

    Jak tak dalej pójdzie to mieszkańcy nie będący rowerzystami (czyli 90%) zaczną zgłaszać postulat ABSOLUTNEGO zakazu poruszani się rowerami na terenie miasta.

    • 10 9

    • to nie są ządne żądania palancie tylko domaganie się wydawania publicznej kasy zgodnie z prawem palancie nie żyjemy w buszu gdzie byle urzędas robi co mu się żywnie podoba jest prawo dotyczące sygnalizacji świetlnych i jeśli ktoś robi system sterowania ruchem z naruszeniem prawa to ludzie mają prawo protestować

      • 2 2

    • Więcej myśl, mniej gadaj i pisz.

      A może do Ciebie w końcu dotrze o co chodzi z tymi rowerami.

      • 0 0

  • szef ZDiZ jak zwykle jest czymś zaskoczony

    zwłaszcza tym co jest związane z jego pracą

    • 14 1

  • (1)

    no bez jaj zielona fala dla rowerzystów ??!! już chyba komuś się poprzewracało z dobroci w głowie...

    • 7 5

    • autorowi artykułu

      rowerzystom chodzi o zieloną FAZĘ, czyli 10 sekund ze 120-sekundowego cyklu

      • 1 0

  • Jakie przyspieszenie zielonego - zasada działania tej sygnalizacji świetlnej z przyciskami to jeden wielki skandal!

    Nie dość, że po naciśnięciu przycisku trzeba godzinami czekać aż zmieni się światło, to jeszcze na większości skrzyżowań gdzie je zainstalowano są warunkiem koniecznym, żeby się światło zielone w ogóle zapaliło (pomimo wstrzymanego ruchu dla samochodów, nie zapala się zielone)

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane