- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (76 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (30 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-27 09:56
Brawo (55)
Pierwsza dobra wiadomość zwiąana z Falą od kilku lat! Mam nadzieję, że inne "mniejsze" gminy spróbują postąpić w podobny sposób
- 2071 33
-
2023-01-27 16:32
Aleksandra niech się uczy od prezydenta Tczewa - brawo!!!!!!!!!!!
- 22 1
-
2023-01-27 13:07
Dlaczego tylko mniejsze?
- 4 0
-
2023-01-27 11:32
(10)
Gratulacje za odwagę.W Gdańsku,mieście wolności i solidarności dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym nadal nie mają ulg w przejazdach w komunikacji miejskiej w swoim mieście.
- 86 5
-
2023-01-27 12:30
(1)
W Gdyni też nie mają, ale co tam. Niebieskie miejsca parkingowe likwidują tak samo jak zwykle parkingi
- 12 2
-
2023-01-29 07:34
W Warszawie mają zniżkę 50% niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym.
- 0 0
-
2023-01-27 12:11
Wszystko dej ?
- 9 13
-
2023-01-27 11:40
ale zato jest dla bachorów które są i tak przywiezione przez mamuski autami jest podziekujmy im wszyscy na wyborach (6)
- 41 19
-
2023-01-27 13:34
"bachory" - tak.mówisz do dzieci? (5)
- 16 9
-
2023-01-27 15:19
Połowa społeczności mówì o dzieciach "bachory". (2)
- 22 9
-
2023-01-27 20:14
Znasz jakieś wyniki badań na ten temat? (1)
- 6 7
-
2023-01-27 22:48
Wyniki ankiet nie zmienią faktów, że Ziemia jest okrągła, a dzieci to bachory.
- 10 2
-
2023-01-27 15:19
Może do dzieci swojej żony mówi "bękarty"? (1)
- 7 5
-
2023-01-27 15:32
Świadczy o człowieku.
- 7 6
-
2023-01-27 10:55
Nawet tekst ankiety został zasponsorowamy przez UM Gdańsk tak sie własnie manipuluje informacjami (3)
Mamy płatna komunikacje od zawsze i nadal mamy tramwajowy złom i autobusowy
- 108 6
-
2023-01-27 16:41
Tabor w Gdańsku
Ostatni raz widział mechanika w fabryce
- 17 0
-
2023-01-27 11:38
widac ze 80% niedała sie zmanipulowac a te 20% to pewnie urzednicy UM
- 52 0
-
2023-01-27 11:15
ludzie myślą
Ale za to głosujący nie dali się nabrać.
- 29 1
-
2023-01-27 10:35
Jedyne wyjscie to zmienic władze miasta bo te Powskie władz kiasta są zbedne generuja tylko ogromne koszty (17)
- 91 9
-
2023-01-27 13:28
Nasadzenie młodego drzewka 5 tys. (1)
- 11 1
-
2023-01-27 15:17
Nie 5 tys. A um wyliczył w budżecie obyw , że wychodzą tysiące/szt.
- 7 0
-
2023-01-27 11:55
(3)
Te pisowskie to dopiero złodziejstwo i degeneracja. Ludność 500+
- 10 53
-
2023-01-27 16:38
Przecież wszystkie peowczyki (1)
Biorą 500+
- 21 2
-
2023-01-27 17:10
Trzeba odzyskać kasę wpłaconą do pisowskiej czarnej dziury.
- 5 16
-
2023-01-27 13:32
Obrażasz jak zwykle.
- 22 2
-
2023-01-27 10:59
nie ma kasy na oświetlenie ulic a mieli 130 milionów na Falę??? (10)
- 117 2
-
2023-01-27 12:45
Fala to (1)
Jest w wojsku
- 21 1
-
2023-01-27 13:31
Źle się kojarzy i tak skończy.
- 26 0
-
2023-01-27 11:46
dofinansowanie UE coś mówi? (7)
- 4 69
-
2023-01-28 22:08
Urzędnicy chcą odpalić Falę, bo UE zażąda zwrotu kasy. Interes pasażerów i sens ekonomiczny nieważny
- 5 0
-
2023-01-27 13:29
Czylu za darmo? A 25 mln rocznie to też nic?
- 16 0
-
2023-01-27 12:32
UE skąd ma pieniądze geniuszu? Niemcy dajo?? (3)
- 46 2
-
2023-01-27 15:20
Dajo
- 4 1
-
2023-01-27 13:52
Z Maroko, Kataru i raśijjii
- 23 0
-
2023-01-27 13:24
Z drukarni.
- 16 0
-
2023-01-27 11:58
Dofinansowanie z UE, które zostało wydane na misia. A moznaby za te pieniądze usprawnic komunikację lub obnizyc ceny biletow.
- 85 0
-
2023-01-27 10:28
Brawo Tczew! Poszedł śladem kilkuset miast na całym świecie i kilku w Polsce! (1)
- 188 3
-
2023-01-27 13:27
Kalisz też.
- 42 0
-
2023-01-27 10:22
W Gdańsku nie zrezygnuja (1)
Za dużo kasy przejdzie koło nosa.
- 132 6
-
2023-01-27 15:44
Pewnie
To jest duży miś, podwójny koniaczek
- 31 0
-
2023-01-27 10:15
no nie będzie
lodów.....
- 130 2
-
2023-01-27 10:16
Podatnicy stracili już 130 milionów złotych (14)
Kto za to odpowie???
- 154 5
-
2023-01-27 13:07
Ile straciliśmy na lotnusku? (1)
- 14 6
-
2023-01-27 15:15
Czyli zyskaliśmy na lotnisku?
- 2 4
-
2023-01-27 10:23
(11)
Widząc opieszałosc sluzb to nikt. Ale to my mozemy w wyborach zmiesc to całe dziejsze partactwo siedzace w urzedzie, szczegolnie pania prezydent i wszystkich jej przydu*asow
- 152 6
-
2023-01-27 12:08
piSie przydu*asy szukają puntów siedzenia swoich ?
- 6 37
-
2023-01-27 10:26
Nigdy (9)
Okradają nas, oszukują, gnębią ale najważniejsze że nie rządzi pis
- 92 43
-
2023-01-27 11:54
(1)
Dokładnie, bo nasi złodzieje to maly pikuś przy złodziejach z pis
- 23 69
-
2023-01-28 08:11
Czyli mogę cię okraść i machniesz na to ręka
Bo w pisie kradną więcej
- 12 0
-
2023-01-27 10:41
Innobaltica jest do sprawdzenia przez sluzby. (6)
- 104 3
-
2023-01-27 13:23
Proszę podać powód do sprawdzenia przes służby. (5)
- 3 48
-
2023-01-27 21:11
istniejecie
- 2 0
-
2023-01-27 14:09
Ola, nie panikuj (2)
- 31 3
-
2023-01-29 09:00
Kaczyszenko daj spokój (1)
- 0 1
-
2023-01-29 09:09
Takie pytanie
Czy Balbina rozliczył się już z łapówki od austriackiego biznesmena ?
- 0 1
-
2023-01-27 13:39
Marnotrawienie pieniedzy publicznych
Niegospodarnosc, nepotyzm,
- 74 0
-
2023-01-27 09:35
Czyli ktos pomyślał że te 20% dochodu z bieltów nie jest warte tego wariactwa (98)
Znikają kasowniki, dystrybucja biletów, kontrolerzy, dziesiątk urzędniczych stołków
poprawia się PR, więcej ludzi zaczyna jeździć.
Ktoś myśli w tym Tczewie- 2443 25
-
2023-01-28 17:59
Bezpłatna komunikacja
Gdańsk też powinien tak postąpić i zostawić wszystko jak jest w tej chwili
- 2 0
-
2023-01-28 08:36
Niestety jak widać urzędnicy tak nie myślą. W artykule to widać piszą o kosztach, które teraz będzie trzeba ponieść -likwidacja np. kasowników. Jednak nie dodają, że to jest jednorazowy koszt, a utrzymywanie tej całej infrastruktury typu kasowniki, pkt obsługi kart, infolinię, kontrola to ciągły koszt, który będzie rósł.
- 9 0
-
2023-01-27 18:55
Kociewiacy są uczciwi
Nie to jak kaszubi
- 10 0
-
2023-01-27 14:43
W gdańsku POlitycy tez mysla jak okrasc mieszkanców i dobrze im to idzie jedyne wyjscie ich wywalic ze stołka na wyborach (1)
- 20 1
-
2023-01-28 11:43
Powiedz to gdańszczanom. Zaraz cię niejakim Kacperkiem postraszą i na złość sobie ponownie zagłosują na dotychczasowy układ. Oni są tak zaszufladkowani, że niewiele widzą poza popisem. Już pomijam fakt, że rasowy samorząd winien być całkowicie odpartyjniony!
- 8 0
-
2023-01-27 13:36
Brawo Tczew! 6 z logiki i kalkulacji. (4)
- 19 3
-
2023-01-27 14:20
nie przesadzajmy (3)
Oni mają raptem 10 linii autobusowych z częstotliwością co 20 min. Znając życie 12do 14 autobusów to obsłuży. Kalkulacja długa nie była, ale poczekajmy, czy znajdą chętnych kierowców do jeżdżenia, bo to może ich zabić. Gdańsk ma wielkie trudności przy zupełnie innej ilości kierowców i choroba 2-3 ich nie zabija. Dla Tczewa zwolnienie 1-2 może być zabójstwem.
- 1 18
-
2023-01-27 15:24
W Gdyni za chwilę też będzie 10 linii, a częstotliwość już co około 30 minut. (2)
- 21 0
-
2023-01-27 15:53
Likwidacja 11 linii i 1,5 godzinna przerwa w nocy. Do tego 5 zł z 5 przystanków. (1)
- 16 0
-
2023-01-27 17:24
Może to po to żeby na nowych buspasach było eięcej miejsca dla elektryków?
Ciekawe czym jeżdżą małżonki prezydentów i wiceprezydentów Gdyni....
- 8 0
-
2023-01-27 11:39
Tczew ma śmieszna komunikację miejska za kilka milionów rocznie (4)
- 2 17
-
2023-01-27 13:01
Powinni wpuścić specjalistów z Gdańska, od razu koszt by skoczyło o kilkaset procent. (1)
- 25 0
-
2023-01-27 16:08
Tak, w kosztach Gdańsk jest najlepszy
- 16 0
-
2023-01-27 12:36
lider platformy mówił że rzyga tym miastem (1)
- 25 4
-
2023-01-27 15:50
I zdefiniował swoją doktrynę N.
- 15 0
-
2023-01-27 10:37
Jedyne wyjscie to zmienic władze w Gdańsku czyli wszystko dla gdańska I PO zagłosowac na kogo kolwiek!!
- 42 2
-
2023-01-27 10:36
Tczewianie z podatków zafundują komunikację także przyjezdnym. Na pewno sie ucieszą. (26)
- 6 62
-
2023-01-29 16:48
Na pewno woleliby fundować pensyjki Innobaltice
- 2 0
-
2023-01-27 15:38
Lubisz manipulowac?
- 0 1
-
2023-01-27 13:23
Dokładnie tak
Wszystkim 148 przyjezdnym rocznie. Tczew to nie Gdańsk z milionami turystów. Chociaż i w Gdańsku można to rozwiązać opodatkowując miejsca noclegowe.
- 8 1
-
2023-01-27 13:19
Ta... już jadę do Tczewa (1)
Będę jeździć do upadłego na Suchostrzygi i Czyżykowo. To przecież wielkie atrakcje turystyczne.
- 14 2
-
2023-01-27 15:49
Czas ruszyć się z zapyziałego 3miasta.
- 10 0
-
2023-01-27 10:58
Oczywiście można jeszcze zabronić wsiadania przyjezdnym :)
Tylko po co? Skoro autobus i tak jedzie to niech wsiadają, wygenerują ruch w innych dziedzinach - zakupy, podaż pracy, pewnie inne, o których nie mam pojęcia, ale najważniejsze to w ocenie rozwiązania nie patrzeć dalej niż czubek własnego nosa- 49 0
-
2023-01-27 10:54
Tych przyjezdnych to w Tczewie cała masa! (2)
Toż to polska riwiera!
- 72 4
-
2023-01-27 15:45
Moze teraz turyści wybiorą Tczew zamiast 3miasta. Do centrum już nie przyjeżdżają.
- 12 0
-
2023-01-27 12:18
jestesmy lepsi niz jakas tam riwiera. mamy jedyne w polsce a moze i na swiecie...molo rzeczne :D
- 19 0
-
2023-01-27 10:55
(10)
Dzikie tłumy turystów już lecą, pędzą do Tczewa. Bramy czas zamknąć bo miasto stratują!
- 42 4
-
2023-01-27 12:36
w Tczewie jest więcej do zwiedzania niż w Gdyni (9)
- 30 2
-
2023-01-27 15:22
W szalecie przy stacji Hołubie jest eięcej do zwiedzania niż w Gdyni. (1)
- 6 0
-
2023-01-27 17:21
I tam i w Gdyni panuje g..niana atmosfera.
- 3 0
-
2023-01-27 13:09
(6)
No popatrz, a tysiące turystów przyjeżdża jednak do Gdyni zamiast do Tczewa. Pora ich uświadomić.
- 6 13
-
2023-01-28 08:16
Widac te tłumy zwłaszcza na świętojańskiej po 20-tej
Jak wszystko już nieczynne hahahaha
- 9 0
-
2023-01-27 17:20
Przyjeżdżają do Gdyni, bo do Kosakowa nie jeżdżą pociągi.
- 10 0
-
2023-01-27 15:46
Już przestali przyjeżdżać do Gdyni.
- 13 0
-
2023-01-27 15:26
gdzie ci turyści? na skwerze pusto, knajpy poupadały
- 16 0
-
2023-01-27 15:22
A gdie są te tysiące turystów? (1)
W Kosakowie na Openerze i w Sopocie
- 16 0
-
2023-01-27 15:47
Na imprezach, gdzie darmowe bilety z woli mieszkańców.
- 8 0
-
2023-01-27 10:53
Może to lepsze niż z podatków fundować system zakupu biletów
- 62 0
-
2023-01-27 10:43
Dla turystów (4)
Na pewno będą mile wspominać miasto, tak się robi PR.
- 67 0
-
2023-01-27 15:41
Gdynia od kilkanastu lat funduje bezpłatne bilety na imprezy. Ale na budowę ulicy Zielonej nie ma. Teraz linia 31g dla wośp. Ta (3)
- 14 0
-
2023-01-27 19:19
a od 31 stycznia likwidacja wielu linii, okrojone rozkłady na innych, wydłużenie trasy kilku (2)
bo "sytuacja geopolityczna"...
- 14 0
-
2023-01-28 11:37
(1)
A w jakiej sytuacji geopolitycznej jest Gdynia?
- 8 0
-
2023-01-29 16:49
W czarnej dziurze u lokalnych deweloperów.
Przy miliardzie zadłużenia funduje jednemu parking za 100 mln.
- 2 0
-
2023-01-27 10:29
Dokładnie, już od 2 dekad jest policzone że bezpłatna komunikacja miejska się opłaca!
- 65 4
-
2023-01-27 10:23
Tu nie chodzi o to ile wyda miasto (8)
Tylko ile ktoś na tym zarobi. Przecież tu nawet chcieli płacić setki tysięcy za stado owiec
- 86 2
-
2023-01-27 14:13
Przypominam, że FALA to projekt Marszałkowski i na nim Gdańsk nic nie zarobi (3)
Wraz z systemem Fala z Gdańska zejdzie cała biurokracja i pójdzie to w projekt Marszałkowski i cała ot zmiana. Ale za to miasto musi płacić potem do Marszałka.
- 7 4
-
2023-01-28 12:07
Marszalek jest tylko udzialowcem spolki.
I tyle
- 6 0
-
2023-01-28 00:55
Czyli projekt Fala oznacza likwidację ZTM w Gdańsku czy tego niewydarzonego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej? Zapewne nie. Więc niby jakim cudem "zejdzie cała biurokracja"?
- 12 1
-
2023-01-27 17:19
"zejdzie cała biurokracja"...
A kto będzie rozliczał sumy otrzymane z Fali?
Nie bój się - nie tylko nie zmniejszy się liczba etatów, ale dojdą nowe bo przecież "Fala".- 20 0
-
2023-01-27 13:04
przypominam o drewnianym rydwanie za 150k pln kupionym w gdansku (3)
- 42 0
-
2023-01-27 13:57
Nie zapominajmy o tęczowym podświetleniu Żaka (2)
Weekend za 20k pln
- 37 0
-
2023-01-27 15:03
To ja przypomnę jeszcze, że każdy ekran na przystanku kosztował (1)
ponad 100 tysięcy złotych za sztukę a meleksy, które popsuły się pierwszego dnia, były droższe niż Maybachy
- 30 0
-
2023-01-27 15:37
A mevo?
- 28 0
-
2023-01-27 10:16
Pis (1)
- 1 9
-
2023-01-27 15:36
Całe 3miasto to po. I mamy koleją falę.
- 13 0
-
2023-01-27 10:04
Gdańsk przed pandemią miał z biletów grubo ponad 100 mln (5)
Jak myślisz ile kursów trzeba by wyciąć jeśli z tego zrezygnujemy?
Nie mieszajmy słabo zrobionej fali z kosztami utrzymania transportu.
Bilet na wszystko w Gdańsku za 130zł nie jest drogi- 16 76
-
2023-01-27 15:31
Zapewne 100 mln przychodu, ale ile dochodu?
- 15 0
-
2023-01-27 11:27
renoma 20mln, fala 25mln i 130mln.... zarzady, spolki, spoleczki
- 61 0
-
2023-01-27 10:22
a ile musiał wydać aby te 100 mln osiągnąć? (2)
utrzymanie infrastruktury, biurokracji. a potem jęczenie że ludzie nie chcą jeździć zbiorkomem. Sam jeżdżę po Gdańsku niemal wyłącznie autem bo tak taniej i wygodniej. Aby się to zmieniło komunikacja powinna być za darmo a parkingi po 20zł/h. Gdańsk niestety chce zarabiać z obu źródeł i udaje że się dziwi dlaczego ciągle są korki w mieście.
- 81 8
-
2023-01-27 11:40
jazda samochodem wychodzi mniej niż 117 zł miesięcznie? (1)
interesujące. Samochodem jest wygodniej ale nie pisz bajek, ze taniej.
- 17 14
-
2023-01-27 14:13
czas to piniadz
jak jestes emerytem to ok- 18 3
-
2023-01-27 10:00
Ja, przez pomylke. Sorry, odejmijcie pol proc.
- 6 1
-
2023-01-27 09:51
władze trójmiasta chcą metropolię?!?! Przecież oni nie potrafią nawet wprowadzić wspólnego roweru i biletu!!! (4)
- 202 2
-
2023-01-28 19:56
Podczas jazdy na rowerze można złamać kopytko.
- 0 1
-
2023-01-27 10:25
Dlatego głosowałeś przeciwko ustawie wprowadzającej de facto nakaz jednego biletu? (2)
- 10 22
-
2023-01-27 17:15
Jak to ma być taki bilet jak ta Fala.... to choćby z tego powodu warto być przeciwko.
- 16 0
-
2023-01-27 13:00
Skoro takie rzeczy trzeba załatwiać centralną ustawą, to po co nam samorządowcy?
- 31 0
-
2023-01-27 09:53
Z tymi biletami i dochodami z nich i kosztami fali i kontroli itd. to jest tak (2)
Zrobił wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
Stąd brak światła i węgla. Ale system działa!- 147 1
-
2023-01-27 10:17
(1)
Dokładnie w punkt ta "bajka" o wilku i lisku obrazuje te wszystkie słomiane, nierentowane, dotowane tzw. inwestycje. Taka działa eurokołchoz pięknie nazwiązując nawet nazewnictwem ze swoimi komisarzami do komisarzy radzieckich.
- 77 4
-
2023-01-27 11:48
Zapomniałeś dodać, że jedynym zarobionym będzie Innobaltica.
Prezes zaciera ręce.
- 71 0
-
2023-01-27 09:49
NIK powinien sprawdzic ta cala FALĘ
- 166 0
-
2023-01-27 09:48
No i pewnie mają rację (1)
To jest całkiem możliwe , że to po prostu się nie opłaca, to takie mielenie pieniędzy przez ten system, a sumarycznie zarobi najlepiej firma co będzi eten system utrzymywać,
Tylko po co to wszystko- 162 0
-
2023-01-27 11:28
Sam sobie odpowiedzialeś ;-)
- 23 0
-
2023-01-27 09:44
Znam takie jedno miasto (14)
gdzie wprowadzono darmową komunikacje miejską wiele lat temu.
Efekt:
Połowa linii zlikwidowana, pozostałe jeżdżą tak żadko, że już nie da sie na nie liczyć i
władza twierdzi że plebs ich nie potrzebuje- 21 218
-
2023-01-27 15:39
Wiele lat temu? Po błędach jesteś pewnie jeszcze w podstawówce. Powiedz jakie to miasto.
- 10 1
-
2023-01-27 11:15
nie chce
się wierzyć , że jeżdżą ''żadko''
- 31 0
-
2023-01-27 10:02
Podaj jego nazwę (5)
Ja o takim nie słyszałem
- 77 0
-
2023-01-27 13:57
Np. Kalisz. (3)
- 8 2
-
2023-01-27 14:11
ale nie wszyscy (2)
Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 roku posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca będą podróżować komunikacją miejską za darmo.
- 19 0
-
2023-01-27 17:13
Obaj?
- 6 0
-
2023-01-27 15:33
I to wystarczy.
- 6 0
-
2023-01-27 11:35
To miasto to Zasiedmiogórowo :-)
- 59 1
-
2023-01-27 10:03
dziękuje panie z innobaltiki
trzeba było nie być takim łapczywym
- 120 0
-
2023-01-27 09:51
no widzisz (4)
a Gdynia robi to samo przy bardzo drogiej komunikacji.
Więc efekt ten sam.
piszemy żatko :)- 268 2
-
2023-01-27 15:05
Chyba rzadko (2)
- 4 14
-
2023-01-27 17:13
Nie, dlaczego? Całkiem czensto. (1)
- 21 1
-
2023-01-27 18:13
a nie czerstwo ?
- 6 1
-
2023-01-27 14:17
piszemy żabko
- 24 0
-
2023-01-27 09:40
130 mln na Falę + 25 mln rocznie z kieszeni mieszkańców! (9)
Tczew rządzi!!!
- 303 3
-
2023-01-27 09:52
który urzędnik odpowie za 130 000 000 zł??? (8)
podobno nie ma pieniędzy na oświetlenie ulic i sylwestra dla mieszkańców
- 178 4
-
2023-01-27 13:45
Sylwester to wyrzucony pieniądz. W przeciwieństwie do oświetlenia.
- 31 3
-
2023-01-27 11:20
(6)
13 mln, 130 kosztuje cały projekt, ale 90% pochodzi z dofinansowania UE
- 6 81
-
2023-01-27 16:00
(1)
100 mln pochodzi z UE 30 z budżetu gmin. 25 mln to roczny koszt utrzymania systemu. 130 mln zł za system prawie identyczny jak Jak Dojadę. Takie cuda tylko w Gdańsku. Szkoda że jednego biletu na całe Trójmiasto nie ma.
- 38 0
-
2023-01-27 17:12
25 mln - to pewnie tylko dwa razy więcej niż utrzymanie obecnego systemu dystrybucji biletów.
Koszty kontrolerów pozostają.
- 23 0
-
2023-01-27 13:47
Podowali, ze 85%. Ciekawe od kiedy ue dopłaca lwią część? Chyba że to ma być promocja władz?
- 14 2
-
2023-01-27 12:57
Panie, taka postawa to się nazywa - homo sovieticus.
- 18 1
-
2023-01-27 11:36
Na dofinansowanie z ue tez sie skladamy jako jej czlonek!
- 117 1
-
2023-01-27 11:35
Czyli 100% z naszych podatków
Dofinansowanie z UE też jest z naszych podatków., jakby ktoś nie wiedział.
- 145 4
-
2023-01-27 09:35
(53)
Jestem w szoku, że bardziej opłaca się darmowa komunikacja niż ten system. Bardzo mądra decyzja, podziwiam władze Tczewa.
- 2163 29
-
2023-01-28 18:15
Taki dodatkowy inwigilator to prawdziwy skarb dla służb
- 2 0
-
2023-01-27 14:03
W Malborku też kursują bezpłatnie
I co najważniejsze nie ma cięć w rozkładach
- 30 0
-
2023-01-27 13:29
No to się tam przeprowadź jak 100zl to dla ciebie tak dużo (1)
- 1 14
-
2023-01-27 15:30
Frechowny komenterz. Czyżby osoba zainteresowana?
- 10 0
-
2023-01-27 13:20
na ile to starczy (2)
n ile starczy bezpłatna komunikacja? system fala wkoncu sie zwrociłby.
- 1 21
-
2023-01-27 15:28
Nigdy się nie zwróci, bo już zaklepano 25 mln/rocznie, a potem tylko więcej. (1)
- 19 0
-
2023-01-27 19:03
tak jak ze stadionem w Letniewie
- 11 0
-
2023-01-27 10:39
Fala to kolejny wał władz Gdańska +25 milionów rocznie za jego utrzymanie dla prywatnej firemki z kasy mieszkanców Gdańska!
Jedyne wyjscie to wywalic władze Gdańska i innych na zbity pysk doliczmy tez miliony na kanarów i inne koszty dla ich koleisów i znajomych królika
- 74 1
-
2023-01-27 10:23
Ja nie jestem w szoku. To dla mnie oczywista sprawa. Dla włodarzy wielu miast jednak niekoniecznie.
- 39 0
-
2023-01-27 10:22
Pomyśleć jaki to musi być szfindel z tą falą że lepiej opłaca się darmowe
- 62 0
-
2023-01-27 10:16
(7)
A ja podziwiam władze Gdańska. Mimo tyłu sygnałów że fala to bubel oni dalej w to brną i zakłamując rzeczywistość wmawiają mieszkańcom co dla nich najlepsze. Jestem po prostu pełen podziwu jak można być tak tępym i pełnić takie funkcje
- 109 0
-
2023-01-27 19:29
130 mln samo się nie przytuli....
- 9 0
-
2023-01-27 15:23
Na tym oslawionym głosowaniu stwierdzono, że mimo podwyżek cen biletów, wpływów większych do budżetu nie będzie.
- 11 1
-
2023-01-27 13:38
Uczą się z góry, zaklamanie rzeczywistości jak u Morawieckiego.
- 7 10
-
2023-01-27 13:08
Mało tego (2)
Ludzie na takich nadal głosują.
- 19 0
-
2023-01-27 15:26
Ludzie nie chcą przyznawać, że się mylili. Wolą brnąć dalej. Nawet na swoją niekorzyść. (1)
- 15 0
-
2023-01-30 22:00
Ja się przyznaje
, że chętnie bym się pozbyła tej bandy ale alternatywy nie widzę:/
- 1 0
-
2023-01-27 10:24
Bo to pewnie po znajomosci robione wiec brną aby drenować pieniądze podatników. Przecież urzędnika to nie obchodzi
- 58 0
-
2023-01-27 10:09
Ja w szoku nie jestem, wiadomo że bardziej się opłaca darmowa komunikacja niż ten system, ale jedynie włądze Tczewa to rozumieją :)
- 77 0
-
2023-01-27 09:55
Im tańszy bilet tym (20)
Więcej osób jeździć komunikacja miejska. Jeśli podwyższa to ludzie wybiorą własny samochód.
- 126 2
-
2023-01-27 10:03
Nieprawda. Są badania na ten temat. (19)
Darmowa komunikacja powoduje zmniejszenie ruchu pieszego i rowerowego. Samochodowy pozostaje bez zmian.
- 20 103
-
2023-01-27 14:14
podaj źródło do tych badań
- 1 1
-
2023-01-27 10:52
(1)
Może należy to zinterpretować tak, że ci, których nie było zwyczajnie stać na komunikację miejską mogą nareszcie z niej korzystać. Od kiedy wprowadzili absurdalną cenę 4,80, też częściej chodzę te dwa przystanki, a po zapowiedziach kolejnych podwyżek rozważam zakup roweru (zapowiedziane ceny stają się zaporowe, absurdalne, chore).
- 45 1
-
2023-01-27 11:38
A ja,jako osoba niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym,ponieważ nie mam ulgowego biletu,też chodzę pieszo jeden przystanek.
- 17 0
-
2023-01-27 10:41
Rowerowego raczej nie (2)
Ruch samochodowy zależy od dogodności połączeń komunikacji, a nie od jej darmowości
- 24 2
-
2023-01-27 11:51
Bzdura (1)
Mając bilet miesięczny jeżdżę autobusem gdzie tylko mogę, bo przejazd jest "darmowy" w tym sensie, że nie ważne czy się przejadę czy nie, w portfelu będę miał tyle samo.
Za to nie mając biletu miesięcznego w ogóle nie korzystam z komunikacji miejskiej, a tam gdzie nie dotrę pieszo to jadę samochodem, bo gdy komunikacja miejska nie jest "za darmo" to samochód się bardziej opłaca.- 31 0
-
2023-01-27 13:09
Są też inne zmienne. Jak masz podróżować po mieście półtorej godziny tramwajem,
to stwierdzasz, że do darmowego biletu dopłacasz czasem.
- 23 0
-
2023-01-27 10:27
Te badania chyba sam przeprowadziłeś (12)
W gronie swojej rodziny
- 77 7
-
2023-01-27 10:33
(11)
Proponuję sprawdzić jak wyglądała sytuacja w Tallinie po wprowadzeniu darmowej komunikacji miejskiej. Tak jak wyżej było pisane, ruch samochodowy się nie zmniejszył.
- 19 36
-
2023-01-27 19:51
ja proponuję sprawdzić Lipsk, którym jako gdańszczanie sponsorujemy właśnie darmową komunikację GPECem
- 12 1
-
2023-01-27 14:15
Ola daj spokuj i tak jeździsz samochodem
- 15 1
-
2023-01-27 13:06
Na jakiej podstawie zakładasz, że badania z innego mają przełożenie na taki Gdańsk? (4)
Oczywiście problemem jest jakość komunikacji, która średnio rywalizuje z samochodem. Ale taką sytuację można w jakimś stopniu zmienić mądrymi inwestycjami.
- 10 3
-
2023-01-27 15:25
Na przykład wydając 130 mln na system Fala... (3)
Prosty, nowoczesny, przejrzysty i przyjazny w użyciu....
- 11 6
-
2023-01-27 16:29
Jak Fala jest przyjazna w użyciu? (2)
Bez Fali miesięcznego nie trzeba kasować. Z Falą trzeba podczas każdej podróży.
Bez Fali bilet jednorazowy kasuje się raz. Z Falą dwa razy.
Nie wiem gdzie widzisz tą przyjazność w użyciu.- 26 0
-
2023-01-27 19:27
To była grubymi nićmi szyta szydera z mojej strony
- 5 0
-
2023-01-27 19:24
to był sarkazm, nie skumałeś...
- 8 0
-
2023-01-27 11:49
W Tallinie komunikacja darmowa
jest tylko dla mieszkańców miasta.
- 21 1
-
2023-01-27 11:41
Ale przyczyną nie były darmowe bilety
Tylko fakt, że komunikacja miejska w Tallinie z dużą liczbą przystanków i powolnymi liniami, bez linii przyspieszonych, nie jest alternatywą dla samochodu.
- 34 1
-
2023-01-27 11:08
Nie spamuj paso.zycie z innobaltiki
- 24 4
-
2023-01-27 11:08
Pasozycie z innobaltiki wez sie za robote. I nie spamuj
- 51 6
-
2023-01-27 09:50
System fala kosztował juz kilkadziesiąt milionów złotych. Czy ktoś za to odpowie?? (5)
czy to bezkarnie utopione miliony jak w przypadku mevo??
- 178 2
-
2023-01-29 10:42
Zwracam uwagę, że lwia część tej kwoty to dotacja z UE.
Ktoś ten projekt oceniał i uznał ze wart jest realizacji, więc z tym pędzeniem do prokuratury to ostrożnie.
- 0 1
-
2023-01-27 18:07
Yyyy Nie
Nikt nie odpowie taki mamy klimat i prawo pozdrawiam
- 14 0
-
2023-01-27 10:02
Nie kilkadziesiąt tylko 130mln (2)
A za mevo nikomu nawet włos nie spadł
- 144 2
-
2023-01-27 12:51
(1)
jeszcze bee beee bee be
- 25 2
-
2023-01-27 15:20
Rydwan, przysiadaki i parki kieszonkowe.
- 30 0
-
2023-01-27 09:51
Nie chca wydawac milionow na utrzymanie bandy z innobaltivi (6)
- 127 1
-
2023-01-27 14:21
W Warszawie w autobusach są automaty do zakupu biletów. Płacenie kartą czy komórą. Problem w tym, że (5)
te przychody zabrano kioskom przy przystankach i wiele z nich padło, też przez to. Poza tym oczywiście młodym osobom kupującym tak bilet jednorazowy w pojeździe bardzo się to podoba. Jaka nowoczesność. Problem jednak w tym, że na niemałe koszty systemu biletowego muszą się zrzucić wszyscy, też ci co kartę miejską doładowują normalnie w kiosku
te przychody zabrano kioskom przy przystankach i wiele z nich padło, też przez to. Poza tym oczywiście młodym osobom kupującym tak bilet jednorazowy w pojeździe bardzo się to podoba. Jaka nowoczesność. Problem jednak w tym, że na niemałe koszty systemu biletowego muszą się zrzucić wszyscy, też ci co kartę miejską doładowują normalnie w kiosku (Ruchu czy innych sieci). Muszą, choć nie korzystają, bo opłaty dodatkowej za zakup biletu w autobusie nie ma, a być powinna. Przecież ten system działa w czasie rzeczywistym, łącząc się z bankami. Raz (z 7 ? lat temu) mi kilkunastu groszy zabrakło na bilet, bo jakaś płatność na konto na czas nie doszła. Odmowa sprzedaży. Musiałem wysiąść z autobusu i "na sępa" poprosić faceta z samochodem, żeby mnie podwiózł 3 przystanki do najbliższego kiosku. Akurat tam jechał. Firma od utrzymania systemu sprzedaży biletów w pojazdach kasy kosi od lat niemało. Ale i ode mnie. A nie korzystam.
- 3 13
-
2023-01-29 10:43
Po prostu padłem...
To komunikacja miejska ma służyć utrzymaniu handelku w kioskach?
- 3 0
-
2023-01-27 17:41
Jakie kiosk miał przychody ze sprzedaży biletów? (2)
Nakładał na nie 50% marży? Puknij się w łeb
- 10 7
-
2023-01-28 10:02
Znawca biznesu z Ciebie. Przedmówca miał na myśli tzw. Cross-selling, (1)
Czyli przy zakupie biletu, na który marża była minimalna kiosk za razem sprzedawał inny produkt obięty większą marża.
- 3 4
-
2023-01-28 13:56
W Gdańsku automatów z biletami nie ma, a kioski i tak padły.
Jak to wyjaśnić, czyżby zbyt mało kros selingu?
- 4 0
-
2023-01-27 17:25
W Warszawie nie trzeba dotykać czytnika - wystarczy zdjęcie kodu QR vis-a-vis drzwi nad oknem
I co niepojęte nie trzeba tego robić przy wyjściu...
- 14 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.