• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Maciej Korolczuk
27 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (993)
aktualizacja: godz. 10:41 (27 stycznia 2023)
Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską. Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską.

Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.



Co docenił(a)byś bardziej?

O wycofaniu się z systemu Fala i planowanym wprowadzeniu darmowej komunikacji w mieście w czwartek w mediach społecznościowych poinformował Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.

- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.

Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni



Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.

Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.

Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.

- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?

Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.

Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.

Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.

Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.

Oświadczenie spółki Innobaltica



Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.

Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.

Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.


Oświadczenie Zarządu MZKZG w sprawie wypowiedzi Prezydenta Tczewa dotyczących podwyżek cen biletów

W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.

Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.

Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.

Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
20:52 27 STYCZNIA 23

Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)

Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej
Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (993) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Słuszna decyzja (4)

    • 495 3

    • Bo prościej i taniej jest zrobić darmową komunikację

      niż utrzymywać kosmiczne systemy i aplikacje - ale tu nie o to chodzi, żeby było prosto i tanio, tylko żeby urzędnicy i politycy mogli się wykazać, by przepalić unijne dotacje i rzecz jasna by ktoś mógł na tym zarobić.
      Identycznie jest ze strefami płatnego parkowania, spora część z nich jest droższa w utrzymaniu (głupi parkomat to kilkadziesiąt tysięcy plus koszt montażu i serwisu) niż wpływy z biletów.
      Kluczowe więc pytanie: dlaczego mamy płacić za samą możliwość płacenia? I to płacimy w podatkach niezależnie czy tego chcemy czy nie, bo przecież te fale i strefy są z publicznych pieniędzy.

      • 35 1

    • FALA- Brawo Panie prezydencie Tczewa (1)

      Tacy ludzie jak Prezydent Tczewa są nam potrzebni. Dba o swoich mieszkańców którzy płacą podatki. To nie to co Sznurek w Gdyni i kudłacz w Sopocie. Panowie, uczcie się od pana prezydenta tczewa. wielki szacun.

      • 36 0

      • No i Ola

        Odklejona od problemów mieszkańców

        • 18 0

    • No paterz, program inwigilacja+ nie wypalił w Tczewie.

      • 5 0

  • (5)

    Fala to jakaś kpina z inteligencji mieszkanców. System ma chyba wydrenować, upodlić i utrudnić życie ludziom. Przy okazji pełna kontrola.
    To jest ekonomiczny absurd do tego dotowany czyli nie może działać jak wszystko, co jest dotowane.

    • 683 3

    • I jeszcze zinwigilować (2)

      Teraz się nie trzeba nigdzie odbijać i komunikacja jakoś działa

      • 49 0

      • Bo to jest zapewne część większego planu/strategii (1)

        czyli wprowadzenia 15-minutowych gett, cyfrowego portfela oraz tak zwanych "paszportów węglowych". Będziesz miał limit na dwie wizyty do babci rocznie i koniec, bo CO2 i zwierzątka cierpią. Oczywiście nie trzeba dodawać, że nie będzie to obowiązywać bogatych oraz uprzywilejowanych.

        • 33 2

        • Włochy już zaklepały sobie w ue nieelektryczne samochody luksusowe.

          • 11 0

    • Za "ojca" fali (1)

      uważa sie, nikomu niepotrzebny, MZKZG z Gdyni, a dokładnie pewnego profesora. A wystarczyło w pojazdach kom.miejskiej wprowadzić biletomaty na kartę, przy zachowaniu istniejących form opłaty za przejazd, tak jak to ma miejsce w wielu miastach. System prosty i przejrzysty, no i dużo tańszy we wprowadzeniu i eksploatacji.W przypadku fali, wyraźnie widać, że firma stworzona ad hoc na potrzebę MZKZG nie daje sobie rady z zadaniem i za pewne tak też będzie gdy przyjdzie do utrzymania systemu za ,bagatela, 25 mil zł rocznie. Myślę, że najwyższy czas by ktoś "z zewnątrz" przyjrzał sie tej hecy zwanej falą.

      • 48 1

      • jeszcze dodajmy inteligentne śmietniki, które z inteligencją mają paradoksalnie najmniej wspólnego. Gdyby chociaż same segregowały odpady... dodajmy do kolekcji kolejne słowo które się nadużywa zaraz obok bezpieczeństwo

        • 36 0

  • Brawo Tczew !!!! (5)

    W koncu ktos zrozumiał, na czym to wszystkim polega !! Panie Prezydencie Mirosławie Pobłocki - szacunek!

    • 700 5

    • Czekamy na podobna decyzje w Gdyni, Sopocie Gdansku i pozostałych miastach. (1)

      • 109 0

      • Raczej mało prawdopodobne.

        • 5 0

    • Ładnie neumann wnerwił kociewiakow, ze (1)

      Peowczykom taki numer wycieli

      • 20 0

      • Bo co za dużo, to niezdrowo:)

        • 5 0

    • I mieszkańcy miasta będą się zrzucać aby z ościennych gmin jeździli za darmo?

      • 0 2

  • Komunikacja miejska powinna być darmowa (24)

    To sie wszystkim opłaca!

    • 607 17

    • (14)

      Kto zaplaci?

      • 7 60

      • ja i wszyscy mieszkancy miasta

        • 74 0

      • Za słabą i droga komunikacje płacimy na codzien wszyscy - poprzez korki na drogach, smród, stres, strate czasu, (1)

        choroby cywilizacyjne, rozwalajace sie drogi. Po prostu przy drogiej i jednoczesnie słabej komunikacji ludzie wybieraja niestety auto. Skoro jadac z jednego miesca w trojmiescie do drugiego musze czasem kupic 3 bilety 3 roznych operatorów a samochodem jest czesto taniej i szybciej nie mowiac ze wygodniej, to o czym my w ogole mówimy??

        • 72 2

        • W Gdańsku tabor gait

          Ostani raz widział mechanika w fabryce

          • 3 0

      • Bilety to i tak tylko drobny % przychodów komunikacji (1)

        A generują potężne koszta dystrybucji, kontroli, urzędów itd. Wielkiej różnicy więc nie będzie

        • 69 1

        • Nue będzie żadnej różnicy na plus. Już wyliczyli..

          • 2 3

      • Ten, kto dzisiaj poza biletami opłaca też z podatków całą resztę (3)

        Czyli bez zmian, ale z mniejszym nakładem sił. Dlatego w Gdańsku nigdy nie przejdzie, bo urzędnicy stracą stołki

        • 42 0

        • Ale ten, który nie korzysta też musi płacić w podatkach... (2)

          • 4 12

          • Czyli dokładnie tak jak teraz

            Kiedy wpływy z biletów to może pokryją drukowanie jednorazowych, funkcjonowanie biletomatów i ich serwisowanie, biura obsługi klientów i wynagrodzenia dla kanarów

            • 25 0

          • Ale korzystają jego rodzice albo dzieci.

            • 6 0

      • Kwestia priorytetów- płacimy 2 mld rocznie za nauczanie religii w szkolach i przedszkolach (4)

        Moze naprawdę płacenie ksieżom za śpiewanie z trzylatkami nie powinno być naszym priorytetem. Kapłaństwo to posługa, księża przy wprowadzaniu religii do szkół deklarowali oficjalnie że nie będą za to brali zadnych pieniędzy

        • 26 13

        • Panue w przedszkolu też "śpiewają z trzylatkami". Mają to robić za darmo? (3)

          • 3 15

          • Tylko że panie w przedszkolu sprawuja opiekę przede wszystkim

            • 16 2

          • Panie śpiewają w ramach umuzykalnienia w ramach podstawy programowej (1)

            Ksiądz zarabia więcej i wbija dzieciom do glowy ze są grzeszne, ze muszą słuchać ksiedza i przestrzegać wszystkiego co Ksiądz mówi. Ksiądz dzieci indokrynuje. Uczy ze jesli są z invitro, z rozwiedzionej rodziny, albo wychowywane przez samotną matkę to są złe. Uczy ze jeśli czują się homoseksualne to są złe.

            • 15 2

            • A dlaczego kłamiecie, towarzyszu?

              • 0 2

    • "darmowa", czyli płacą wszyscy, nawet jeżeli nie korzystają! (7)

      • 7 19

      • tak samo jak za wiele innych rzeczy.

        • 31 0

      • Korzystasz nawet jak nie korzystasz (2)

        Jeśli jeżdzisz autem, a 30 twoich sąsiadów dojeżdża do pracy autobusem, tramwajem to ty masz mniejsze korki ( szybciej dojedziesz zamiast stać w korku) i masz wieksze szanse na wolne miejsce parkingowe. Masz dzięki nim mniej hałasu i zanieczyszczeń

        • 32 2

        • Ale to takie trudne do zrozumienia.

          • 11 0

        • Dzbany zryte ...

          Można też obniżyć podatki i poprosić obywateli o to, żeby sami płacili za świadczone im usługi

          • 1 0

      • Dokładnie tak ma być! To nasz wspólny interes, nie tylko korzystających.

        • 15 1

      • Już teraz płacisz 70% w podatkach i jeszcze musisz bilet kupić

        Chyba że nie płacisz żadnych podatków jak młodzież, to wtedy w nagrodę jeszcze darmowe bilety dostaniesz.

        • 18 0

      • Teraz też jest niedochodowa i dopłacają wszyscy...

        • 6 0

    • To znaczy darmowa dla producentów autobusów i kierowców ZKM/ZTM ?

      • 0 1

  • (3)

    Brawo Panie Prezydencie!

    • 470 1

    • Wszyscy Prezydenci miast zaangażowani w ten projekt powinni podjac taką decyzje (1)

      Podejrzewam ze jak podliczyć koszty tworzenia i utrzymania systemu a potem jeszcze kontroli to taniej wyjdzie wprowadzić darmową komunikacje. Teraz 25% to dochód z biletów, a nawet sami twórcy systemu zakładają ze ludzi w autobusach ubędzie po jego wprowadzeniu. No ale dzięki temu systemowi jest dużo dobrze płatnych stołków do obsadzenia wiec będą brnęli w to dalej.

      • 18 0

      • "Co jeszcze możemy dla Was zrobić"? W Brukseli.

        • 9 0

    • Panie Prezydencie Tczewa. Brawo!

      • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    (53)

    Jestem w szoku, że bardziej opłaca się darmowa komunikacja niż ten system. Bardzo mądra decyzja, podziwiam władze Tczewa.

    • 2163 29

    • System fala kosztował juz kilkadziesiąt milionów złotych. Czy ktoś za to odpowie?? (5)

      czy to bezkarnie utopione miliony jak w przypadku mevo??

      • 178 2

      • Nie kilkadziesiąt tylko 130mln (2)

        A za mevo nikomu nawet włos nie spadł

        • 144 2

        • (1)

          jeszcze bee beee bee be

          • 25 2

          • Rydwan, przysiadaki i parki kieszonkowe.

            • 30 0

      • Yyyy Nie

        Nikt nie odpowie taki mamy klimat i prawo pozdrawiam

        • 14 0

      • Zwracam uwagę, że lwia część tej kwoty to dotacja z UE.

        Ktoś ten projekt oceniał i uznał ze wart jest realizacji, więc z tym pędzeniem do prokuratury to ostrożnie.

        • 0 1

    • Nie chca wydawac milionow na utrzymanie bandy z innobaltivi (6)

      • 127 1

      • W Warszawie w autobusach są automaty do zakupu biletów. Płacenie kartą czy komórą. Problem w tym, że (5)

        te przychody zabrano kioskom przy przystankach i wiele z nich padło, też przez to. Poza tym oczywiście młodym osobom kupującym tak bilet jednorazowy w pojeździe bardzo się to podoba. Jaka nowoczesność. Problem jednak w tym, że na niemałe koszty systemu biletowego muszą się zrzucić wszyscy, też ci co kartę miejską doładowują normalnie w kiosku (Ruchu czy innych sieci). Muszą, choć nie korzystają, bo opłaty dodatkowej za zakup biletu w autobusie nie ma, a być powinna. Przecież ten system działa w czasie rzeczywistym, łącząc się z bankami. Raz (z 7 ? lat temu) mi kilkunastu groszy zabrakło na bilet, bo jakaś płatność na konto na czas nie doszła. Odmowa sprzedaży. Musiałem wysiąść z autobusu i "na sępa" poprosić faceta z samochodem, żeby mnie podwiózł 3 przystanki do najbliższego kiosku. Akurat tam jechał. Firma od utrzymania systemu sprzedaży biletów w pojazdach kasy kosi od lat niemało. Ale i ode mnie. A nie korzystam.

        • 3 13

        • W Warszawie nie trzeba dotykać czytnika - wystarczy zdjęcie kodu QR vis-a-vis drzwi nad oknem

          I co niepojęte nie trzeba tego robić przy wyjściu...

          • 14 0

        • Jakie kiosk miał przychody ze sprzedaży biletów? (2)

          Nakładał na nie 50% marży? Puknij się w łeb

          • 10 7

          • Znawca biznesu z Ciebie. Przedmówca miał na myśli tzw. Cross-selling, (1)

            Czyli przy zakupie biletu, na który marża była minimalna kiosk za razem sprzedawał inny produkt obięty większą marża.

            • 3 4

            • W Gdańsku automatów z biletami nie ma, a kioski i tak padły.

              Jak to wyjaśnić, czyżby zbyt mało kros selingu?

              • 4 0

        • Po prostu padłem...

          To komunikacja miejska ma służyć utrzymaniu handelku w kioskach?

          • 3 0

    • Im tańszy bilet tym (20)

      Więcej osób jeździć komunikacja miejska. Jeśli podwyższa to ludzie wybiorą własny samochód.

      • 126 2

      • Nieprawda. Są badania na ten temat. (19)

        Darmowa komunikacja powoduje zmniejszenie ruchu pieszego i rowerowego. Samochodowy pozostaje bez zmian.

        • 20 103

        • Te badania chyba sam przeprowadziłeś (12)

          W gronie swojej rodziny

          • 77 7

          • (11)

            Proponuję sprawdzić jak wyglądała sytuacja w Tallinie po wprowadzeniu darmowej komunikacji miejskiej. Tak jak wyżej było pisane, ruch samochodowy się nie zmniejszył.

            • 19 36

            • Pasozycie z innobaltiki wez sie za robote. I nie spamuj

              • 51 6

            • Nie spamuj paso.zycie z innobaltiki

              • 24 4

            • Ale przyczyną nie były darmowe bilety

              Tylko fakt, że komunikacja miejska w Tallinie z dużą liczbą przystanków i powolnymi liniami, bez linii przyspieszonych, nie jest alternatywą dla samochodu.

              • 34 1

            • W Tallinie komunikacja darmowa

              jest tylko dla mieszkańców miasta.

              • 21 1

            • Na jakiej podstawie zakładasz, że badania z innego mają przełożenie na taki Gdańsk? (4)

              Oczywiście problemem jest jakość komunikacji, która średnio rywalizuje z samochodem. Ale taką sytuację można w jakimś stopniu zmienić mądrymi inwestycjami.

              • 10 3

              • Na przykład wydając 130 mln na system Fala... (3)

                Prosty, nowoczesny, przejrzysty i przyjazny w użyciu....

                • 11 6

              • Jak Fala jest przyjazna w użyciu? (2)

                Bez Fali miesięcznego nie trzeba kasować. Z Falą trzeba podczas każdej podróży.
                Bez Fali bilet jednorazowy kasuje się raz. Z Falą dwa razy.
                Nie wiem gdzie widzisz tą przyjazność w użyciu.

                • 26 0

              • to był sarkazm, nie skumałeś...

                • 8 0

              • To była grubymi nićmi szyta szydera z mojej strony

                • 5 0

            • Ola daj spokuj i tak jeździsz samochodem

              • 15 1

            • ja proponuję sprawdzić Lipsk, którym jako gdańszczanie sponsorujemy właśnie darmową komunikację GPECem

              • 12 1

        • Rowerowego raczej nie (2)

          Ruch samochodowy zależy od dogodności połączeń komunikacji, a nie od jej darmowości

          • 24 2

          • Bzdura (1)

            Mając bilet miesięczny jeżdżę autobusem gdzie tylko mogę, bo przejazd jest "darmowy" w tym sensie, że nie ważne czy się przejadę czy nie, w portfelu będę miał tyle samo.

            Za to nie mając biletu miesięcznego w ogóle nie korzystam z komunikacji miejskiej, a tam gdzie nie dotrę pieszo to jadę samochodem, bo gdy komunikacja miejska nie jest "za darmo" to samochód się bardziej opłaca.

            • 31 0

            • Są też inne zmienne. Jak masz podróżować po mieście półtorej godziny tramwajem,

              to stwierdzasz, że do darmowego biletu dopłacasz czasem.

              • 23 0

        • (1)

          Może należy to zinterpretować tak, że ci, których nie było zwyczajnie stać na komunikację miejską mogą nareszcie z niej korzystać. Od kiedy wprowadzili absurdalną cenę 4,80, też częściej chodzę te dwa przystanki, a po zapowiedziach kolejnych podwyżek rozważam zakup roweru (zapowiedziane ceny stają się zaporowe, absurdalne, chore).

          • 45 1

          • A ja,jako osoba niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym,ponieważ nie mam ulgowego biletu,też chodzę pieszo jeden przystanek.

            • 17 0

        • podaj źródło do tych badań

          • 1 1

    • Ja w szoku nie jestem, wiadomo że bardziej się opłaca darmowa komunikacja niż ten system, ale jedynie włądze Tczewa to rozumieją :)

      • 77 0

    • (7)

      A ja podziwiam władze Gdańska. Mimo tyłu sygnałów że fala to bubel oni dalej w to brną i zakłamując rzeczywistość wmawiają mieszkańcom co dla nich najlepsze. Jestem po prostu pełen podziwu jak można być tak tępym i pełnić takie funkcje

      • 109 0

      • Bo to pewnie po znajomosci robione wiec brną aby drenować pieniądze podatników. Przecież urzędnika to nie obchodzi

        • 58 0

      • Mało tego (2)

        Ludzie na takich nadal głosują.

        • 19 0

        • Ludzie nie chcą przyznawać, że się mylili. Wolą brnąć dalej. Nawet na swoją niekorzyść. (1)

          • 15 0

          • Ja się przyznaje

            , że chętnie bym się pozbyła tej bandy ale alternatywy nie widzę:/

            • 1 0

      • Uczą się z góry, zaklamanie rzeczywistości jak u Morawieckiego.

        • 7 10

      • Na tym oslawionym głosowaniu stwierdzono, że mimo podwyżek cen biletów, wpływów większych do budżetu nie będzie.

        • 11 1

      • 130 mln samo się nie przytuli....

        • 9 0

    • Pomyśleć jaki to musi być szfindel z tą falą że lepiej opłaca się darmowe

      • 62 0

    • Ja nie jestem w szoku. To dla mnie oczywista sprawa. Dla włodarzy wielu miast jednak niekoniecznie.

      • 39 0

    • Fala to kolejny wał władz Gdańska +25 milionów rocznie za jego utrzymanie dla prywatnej firemki z kasy mieszkanców Gdańska!

      Jedyne wyjscie to wywalic władze Gdańska i innych na zbity pysk doliczmy tez miliony na kanarów i inne koszty dla ich koleisów i znajomych królika

      • 74 1

    • na ile to starczy (2)

      n ile starczy bezpłatna komunikacja? system fala wkoncu sie zwrociłby.

      • 1 21

      • Nigdy się nie zwróci, bo już zaklepano 25 mln/rocznie, a potem tylko więcej. (1)

        • 19 0

        • tak jak ze stadionem w Letniewie

          • 11 0

    • No to się tam przeprowadź jak 100zl to dla ciebie tak dużo (1)

      • 1 14

      • Frechowny komenterz. Czyżby osoba zainteresowana?

        • 10 0

    • W Malborku też kursują bezpłatnie

      I co najważniejsze nie ma cięć w rozkładach

      • 30 0

    • Taki dodatkowy inwigilator to prawdziwy skarb dla służb

      • 2 0

  • No cóż (7)

    Będą rozmawiać z prezydentem Pobłockim w sprawie rezygnacji. Czyli " lepiej pozmarować niż uzupełnić ubytek"

    • 249 3

    • Pewnie będą go chcieli przekupić (1)

      • 57 0

      • albo zastraszyć...

        • 12 0

    • Ototo

      fifty-fifty

      • 28 0

    • (3)

      Jeśli nie jest partyjny, to mogą mu, wiesz, co:)

      • 4 0

      • (2)

        Mogą wysłać Sylwestra W.

        • 1 0

        • (1)

          Stefana.

          • 1 0

          • Stefan siedzi. Teraz mają nowego cyngla.

            • 1 0

  • (11)

    System"fala"to nowa opcja inwiligacji ludzi

    • 512 8

    • Dokładnie (6)

      Chcą wiedzieć gdzie kto jeździ

      • 51 1

      • no i?

        komu ma zależeć na wiedzy gdzie się po mieście błąkasz? Zresztą co miesiąc pewnie google podsyła ci historie gdzie to sie przemieszczałeś. No chyba że nie masz telefonu

        • 3 38

      • (4)

        i będą teraz śledzić wąsatych Januszy płaskoziemców xD jak ma być dobrze w mieście/regionie/kraju skoro ponad 70% woli jeździć zdezolowanym taborem i nikt nie chce zmian xD ten kraj to porażka

        • 2 32

        • Dotychczas nie musiałem odbijać biletu miesięcznego, teraz będę musiał

          Czemu nikt nie chce zmian na gorsze?

          • 23 0

        • Spójż w lustro.

          • 2 2

        • Jak zrobią zbiorową komunikację jak Londynie nie tylko pod względem cen, to chętnie się przesiądę. (1)

          Teraz żeby dojechać po 20-tej z Witomina na Płytę Redłowską muszę jechać do centrum i czekać do 20 minut (a za dwa dni do 30 minut) na 133.
          Samochodem - 8 minut, zbiorkomem 40 minut.

          • 11 0

          • Z Chwarzna na Płytę wieczorem i w weekend:

            1. Samochodem 12 minut, 7 km=9 może 10 pln
            2. Autobus minimum 43 minuty, 19 przystanków, 6 pln od osoby wg nowych stawek.
            Minimum 31 minut straty za 4 pln....

            • 7 0

    • Twój telefon komórkowy wystarczy, nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy (1)

      • 6 19

      • nie mam telefonu

        • 7 0

    • Chyba dojenia przez PO!!!!

      • 9 0

    • System wyciągnięcia 100 mln z UE, 30 mln z gmin

      • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Czyli ktos pomyślał że te 20% dochodu z bieltów nie jest warte tego wariactwa (98)

    Znikają kasowniki, dystrybucja biletów, kontrolerzy, dziesiątk urzędniczych stołków
    poprawia się PR, więcej ludzi zaczyna jeździć.

    Ktoś myśli w tym Tczewie

    • 2443 25

    • 130 mln na Falę + 25 mln rocznie z kieszeni mieszkańców! (9)

      Tczew rządzi!!!

      • 303 3

      • który urzędnik odpowie za 130 000 000 zł??? (8)

        podobno nie ma pieniędzy na oświetlenie ulic i sylwestra dla mieszkańców

        • 178 4

        • (6)

          13 mln, 130 kosztuje cały projekt, ale 90% pochodzi z dofinansowania UE

          • 6 81

          • Czyli 100% z naszych podatków

            Dofinansowanie z UE też jest z naszych podatków., jakby ktoś nie wiedział.

            • 145 4

          • Na dofinansowanie z ue tez sie skladamy jako jej czlonek!

            • 117 1

          • Panie, taka postawa to się nazywa - homo sovieticus.

            • 18 1

          • Podowali, ze 85%. Ciekawe od kiedy ue dopłaca lwią część? Chyba że to ma być promocja władz?

            • 14 2

          • (1)

            100 mln pochodzi z UE 30 z budżetu gmin. 25 mln to roczny koszt utrzymania systemu. 130 mln zł za system prawie identyczny jak Jak Dojadę. Takie cuda tylko w Gdańsku. Szkoda że jednego biletu na całe Trójmiasto nie ma.

            • 38 0

            • 25 mln - to pewnie tylko dwa razy więcej niż utrzymanie obecnego systemu dystrybucji biletów.

              Koszty kontrolerów pozostają.

              • 23 0

        • Sylwester to wyrzucony pieniądz. W przeciwieństwie do oświetlenia.

          • 31 3

    • Znam takie jedno miasto (14)

      gdzie wprowadzono darmową komunikacje miejską wiele lat temu.
      Efekt:
      Połowa linii zlikwidowana, pozostałe jeżdżą tak żadko, że już nie da sie na nie liczyć i
      władza twierdzi że plebs ich nie potrzebuje

      • 21 218

      • no widzisz (4)

        a Gdynia robi to samo przy bardzo drogiej komunikacji.
        Więc efekt ten sam.
        piszemy żatko :)

        • 268 2

        • piszemy żabko

          • 24 0

        • Chyba rzadko (2)

          • 4 14

          • Nie, dlaczego? Całkiem czensto. (1)

            • 21 1

            • a nie czerstwo ?

              • 6 1

      • Podaj jego nazwę (5)

        Ja o takim nie słyszałem

        • 77 0

        • To miasto to Zasiedmiogórowo :-)

          • 59 1

        • Np. Kalisz. (3)

          • 8 2

          • ale nie wszyscy (2)

            Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 roku posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca będą podróżować komunikacją miejską za darmo.

            • 19 0

            • I to wystarczy.

              • 6 0

            • Obaj?

              • 6 0

      • dziękuje panie z innobaltiki

        trzeba było nie być takim łapczywym

        • 120 0

      • nie chce

        się wierzyć , że jeżdżą ''żadko''

        • 31 0

      • Wiele lat temu? Po błędach jesteś pewnie jeszcze w podstawówce. Powiedz jakie to miasto.

        • 10 1

    • No i pewnie mają rację (1)

      To jest całkiem możliwe , że to po prostu się nie opłaca, to takie mielenie pieniędzy przez ten system, a sumarycznie zarobi najlepiej firma co będzi eten system utrzymywać,
      Tylko po co to wszystko

      • 162 0

      • Sam sobie odpowiedzialeś ;-)

        • 23 0

    • NIK powinien sprawdzic ta cala FALĘ

      • 166 0

    • władze trójmiasta chcą metropolię?!?! Przecież oni nie potrafią nawet wprowadzić wspólnego roweru i biletu!!! (4)

      • 202 2

      • Dlatego głosowałeś przeciwko ustawie wprowadzającej de facto nakaz jednego biletu? (2)

        • 10 22

        • Skoro takie rzeczy trzeba załatwiać centralną ustawą, to po co nam samorządowcy?

          • 31 0

        • Jak to ma być taki bilet jak ta Fala.... to choćby z tego powodu warto być przeciwko.

          • 16 0

      • Podczas jazdy na rowerze można złamać kopytko.

        • 0 1

    • Z tymi biletami i dochodami z nich i kosztami fali i kontroli itd. to jest tak (2)

      Zrobił wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
      Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
      Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
      Stąd brak światła i węgla. Ale system działa!

      • 147 1

      • (1)

        Dokładnie w punkt ta "bajka" o wilku i lisku obrazuje te wszystkie słomiane, nierentowane, dotowane tzw. inwestycje. Taka działa eurokołchoz pięknie nazwiązując nawet nazewnictwem ze swoimi komisarzami do komisarzy radzieckich.

        • 77 4

        • Zapomniałeś dodać, że jedynym zarobionym będzie Innobaltica.

          Prezes zaciera ręce.

          • 71 0

    • Ja, przez pomylke. Sorry, odejmijcie pol proc.

      • 6 1

    • Gdańsk przed pandemią miał z biletów grubo ponad 100 mln (5)

      Jak myślisz ile kursów trzeba by wyciąć jeśli z tego zrezygnujemy?
      Nie mieszajmy słabo zrobionej fali z kosztami utrzymania transportu.
      Bilet na wszystko w Gdańsku za 130zł nie jest drogi

      • 16 76

      • a ile musiał wydać aby te 100 mln osiągnąć? (2)

        utrzymanie infrastruktury, biurokracji. a potem jęczenie że ludzie nie chcą jeździć zbiorkomem. Sam jeżdżę po Gdańsku niemal wyłącznie autem bo tak taniej i wygodniej. Aby się to zmieniło komunikacja powinna być za darmo a parkingi po 20zł/h. Gdańsk niestety chce zarabiać z obu źródeł i udaje że się dziwi dlaczego ciągle są korki w mieście.

        • 81 8

        • jazda samochodem wychodzi mniej niż 117 zł miesięcznie? (1)

          interesujące. Samochodem jest wygodniej ale nie pisz bajek, ze taniej.

          • 17 14

          • czas to piniadz

            jak jestes emerytem to ok

            • 18 3

      • renoma 20mln, fala 25mln i 130mln.... zarzady, spolki, spoleczki

        • 61 0

      • Zapewne 100 mln przychodu, ale ile dochodu?

        • 15 0

    • Pis (1)

      • 1 9

      • Całe 3miasto to po. I mamy koleją falę.

        • 13 0

    • Tu nie chodzi o to ile wyda miasto (8)

      Tylko ile ktoś na tym zarobi. Przecież tu nawet chcieli płacić setki tysięcy za stado owiec

      • 86 2

      • przypominam o drewnianym rydwanie za 150k pln kupionym w gdansku (3)

        • 42 0

        • Nie zapominajmy o tęczowym podświetleniu Żaka (2)

          Weekend za 20k pln

          • 37 0

          • To ja przypomnę jeszcze, że każdy ekran na przystanku kosztował (1)

            ponad 100 tysięcy złotych za sztukę a meleksy, które popsuły się pierwszego dnia, były droższe niż Maybachy

            • 30 0

            • A mevo?

              • 28 0

      • Przypominam, że FALA to projekt Marszałkowski i na nim Gdańsk nic nie zarobi (3)

        Wraz z systemem Fala z Gdańska zejdzie cała biurokracja i pójdzie to w projekt Marszałkowski i cała ot zmiana. Ale za to miasto musi płacić potem do Marszałka.

        • 7 4

        • "zejdzie cała biurokracja"...

          A kto będzie rozliczał sumy otrzymane z Fali?
          Nie bój się - nie tylko nie zmniejszy się liczba etatów, ale dojdą nowe bo przecież "Fala".

          • 20 0

        • Czyli projekt Fala oznacza likwidację ZTM w Gdańsku czy tego niewydarzonego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej? Zapewne nie. Więc niby jakim cudem "zejdzie cała biurokracja"?

          • 12 1

        • Marszalek jest tylko udzialowcem spolki.

          I tyle

          • 6 0

    • Dokładnie, już od 2 dekad jest policzone że bezpłatna komunikacja miejska się opłaca!

      • 65 4

    • Tczewianie z podatków zafundują komunikację także przyjezdnym. Na pewno sie ucieszą. (26)

      • 6 62

      • Dla turystów (4)

        Na pewno będą mile wspominać miasto, tak się robi PR.

        • 67 0

        • Gdynia od kilkanastu lat funduje bezpłatne bilety na imprezy. Ale na budowę ulicy Zielonej nie ma. Teraz linia 31g dla wośp. Ta (3)

          • 14 0

          • a od 31 stycznia likwidacja wielu linii, okrojone rozkłady na innych, wydłużenie trasy kilku (2)

            bo "sytuacja geopolityczna"...

            • 14 0

            • (1)

              A w jakiej sytuacji geopolitycznej jest Gdynia?

              • 8 0

              • W czarnej dziurze u lokalnych deweloperów.

                Przy miliardzie zadłużenia funduje jednemu parking za 100 mln.

                • 2 0

      • Może to lepsze niż z podatków fundować system zakupu biletów

        • 62 0

      • Tych przyjezdnych to w Tczewie cała masa! (2)

        Toż to polska riwiera!

        • 72 4

        • jestesmy lepsi niz jakas tam riwiera. mamy jedyne w polsce a moze i na swiecie...molo rzeczne :D

          • 19 0

        • Moze teraz turyści wybiorą Tczew zamiast 3miasta. Do centrum już nie przyjeżdżają.

          • 12 0

      • (10)

        Dzikie tłumy turystów już lecą, pędzą do Tczewa. Bramy czas zamknąć bo miasto stratują!

        • 42 4

        • w Tczewie jest więcej do zwiedzania niż w Gdyni (9)

          • 30 2

          • (6)

            No popatrz, a tysiące turystów przyjeżdża jednak do Gdyni zamiast do Tczewa. Pora ich uświadomić.

            • 6 13

            • A gdie są te tysiące turystów? (1)

              W Kosakowie na Openerze i w Sopocie

              • 16 0

              • Na imprezach, gdzie darmowe bilety z woli mieszkańców.

                • 8 0

            • gdzie ci turyści? na skwerze pusto, knajpy poupadały

              • 16 0

            • Już przestali przyjeżdżać do Gdyni.

              • 13 0

            • Przyjeżdżają do Gdyni, bo do Kosakowa nie jeżdżą pociągi.

              • 10 0

            • Widac te tłumy zwłaszcza na świętojańskiej po 20-tej

              Jak wszystko już nieczynne hahahaha

              • 9 0

          • W szalecie przy stacji Hołubie jest eięcej do zwiedzania niż w Gdyni. (1)

            • 6 0

            • I tam i w Gdyni panuje g..niana atmosfera.

              • 3 0

      • Oczywiście można jeszcze zabronić wsiadania przyjezdnym :)
        Tylko po co? Skoro autobus i tak jedzie to niech wsiadają, wygenerują ruch w innych dziedzinach - zakupy, podaż pracy, pewnie inne, o których nie mam pojęcia, ale najważniejsze to w ocenie rozwiązania nie patrzeć dalej niż czubek własnego nosa

        • 49 0

      • Ta... już jadę do Tczewa (1)

        Będę jeździć do upadłego na Suchostrzygi i Czyżykowo. To przecież wielkie atrakcje turystyczne.

        • 14 2

        • Czas ruszyć się z zapyziałego 3miasta.

          • 10 0

      • Dokładnie tak

        Wszystkim 148 przyjezdnym rocznie. Tczew to nie Gdańsk z milionami turystów. Chociaż i w Gdańsku można to rozwiązać opodatkowując miejsca noclegowe.

        • 8 1

      • Lubisz manipulowac?

        • 0 1

      • Na pewno woleliby fundować pensyjki Innobaltice

        • 2 0

    • Jedyne wyjscie to zmienic władze w Gdańsku czyli wszystko dla gdańska I PO zagłosowac na kogo kolwiek!!

      • 42 2

    • Tczew ma śmieszna komunikację miejska za kilka milionów rocznie (4)

      • 2 17

      • lider platformy mówił że rzyga tym miastem (1)

        • 25 4

        • I zdefiniował swoją doktrynę N.

          • 15 0

      • Powinni wpuścić specjalistów z Gdańska, od razu koszt by skoczyło o kilkaset procent. (1)

        • 25 0

        • Tak, w kosztach Gdańsk jest najlepszy

          • 16 0

    • Brawo Tczew! 6 z logiki i kalkulacji. (4)

      • 19 3

      • nie przesadzajmy (3)

        Oni mają raptem 10 linii autobusowych z częstotliwością co 20 min. Znając życie 12do 14 autobusów to obsłuży. Kalkulacja długa nie była, ale poczekajmy, czy znajdą chętnych kierowców do jeżdżenia, bo to może ich zabić. Gdańsk ma wielkie trudności przy zupełnie innej ilości kierowców i choroba 2-3 ich nie zabija. Dla Tczewa zwolnienie 1-2 może być zabójstwem.

        • 1 18

        • W Gdyni za chwilę też będzie 10 linii, a częstotliwość już co około 30 minut. (2)

          • 21 0

          • Likwidacja 11 linii i 1,5 godzinna przerwa w nocy. Do tego 5 zł z 5 przystanków. (1)

            • 16 0

            • Może to po to żeby na nowych buspasach było eięcej miejsca dla elektryków?

              Ciekawe czym jeżdżą małżonki prezydentów i wiceprezydentów Gdyni....

              • 8 0

    • W gdańsku POlitycy tez mysla jak okrasc mieszkanców i dobrze im to idzie jedyne wyjscie ich wywalic ze stołka na wyborach (1)

      • 20 1

      • Powiedz to gdańszczanom. Zaraz cię niejakim Kacperkiem postraszą i na złość sobie ponownie zagłosują na dotychczasowy układ. Oni są tak zaszufladkowani, że niewiele widzą poza popisem. Już pomijam fakt, że rasowy samorząd winien być całkowicie odpartyjniony!

        • 8 0

    • Kociewiacy są uczciwi

      Nie to jak kaszubi

      • 10 0

    • Niestety jak widać urzędnicy tak nie myślą. W artykule to widać piszą o kosztach, które teraz będzie trzeba ponieść -likwidacja np. kasowników. Jednak nie dodają, że to jest jednorazowy koszt, a utrzymywanie tej całej infrastruktury typu kasowniki, pkt obsługi kart, infolinię, kontrola to ciągły koszt, który będzie rósł.

      • 9 0

    • Bezpłatna komunikacja

      Gdańsk też powinien tak postąpić i zostawić wszystko jak jest w tej chwili

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane