• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Maciej Korolczuk
27 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (993)
aktualizacja: godz. 10:41 (27 stycznia 2023)
Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską. Tczew jest pierwszym miastem, które postanowiło zrezygnować z udziału w systemie Fala i wprowadzić w mieście darmową komunikację miejską.

Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.



Co docenił(a)byś bardziej?

O wycofaniu się z systemu Fala i planowanym wprowadzeniu darmowej komunikacji w mieście w czwartek w mediach społecznościowych poinformował Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.

- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.

Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni



Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.

Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.

Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.

- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?

Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.

Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.

Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.

Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.

Oświadczenie spółki Innobaltica



Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.

Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.

Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.


Oświadczenie Zarządu MZKZG w sprawie wypowiedzi Prezydenta Tczewa dotyczących podwyżek cen biletów

W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.

Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.

Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.

Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
20:52 27 STYCZNIA 23

Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)

Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej
Nie wiem kto jest personalnie odpowiedzialny za pomysł i wdrażanie bardzo drogiego i skomplikowanego systemu Fala / podejrzewam , że stoi za tym nikomu niepotrzebny MZKZG z Gdyni /, ale inne miasta radzą sobie i dużo, dużo taniej i prościej. Przeczytałem właśnie, że Gniezno za 650 tys. zainstalowało w swoich autobusach takie jak na zdjęciu biletomaty. Oczywiście w Gdańsku koszta były by znacząco wyższe z uwagi na ilość pojazdów, ale na pewno by było taniej i bez wydziwiania.... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (993) ponad 50 zablokowanych

  • Brawo

    Gratuluje dobrej decyzji, fala to porażka . Jeszcze Gdanszczanie się o tym przekonają . niestety.

    • 160 0

  • brawo jeden mądry i nie da się doić spółeczce.

    • 153 0

  • Darmowa komunikacja to coś, co rzeczywiście skłoniłoby mnie do porzucenia samochodu (5)

    a utrudnianie na zasadzie likwidacji miejsc prakingowych i wprowadzanie wysokich opłat jedyne co rodzi, to frustrację i gniew przeciwko rządzącym.
    Muszą być jakieś zachęty, a nie siłowe rozwiązania na zasadzie nie bo nie.

    • 220 1

    • Nie rozsmieszaj mnie za 100zl masz dzis ok 14l paliwa, Czyli zrobisz max 150km po miescie (3)

      Przy codziennych dojazdach do pracy to jest max tydzien. O ile nie musisz placic za parking. To nie cena jest problemem a czestotliwosc i czasy przejazdu. Tutaj niestety wielekrotnie dluzej wychodzi komunikacja

      • 8 25

      • Nie każdy jeździ codziennie do pracy.
        Dla mnie np. nie warto kupować biletu miesięcznego na 4-6 przejazdów tygodniowo.
        Taniej, szybciej, wygodniej jest samochodem.
        Jakby była darmowa KM, to bym częściej zostawiał samochód na parkingu.

        • 16 0

      • 100 zł to jest ok. 30 l mojego paliwa

        i samochodem jeżdżę nie tylko na trasie dom-praca, ale po zakupy, w odwiedziny czy pozałatwiać różne sprawy.

        • 8 1

      • I nie wszędzie dojeżdża.

        • 1 1

    • Napis, gdzie i kiedy chcesz porzucić samochód.

      • 0 2

  • Fala

    Niegospodarnosc która powinny zainteresować się sluzby

    • 159 0

  • Wreszcie ktoś policzył i pomyślał co robić. (1)

    Zaraz kolejni się wycofają, zostanie sam Gdańsk albo chory pomysł cąłkowicie upadnie.

    • 162 0

    • a wtedy zapewne Gdańszczanie przesiądą się na rydwany

      • 19 0

  • Brawo Tczew..

    • 156 0

  • Fala - czyli sztuka dla sztuki (3)

    Czyli jak widać koszt działania tego systemu: zarząd, pracownicy, sprzęt, serwis i.t.p. jest na tyle wysoki, że bardziej może się opłacać zlikwidowanie opłaty za przejazd, niż partycypowanie w kosztach utrzymania tego systemu.

    • 185 0

    • Nie dla sztuki tylko dla kasy, misiu!!! (1)

      • 31 0

      • Jak większość systemów IT i programiści won

        Jak większość systemów IT, coraz to nowe firmy, innowacje...na początku wow nowość, aplikacje sr*cje a potem okazuje się że po staremu jednak było trudniej, mniej wygodnie ale tanio było taniej

        Technika, systemy idą do przodu a my wcale nie żyjemy wygodnie, coraz to więcej aplikacji sr*cji, kart, kont tu i tam
        ...I wcale nie jest taniej

        Wcale nie jest wygodnie

        Kupić bilet w kasie jest prosto, stoisz w kolejce i Kupujemy bilet vs aplikacje, logowanie, często jak w skycash weryfikację, pobranie środków z karty...i w ogóle ja to prdle w większości miast, wolę jechać bez biletu i w razie kontroli udawać głupa (póki co 2x kontrole działa)niż męczyć się z aplikacjami.

        Mam 20 lat, biegły w każdej aplikacji ale osobiście wolę stać w kolejce i kupić bilet niż otwierać apke, logować się, szukać biletu...
        Mnie to męczy, a widząc po rodzicach i rodzinie = :(

        • 16 2

    • Masz rację, jednak "kosztach utrzymania tego systemu" zastąpić należy "kosztach utrzymania tych naciągaczy"...

      • 9 0

  • Oby Gdańsk z tego zrezygnował (1)

    Inaczej trzeba będzie wsiąść w samochód. Ale nie, my jeszcze sfinansujemy darmową komunikację w Tczewie, potem kasę przytuli Innobaltica i pan Borawski. Na taczkach wywieźć ten samorząd.

    • 204 0

    • A co na to Marszałek?

      Popiera Falę, bo napewno firmuje swoim majestatem ten system na konferencji prasowej Fali.

      • 26 2

  • A może... (1)

    Pod odliczeniu wszystkich kosztów Fali, kontrolerów i co tam jeszcze się składa na bilety, taniej wyjdzie w Gdańsku bezpłatną komunikację zrobić? Oczywiście, pewnie nie...

    • 143 1

    • nie da się

      to gdanska dewiza. Urzędnik wie lepiej jak przepieprzyc pieniądze

      • 33 0

  • Policzcie, 160 milionów na system + 25 milionów co roku na utrzymanie a w Gdańsku przez rok zbiera się 200 milionów zł z biletów (3)

    A gdzie koszt paliwa, kierowców, utrzymanie taboru, wymiana taboru. Mamy XXI wiek i każdy ma telefon i może miec aplikacje a ci co nie mają to zazwyczaj dziadkowie którzy i tak są zwolnieni z opłat lub młodzież z Gdańska która też jest zwolniona z opłat więc reszta niech kupuje bilety papierowe :-)

    • 100 24

    • W XXI wieku komputery/aplikacje

      Powinny zastąpić urzednikow
      A urzednikow w Gdansku nie ubywa...

      • 38 1

    • W tym kraju (1)

      Nie ma obowiązku posiadania smartfona ,informuje cię że babcią nie jestem ale nie mam zamiaru iść za tłumem i kupować smartfona Mój domowy laptop całkowicie mi wystarcza Przyjął mądrala do wiadomośći ? czy ciężko kumaty?

      • 54 5

      • 100/100

        • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane