- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (105 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (216 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (50 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (61 opinii)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (32 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (69 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 09:43
Brawo
Gratuluje dobrej decyzji, fala to porażka . Jeszcze Gdanszczanie się o tym przekonają . niestety.
- 160 0
-
2023-01-27 09:44
brawo jeden mądry i nie da się doić spółeczce.
- 153 0
-
2023-01-27 09:44
Darmowa komunikacja to coś, co rzeczywiście skłoniłoby mnie do porzucenia samochodu (5)
a utrudnianie na zasadzie likwidacji miejsc prakingowych i wprowadzanie wysokich opłat jedyne co rodzi, to frustrację i gniew przeciwko rządzącym.
Muszą być jakieś zachęty, a nie siłowe rozwiązania na zasadzie nie bo nie.- 220 1
-
2023-01-27 10:03
Nie rozsmieszaj mnie za 100zl masz dzis ok 14l paliwa, Czyli zrobisz max 150km po miescie (3)
Przy codziennych dojazdach do pracy to jest max tydzien. O ile nie musisz placic za parking. To nie cena jest problemem a czestotliwosc i czasy przejazdu. Tutaj niestety wielekrotnie dluzej wychodzi komunikacja
- 8 25
-
2023-01-27 13:06
Nie każdy jeździ codziennie do pracy.
Dla mnie np. nie warto kupować biletu miesięcznego na 4-6 przejazdów tygodniowo.
Taniej, szybciej, wygodniej jest samochodem.
Jakby była darmowa KM, to bym częściej zostawiał samochód na parkingu.- 16 0
-
2023-01-27 19:54
100 zł to jest ok. 30 l mojego paliwa
i samochodem jeżdżę nie tylko na trasie dom-praca, ale po zakupy, w odwiedziny czy pozałatwiać różne sprawy.
- 8 1
-
2023-01-28 21:35
I nie wszędzie dojeżdża.
- 1 1
-
2023-01-28 21:33
Napis, gdzie i kiedy chcesz porzucić samochód.
- 0 2
-
2023-01-27 09:44
Fala
Niegospodarnosc która powinny zainteresować się sluzby
- 159 0
-
2023-01-27 09:44
Wreszcie ktoś policzył i pomyślał co robić. (1)
Zaraz kolejni się wycofają, zostanie sam Gdańsk albo chory pomysł cąłkowicie upadnie.
- 162 0
-
2023-01-27 10:47
a wtedy zapewne Gdańszczanie przesiądą się na rydwany
- 19 0
-
2023-01-27 09:45
Brawo Tczew..
- 156 0
-
2023-01-27 09:45
Fala - czyli sztuka dla sztuki (3)
Czyli jak widać koszt działania tego systemu: zarząd, pracownicy, sprzęt, serwis i.t.p. jest na tyle wysoki, że bardziej może się opłacać zlikwidowanie opłaty za przejazd, niż partycypowanie w kosztach utrzymania tego systemu.
- 185 0
-
2023-01-27 09:48
Nie dla sztuki tylko dla kasy, misiu!!! (1)
- 31 0
-
2023-01-27 12:54
Jak większość systemów IT i programiści won
Jak większość systemów IT, coraz to nowe firmy, innowacje...na początku wow nowość, aplikacje sr*cje a potem okazuje się że po staremu jednak było trudniej, mniej wygodnie ale tanio było taniej
Technika, systemy idą do przodu a my wcale nie żyjemy wygodnie, coraz to więcej aplikacji sr*cji, kart, kont tu i tam
...I wcale nie jest taniej
Wcale nie jest wygodnie
Kupić bilet w kasie jest prosto, stoisz w kolejce i Kupujemy bilet vs aplikacje, logowanie, często jak w skycash weryfikację, pobranie środków z karty...i w ogóle ja to prdle w większości miast, wolę jechać bez biletu i w razie kontroli udawać głupa (póki co 2x kontrole działa)niż męczyć się z aplikacjami.
Mam 20 lat, biegły w każdej aplikacji ale osobiście wolę stać w kolejce i kupić bilet niż otwierać apke, logować się, szukać biletu...
Mnie to męczy, a widząc po rodzicach i rodzinie = :(- 16 2
-
2023-01-27 14:56
Masz rację, jednak "kosztach utrzymania tego systemu" zastąpić należy "kosztach utrzymania tych naciągaczy"...
- 9 0
-
2023-01-27 09:45
Oby Gdańsk z tego zrezygnował (1)
Inaczej trzeba będzie wsiąść w samochód. Ale nie, my jeszcze sfinansujemy darmową komunikację w Tczewie, potem kasę przytuli Innobaltica i pan Borawski. Na taczkach wywieźć ten samorząd.
- 204 0
-
2023-01-27 09:54
A co na to Marszałek?
Popiera Falę, bo napewno firmuje swoim majestatem ten system na konferencji prasowej Fali.
- 26 2
-
2023-01-27 09:46
A może... (1)
Pod odliczeniu wszystkich kosztów Fali, kontrolerów i co tam jeszcze się składa na bilety, taniej wyjdzie w Gdańsku bezpłatną komunikację zrobić? Oczywiście, pewnie nie...
- 143 1
-
2023-01-27 10:06
nie da się
to gdanska dewiza. Urzędnik wie lepiej jak przepieprzyc pieniądze
- 33 0
-
2023-01-27 09:46
Policzcie, 160 milionów na system + 25 milionów co roku na utrzymanie a w Gdańsku przez rok zbiera się 200 milionów zł z biletów (3)
A gdzie koszt paliwa, kierowców, utrzymanie taboru, wymiana taboru. Mamy XXI wiek i każdy ma telefon i może miec aplikacje a ci co nie mają to zazwyczaj dziadkowie którzy i tak są zwolnieni z opłat lub młodzież z Gdańska która też jest zwolniona z opłat więc reszta niech kupuje bilety papierowe :-)
- 100 24
-
2023-01-27 09:53
W XXI wieku komputery/aplikacje
Powinny zastąpić urzednikow
A urzednikow w Gdansku nie ubywa...- 38 1
-
2023-01-27 09:57
W tym kraju (1)
Nie ma obowiązku posiadania smartfona ,informuje cię że babcią nie jestem ale nie mam zamiaru iść za tłumem i kupować smartfona Mój domowy laptop całkowicie mi wystarcza Przyjął mądrala do wiadomośći ? czy ciężko kumaty?
- 54 5
-
2023-01-27 10:39
100/100
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.