- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (199 opinii)
- 2 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (40 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (29 opinii)
- 4 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (64 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (56 opinii)
- 6 Powinny być alerty RCB o sinicach? (86 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 09:36
Podobno niedlugo ma być do kupienia sprzęt z projektu Fala. (12)
Tak jak rowery z mevo 1.0. Pieniadze z podatkow poszly, system nie działa a Aleksandra się śmieje
Kacper- 323 1
-
2023-01-27 10:17
Kupię 3 kasowniki po 50 pln (3)
Jak będzie wyprzedaż, to biorę 3 kasowniki.
Fajnie będzie kasować moje bąbelki za każde wejście do salonu i włączenie komputera :-)- 49 0
-
2023-01-27 19:49
Będą musiały rewalidować również przy wyjściu... (1)
I nie zapomnij potrącić im z tygodniówki kosztów obsługi systemu.
- 10 0
-
2023-01-27 23:44
Cha cha dobre
Może urząd miejski też zakupi żeby odbijali każdą kawę?
- 7 0
-
2023-01-28 20:31
Ale czy opłaca się jechać po nie do Szczecina?
- 1 0
-
2023-01-27 10:34
Człowieku , to nie Prezydent Gdańska stoi (4)
za tym systemem! To pomysł "kierownictwa" MZKZG z Gdyni. To ich "przekręt" pod którym, co racja" podpisali się włodarze wszystkich miast.
- 28 12
-
2023-01-27 10:45
Jasne, Aleksandra była przeciwna i zaproponowała lepsze rozwiązanie. (2)
Podłączyła Gdansk pod ten beznadziejny projekt
Kacper- 38 7
-
2023-01-27 11:11
Czytaj pis-człowieku (1)
ze zrozumieniem, to nie jest takie trudne jak....myślisz!
- 3 20
-
2023-01-27 13:20
a kim jest borawski, hm?
- 15 0
-
2023-01-27 16:13
Jedyny czujny przy tym głosowaniu próbował być przedstawiciel Wejherowa.
- 14 0
-
2023-01-27 11:18
dlatego głosowałeś przeciw ustawie metropolitalnej?
z zawiści, aby ustawa wprowadzająca obowiązek wspólnej taryfy (i uwalająca Falę jako taką) nie weszła? Dlatego, że cię Gdańszczanie nie wybrali na stołek? Tfu
- 4 16
-
2023-01-27 16:11
Sprzęt wisi w autobusach od wielu miesięcy. Decyzja zapadła już dawno. Reszta to pro forma.
- 12 0
-
2023-01-27 23:01
kupiła rydwan i beda ją wozić
- 6 0
-
2023-01-27 09:36
nie dziwie się (4)
koszty utrzymania systemu mogą być wyższe od wpływów z biletów
- 356 0
-
2023-01-27 09:57
Brawo
brawo pan Pobłocki chociaż ktoś na stanowisku prezydenta używa mózgu
- 43 0
-
2023-01-27 14:42
Pasożyty w postaci pomysłodawców "Fali" (1)
liczą na darmowe utrzymanie następnych cwaniaczków obsługujących tą durną inicjatywę...
Nowe etaty dla "swoich". Jak od lat w "Małej Sycylii"...- 13 0
-
2023-01-27 16:15
25 mln/rocznie na początek.
- 9 0
-
2023-01-28 21:40
Podobniejak kiedyś parkometrow na złotówki.
- 3 0
-
2023-01-27 09:36
Brawo Tczew! (7)
Rządzący w Gdańsku za pośrednictwem spółeczek za Falę wzięli z naszych kieszenie 130 mln zł i co roku będą ściągać haracz po 25 mln zł.
taka jest prawda o "metropolii" i władzach w Gdańsku, Sopocie i Gdyni.- 414 1
-
2023-01-27 09:43
Dlatego jest kolejna podwyżka cen biletów (2)
Która da kasę - 25 mln - na roczne utrzymanie Fali
- 53 0
-
2023-01-27 09:46
I jeszcze liczenie przystanków bo będą 3 rodzaje biletów jednorazowych. (1)
Oni odkleili się od rzeczywistości, nie rozumieją ludzi, ważna jest tylko kasa dla spółek miejskich.
- 60 0
-
2023-01-27 09:51
Kasa dla...
spółek miejskich i ich ludzi - rodzin, kolegów, pociotków.
- 41 0
-
2023-01-27 09:43
Dziękujemy PiS za wpis
- 3 45
-
2023-01-27 10:36
Poczytajcie trochę... (2)
ta cała fala to nie pomysł władz Gdańska . To pomysł "kierownictwa" MZKZG z Gdyni. To ich "przekręt" pod którym, co racja" podpisali się włodarze wszystkich miast
- 10 14
-
2023-01-27 11:51
POmysły władz zrealizowane rękami zależnych osób w tym urzędników np. Michała T.
- 18 2
-
2023-01-27 22:39
Jasne, kierownictwo jakiejś powołanej przez samorząd instytucji
zmusiło władze największego miasta regionu do przyjęcia rozwiązań, których nie chcieli, pewnie pod groźbą użycia broni palnej. Głupich szukasz.
- 8 0
-
2023-01-27 09:36
Teraz Gdańsk!
I to bardzo dobra decyzja! Brawo Tczew! Gdyby w Gdańsku też zarzucili ten kretyński system...
- 349 3
-
2023-01-27 09:36
(1)
Nareszcie.Chociaż jeden rozsądny prezydent.
- 359 0
-
2023-01-27 09:53
Nareszcie.Chociaż jeden rozsądny prezydent.
Przyłączyć Gdańsk do powiatu tczewskiego.
- 38 1
-
2023-01-27 09:36
Kiedy komunikacja miejska darmowa w Gdyni? (3)
- 266 3
-
2023-01-27 11:17
Nie da rady
Nie da rady, gdynia musi tworzyć stołki dla krewnych i znajomych więc kasowniki, bilety, system produkcji i dystrybucji nie zniknie. Nie za kadencji prezydenta myszy
- 32 0
-
2023-01-27 12:01
o czym Ty mówisz, w miescie w którym bilety kupuje się w karnetach od kierowcy! zacofanie (1)
- 6 7
-
2023-01-27 15:59
nie w karnetach...
ale pojedyńczych biletach jednorazowych
- 6 1
-
2023-01-27 09:37
tczew za darmo (1)
więc po prostu Gdańsk będzie bardziej szczodry dla innobaltiki
- 242 3
-
2023-01-27 10:04
Gdańsk czyli my
mamy po prostu za dużo pieniędzy
- 35 0
-
2023-01-27 09:37
(1)
Widze, ze pomorskie ma swoich Sasinow. Czego sie nie dotkna to zamienia sie w g. Wpierw Tristar, potem Mevo a teraz Fala. Najwazniejsze, ze ci co mieli na tym zarobic to zarobili :) I niech ktos sprobuje zaprzeczyc, ze film Mis to nie satyra tylko proroctwo?
- 376 4
-
2023-01-27 10:14
Odpuść sobie Sasina
Artykuł te w tym temacie. A w Gdańsku to więcej jest baboli, na przykład najsłynniejszy Kunsz Wodny.
- 32 1
-
2023-01-27 09:37
Mevo, Tristar, Fala, niech ta wladza już w...
- 328 1
-
2023-01-27 09:37
Na ten bubel wydano już kilkadziesiąt milionów złotych (2)
Czy ktoś odpowie??
- 339 2
-
2023-01-27 09:41
wydano 130 mln zł !
- 54 0
-
2023-01-27 15:49
odpowie tak jak z mevo kasa w błoto o przpraszam komuś do kieszeni
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.