• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy

Maciej Naskręt
17 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion. W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion.

Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem. Ruszył przetarg na remont 3,5-kilometrowej linii kolejowej, między centrum Gdańska a Letnicą. Powstanie nowy przystanek: Gdańsk-Stadion.



3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy. 3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy.
Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosił przetarg na przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kolejarze zdecydowali się zlecić inwestycje według systemu "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu przygotuje projekt i według jego założeń samodzielnie przebuduje torowisko.

Wykonawca zmodernizuje nieużywany od kilku lat tor SKM do Nowego Portu wraz z siecią trakcyjną oraz zbuduje rozjazd między torami tuż przed stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazd umożliwi wymijanie pociągów. Ponadto wzmocni konstrukcję wiaduktu kolejowego w pobliżu Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. Obiekt, choć powstał w 1983 roku, jest w krytycznym stanie.

Po wyremontowanej linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km/h.

Czy uruchomienie linii kolejowej na stadion to dobry pomysł?

Przebudowane zostanie przejście dla pieszych przez torowisko na wysokości ul. Reja zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się tam nowa nawierzchnia, dla poprawy bezpieczeństwa zostaną zamontowane rogatki, a także kamery. Nie ma jednak szans, by w przyszłości pojechały tam samochody.

Ile to wszystko będzie kosztowało? Zaskakująco mało. Dzięki wykorzystaniu starych torów oraz innych elementów "odzyskanych" podczas remontu trasy Wrzeszcz - Sopot przebudowa pochłonie od 10 do 15 mln zł.

Ten koszt nie obejmuje jednak budowy nowego peronu przy stadionie w Letnicy. Te prace sfinansuje jednak Gdańsk, który zleci je kolejarzom w ramach oddzielnego kontraktu. - Kończymy uzgadnianie warunków wykonania peronu. Jeśli rozmowy i przetarg, który ogłosiły PLK, nie będą się przeciągać, peron będzie gotowy jeszcze tym roku - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Wbrew wcześniejszym spekulacjom, peron w Letnicy będzie wykonany ze stali oraz betonu i będzie stałą konstrukcją, a nie tymczasową. Jego wysokość wyniesie 96 cm, czyli tyle, ile mierzą perony przy torach SKM.

Jak będą poruszać się pociągi? - Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni. Dzięki temu skład dotrze na stadion w mniej niż 10 minut.

Natomiast przy stadionie pociągi będą poruszać się wahadłowo, dlatego niezbędny do obsługi linii jest skład dwukierunkowy. Po dojechaniu na stację Gdańsk-Stadion maszynista przejdzie na koniec pociągu. Po nowym rozjeździe skieruje go na sąsiednie tory towarowe, którymi wróci do centrum Gdańska po kolejnych kibiców. Na wyremontowanej linii przed imprezami na stadionie ma poruszać się kilka składów. Ile dokładnie? Jeszcze nie wiadomo.

Miejsca

Opinie (139) 4 zablokowane

  • gdańsk stocznia nieczynny? (2)

    na makiecie u gory gdańsk stocznia jest oznaczony jako peron nieczynny, jak to? przeciez na stoczni mozna wysiaść z skmki, nie rozumiem może mi to ktoś wyjaśnić?

    • 5 3

    • A przeczytała cały artukuł ? (1)

      Zwłaszcza przed ostatni akapit Jak będą poruszać się pociągi? - "Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni."

      • 2 4

      • Kiedys jak skmki kursowaly do nowego portu

        To byl przystanek Gdansk Stocznia obok tego gdzie kursuja skm Gdansk Wejherowo

        • 3 0

  • przystanek powinien sie nazywac gdansk-arena

    a nie stadion....

    • 2 4

  • gdansk stocznia

    jesli chodzi o przystanek Gdańsk- stocznia, to uwazam, ze jest on calkowicie zbedny. Chyba kazdy zauwazyl, jak maly tam jest ruch...

    • 5 2

  • OTWORZYC UL.REJA DLA SAMOCHODOW (1)

    Kolejny remont a Reja dalej zamknieta. Co za glupota

    • 7 9

    • jestem przeciwny

      zaraz obok jest przejazd, po co kolejny?

      • 2 1

  • SKM

    A może warto rozważyc opcję wybudowania skrętu w lewo za stadionem i przedłużenia torów do Brzezna ? Końcówka torów przy porcie w Nowym Porcie i tak nigdy nie będzie juz potrzebna.

    • 8 2

  • Reja (1)

    Czy ktoś może sensownie wytłumaczyć, dlaczego nie ma przejazdy przez Reja ?

    • 4 7

    • bardzo prosze

      przejazdu przez tory nie buduje sie, jezeli w odleglosci do 3 km jest przejazd bezkolizyjny (wiadukt lub tunel), zwiazane jest to z wzgledami bezpieczenstwa i kosztem utrzymania 2 przejazdow zaraz obok siebie, pomysl czasem

      • 4 1

  • A planowany przystanek Gdańsk-Stadion nie jest przypadkiem za blisko samego stadionu? Wiem, że brzmi to dziwnie ale przepisy bezpieczeństwa wymuszają aby takie przystanki były dalej od obiektu, żeby tłum mógł w miarę płynnie się "rozładować", w drodze na peron.

    • 0 4

  • Co za bzdury...

    Co za bzdury Panie Naskręt! "Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem". Mamy w zasadzie koniec sierpnia, a dopiero ogłoszono przetarg. Przy tej kwocie czas na składanie ofert wynosi minimum 40 dni, czyli optymistycznie mamy początek października. Wydanie warunków technicznych, wykonanie projektu, uzgodnienia, uzyskanie stosownych pozwoleń itp. oraz samo wykonanie remontu w 3 miesiące (i to zimowe) ?? Gratuluję optymizmu.Jak się dobrze wczytać w artykuł, to wynika z niego tylko tyle, że do końca roku może być gotowy jedynie PERON. A i to, biorąc pod uwagę opisane wyżej procedury, nie wydaje mi się możliwe.

    • 8 0

  • Szkoda pieniędzy na te kilka meczy na Euro a i te 6 tysięcy blado zielonych bo taka będzie zwykła frekwencja na meczach

    ligowych nie potrzebuje specjalnego pociagu żeby tam dotrzeć wystarczą autobusy a przecież mozna tez dojść na piechote

    • 9 7

  • nie budujcie, zagraniczniacy z Rębiechowa się przejdą ma mecz

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane