• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy

Maciej Naskręt
17 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion. W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion.

Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem. Ruszył przetarg na remont 3,5-kilometrowej linii kolejowej, między centrum Gdańska a Letnicą. Powstanie nowy przystanek: Gdańsk-Stadion.



3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy. 3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy.
Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosił przetarg na przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kolejarze zdecydowali się zlecić inwestycje według systemu "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu przygotuje projekt i według jego założeń samodzielnie przebuduje torowisko.

Wykonawca zmodernizuje nieużywany od kilku lat tor SKM do Nowego Portu wraz z siecią trakcyjną oraz zbuduje rozjazd między torami tuż przed stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazd umożliwi wymijanie pociągów. Ponadto wzmocni konstrukcję wiaduktu kolejowego w pobliżu Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. Obiekt, choć powstał w 1983 roku, jest w krytycznym stanie.

Po wyremontowanej linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km/h.

Czy uruchomienie linii kolejowej na stadion to dobry pomysł?

Przebudowane zostanie przejście dla pieszych przez torowisko na wysokości ul. Reja zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się tam nowa nawierzchnia, dla poprawy bezpieczeństwa zostaną zamontowane rogatki, a także kamery. Nie ma jednak szans, by w przyszłości pojechały tam samochody.

Ile to wszystko będzie kosztowało? Zaskakująco mało. Dzięki wykorzystaniu starych torów oraz innych elementów "odzyskanych" podczas remontu trasy Wrzeszcz - Sopot przebudowa pochłonie od 10 do 15 mln zł.

Ten koszt nie obejmuje jednak budowy nowego peronu przy stadionie w Letnicy. Te prace sfinansuje jednak Gdańsk, który zleci je kolejarzom w ramach oddzielnego kontraktu. - Kończymy uzgadnianie warunków wykonania peronu. Jeśli rozmowy i przetarg, który ogłosiły PLK, nie będą się przeciągać, peron będzie gotowy jeszcze tym roku - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Wbrew wcześniejszym spekulacjom, peron w Letnicy będzie wykonany ze stali oraz betonu i będzie stałą konstrukcją, a nie tymczasową. Jego wysokość wyniesie 96 cm, czyli tyle, ile mierzą perony przy torach SKM.

Jak będą poruszać się pociągi? - Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni. Dzięki temu skład dotrze na stadion w mniej niż 10 minut.

Natomiast przy stadionie pociągi będą poruszać się wahadłowo, dlatego niezbędny do obsługi linii jest skład dwukierunkowy. Po dojechaniu na stację Gdańsk-Stadion maszynista przejdzie na koniec pociągu. Po nowym rozjeździe skieruje go na sąsiednie tory towarowe, którymi wróci do centrum Gdańska po kolejnych kibiców. Na wyremontowanej linii przed imprezami na stadionie ma poruszać się kilka składów. Ile dokładnie? Jeszcze nie wiadomo.

Miejsca

Opinie (139) 4 zablokowane

  • dla kogo kolej

    wszystko łądnie pięknie ale linia ta będzie obsługiwała tylko i wyłącznie imprezy na stadionie. Moim zdaniem powinni odbudować całą linię do Nowego Portu i w okresei bez imprez zagwarantować klientom kolei zatrzymywanie się na wszystkich stacjach bo chyba taka jest idea budowania społecznego!

    • 10 0

  • PRZECIEZ NA STOCZNI DUŻO LUDZI BY WSIADŁO! (1)

    DLACZEGO MA SIĘ NIE ZATRZYMYWAĆ!?

    • 4 4

    • Bo nie ma tam peronu? Peron jest tylko przy torach do/z Wrzeszcza.

      • 0 2

  • W gdańsku jest tylko stadion i komunikacja którą dojeżdza się na stadion,reszta nikogo nie obchodzi!!!Wszystkie dziury w ulicach ,rudery do remontu nieważne ,MAMY STADION i tylko to się liczy,resztę miasta proponuje zaorać!!!!!!

    • 6 0

  • A dalej nie wyremontują? Powinna jak kiedyś do Nowego Portu jeździć!

    Panie Hamadyk. Niech Pan jako radny coś z tym zrobi. Skoro remontują tą linię, niech pociągną ją tak jak dawniej aż do Nowego Portu. Stąd też na mecz parę tyś ludzi jeździ... A to tylko niecałe 2 km więcej.

    • 11 0

  • Nie płaczcie z tym powrotem

    Ja tam bez problemu wyszedłem z stadionu fakt kawałek cza było przejść ale spacer dobry dla zdrowia a potem na stogi tramwajem i zadnego problemu.Tylko coniektorzy to by pod samo krzeselko samochodem chcieli hahaha i przejscie np 500 metrów to wielki płacz smiac mi sie z takich debiliRozumie ludzie z dalszych rejonów ale ci co mieszkaja w gdansku blisko gdzies to samochodu nie ruszac podjechac na ten mecz komunikacją i kawalek przejść nic sie wam nie stanie :dInna sprawa ze komunikacja jeszcze kuleje ale miejmy nadzieje ze i ta kolej bedzie i wkoncu tory wybuduja i tranwaj bedzie smigal pod pge

    • 8 2

  • Jak można by się łatwo dostać z Brzeźna na ten peron

    w Letnicy ? To chętnie bym korzystał w przyszłości...

    • 3 0

  • BUDOWA?????? co to za tytuł?

    przeciez to nawet nie remont torów, tylko ich dostosowanie do ruchu 'cywilnego', a o budowie to nawet nie ma co wsp[ominacjuz wam całkiem odbija - niedługo zzaczniecie pisac o latajacych spodkach (o sztucznej mgle juz chyba pisaliscie)

    • 5 0

  • dortmundy n8C

    pomysl : w trakcie euro i na mecze niech kursuja nasze sklady skm bedace w stanie przewiezc wieksza liczbe osob , natomiast na codzien i z zatrzymaniem sie na kazdej stacji niech jedzie dortmund - rozstaw szyn jest taki sam - 1435 , dodatkowo wystarczy ,ze motorniczy-maszynista przejdzie na drugi koniec wozu - tramwaju i ruszy w strone przeciwna dokladnie tak jak w przypadku pociagow skm :)

    • 4 1

  • nieczynne przystanki...

    ...czyli typowo po polsku-TOTALNA BZDURA!!!...zamiast uruchomić przystanek Nowe Szkoty jako ważny węzeł przesiadkowy oraz położyć drugi tor dla skm-ki na istniejacym od wczesnych lat 80-tych podłożu (wszystkie wiadukty, przepusty, perony i most są przygotowane pod taką rozbudowe "od zawsze") to zamierza się uruchomic jakiegos kulawego karła wahadłowego-w sporej cześci niefunkcjonalnego, i jeszcze ten powrót składu torem towarowym-zakręt za tunelem w strone Gdańska bardziej niż ciasny....PARANOJA!!!

    • 9 0

  • potrzeba przejścia przez tory (2)

    od stadionu do ul. Kochanowskiego. Ostatnio mieliśmy pielgrzymki po torach.

    • 6 1

    • (1)

      Tak, bo do nowego wiaduktu na Uczniowskiej za daleko lewniwcom.

      • 2 0

      • A po co mam iść Uczniowską donikąd?

        Chodzi o to, żeby dojść do Hallera (skrzyżowanie z Kościuszki) i pojechać tramwajem do Wrzeszcza/Oliwy lub dojść do Mickiewicza i pojechać na Zaspę / Przymorze / Żabiankę / Wejhera. Wiadukt ul. Uczniowskiej nic tu nie daje.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane