• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy

Maciej Naskręt
17 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion. W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion.

Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem. Ruszył przetarg na remont 3,5-kilometrowej linii kolejowej, między centrum Gdańska a Letnicą. Powstanie nowy przystanek: Gdańsk-Stadion.



3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy. 3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy.
Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosił przetarg na przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kolejarze zdecydowali się zlecić inwestycje według systemu "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu przygotuje projekt i według jego założeń samodzielnie przebuduje torowisko.

Wykonawca zmodernizuje nieużywany od kilku lat tor SKM do Nowego Portu wraz z siecią trakcyjną oraz zbuduje rozjazd między torami tuż przed stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazd umożliwi wymijanie pociągów. Ponadto wzmocni konstrukcję wiaduktu kolejowego w pobliżu Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. Obiekt, choć powstał w 1983 roku, jest w krytycznym stanie.

Po wyremontowanej linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km/h.

Czy uruchomienie linii kolejowej na stadion to dobry pomysł?

Przebudowane zostanie przejście dla pieszych przez torowisko na wysokości ul. Reja zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się tam nowa nawierzchnia, dla poprawy bezpieczeństwa zostaną zamontowane rogatki, a także kamery. Nie ma jednak szans, by w przyszłości pojechały tam samochody.

Ile to wszystko będzie kosztowało? Zaskakująco mało. Dzięki wykorzystaniu starych torów oraz innych elementów "odzyskanych" podczas remontu trasy Wrzeszcz - Sopot przebudowa pochłonie od 10 do 15 mln zł.

Ten koszt nie obejmuje jednak budowy nowego peronu przy stadionie w Letnicy. Te prace sfinansuje jednak Gdańsk, który zleci je kolejarzom w ramach oddzielnego kontraktu. - Kończymy uzgadnianie warunków wykonania peronu. Jeśli rozmowy i przetarg, który ogłosiły PLK, nie będą się przeciągać, peron będzie gotowy jeszcze tym roku - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Wbrew wcześniejszym spekulacjom, peron w Letnicy będzie wykonany ze stali oraz betonu i będzie stałą konstrukcją, a nie tymczasową. Jego wysokość wyniesie 96 cm, czyli tyle, ile mierzą perony przy torach SKM.

Jak będą poruszać się pociągi? - Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni. Dzięki temu skład dotrze na stadion w mniej niż 10 minut.

Natomiast przy stadionie pociągi będą poruszać się wahadłowo, dlatego niezbędny do obsługi linii jest skład dwukierunkowy. Po dojechaniu na stację Gdańsk-Stadion maszynista przejdzie na koniec pociągu. Po nowym rozjeździe skieruje go na sąsiednie tory towarowe, którymi wróci do centrum Gdańska po kolejnych kibiców. Na wyremontowanej linii przed imprezami na stadionie ma poruszać się kilka składów. Ile dokładnie? Jeszcze nie wiadomo.

Miejsca

Opinie (139) 4 zablokowane

  • To zły plan

    To złe planowanie, bo ma być tylko wykorzystane w dniach kiedy będą odbywać się mecze, a co ze stacją Brzeźno, aż tu powinne dojeżdzać pociągi i to codziennie dowozić ludzi do Gdańska lub Nowego Portu, jak było kiedyś to by miało sens a tak to wydanie pieniędzy na bzdet tak jak niektóre projekty w Gdańsku

    • 6 0

  • Jest na forum jakiś matematyk? (1)

    Bo skoro pisze, że SKM może się rozpędzić na odcinku 3,5 km do 80km/h (bo przecież na stacjach pośrednich nie będzie się zatrzymywał!), to po odjęciu czasu rozpędzania czas przejazdu do stadionu wyniesie poniżej pięciu minut. Czy w takiej sytuacji SKM nie może się zatrzymywać na każdej stacji? Bo co mają zrobić ci, co mieszkają w połowie drogi? Mają pieszo zasuwać do Gdańska Głównego lub na stadion? To samo dotyczy tych, co będą jechać z Gdyni, i nie będą mogli przesiąść się w stoczni. Czy naprawdę jest to dobrze przemyślane?

    • 8 2

    • to nie pytaji

      Ci co mieszkają w połowie (stocznia i Kolonia) mogą skorzystać z tramwaju i nie marudzić. Ci z Gdyni mogą się przesiąść w Gdańsku, a dużo i tak ich nie będzie. A jeżeli kiedyś dojdzie do Derby to pewnie i tak specjalny skład jakiś pojedzie prosto z Gdyni do stadionu. A ma się nie zatrzymywać, aby nie musiał co stacje zbierać wszystkich spowrotem do składu. Zwłaszcza tych zalanych co będą myśleli że dojechali już.

      • 1 2

  • Kibice nie zauważą większej różnicy. Dopóki nie będzie normalnych pojazdów szynowych (2)

    łączących Śródmieście z lotniskiem.

    • 1 3

    • (1)

      a ilu kibiców przylatuje samolotem na mecz?

      • 1 1

      • Pan chyba nie wie jaka impreza ma się odbyć za rok...

        Dobrze, że EURO 2016 odbędzie się we Francji. Wspominając koszmarne przeżycia jazdy z miasta do miasta na mecze pociągami-ślimakami, ludzie odpoczną sobie w TGV.A tak w ogóle: Jak dostać się z Gdańska do Doniecka? Nie potrafię sobie tego wyobrazić.

        • 0 0

  • W pierwszym momencie przeczytałem "na szambo"

    a tu "stadion". Po co tam stadion? Żeby lumpy go zdemolowały po tygodniu od otwarcia?

    • 2 5

  • DRZEWA NA TORACH

    ZAMKNĄĆ WSZYSTKO, NIECH ZAROŚNIE DRZEWAMI JAK TORY DO NEW PORTU NIC SIĘ NIE OPŁACA W TYM PRL-u - tylko bełkot jest w cenie

    • 4 0

  • kolonia

    ja mieszkam niedaleko peronu i bardzo chciałaby zeby pociag np do gdybni czy w strone do wejha , bo do gdyni dojezdzam do szkoły i tez mi potrzebny jakiś dojazd blizej domu , mozna zrobić małe rozkłady w peronie np w kolonii czy stadion , zeby był dojazd gdziekolwiek . i bym była zadowolona z dojazdem

    • 4 3

  • lepiej późno niż wcale

    lepiej późno niż wcale

    • 2 1

  • Mateusz Bajzel Budny miał wypadek w drodze na koncert. BARDZO potrzebuje krwi. Najlepiej ARh+ , ale nawet jeśli oddajecie inną grupę krwi to do Mateusza trafia ta właściwa, tylko trzeba powiedzieć przy pobieraniu co ma do Niego iść. Oddając krew podaj dane: dla MATEUSZA BUDNEGO. Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Prof.Gibińskiego, ul. Medyków 14, 40-752 KATOWICE. Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Ogłoszenie krąży już po Facebooku i wielu stronach internetowych. Zależy nam by jak najwięcej osób się o tym dowiedziało i aby jak najwięcej osób pomogło. Liczy się każdy ml krwi. Jeśli możesz pomóc - oddaj krew, jeśli nie możesz - przekaż tą wiadomość swoim znajomym, rodzinie, przyjaciołom... najlepiej wszystkim kogo znasz. Im więcej osób wie, tym lepiej. DZIĘKUJEMY ZA KAŻDĄ POMOC!

    • 0 0

  • Tylko dla Kibiców ?

    Powinna ta trasa być rewitalizowana do Nowego Portu z wszystkimi dawnymi stacjami.

    • 6 0

  • Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy

    tytuł wprowadza w błąd, bo linię kolejową do Nowego Portu wybudowano jeszcze "za Niemca", ale już od lat jej nie eksploatowano, bo podono się nie opłacało. Teraz więc nie tyle rusza budowa, co ruszono głową i SKM zawiezie na stadion kibiców. Taki zresztą warunek postawili organizatorzy Euro2012. Jak się skończą mistrzostwa, to linię znowu zamkną.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane