- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (160 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (72 opinie)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (138 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (244 opinie)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (48 opinii)
Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy
Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem. Ruszył przetarg na remont 3,5-kilometrowej linii kolejowej, między centrum Gdańska a Letnicą. Powstanie nowy przystanek: Gdańsk-Stadion.
Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosił przetarg na przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kolejarze zdecydowali się zlecić inwestycje według systemu "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu przygotuje projekt i według jego założeń samodzielnie przebuduje torowisko.
Wykonawca zmodernizuje nieużywany od kilku lat tor SKM do Nowego Portu wraz z siecią trakcyjną oraz zbuduje rozjazd między torami tuż przed stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazd umożliwi wymijanie pociągów. Ponadto wzmocni konstrukcję wiaduktu kolejowego w pobliżu Węzła Kliniczna . Obiekt, choć powstał w 1983 roku, jest w krytycznym stanie.
Po wyremontowanej linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km/h.
Ile to wszystko będzie kosztowało? Zaskakująco mało. Dzięki wykorzystaniu starych torów oraz innych elementów "odzyskanych" podczas remontu trasy Wrzeszcz - Sopot przebudowa pochłonie od 10 do 15 mln zł.
Ten koszt nie obejmuje jednak budowy nowego peronu przy stadionie w Letnicy. Te prace sfinansuje jednak Gdańsk, który zleci je kolejarzom w ramach oddzielnego kontraktu. - Kończymy uzgadnianie warunków wykonania peronu. Jeśli rozmowy i przetarg, który ogłosiły PLK, nie będą się przeciągać, peron będzie gotowy jeszcze tym roku - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Wbrew wcześniejszym spekulacjom, peron w Letnicy będzie wykonany ze stali oraz betonu i będzie stałą konstrukcją, a nie tymczasową. Jego wysokość wyniesie 96 cm, czyli tyle, ile mierzą perony przy torach SKM.
Jak będą poruszać się pociągi? - Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni. Dzięki temu skład dotrze na stadion w mniej niż 10 minut.
Natomiast przy stadionie pociągi będą poruszać się wahadłowo, dlatego niezbędny do obsługi linii jest skład dwukierunkowy. Po dojechaniu na stację Gdańsk-Stadion maszynista przejdzie na koniec pociągu. Po nowym rozjeździe skieruje go na sąsiednie tory towarowe, którymi wróci do centrum Gdańska po kolejnych kibiców. Na wyremontowanej linii przed imprezami na stadionie ma poruszać się kilka składów. Ile dokładnie? Jeszcze nie wiadomo.
Miejsca
Opinie (139) 4 zablokowane
-
2011-08-18 10:43
Kolej na stadon
Idąc tym tokiem myślenia(nieczynne przystanki SKM),może tramwaje też powinny się zatrzymywać tylko na pętlach?
- 0 0
-
2011-08-18 11:26
w sumie dobrze
byleby zdążyli do ME 2012. A potem też się przyda na rozwiezienie kibiców z meczów ligowych,do tego tramwaje i jakoś chyba będzie. Lepiej wracać komunikacją niż stać w korku w aucie 1,5h
- 2 0
-
2011-08-18 14:03
tunel przy stacji Gdańsk Kolonia
Skoro już coś się robi, to koniecznie należy uporządkować tunel dla pieszych pod torami przy stacji Gdańsk Kolonia. Właśnie ostatni mecz na PGE Arena pokazał, ile ludzi z niego korzystało i dla ilu to byłoby rozsądne dojście.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.