• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa kolei na stadion w Letnicy

Maciej Naskręt
17 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion. W tym miejscu pojawi się nowa stacja kolejowa Gdańsk-Stadion.

Możliwe, że jeszcze w tym roku kibice dojadą na stadion w Letnicy pociągiem. Ruszył przetarg na remont 3,5-kilometrowej linii kolejowej, między centrum Gdańska a Letnicą. Powstanie nowy przystanek: Gdańsk-Stadion.



3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy. 3,5-kilometrowa linia kolejowa, jaką muszą zmodernizować torowcy, by kibicie mogli dojechać do stadionu w Letnicy.
Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosił przetarg na przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kolejarze zdecydowali się zlecić inwestycje według systemu "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu przygotuje projekt i według jego założeń samodzielnie przebuduje torowisko.

Wykonawca zmodernizuje nieużywany od kilku lat tor SKM do Nowego Portu wraz z siecią trakcyjną oraz zbuduje rozjazd między torami tuż przed stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazd umożliwi wymijanie pociągów. Ponadto wzmocni konstrukcję wiaduktu kolejowego w pobliżu Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. Obiekt, choć powstał w 1983 roku, jest w krytycznym stanie.

Po wyremontowanej linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km/h.

Czy uruchomienie linii kolejowej na stadion to dobry pomysł?

Przebudowane zostanie przejście dla pieszych przez torowisko na wysokości ul. Reja zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się tam nowa nawierzchnia, dla poprawy bezpieczeństwa zostaną zamontowane rogatki, a także kamery. Nie ma jednak szans, by w przyszłości pojechały tam samochody.

Ile to wszystko będzie kosztowało? Zaskakująco mało. Dzięki wykorzystaniu starych torów oraz innych elementów "odzyskanych" podczas remontu trasy Wrzeszcz - Sopot przebudowa pochłonie od 10 do 15 mln zł.

Ten koszt nie obejmuje jednak budowy nowego peronu przy stadionie w Letnicy. Te prace sfinansuje jednak Gdańsk, który zleci je kolejarzom w ramach oddzielnego kontraktu. - Kończymy uzgadnianie warunków wykonania peronu. Jeśli rozmowy i przetarg, który ogłosiły PLK, nie będą się przeciągać, peron będzie gotowy jeszcze tym roku - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Wbrew wcześniejszym spekulacjom, peron w Letnicy będzie wykonany ze stali oraz betonu i będzie stałą konstrukcją, a nie tymczasową. Jego wysokość wyniesie 96 cm, czyli tyle, ile mierzą perony przy torach SKM.

Jak będą poruszać się pociągi? - Ze stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk-Stadion pojadą bez zatrzymania. Po drodze nie staną ani przy Stoczni, ani na Nowych Szkotach, ani przy stacji Gdańsk-Kolonia - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni. Dzięki temu skład dotrze na stadion w mniej niż 10 minut.

Natomiast przy stadionie pociągi będą poruszać się wahadłowo, dlatego niezbędny do obsługi linii jest skład dwukierunkowy. Po dojechaniu na stację Gdańsk-Stadion maszynista przejdzie na koniec pociągu. Po nowym rozjeździe skieruje go na sąsiednie tory towarowe, którymi wróci do centrum Gdańska po kolejnych kibiców. Na wyremontowanej linii przed imprezami na stadionie ma poruszać się kilka składów. Ile dokładnie? Jeszcze nie wiadomo.

Miejsca

Opinie (139) 4 zablokowane

  • Bilety? (2)

    Chciałbym zobaczyć kibiców kupujących bilet na ten pociąg po meczu....... ha, ha..... Znowu ogół mieszkańców będzie utrzymywał coś z czego skorzysta garstka!!! Kolejna, budyniowa zabawa za publiczne pieniądze.

    • 10 6

    • Jakie bilety? Tam nawet kasy nie będzie.

      Jedynie przejazd w cenie biletu na mecz (czyli "darmowy") może skusić kibiców na jazdę kolejką.

      • 3 1

    • hmm nie wiem jak Ty Semaforze ale kupiłbym od razu bilety we 2 strony...

      najwyraźniej nie wiedziałeś że tak się da...no nic :)

      • 3 1

  • No i raz na dwa tygodnie będzie wykorzystywana (1)

    tym czasem SKM i PKL, która wygląda jak PO wojnie i nic się nie robi, nawet problemy z przejsciem podziemnym w Orłowie. Widać jakie ma Marszałek Woj. priorytety.

    • 8 2

    • Co ma...

      Co ma SKM i PKL do przejść podziemnych ??

      • 2 1

  • Ten cały strajk jest przez to, że cała masa związkowców startuje w wyborach z list PIS i SLD.

    Z naszego regionu to chociażby Śniadek i Guzikiewicz, a z woj. małopolskiego sam boss kolejarskiej Solidarności senator PIS Kogut.

    • 7 0

  • PRZYWRÓCIĆ RUCH NA REJA ! (1)

    Zamknięty przejazd od lat - to gestapowsko-PZPRowska maskarada! Teraz jest wolność! OTWORZYĆ PRZEJAZD !

    • 9 12

    • przejazd jest 1,5km obok

      jak Cie nie stac na benzyne to idziesz piechota

      • 4 0

  • Z lotniska na stadion ?

    A po co lepiej przez Gdańsk z lotniska na stadion . Więcej korków tłoku itd będzie.Owszem kolei z Gdańska na stadion plus kolei z lotniska na stadion jest rozwiązaniem. Ale w Gdańsku bez pomyślunku dalej

    • 4 2

  • a czy ten nowo budowany peron (1)

    będzie wreszcie sensowny, czy też trzeba będzie skakać przez dziurę między peronem a pociągiem? Od kilkudziesięciu lat przestały jeździć tzw. berlinki, a perony ciągle są niedostosowane do ,,nowych'' składów

    • 3 1

    • gdańsk Kolonia

      trzeba wyremontować, a nie budować w tak bliskiej odległości nowy prowizoryczny peron. Co dalej z przystankiem Gd. Kolonia? Czy będzie kiedyś wyremontowany? Czy ma umrzeć "śmiercią naturalną"? A może tak byłoby najwygodniej dla PKP czy miasta?

      • 2 0

  • peron

    mam nadzieje, ze ktos pomysli i zainwestuje w nowoczesny, futurystycznie wygladajacy peron. taki, ktory pasowalby do bryly stadionu.

    • 5 0

  • JAK ZWYKLE NA SAMYM KOŃCU TAK JAK Z DROGAMI !!!!

    PIERW WYBUDOWAĆ A POTEM DROGI DOJAZDOWE!!!!! TO JEST WŁAŚNIE POLSKIE BUDOWNICTWO!!!!!!!!!!!

    • 8 0

  • Gdańsk Kolonia

    trzeba wyremontować, a nie budować w tak bliskiej odległości nowy prowizoryczny peron. Co dalej z przystankiem Gd. Kolonia? Czy będzie kiedyś wyremontowany? Czy ma umrzeć "śmiercią naturalną"? A może tak byłoby najwygodniej dla PKP czy miasta?

    • 2 5

  • Po co nowy peron?

    Jest przecież Zaspa Towarowa. Wystarczy odnowić, a do stadionu blisko. Przydałoby się od razu cała linię wyremontować i przywrócić ruch. Linia została zlikwidowana bo niby pociągi jeździły puste. Owszem, w środku dnia tak było. Zamiast likwidować można było ograniczyć kursowanie do godzin szczytu, ale łatwiej likwidować niż pomyśleć.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane