- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (100 opinii)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (57 opinii)
- 3 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (240 opinii)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (88 opinii)
- 5 Do czerwca skażona ziemia znknie z Gdańska (44 opinie)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (166 opinii)
Rząd rozpocznie negocjacje z GTC w sprawie autostrady A1
Jest przełom w sporze na temat autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Ministerstwo Infrastruktury rozpocznie wkrótce negocjacje ze spółką Gdańsk Transport Company - dowiedziała się "Gazeta". Droga ma być gotowa do 2011 r.
Wczorajszy dzień rozpoczął się od dymisji szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewa Kotlarka. Kotlarek był bliskim współpracownikiem poprzedniego ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS). Obaj wielokrotnie powtarzali, że cała autostrada A1 będzie gotowa do 2010 r. - w praktyce nie ma na to żadnych szans.
W 2006 r. Kotlarek i Polaczek postanowili także, że 60-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem wybuduje państwo, a nie firma GTC. To była rewolucyjna decyzja, bo GTC miało koncesję na budowę i eksploatację autostrady od Gdańska aż do Torunia, a roboty na odcinku Gdańsk-Grudziądz już się rozpoczęły.
- Wyrzucanie nas z odcinka Grudziądz-Toruń to łamanie prawa - twierdzili prawnicy GTC, i to im przyznał rację sąd administracyjny (choć wyrok w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocny).
Dlaczego Kotlarek ustąpił? - Przyczyny mojej decyzji mają charakter osobisty - poinformował wczoraj.
Także wczoraj sprawą odcinka Grudziądz-Toruń zajęła się rada ministrów. Jak udało nam się ustalić, chodziło o zmianę strategii dotyczącej budowy autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Rada ministrów miała przyjąć do wiadomości informację ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) o tym, że rozpocznie negocjacje z GTC.
- Potwierdzam: podczas posiedzenia rządu odblokowaliśmy negocjacje z GTC - powiedział nam wczoraj szef gabinetu politycznego premiera Sławomir Nowak (PO).
- Na razie nie dostaliśmy jeszcze żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Ale oczywiście jesteśmy gotowi na szybkie rozpoczęcie negocjacji - mówi Aleksander Kozłowski, szef rady nadzorczej GTC.
Podczas negocjacji rząd będzie musiał uzgodnić z GTC m.in. cenę za kilometr autostrady i termin zakończenia budowy (choć tutaj sztywną granicą ma być koniec 2011 r.). - Byłaby możliwa budowa tego odcinka do końca 2010 r., ale wymagałoby to tak dużej mobilizacji sił, że cena w takim przypadku byłaby znacznie wyższa - twierdzi Kozłowski.
Czym różni się budowa w systemie koncesyjnym od budowy płatnej drogi w systemie tradycyjnym, przez państwo? Dla kierowców nie ma praktycznie żadnej różnicy: i w jednym, i w drugim wariancie muszą płacić myto za przejazd.
Różnicę widać dopiero w finansach. W wariancie koncesyjnym państwo nie musi wykładać setek milionów niezbędnych na budowę drogi. Zamiast tego spłaca budowę drogi w ratach przez parędziesiąt lat (o ile wpływy z myta nie są wystarczające).
W wariancie tradycyjnym rząd musi wyłożyć na początku całą sumę (np. biorąc kredyt). Przychodem budżetu są natomiast później pieniądze płacone przez kierowców.
Plan Polaczka i Kotlarka zakładał, że większość kosztów budowy autostrady A1 pokryje Unia Europejska. Na ten cel w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zagwarantowano ok. 1,5 miliarda euro.
- To lepsze rozwiązanie: większość środków na budowę drogi da Bruksela, a budżet państwa nie będzie obciążony przez wiele lat wpłatami do firmy GTC - tłumaczył Polaczek.
Kiedy jednak rząd ostatecznie zdecyduje się na budowę drogi z GTC, to unijne pieniądze zarezerwowane na autostradę A1 będą mogły być przeznaczone na inne projekty.
Opinie (124) ponad 20 zablokowanych
-
2008-01-23 17:23
tak was czytam i nie bardzo rozumiem (1)
w cziom dieła?
czy autostrada powstanie czy nie to zależ czy dogadają się różne lobby /czytaj: mafie/ paliwowo - samochodowe!
po prostu Polska czy SLD, czy PiS czy PO nie miała, nie ma i nie będzie mieć żadnej polityki transportowej!
Co minister tansportu - to wpadka!
Nie ma dróg, nie ma linii kolejowych i nie ma niczego!
Te gadki z GTC to tylko jedno: któremu panu na konto wpłynie pokaźna suma pieniędzy a efektu i tak nie będzie.
Nie ma polityki transportowej i nie ma też wykonawców - bo i gdzie ich szukać - SKANSKA NDI - firma z kosmosu, która zatrudnia różne firemki chałturzące jak się da!
I tu jest pies pogrzebany - nikogo nie obchodzi tak naprawdę gdzie będzie przebiegała autostrada i za ile - ważne że z bonzowie paliwowo-samochodowi mają się dobrze!- 0 0
-
2008-01-23 21:17
Wreszcie trzeźwy głos
Mas rację niestety, a co do jakości to również czuję złącza asfaltu i nie widzę róznicy w szerokości pasów ruchu pomiędzy obwodową i A1.
Osobiściwe wolałbym żeby A1 budowało Państwo ( przy tak wysokich podatkach!)i powinny być winiety tak jak to jest w cywilizowanych krajach .
A artykuł w Wybiórczej mydli oczy , bo zarobią kolesie z GTC ( znajomi królika ) czy sie stoi czy .. Pardon czy ludzie będą jeździć czy nie !!!! HA HA- 0 0
-
2008-01-23 17:48
?
A moze jak tak wszyscy narzekacie, sami wezmiecie sie budowe drog, wsiadzcie na koparki, rozscielacze i do roboty - wtedy dopiero bedzie bajzel, nie jest wina wykonawcy ani inwestora tylko rzadow, ktore wczesniej byly a wiekszosc z was na nie glosowala...a skasnka ndi, to zadna firma z kosmosu tylko jv
- 0 0
-
2008-01-23 18:41
PanieKracy - TiRy na TORY!!!!
"ma polityki transportowej"
a ja Ci mówie, że jest:)) a to takie lobby niemiecko-holenderskie, które rozkłada nasze porty bo wszysko idzie przez Hamburg itd., a ich interesuje tylko autostrady wschód zachód.
Szkoda, że PKP Cargo jest takie słabe.- 0 0
-
2008-01-23 19:23
Trochę refleksji, panowie:-( [*]
Bez względu na poglądy, wyznania czy uczucia, który łączy nas wszystkich nie tylko w chwilach zadumy o przemijaniu, wznieśmy się ponad politykę i wspieraimy tę autostrade.
Pomyślmy ilu niewinnych istot zginęło na mało bezpiecznych polskich drogach. W miejscach końca życia naszych bliskich, znajomych,..
W zaciszu refleksji krążą wokół pytania: „Czemu już przedwcześnie odeszli”? Przejeżdzając oglądam deprymujące krzyże wielokroć, widząc na niejednej z tablic napis: „Zginął tragicznie”, zadajemy sobie pytanie: „Dlaczego, gdzie”, jak to się stało?
Coroczne statystyki oraz codzienne komunikaty wykazują znaczącą liczbę osób, które zginęły lub zostały ranne na drogach. Przyzwyczailiśmy się już do tych smutnych danych i dopóki nie dotyczą nas samych, pozostają tylko liczbami. Mam świadomość, że co roku znika małe miasteczko z terenu Polski, czy to tak powinno być??
A przecież za nimi kryją się tragedie wielu rodzin. Tragiczne skutki jednej chwili czy dłuższych zaniedbań?
Więc znieśmy sie ponad podziały i popieraimy nie tylko tę tak potrzebną autostrade, ale każde przeiście bezkolizyjne, podziemne, czy właściwe rozwiazanie komunikacyjne. Mamy w Gdansku twórce całego wielkiego programu rozwiazań komunikacyjnych prof.Krystka, wiec korzystajmy, aby nie wstydzić sie przed pokoleniami, które po nas nastąpią z tego co robimy. Mniej oszołomstwa, a wiecej mądrej uczciwej pracy.- 0 0
-
2008-01-24 11:01
PO a PiS
slo:
logiczne! jeden psuje drugi wykorzystuje i naprawia! Tak PO w ogóle by się nie ruszył!- 0 0
-
2008-01-24 18:02
Do znaffcy:
Na drogach szybkiego ruchu, zbudowanych z dwóch jezdni dwu-pasowych, oddzielonych pasem zielni, samochód osobowy może rozwinąc prędkość 100 km/h
Co do wymagań technicznych (promień łuku, pochylenie, max i min długości odcinków prostych) to możeszsobie przeanalizować tabele zamieszczone w Wikipedii:
Autostrady:
//pl.wikipedia.org/wiki/Autostrada
Drogi szybkiego ruchu:
//pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_GP
I weź nie pisz znaffco, jak się na czymś nie znasz. Prędkości na drogach zamiejskich to chyba każdy kierocha powinien znać....- 0 0
-
2008-01-24 21:25
Szybciej
Szbciej pracujcie polska musi jak najszybciej dorównać inym krajom np.Niemcom
Pracujcie dzień i noc
a będzie w tedy dobrze ale zato morzecie wziąć wieszą opłatę.- 0 0
-
2008-01-24 21:28
Szybciej
Szbciej pracujcie polska musi jak najszybciej dorównać inym krajom np.Niemcom
Pracujcie dzień i noc
a będzie w tedy dobrze ale zato morzecie wziąć wieszą opłatę.- 0 0
-
2008-02-19 10:20
Dobry start A1...!
Uważam, że ubiegłoroczne otwarcie 25 kilometrowego odcinka autostrady A1 było jak najbardziej potrzebne, gdyż w ten sposób został rozwiązany problem komunikacyjny z natężeniem ruchu na krajowej "1" tuż przed Gdańskiem.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.