SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Najnowszy artukuł na ten temat 84 tablice informacji pasażerskiej za 7 mln zł
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. fot. Bartosz/czytelnik trojmiasto.pl
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

tak i ufam prezentowanym tam informacjom 14%
spoglądam na tablice, po czym sprawdzam godzinę przyjazdu na tradycyjnym rozkładzie 52%
nie zwracam na nie uwagi 34%
zakończona Łącznie głosów: 786
Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • Słyszałem, że przy Carrefourze pomylili przystnki i kursy na Morenę pokazywało w stronę Kartuskiej. (11)

    Ale to już być może mity.

    • 24 4

    • przecież ci ludzie z ZKM'u to nieudacznicy (1)

      nic nie potrafią dobrze zrobić, nic im nie wychodzi i zawsze jak coś jest dobrze zrobionego to okazuje się że zwykli szarzy ludzie wpadli na pomysł i napisali do ZKM'u
      oni żyją chyba w innym świecie

      • 16 10

      • ZTM a nie ZKM!

        Akurat tym zajmuje się ZTM, a nie ZKM. To dwie różne spółki.

        • 1 0

    • i tak dobrze, ze autobusy nie jezdza tylem

      • 23 1

    • co z tą Polską? (2)

      taaak to z tymi pomylonymi kierunkami to jest prawda, w dodatku na dworcu i gdzieś tam jeszcze nie widac ostatniej cyferki w godzinach przyjazdu i w zegarze na informatorze, jak by nie było to daje nam rozbierznośc w przyjazdach na jakies 10min, sporo. dlaczego Polacy jak coś robią to zanim skończą to już jest zepsute....?? ludzie weźcie sie w garśc, przecież Polacy na całym świecie to lajlepsi fachowcy... tylko nie u nas w kraju, przykre to jest...

      • 17 0

      • (1)

        rozbieznosc 20 minut prawie

        • 0 2

        • 10

          • 0 0

    • To niestety prawda.

      Przy Carrefourze na przystanku w kierunku Kartuskiej cały czas pokazuje kursy w kierunku przeciwnym (np. na Niedźwiednik). Codziennie tam wsiadam dojeżdżając do pracy i zerkam, czy poprawili, niestety od ponad miesiąca to samo. Dobrze, że chociaż po przeciwnej stronie działa prawidłowo, ale mogliby wreszcie poprawić konfigurację tej w stronę Kartuskiej.

      • 7 0

    • podobnie przy trzech krzyżach

      • 2 0

    • slowo klucz: PAŃSTWOWA FIRMA..............

      buahaahhahahahahahahhahahahahahaha

      • 4 0

    • taa

      za to na dworcu można np. dowiedzieć się o kursach 3 kolejnych 12 przy czym nie info nt najbliższej 13...

      • 0 0

    • niestety to prawda;)

      • 0 0

  • (7)

    ciekawe czy ten system poinformuje mnie, że na autobus poczekam jeszcze pół godziny (zima i korki). Bo jeżeli nie to po co... mi on.

    • 42 2

    • (6)

      Tak (w teorii).

      • 8 0

      • (5)

        a od kiedy to tak? bo, że docelowo tak ma być - to mówi się od dawna. ciekawe czy w sieci też będą dostępne na żywo informacje o lokalizacjach wszystkich autobusów.

        • 2 0

        • Mają być informacje w sieci (4)

          W artykule stoi:
          "Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów."

          • 1 0

          • (3)

            to te SIPy mają WIFI?

            • 1 2

            • (1)

              co ma piernik do wiatraka
              Nie nie maja wifi

              • 1 1

              • no tyle ma, ze jak mam sobie na przystanku w internecie sprawdzic gzdie jest autobus??

                • 1 0

            • WIFI

              fajnie by było...

              • 0 0

  • Jeżeli LCD są nieczytelne, to niech powieszą plazmy. (6)

    • 13 22

    • kredą nich piszą (2)

      • 29 0

      • (1)

        To jest pomysł, przy dawnym żaku będzie stał człowiek z zkm i będzie przez radio mówił temu co pisze kredą na dworcu jaki tramwaj jedzie i nie będzie problemu z poprawnością systemu.

        • 7 0

        • to jest genialny pomysł !

          • 4 0

    • najlepiej sprawdzaja sie LEDy

      • 3 0

    • plazmy i do nich konsole podlaczyc

      • 3 1

    • Tak ale takie wielkie 100 cali ;)

      • 2 1

  • o wladzach miasta (2)

    jak zwykle się zabierają i nie potrafią niczego porządnie zrobić

    • 32 2

    • A władze mają w to wyrąbane! (1)

      Zapewne nikt nie zostanie ukarany za zwłoke - takie cyrki to chyba tylko w Polsce są możliwe

      • 6 0

      • ...

        nie w Polsce, tylko w Gdańsku gdzie rządzi Adamowicz z Platformą i swoimi cmentarnymi kolesiami od lewych interesów i przekrętów przy przetargach...

        • 2 0

  • Hahahhaaaahhhaaaa..... (6)

    Narzekacie na Prokom a tutaj nie mogą zrobić prościutkiego programu jak 2+2.....śmiech na sali.

    • 35 2

    • .....aha...jeszcze mogliby napisać ile ten system miał kosztować...i rzeczywiście ile kosztował, ale dziennikarz.... zapomniał dopytać, czy pytanie niepolityczne?

      • 5 0

    • No system jest trywialny w swojej idea ale jak przetarg wygrywa firma krzak, która zleca wszystkie prace innej firmie to tak musi być. Każdy ma gdzieś czy to będzie działać i będzie dobre dla pasażerów. Ważne żeby napchać kieszenie kasą.

      • 8 0

    • (3)

      Prokom to już legenda nieudaczników informatycznych :) Do tej pory są problemy z płatnikiem :) Już nie wspominając o najszybszym w europie komputerze w administracji, który ma właśnie ZUS. Szkoda tylko, że 15 każdego miesiąca jest duży problem z wysłaniem ZUSów bo jest tak zapchany.

      • 3 3

      • Z tym najszybszym to przesadziłeś.....ale tak to jest jak się człowiek wypowiada a nie zna się na rzeczy.

        • 2 0

      • a Ty specjalisto ile systemów wdrożyłeś?

        • 0 0

      • a co powiesz o Comarchu?

        to jest dopiero porażka...

        • 0 2

  • jest taki jeden na Targu rakowym-informacje na nim są, że tak powiem dośc dziwne.
    krótko rzecz ujmujac, nie zawsze zgodne ze stane rzeczywistym.
    Na wielu przystankach nie ma tego w ogóle, więc o spóźnieniach , ktore w godzinach szczytu sa nagminne w ogóle nie wiadomo.

    Odnosze wrażenie, ze ten system w takim kształcie to niewypał i zmarnowane pieniadze.

    • 16 2

  • Kasa częściowo wywalona w błoto (1)

    podobnie ma się sprawa z automatami biletowymi SKM.

    A może inaczej? Idea dobra, tylko partackie wykonanie?

    A po kosztasz gówno postawione?

    • 26 8

    • no czy ja wiem..

      jak dotąd jeszcze nie zawiodłam się na automatach do biletów.. często kupuję bilety we wrzeszczu i w sopocie i wszystko styka

      choc zgadzam się że tablice SIP zochydzają mi życie.. beznadziejny wybór i szkoda

      • 0 0

  • Co za bzdura! (4)

    Tak prosty system tylko w Gdańsku można tak zepsuć!

    • 47 4

    • Kto odpowiada za ten bałagan? (1)

      Czy wyciągnięte zostaną konsekwencje?

      • 6 0

      • Marzenia

        • 7 0

    • "tylko w Gdańsku"..

      .."tylko w Polsce", "tylko u Nas"...

      .. wymyśl coś nowego, bo rzygać się chce.

      • 9 3

    • Ale firma z Gdyni...

      Czyżby sabotaż w wykonaniu śledzi?

      • 0 0

  • Hmmm... w poniedziałek... (6)

    Na tablicach koło Opery Bałtyckiej wskazywano kursy tramwaju nr 10 (na przystanku, z trasą na Hallera) chociaż żadne 10 tamtędy nie jeżdżą...

    jak na razie cały SIP to pic na wodę. Od kiedy działają ekrany na kilku przystankach? A nadal są na nich komunikaty, że to tylko test. Fajny test, który trwa już kilka miesięcy...

    • 27 1

    • no jak widać dalej test

      skoro tak jak piszesz tramwaje widma pojawiają się w informacjach.

      • 2 0

    • Tak, też widziałam, ALE widziałam także text "PRÓBA SYSTEMU" (2)

      Może się mylę, ale odnoszę wrażenie, że jeśli w którymś miejscu jest napis "PRÓBA" to należy bardzo ostrożnie podchodzić do tej informacji.
      To tak jak z nauką jazdy - widzisz jadącą eLkę to albo wyprzedzasz, albo skręcasz - byle tylko nie mieć tego czegoś tuż przed maską, bo nie wiadomo co kursant zrobi :P

      • 1 1

      • ok (1)

        Ale zauważ, że napisałem - wiem, że są testy systemu - wskazałem też na końcu posta, że testy już też nieco trwają. Wydawałoby się, że po tylu miesiącach od postawienia niektórych tablic powinno to już w miarę działać - a tu ciągle testy, na dodatek z błędami.

        Poza tym pewnym dodatkiem jest jak wskazuje się w tekście - fakt, że nadajników nie ma we wszystkich pojazdach jeszcze. Dla mnie logiczniejsze by było zrobienie tego w takich etapach, żeby nadajniki były najpierw montowane we wszystkich pojazdach, potem możnaby postawić kilka tablic i testować czy system działa, a jak działa to stawiać resztę. A tak to wszystko wygląda jakby było robione od tyłu.

        • 3 0

        • A propos nadajników -

          nie wiem czy nie ma ich we wszystkich pojazdach, ale zdaje mi się, że kierowca/motorniczy najpierw musi chcieć je włączyć by system widział pojazd.

          • 2 0

    • Czy umowa była na zainstalowanie systemu w określonym czasie, czy na eksperyment? I kto płaci firmie za naukę?

      • 1 0

    • Nie tylko w poniedziałek

      Od dłuższego czasu na tym wyświetlają tylko dwa tramwaje 8 i 10 - żaden z nich tam nie jeździ.

      • 0 0

  • (10)

    "Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów."

    Czyli jej nie ma...

    • 56 2

    • jest ale nie ma. (1)

      i wszystko jasne !!

      • 10 0

      • takie to są te cuda w POlsce :)

        jedna wielka ściema, obiecanki, projekty, zapowiedzi, kolesiostwo i "załatwiactwo". Na 90% Rysiu....

        • 3 1

    • (1)

      jest, ale działa z błędami

      • 2 1

      • A gdzie jest? jakis adres moze?

        • 1 0

    • Strona internetowa to nie to samo co cały system.

      Strona jest tylko jedna z części systemu. Inna ważną częścią są prawidłowo działające tablice, które są cały czas w fazie testów.

      • 1 0

    • Wiem ale nie powiem ze jest ale jej nie ma?

      Nie rozumiem:(

      • 2 0

    • niema, ale jest za to w zamyśle (1)

      jak wszystko w Gdańsku:)))

      • 4 2

      • gotowa i niedostępna nie wyklucza się...

        a jak jest w Gdyni? wielka niewiadoma?

        • 2 0

    • (1)

      Haha, no tak... Każdy stojący na przystanku bedzie korzystal z internetu... :/

      • 2 1

      • chodzi głównie o możliwość sprawdzenia w domu czy pracy kiedy będzie autobus żeby potem nie czekać 20 minut na mrozie na spóźnionego busa.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane