• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Oh, Scheisse (1)

    nie jeden obcokrajowiec zniknie między kolejką a peronem,

    • 7 1

    • merde, shit, mierda, dermo, szliucha mati, i inne takie będą też przy próbie kasowania biletów ;---)

      • 3 0

  • Nie ma (1)

    innego wyjścia tylko "chwalić" i" PO pierać "takie rządy!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 3

    • co ma do tego PO boży matołku?

      • 3 1

  • NIE NARZEKAJCIE (2)

    LUDZIE NIE NARZEKAJCIE NA SKM-E JAKA JEST TAKA JEST ALE JEST!!!! ŻEBY NIE SKM-MY TO BYŚCIE TYŁKA NIE PRZEWIEŹLI, NARZEKACIE ŻE JEST SYF,KIŁA I MOGIŁA A KTO ROBI TEN SYF TYLKO I WYŁĄCZNIE PASAŻEROWIE KORZYSTAJĄCY Z TEJ BIEDNEJ SKM-KI. LUDZIE TROCHĘ WIĘCEJ ROSĄDKU I WIĘKSZEGO SZACUNKU DLA TYCH KOLEJEK SAM NIMI JEŻDŻĘ I JESTEM Z NICH ZADOWOLONY.

    • 4 6

    • nie bedzieszz mi mowil co mam myslec i co mowic (1)

      zapamietaj sobie to raz

      • 1 1

      • jak śmiecicie szczacie jaracie to jeździjcie w syfie uważam że ten standard co jest to dla podpitych bydlaków wracających w popijaw w sopocie jest za wysoki takie bydło najlepiej w towarowych wagonach wozić.

        • 1 0

  • moBILet, mPay, SkyCash (1)

    piszcie do SKM (skm@skm.pkp.pl ) albo do
    Komunikacji Metropolitalnej (sekretariat@mzkzg.org)
    jeśli chcecie by można było kupować bilet przez telefon...

    piszcie
    "chcę móc w pociągach SKM wygodnie kupować bilety przez telefon,
    tak jak w trolejbusach, autobusach i tramwajach, jak w warszawskim metrze,
    a nie tylko w kasach, automatach i za dopłatą u maszynisty"

    (i jeszcze żeby był wybór, w który z w/w sposobów to zrobię...)

    • 1 0

    • MASZYNISTA BILETÓW NIE SPRZEDAJE CIOŁKU

      • 1 1

  • Czy aby napewno potrzebna jest modernizacja składów (4)

    Heh jakie tu wylewa się pomyje na wszystko. A czy ktoś sobie zadał pytanie czy aby na pewno jest taka potrzeba. Bo obecne składy nie są złe, a porównując je do tego co jeździło jeszcze 10 lat temu gdy korzystałem z nich codziennie dojeżdżając na studia stwierdzam, że jest dużo lepiej. W środku są fajne siedzenia, a nie te obskurne wiecznie podarte niby skóry. Dla porównania w Chicago jeżdżą jeszcze starsze kolejki i jeszcze gorszym wykończeniem, ale tam jakoś nikt nie narzeka. Do tego prędkość ich jest dużo mniejsza. Ale u nas wszyscy tylko narzekamy taka to nasza mentalność. Patrząc na godziny narzekania, to chyba każdy jest w pracy i się do niej nie przykłada. Moje pytanie czemu narzekasz na kogoś skoro sam się nie przykładasz? Proponuje następnym razem sobie zadać to pytanie zanim zacznie ktoś narzekać na tych i owych pracowników :).

    • 5 2

    • DOBRZE UJĘTE

      • 0 1

    • z czym się na głowy pozamieniałeś? (2)

      te 10 lat temu pociągi są tymi samymi jak dziś, tylko o 10 lat starszymi! i kolejna warstwa farby + plastik tego nie zmieni!

      • 2 1

      • Wiem o tym i co z tego (1)

        To te same pociągi, nie do końca bo widzę kilka całkiem nowych. A te wyremontowane wyglądają dobrze i jeździ się nimi dobrze, bo remont przeprowadzono głównie siedzeń, które nikomu wcześniej się nie podobały. A czy nowe będą lepsze nie sądzę. Po roku będą tak samo wyglądać jak te stare. U nas się kompletnie nie szanuje rzeczy publicznych. Nie zapomnę jak reklamowano zakupioną SKM, a za dwa dni została cała pomalowana sprayem. Efekt był taki, że jak nawet to starli to wyglądała jak pozostałe stare kolejki. Pytam się więc po co nowe, aby zostało zaraz zniszczone.

        • 2 1

        • zakupione nowe?

          już po takim stwierdzeniu widzę, że nie masz najmniejszego pojęcia o czym piszesz

          • 3 0

  • Wytłumaczcie mi po co Gdańsk Śródmieście? Ktoś dojeżdża z Gdańsk Południe (3)

    tramwajem to może dojechać elegancko do dworca GŁ.

    • 2 2

    • Nie każdym tramwajem można

      Część tramwai zawraca na hucisku. Po drugie miasto od pewnego czasu chyba pracuje ciągle nad nowym węzłem przesiadkowym, bo Główny się do tego nie nadaje ze względu na brak możliwości ulokowania dużego Parkingu. Jak do tego dodamy że aby dostać się szybko na stare miasto to trzeba po wyjściu z kolejki brać autobus to masz odpowiedź. Śródmieście akurat nie jest robione dla Gdańsk Południe, bo nie wszystko musi być robione z myślą o nich. Po każdej imprezie plenerowej widać potem te tabuny ludzi idących z centrum na stację w Gdańsku głównym, więc na pewno jest dla kogo to robić. Gdańsk potrzebuje tej stacji, aby przybliżyć centrum dla wszystkich, a nie tylko tych co dojeżdżają tramwajem.

      • 4 1

    • (1)

      TAM TEŻ MIESZKAJĄ I DOJEŻDŻAJĄ LUDZIE JEDNI DO DOMU A JEDNI DO PRACY A TRAMWAJ TAM NIESTETY NIE DOJEŻDŻA

      • 0 0

      • Znaczy urzędnicy z UW będą mieli swoją stację!

        ..

        • 0 0

  • kogo obchodzi zdanie niemiaszków i żabojadów!! przyjadą, pojadą, martwcie sie sobą ludzie, kompleksy do zachodu zostawcie dla (1)

    siebie!

    • 2 2

    • ta, przyzwyczaili sie nowobogaccy do wygód, tylko d*py od lenistwa rosną !!

      • 2 1

  • Zdzwił bym się, gdyby było inaczej

    To kraj obietnicami płynący ;)
    Za granicą i tak myślą o nas jak o trzecim świecie - więc SKM akurat się wpisze w ten scenariusz (tuż za debilami za kółkiem). Na szczęście są dziedziny w których zaplusujemy mam nadzieję u kibiców - piękne i łatwe dziewczyny, niskie (dla przyjezdnych) ceny, mimo wszystko mili ludzie, piękna (mimo starań deweloperów) przyroda...

    • 6 0

  • Nic na razie nie modernizować! Zniszczą i zdemolują tylko w czasie Euro2012

    • 3 0

  • Dlaczego tylko dwa skrajne wagony?

    Jest to układ zapewniający największą pojemność w naszych zatłoczonych SKM-kach? Więc dlaczego w ogóle zostawiać stary układ?

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane