• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • To niech bilety teraz beda tansze a nie!!!

    • 2 0

  • ta firma to totalna porażka

    jak są firmy, niema kasy, jak kasa jest ,niema firmy, jak jest nowy skład , to niema torów, za to "13" i darmowe wczasy dla pracowników w górach co roku zawsze jest, dlatego należy sprywatyzować czym prędzej ten PRL-owski relikt

    • 1 2

  • to dobrze bo by nam nasze nowe squady kolejowe zniszczyli kibice

    Polska gola !!dostała

    • 1 0

  • Ładnie obiecywali

    • 2 0

  • wstyd, wstyd, wstyd kurka

    • 1 1

  • bedzie troche wstyd... (8)

    :)

    • 192 6

    • a nie wiedziales tego wczesniej? (4)

      • 18 1

      • wstyd do będzie (2)

        ale na Ukrainie ;) nasze składy, w porównaniu z ichnimi, to luksus, spleen i splendor.

        • 4 7

        • na pewno?

          mam inne doświadczenia w tym temacie na korzysć Ukrainy właśnie

          • 0 0

        • Idac tym rozumowaniem porownaj sie do analfabety i pochwal sie innym ze umiesz pisac :) Gratuluje, jestes lepszy od analfabety :)

          • 5 2

      • no tak

        nie pomyslalem

        • 9 0

    • Wstyd ? Głowy ludzi za to odpowidzialnych powinny za to polecieć ze stołków ! (1)

      Darmozjady, nic nie potrafią tylko ceny podwyższać i premie sobie wypłacać. W normalnym kraju czy przedsiębiorstwie osoby takie dawno by zostały zwolnione, a tu zostaną na stanowiskach i jeszcze będą paprać kolejne inwestycje, niedouczeni ściemniacze...

      • 10 0

      • Tusk to samo miesza z lekami i Arłukowiczowi też łeb nie spada

        • 1 2

    • To było do przewidzenia

      Teraz będą tłumaczyli to kryzysem

      • 4 1

  • NIE NARZEKAJCIE (2)

    LUDZIE NIE NARZEKAJCIE NA SKM-E JAKA JEST TAKA JEST ALE JEST!!!! ŻEBY NIE SKM-MY TO BYŚCIE TYŁKA NIE PRZEWIEŹLI, NARZEKACIE ŻE JEST SYF,KIŁA I MOGIŁA A KTO ROBI TEN SYF TYLKO I WYŁĄCZNIE PASAŻEROWIE KORZYSTAJĄCY Z TEJ BIEDNEJ SKM-KI. LUDZIE TROCHĘ WIĘCEJ ROSĄDKU I WIĘKSZEGO SZACUNKU DLA TYCH KOLEJEK SAM NIMI JEŻDŻĘ I JESTEM Z NICH ZADOWOLONY.

    • 4 6

    • nie bedzieszz mi mowil co mam myslec i co mowic (1)

      zapamietaj sobie to raz

      • 1 1

      • jak śmiecicie szczacie jaracie to jeździjcie w syfie uważam że ten standard co jest to dla podpitych bydlaków wracających w popijaw w sopocie jest za wysoki takie bydło najlepiej w towarowych wagonach wozić.

        • 1 0

  • ale kasę za bilety już wzięli ;(

    Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów

    • 3 1

  • Co tu dużo pisać (2)

    niektóre miasta jadą na gapę i nie finansują SKMki jak inne.
    Udziały:
    119 825 udziałów (47,8%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
    56 605 udziałów (22,6%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
    32 000 udziałów (12,8%) posiada Województwo Pomorskie.
    24 000 udziałów (9,6%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
    7 000 udziałów (2,8%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
    6 600 udziałów (2,6%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
    4 000 udziałów (1,6%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
    400 udziałów (0,2%) posiada Gmina Miejska Rumia.

    Niech Wejherowo, Rumia, Gdynia się dorzucą i wtedy odmładzamy składy.

    • 5 6

    • wysuwaj (1)

      dobrze robia bo mimo ze nie kradna pieniedzy bilety sa tansze.

      • 0 1

      • co bredzisz?

        za dużo cyferek w poście powyżej i już nie umiesz zinterpretować? Może Joanna ci pomoże...

        • 3 2

  • Peron 5 Gdynia (5)

    Nie zebym tu kogos bronil czy tez poprawial. Jezeli chodzi o peron 5 w Gdyni, jest peronem ktory zostal wybudowany specjalnie dla autobusow szynowych (mam na mysli wysokosc peronu). Docelowo po ukonczeniu prac modernizacyjnych, z peronu 5 beda odprawiane pociagi lokalne obslugiwane tylko szynobusami np do Helu i Koscierzyny. Pozostale perony maja byc wyzsze i dostosowane do skladow dalekobieznych. Zastanawia i drazni mnie jedno: dlaczego robiac cos nowego projektant nie znajacy sie na rzeczy, musi zawsze cos zepsuc?! Pal licho ta kostke brukowa, ale te wiaty. Na co komu niefunkcjonalne zadaszenie? Nie mozna bylo zrobic dla ludzi? Tj zamiast dwoch, to jedna i zbudowana odrazu od wejscia na peron? Ta druga wiata jest nikomu niepotrzebna! Na co komu? Chyba jedynie zul skozysta z jej do wypicia piwa jak bedzie padal deszcz. Bo nawet sokistom taki kawal nie bedzie oplacalo sie isc. Przepraszam ze nie uzywam polskich znakow, ale konentarz dodaje z telefonu, gdyz jestem w podrozy pociagiem.

    • 6 0

    • peron 5 będzie taki jak wszystkie inne ponieważ po wyjeździe z niego są rozjazdy które mogą skierować pociąg zarówno na linię do Gdańska jak i do Kościerzyny

      • 0 0

    • to jeszcze pikuś

      Jeśli nie skorzystałeś to spróbuj postać w taką pogodę jak dziś na nowych peronach w Tczewie. To jest kompletny debilizm i za jaja powinni powiesić zarówno projektanta jak i tych co projekt zatwierdzili do realizacji.
      W Gdyni pewnie zrobią podobne g.....no. Na peronie 5 już zrobili.
      Pozdrawiam

      • 1 0

    • obys miał racje co do tych peronów - nie wiem jakim cudem tą odpowiedx umiesciło mi w innym watku :))))

      • 0 0

    • A czy z 5-tego też będzie (1)

      Do tego oprócz fatalnych wagonów od lat szwankuje "integracja" SKM z trójmiejskimi trajtakmi, tramwajami, autobusami; w dalszym ciągu nie wszędzie są np. zsynchronizowane rozkłady jazdy. Czy to tak trudne jeśli chodzi "tylko" o zmodyfikowanie istniejącego systemu? Powinniśmy już to przetrenować bo w okresie E2012 będzie za późno a sprawa jest przecież nietrudna.
      Chyba, że bardzo nam zależy aby w oczach przyjezdnych promować się jako 3CytyBAłaganu i bardaku. A na razie słyszymy tylko: "poczekajmy", nie ma pieniędzy, a no jakoś tam będzie,....
      Na działania związane z integrowaniem nie mamy już czasu. Kiedy się nasze władze transportowe integrujące Trójmiasto "ucywilizują"? Integrację rozkładową można osiągnąć, choćby ze względu na rosnącą rolę samorządów w zarządzaniu SKM i Przewozami Regionalnymi i Komunikacją Miejską.

      - Wierzę w umiejętność (prostych logistycznych spraw) i porozumienia się, wierzę, że tak źle nie będzie, ale jednak mam wątpliwości.
      Gdańsk powinien postąpić przy projektowaniu KM tak jak to postąpiono w Gdyni, która jest tu dobrym przykładem a chodzi o przystanek kolejowy w Wielkim Kacku, dziś zlokalizowany na uboczu. W ramach modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna przystanek ma być przeniesiony kilkaset metrów, pod wiadukt w ul. Wielkopolskiej. Oprócz węzła przesiadkowego mają tam też powstać parkingi dla samochodów i rowerów. Więc zapytam się po raz kolejny dlaczego Gdańsk nie chce zmodernizować dla Kolei Metropolitalnej SKM/PKP/KM ZASPA? przecież to 40-sto ttys. dzielnica i ciągle się rozrasta. Nawet 20% chcących skorzystać z KM to jest 8 tys.. Czy należy nimi zapychać Wrzeszcz i im utrudniać życie? Dlaczego w Gdańsku ciągle nie myślą?

      Panie Marszałku obudź się! Ja mogę zrozumieć, że Panu z półwyspu Helskiego czy Pana Z-ca z Pruszcza - mniej na tym zależy, ale jesteście naszymi przedstawicielami, przynajmniej takowymi powinniście być.

      • 4 1

      • pierwszą część mi wcięło - więc niżej przytaczam

        ^
        odjeżdżał Rębiechowo - Gdy.-Kosakowo? Bo jak tak to musimy wszyscy trójmieszczanie pisać protesty i petycja do PKP. W końcu mamy ministra transportu z Gdańska a dojeżdżał do Gdyni do AM więc powinien pomóc, aby coś takiego nie miało miejsca.
        - i przepraszam

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane