• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • i tak tam nie ide

    • 0 1

  • SKM - Syf Kiła Mogiła a można jeszcze dosadniej

    • 10 1

  • HALLO ! HALLO ! TU PLATINI ! TU PLATINI ! HALLO ! TU PLATINI ! MR. PREZIDET ! HALLO ! TU PARYZ !

    TU PARYZ ! HALLO ! panie prezydencie pan Platini dzwoni !!!!!! co mam mu powiedziec o tej wpadce z modernizacja ???????? Hmmmm ! MODERNIZACJA IDZIE CALA PARA !!! SIE FARBE KUPI OLEJNA I SIE WAGONY PRZEMALUJE W KOLORY TECZY !!!!! NIE TAKIE CUDA SIE TU ROBILO !!!!

    • 7 0

  • i dobrze.... to kibice a nie królowa angielska

    na cholere chcecei mieć wszstko na błysk? dla kogo? Myślicie że ludzie wrócą do Gdańska, w który nie ma gdzie isć na piwo dlatego ze był ładny tramwaj?

    • 4 2

  • Przykro mi... (4)

    ...ale zawsze ze śmiechu mnie skręca, gdy słyszę "Gdańsk Żabianka" i zupełnie innym głosem "AWFiS". Taki problem nagrać te kilkanaście nazw jeszcze raz porządnie, gdy następują zmiany? Wszędzie prowizorka...

    • 12 0

    • (2)

      bo SKM to od 30 lat jedna wielka prowizorka

      • 6 1

      • od 10-sciu pubusiu (1)

        kiedy to upadla

        • 1 0

        • no może od 10 - 20 lat prawie nie robi różnicy

          • 2 0

    • Masz racje

      SKM powinien żądać za reklamę Uniwerku, AWFiS,.. I by miał wkład własny na ten projekt modernizacyjny w ub. r.
      Tak to mi wygląda na jakiś przekręt i ciche dogadanie się, i b. dziwię się, że tą - podejrzewam korupcją nie zainteresowało się ABW lub CBŚ?

      • 4 0

  • no i puścić ten jeden skład niech jeździ w kółko :))) (2)

    to jest jakaś tragedia - do tego dochodzi jakaś pokrecona filozofia remontowania dworców w Trójmiescie, co przyczyni sie do utwierdzenia w przekonaniu naszych gosci, że jesteśmy dzikim krajem - mówię o SYFIE jaki robia choćby z dworcem w Gdyni - według mnie to niemozliwe by 3 perony zrobili w pół roku, skoro jeden robili przez ostatnie pół roku (nawet nie skończyli) - ale zeby EFEKT był taki jak poprzednio... czyli niskie perony, estetycznie przecietny, by nie powiedziec brzydki, niefunkcjonalny (węższe schody, daszki tylko w 2 miejscach, słupki i słupeczki na drodze ludzi, itd...)

    • 9 0

    • To jednak mozliwe. (1)

      Peron 5 w gdyni nie był remontowany, tylko zlikwidowany i zbudowany na nowo w innym miejscu - bliżej ul. Morskiej. A zanim to zrobiono, zbudowano przy nim nowy układ torów.

      Pozostałe perony w Gdyni nie będą przesuwane ani nie bedzie tam budowy nowych torów, bedzie tylko modernizacja tego co jest. Perony bedą wyższe niż dotychzas, mają standardowa wysokośc dla kolei dalekobieznych.

      • 1 2

      • jesteś pewien - bo rozwalaja tak samo, a muszą zrobić przeciez tunel od nowa

        co do standardowej wysokosci peronów dalekobieznych, to mam pytanie z jakiej epoki i z jakiego zadupia masz te standardy? --- bo ja wiem jakie są na dworcu centralnym w warszawie czy NAWET na słynnym peronie we włoszczowej...

        • 0 0

  • żenada skm, kto tym rządzi? (1)

    będzie obciach jakich mało

    • 6 0

    • ja

      .. to ja sie pytam Kto?

      • 0 0

  • Nieudaczniki rodem z SKM (3)

    Wszyscy,począwszy od prezesa poprzez jego dyrektorów i niedorzecznika opowiadali od ponad trzech lat dyrdymały czego to nie zrobią ,czego to nie kupią ,czego to nie zmodernizują....Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle....Czyli co, właściwi ludzie na właściwych stanowiskach. :-)))) W cywilizowanym kraju to towarzystwo bajarzy i wzajemnej adoracji wyleciało by dawno z pracy.....A pan Dyrektor Buczek zamiast pisać książki o historii SKM mógłby się zająć pracą za którą bierze cieżkie pieniądze.No chyba ,że chce zostać kustoszem skansenu "SKM" I jeszcze jedno podobno nie będzie sie modernizowało ezt EW 58 z uwagi na zbyt wysokie koszta.Idę o zakład ,że za chwilę dowiemy sie ,że sprzedali je Kolejom Mazowieckim tak jak EW 60...Tam modernizacja tego ezt-a się opłaciła....

    • 10 0

    • i to najbardziej boli - bo EW 58 i 60 były projektowane na tę linię (2)

      a nie znienawidzone 'kible'

      • 1 0

      • Zwłaszcza EW60.. (1)

        ....choć konstrukcja "typowo ruska" toporna z zewnątrz to jednak jak na czasy kiedy powstawała....a było to co najmniej z 10-15 lat !!!! to było to "coś"najlepszego dla SKM.W KM po modernizacji spisuje się znakomicie...

        • 1 0

        • EW 60...

          ...powstał w dwóch prototypowych egzemplarzach. Czyli to był praktycznie jeden pociąg. Dość zawodny. Owszem można było zostawić, zmodernizować, wymienić awaryjne podzespoły. Ale nadal to byłby jeden taki pociąg. Co on by zmienił w ogólnym funkcjonowaniu SKM w trójmieście?

          W Warszawie ten pociąg nie kursuje w cyklu co kilka minut, tam rzeczywiście do czegos mógł sie przydac.

          EW58 z kolei to tez była krótka seria niezbyt udana technicznie, która zdążyła się po prostu wykruszyć zanim SKM stała się oddzielna firmą.

          • 0 0

  • buahahahahaha ale beka

    B A N G L D E S Z B A N G L A D E S Z BA N G L A D E S Z

    • 10 2

  • PRZED EURO PEWNIE BEDZIE ARTYKUL !!! '''' PIENIADZE NA MODERNIZACJE GDZIES ZNIKNELY ... A PREZES JEST CIEZKO CHORY I MUSI

    LECZONY NA FLORYDZIE GDZIE WLASNIE GO WIOZA "" !!!!! TAK BEDZIE ! ZOBACZYCIE !!!!!

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane