• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi od 1 do 10 nowych pociągów. Zdecyduje długość umowy

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL. Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL.

Od 1 do 10 fabrycznie nowych pociągów zamierza kupić SKM Trójmiasto w najbliższych latach. Ich liczba zależy od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów. Obecnie spółkę stać na kupno jednego nowego składu.



Czy Urząd Marszałkowski powinien wydłużyć umowę SKM?

W ostatnich tygodniach Szybka Kolej Miejska zamieściła ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych w sprawie zakupu jednego nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT). Opcja zakłada rozszerzenie zamówienia o maksymalnie dziewięć kolejnych pojazdów.

Procedura ta ma na celu wypracowanie możliwych rozwiązań technicznych z producentami pociągów jeszcze przed ogłoszeniem właściwego przetargu na zakup pojazdu.

Powinno to zapobiec sytuacji, gdy wymagania techniczne będą nierealne do spełnienia i w efekcie nie wpłynie żadna oferta.

Sprawdź rozkład jazdy, by nie czekać na przystanku


SKM określiła swoje oczekiwania wobec nowych pociągów. Z punktu widzenia pasażera najważniejsze to:
  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie.

Kolejowa spółka posiada dwa takie pociągi, ale ze względu na niedostosowanie ich do dużych potoków pasażerskich ostatecznie kursują jako jeden skład.

Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls. Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls.

Ostatnia szansa na porozumienia z Urzędem Marszałkowskim



Szybka Kolej Miejska nie ukrywa, że działania zmierzające do ogłoszenia przetargu są ostatnią szansą na dojście do porozumienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, który nie chce zgodzić się na dłuższą niż pięcioletnią umowę przewozową (SKM postuluje co najmniej dziewięć lat).

Dłuższy czas umowy pozwoliłby kolejarzom na ubieganie się o niezbędny kredyt bankowy, zaś z punktu widzenia banku taka umowa jest gwarancją spłaty zadłużenia i wykorzystania środków zgodnie z założeniem.

Szacunkowa wartość całego projektu SKM-ki to ok. 394 mln zł (w tym tzw. wydatki kwalifikowane to kwota ok. 320 mln zł), zaś wysokość dofinansowania unijnego to ok. 160 mln zł.

Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat. Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat.

SKM: liczymy na rozmowy z Urzędem Marszałkowskim



- Brak ujęcia naszego projektu dot. zakupu taboru w umowie na wykonywanie przewozów pasażerskich w latach 2022-26 doprowadził do sytuacji, w której kończą się realne szanse na jego realizację - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Okres finansowania unijnego upływa w grudniu 2023 r., a zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdów wymaga czasu. Dlatego SKM zaproponowała rozwiązanie polegające na ogłoszeniu przetargu na zakup jednego pojazdu z opcją dodatkowych dziewięciu pojazdów. Pozwoliłoby to dać czas organizatorowi przewozów [Urzędowi Marszałkowskiemu - dop. red.] i właścicielom spółki SKM na dalsze rozmowy i poszukiwanie rozwiązania, które umożliwi podjęcie decyzji - czy i w jaki sposób projekt może być realizowany.

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów



PKP SA niechętne podwyższeniu kapitału SKM Trójmiasto



Przypomnijmy: 9 marca w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli udziałowcy SKM Trójmiasto: PKP SA (65,98 proc. udziałów w SKM), Gdańska (12,47 proc.), województwa pomorskiego (10,10 proc. ), Gdyni (7,6 proc.), Sopotu (2,08 proc.), gminy miejskiej Pruszcz Gdański (1,19 proc. udziałów) i gminy Rumia (0,58 proc. udziałów).

Dyskusja dotyczyła zakupu taboru dla SKM z wykorzystaniem dofinansowania POIiŚ 2014-2020.

Obecnie szacowana wartość projektu wynosi 400 mln zł, co oznacza, że przy dofinansowaniu w kwocie 160 mln zł środki niezbędne do realizacji projektu to 240 mln zł.

- Wraz z pozostałymi samorządowcami proponujemy dokapitalizowanie spółki SKM zgodnie z wysokością udziałów, tak by wspólnie zebrać potrzebne 240 mln zł - deklarował wówczas wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.
Oznaczałoby to, że poszczególni udziałowcy SKM Trójmiasto muszą dopłacić:
  • PKP SA - 158,35 mln zł,
  • Gdańsk - 29,93 mln zł,
  • województwo pomorskie  - 24,24 mln zł,
  • Gdynia - 18,24 mln zł,
  • Sopot - 4,99 mln zł,
  • gmina miejska Pruszcz Gdański - 2,86 mln zł,
  • gmina miejska Rumia - 1,39 mln zł.

Dodatkowo dwa samorządy niebędące udziałowcami (Reda i Wejherowo) zadeklarowały wejście kapitałowe do spółki, by wesprzeć proces zakupienia nowego taboru.

Obecny na spotkaniu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zdystansował się od propozycji podniesienia kapitału SKM Trójmiasto.

- Skoro samorząd województwa chce, żeby mieszkańcy korzystali z nowoczesnego taboru, to nie rozumiem, o co ten spór. Jeśli umowa z SKM zostanie przedłużona do 2030 r., zakup 10 składów będzie możliwy w oparciu o otrzymane środki unijne i kredyt zaciągnięty przez spółkę. Nie trzeba do tego żadnego nowego montażu finansowego - przekonywał prezes Mamiński.
- Oczywiście, że chcemy nowoczesnego taboru. Ale kto za niego zapłaci? Samorząd jako zamawiający usługę? Robimy bardzo wiele, by wspierać SKM - nie tniemy pociągokilometrów, ale oczekujemy partnerstwa, a nie przerzucania kosztów w całości na nasz budżet, w którym musimy znaleźć środki na pomorskie drogi, szpitale, instytucje kultury czy edukację - ripostował marszałek Mieczysław Struk.

Plan awaryjny to zakup tylko jednego pociągu



Gdyby SKM straciła całkowicie dofinansowanie unijne, spółka jest gotowa kupić tylko jeden pociąg.

Kolejarze deklarują, że mają już zabezpieczoną część środków, a brakująca kwota byłaby pokryta kredytem. Taki scenariusz oddala jednak na kolejne lata gruntowne odmłodzenie parku taborowego przewoźnika, w którym średnia wieku pojazdów to ponad 30 lat.

Newag Impuls zakupiony przez SKM w 2016 r.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (254) 7 zablokowanych

  • Polecam kupić 1 pociag

    za każde 10lecie firmy :-D Czyli za ostatnie 30lat 3 nowe pociągi. Za gotoweczke :-D

    • 14 4

  • Nie tylko składów potrzeba! (3)

    SKM musi poprawić częstotliwość. SKM powinny jeździć co 5 min, a nie po 16 jedzie sobie do Cisowej, potem do Chyloni, a do Rumi i dalej już nie.

    Spóźniają się codziennie, są stare i powolne. Gdzie tutaj "szybka"?? Nowe składy potrzebne od zaraz wraz z poprawią jakości!

    • 84 9

    • SKM

      potrzebuje tez nowego Zarzadu,a nie skostnialego i zasiedzialego.A tu prosze wybrano nowego -starego prezesa L.i to na 5 ta kadencje...Facet to ma plecy w kazdej opcji politycznej! On ma plecy a my jezdzimy szrotem bo te pseudo zmodernizowane tez sie sypia

      • 6 2

    • "Spóźniają się codziennie, są stare i powolne"

      Zapomniałeś jeszcze dodać, brudne, cuchnące i pełne meleli i ćpunów. SKM to patologia i skansen przełomu lat 80-tych i 90-tych.

      • 3 4

    • a po co skm w ogóle do Rumii albo dalej?

      żeby się już wszyscy tam na samochód przesiedli? przecież z Wejherowa do Gdańska 70 minut to jest śmiech a nie transport. Każdy kierowca wie że autem z Wejherowa do trójmiasta szybciej jedzie niż SKM. Tam są potrzebne regularne szybkie połączenia pociągami regio zatrzymującymi się tylko na głównych stacjach a nie jakiś tramwaj wlekący się ponad godzinę z Gdańska. Regio jest o prawie połowę szybsze ale jest za mało kursów więc obecnie nie stanowi alternatywy.

      • 7 3

  • (3)

    Pozostałe wyprodukowano jeszcze w okresie PRL? Czyli przed impulsami ostatnie nowki przyjechały w 89?

    • 10 2

    • (2)

      Było kilka sztuk z lat 90, ale sprzedali lub wymienili lub spaliły się.

      • 4 0

      • (1)

        Nie było nowych składów w latach 90-tych, najnowsze są bodajże z lat 1988 - 1989. Od tego czasu SKM zakupiło aż dwa nowe pociągi, do tego i tak nie dostosowane - jak sami przyznali - do potoków pasażerskich.
        Ot taka spółka...

        • 3 1

        • Spółka obchodzi właśnie 20 lecie. Wcześniej był to zakład PKP. Głupio Ci Gdańszczaninie?

          • 0 0

  • Ale to 1 czy dziesięć.. bo to duża różnica. (1)

    • 11 2

    • Przecież wyraźne napisane

      Jak marszałek się ogarnie i da SKM zgodę -będzie 10.
      Jak dalej będzie blokował ten zakup -będzie 1.

      • 0 0

  • Skm

    Zlikwidować SKM i po problemie z zakupem nowych pociagów

    • 11 12

  • Zakup nietrafiony...

    Znowu będą to składy "do wszystkiego", a nie projektowane z myślą o linii aglomeracyjnej. Już obecność toalet to wskazuje....

    • 22 3

  • skm (6)

    wybrać nowego przewożnika,,tego pogonić razem z rzecznikiem na koniec świata.Dziś skm 6-43 nie ma i co????i nic możecie skoczyć na linię napięcia.ile zarobili na jednym kursie który nie poszedł???przez tyle lat mają na jeden skład??w cztery litery z nimi.

    • 91 26

    • a widzisz tę kolejkę...

      ...chętnych do świadczenia takiej usługi?

      • 7 4

    • Buaahhahha

      "Od 1 do 10......Obecnie spółkę stać na kupno jednego nowego składu. "To się nazywa "umiejętne zarządzanie spółką". Czy nie można przerwać tego węzła gordyjskiego wzajemnych stołków i powiązań ? W takim klimacie nigdy nie będzie odpowiednich przychodów. Może wtedy się coś zmieni.

      • 5 1

    • Nie histeryzuj, (2)

      Też jeżdżę i jakoś zazwyczaj nie ma problemu z opóźnieniami. Fakt ty pewnie byś zrobił tak, że jeździły by co do sekundy ale nikt nie jest tak doskonały jak ty. Jak możesz przeczytać... o ile w ogóle czytałeś artykuł, to kupiła dwa nowe pociągi już wcześniej. Sporo jest całkiem nieźle wyremontowanych no i dużo peronów jest też wyremontowanych. Może nie uwierzysz, ale te remont nie są robione "w czynie społecznym" tylko też trzeba za nie zapłacić. Zresztą co ja się będę produkował skoro większość ludzi wbiega na ostatnią chwilę i liczy, że pociąg będzie na nich czekał nawet kosztem spóźnienia. Przecież na nich może czekać.

      • 4 1

      • (1)

        Kupili dwa pociągi, które - jak sami przyznają - nie są dostosowane "do potoków pasażerskich". Przy okazji - te nowe składy maja wysuwane stopnie minimalizujące dziurę między składem a peronem. Ale... nie są one wysuwane.
        Opóźnienia? Są, a SKM nadal nie potrafi ogarnąć porządnego systemu informacji w takich przypadkach.
        Remonty? Pudrowanie trupów - i tyle. Do tego każdy skład po remoncie jest inny, bo nawet jakiejś standaryzacji nie potrafili wprowadzić - współczuję ich ekipom naprawczym.
        Teraz szantażują tak naprawdę władze województwa.

        • 0 2

        • nie kupili tylko przejęli

          Składy, które stały na bocznicy, bo nie spełniały wymagań Intercity. I nie dwa a cztery. Dwa poszły na obsługę Zlotu Młodzieży i nie wróciły. Ale wszystko zostało w kolejarskiej rodzinie.
          Czy nam to coś zmienia? Raczej nie.

          Problem w tym, że marszałek nie ma żadnej kontrpropozycji. I nawet nie chce jej szukać czy wypracować.

          • 0 0

    • Zdecydowanie

      SKM jest za wolna , przejazd autem zajmuje niewiele więcej czasu , a szybkość przemieszczania się powinna być tu najważniejszym kryterium.15 lat temu może i te prędkości były ok ale dziś kolej po prostu nie nadąża.

      • 0 1

  • Kanary (3)

    Kanary będą miały jak w puchu, jeszcze zróbcie im pokoje żeby mogli rano wstać i ganiać po pociągu biednych ludzi nieroby jedne

    • 8 21

    • I mają ganiać.

      Gnać wąsatych Januszy, którzy muszą "przyoszczędzić" 4-5 złotych. Za przejazdy SKM płacimy. I koniec.

      • 11 2

    • Jak masz bilet to kanar Ci niegroźny (1)

      nierobie - gapowiczu.

      • 4 2

      • Oooo kanar

        • 1 1

  • SKM należy do PKP wiec niech centrala w Warszawie da im peniądze. Koniec z tymi szantarzami. (2)

    Mieszkańcy Trójmiasta mają dość takiego traktowania i brania ich na zakładnika przez SKM. Ja niecąca i nie umieją to niech spadają - konkurencja chętnie zajmie się obsługą.

    • 18 16

    • SKM ma wielu właścicieli

      Warto najpierw przeczytać artykuł, a potem komentować. Łatwo się ośmieszyć.

      • 1 1

    • Pisze się chyba szantaż

      Gdzie wy szkoły kończyli?

      • 1 0

  • Kupi za pieniądze pasażerów.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane