• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • (22)

    Planuje. Czyli pewnie na planowaniu się skończy.

    • 151 9

    • (4)

      W końcu jakaś nadzieja.

      • 4 9

      • (2)

        Kiedyś pewnie będą nowe składy. Tylko pytanie kiedy...

        • 11 2

        • juz byly (1)

          w latach 80-tych kiedy polskie zaklady produkowaly

          • 7 1

          • Produkowały w latach 80-tych tak jak i 90-tych i po roku 2000-ce.
            EN-57 :)

            • 1 1

      • nadzieje to mają jak zawsze naiwniacy czyli lemingi!

        Najpierw trzeba zrobić przetarg tak by kolesie i politycy mogli z tego najwięcej kasy do własnej kieszeni zgarnąć to potrwa kilka latek albo szybciej jeśli poczują ze kolejna kadencja będzie zagrożona.
        Przypomnijmy ile czasu trzeba było czekac na odnowienie starego złomu

        • 6 3

    • (7)

      pomarzyć każdy może

      • 6 1

      • dziwne masz marzenia. Wole stare sklady i stare ceny (6)

        tylko ze na sile mnie hcca uszczesliwiac.
        a kolejne powzyzki podatkow i cen biletow to niby skad sie biora? przez takie plany. Bo kazde nowe wymaga wiekszych nakladow na ekploatacje.

        • 3 10

        • nowy tabor może zużywać mniej prądu (5)

          i umożliwiać oszczędności na kosztach pracy: znam miasta, w których do prowadzenia pociągu wystarcza jedna osoba lub nawet wszystkie pociągi kolei miejskiej są bezobsługowe.

          • 11 3

          • najtansza produkcja w temacie taboru byla w poznych latach komuny (1)

            Zawet biletomaty byly tansze w eksploatacji i chodzily na papier z odzysku.
            Dzis nic tego nie przebije. To ze zwolni sie jedna osobe i zostawi jednoosobowa zaloge wcale nie jest zaletą.

            Po pierwsze przez wzrost bezrobocia. Po drugie przez mniejsze bezpieczenstwo w przypadku np zawalu lub innego udaru.

            • 2 4

            • no to większe niebezpieczeństwo przy zawale jest w przypadku tramwaju

              a prowadzi go jedna osoba...głupi argument wysunąłeś. Wystarczy czuwak pod ręką i jazda!

              • 0 0

          • bezobslugowe sklady? :)

            haha wtedy dopiero bysmy sie mogli doczekac jakiejkolwiek odpowiedzialnosci ze strony skm.
            Chyba fantastyka zryla ci niezle beret ;)

            • 0 5

          • bezzalogowo to mozesz sobie piko puscic i isc do szkoly. (1)

            zobacz co bedzie jak wrocic

            • 0 4

            • i teraz gimbus sie zamknie w sobie :)

              bo myslal ze cos odkryl

              • 2 0

    • (5)

      lepiej by zrobili cos z tymi biletomatami

      • 6 2

      • Dokładnie (3)

        Wracając z pracy z Sopotu w piątek/sobotę, nie ma bata by kupić bilet w biletomacie. Kolejki jak ch*j i albo jeden czynny albo dwa. A stoją trzy.

        • 4 0

        • mozemy je zlikwidowac iproblem sie rozwiaze (2)

          kolejki wroca pod kasy jak kiedys.

          • 1 2

          • mozna kupić bilet okresowy - np. kwartalny (1)

            • 1 3

            • Albo samochód i dać zarobić komuś innemu

              • 2 1

      • lepiej by zbudowali wygodniejsze dojścia do peronów

        dla osób z bagażem

        • 2 4

    • (1)

      Uwierzę jak zobaczę!
      Już na Euro 2012 miały być nowe składy a wszystkie pozostałe wyremontowane.. Hmm.. Przyznam szczerze -jakoś ich nie zauważyłem! :-)

      • 5 2

      • ale nadal wierzycie bo rzadzimy obiecujemy i nic nie spelniamy

        bo przeciez pis zagraza ;)

        • 5 2

    • 20 lat temu też planowali zakup nowych składów...

      • 0 0

  • ech do 2020 hmmm a co planuja do 2120roku?:-) (4)

    • 120 5

    • Wymienią kolejne 10 składów.

      • 24 1

    • ja bym nic nie zmieniał

      powinni objąć ochroną konserwatorską całą skm łącznie z zarządem

      • 13 0

    • bo gadanie nic nie kosztuje

      • 6 1

    • wybory do europarlamentu sie zblizają to trzeba bajeczki odpowiadac bo oni wiedzą co ludzie chca od lat

      ale tego specjalnie nierobią by zochowac to własnie na ten moment.i przed samymi wyborami ludziom naiwniakom nadzieje porobic.SKM Państwowa firma !!A kolesie w dyrekcji to kolesie polityków inaczej stanowiska by niedostali

      • 3 1

  • (9)

    Kupia prawie nowe od helmutow z dortmundu

    • 65 13

    • lepsze prawie nowe z Niemiec niż stare z Polski (2)

      przepaść techniczna większa niż dziura w drzwiach do obecnej SKM

      • 15 4

      • bo wzbogaci sie twoj niemiecki pan? (1)

        dobrze zgaduje :)

        • 5 14

        • nie jestem psem, żeby mieć pana

          kundlu

          • 11 5

    • A ja też się wypowiem.................. (3)

      A według mnie stare EN57 są bardziej komfortowe niż te po modernizacji, mam tu na myśli przede wszystkim siedzenia, no i w tych odpicowanych świetlówki strasznie męczące światło emitują, po 3 stacjach oczy bolą jak od 6 godzinnego siedzenia przed kompem, poza tym system zapowiadania stacji umarłego obudzi, głośniejszego nie było ?

      • 4 3

      • modernizacja to wyrzucone pieniądze... ciekawe kto na tym ukręcił lody (2)

        a ludzie którzy zamiast kupować nowoczesne składy, podjęli decyzję o modernizacji sowieckich złomów, powinni siedzieć w kryminale, bez względu na to czy tam poszły łapówki

        • 11 0

        • EN57 były zaprojektowane i produkowane w Polsce. (1)

          Wtręt o "sowieckim złomie" uważam więc co najmniej za niestosowny.

          • 3 1

          • dokLadnie, bo sowieckie pociagi z metra biją na głowę ten polski kibel

            powinien przeprosić ów sowiecki złom za obrazę porównując go do tego polskiego dziadostwa

            • 2 1

    • parkowane w garażu, używane raz w tygodniu przez emeryta na jazde w niedziele do kościółka

      serwisowane w ASO, nie bite...

      • 4 2

    • Nie kupią

      Bo nie opłaca się zakup i przebudowa całej elektryki - w Niemczech nie ma zasilania napięciem 3kV DC.

      • 3 1

  • haha kolejny zart na Euro mialy byc:) (5)

    oszysci ludzi za idiotow maja

    • 76 7

    • na euro to tusk obiecal ze najpozniej wprowadzi walute euro w pl? (1)

      nadal mu wierzysz? Jesli tak daj plusa. jesli nie minus.

      • 3 15

      • ale ja nie tyle, ze nie wierze Tuskowi.

        Ja nie wierze politykom.

        • 1 0

    • tabletki odstawiłeś? (1)

      • 2 7

      • odstawie jak tusk zmniejszy podatki ;)

        • 9 2

    • pseudolino przyslą zamiast skm bedzie latac:)

      • 5 2

  • właśnie jadę starym śmierdzącym wagonem. i jakoś nie wierzę (6)

    że nowego doczekamy na trasie gdańsk gdynia. kupia, żeby do wejrowa rumunii, selupska i pryszcza wozić bydło od fajek i specjala.

    • 57 18

    • UWAGA! to urabianie medialne pod podwyżki! (1)

      cwaniaki.

      • 22 2

      • tez tak to widze

        szkoda ze ludzie daja sie tak latwo manipulowac mediom

        • 6 1

    • a na internet cie stac? (2)

      moj ulubiony argument ;)

      • 8 5

      • Może mieć służbowego lapka i korzystać z Wi Fi :)

        to moja ulubiona odp ;)

        • 6 0

      • to argument używany wyłącznie przez debili

        • 3 2

    • A ty pewnie od jednego pokolenia w Trójmieście i panicza zgrywasz. Słomka z buta ci wystaje buraku.

      • 1 0

  • ale pół metrowa dziurę ... (11)

    ... pomiędzy składem a peronem zostawicie? tradycja musi być chyba dochowana ...

    • 125 1

    • to nowa gdanska tradycja (4)

      kultywuje ja sam prezydent 3 kadencji.

      • 5 4

      • tłuku, skm jest z gdyni (3)

        więc Słońce Skweru to kultywuje

        • 4 7

        • moze razem ja kultywuja boranie! (2)

          • 6 1

          • przecież oni się nie znoszą (1)

            • 1 0

            • Ale to Metropolitalna Dziura Porozumienia

              • 3 0

    • Mind the gap :)

      Takie nasze...

      • 7 0

    • Wiesz ilu w ten sposób wychowano olimpijczyków? Małysz, Stoch, Kowalczyk wszyscy ci sportowcy przyjeżdżali trenować na taborze SKM. Jedynie Bródka korzystał z Deutsche Bahn bo tam mają szybsze trasy.

      • 8 1

    • czlowieku, czy Ty naprawde nie potrafisz niczego pozytywnego w zyciu dostrzec? (3)

      Budowa SKM Srodmiescie, remont niedawno Politechniki, Sopotu, Sopotu wyscigi i Oliwy.

      Aktulanie remont Wrzeszcza, Glownego i Zabianki, tunel na druga strone na Przymorzu. SKM powrocily do czestszego kursowania, na wielu przystankach sa juz wyswietlacze i zapowiedzi pociagow, a takze oznakowania poziome dla niedowidzacych/niewidomych.

      A Ty widzisz tylko luke, ktorej wiekszosc normalnych ludzi, ktorym w zyciu cokolwiek sie udalo nie zauwazaja. TAK jest dziura. NIE, nigdy nie wpadlem w nia. Daje rade nie umrzec. Widze ogrom zmian i moge znalezc mankamenty - chocby estetyka wrzeszczanskiego peronu (wykonczenie fatalne). Ale mozna wskazac, ze cos jest nie tak, a nie pisac tak jakby sie nic nie zmienilo od lat i wszystko bylo zle.

      Boze, co za narod marud.

      • 1 0

      • (1)

        Zobaczymy jak będziesz miał 70 lat lub małe dziecko.

        • 0 0

        • jechalem ostatnio z rodzicami

          nie 70 lat, pod 60.

          Tata po wypadku kuleje na jedna noge. Wlasnie rozmawialem z nimi, czy zauwazyli, ze jest owa luka. Nie, nie spostrzegli. Sadze zatem, ze nie jest to najwiekszy problem.

          Ja nie twierdze, ze nie jest to jakis problem. Jednak przy tak olbrzymich inwestycjach, jakie sa ostatnio przeprowadzane mozna co najwyzej stale przypominac (ale nie biadolac na forum, ale kierujac oficjalne listy - skoro jest Was tak wielu) wlodarzom kolei, co jest dla Was najwazniejsze.

          Jesli mialbym wybierac miedzy tymi inwestycjami, ktore teraz poczyniono, a luka - wole inwestycje. Ciekaw jestem, z jakiego powodu pozostaje taka luka. Czy nie wynika ona z tego, aby perony SKM byly w stanie obslugiwac wszystkie (w tym dalekobiezne i towarowe) pociagi? Pytam serio. Moze jest bardzo rozsadne uzasadnienie.

          Wtedy nalezaloby nie przesuwac / poszerzac perony czy tory, a wprowadzic jakies automatycznie wysuwane kladki w pociagach. Dla mnie - problem marginalny. Nie zwrocilbym uwagi na to, gdyby nie wieczne marudzenie.

          I mowie serio - widac, ze jest Was sila - napiszcie otwarty list do SKM. Trojmiasto na pewno z checia opublikuje, moze nawet bedzie patronem tego przedsiewziecia. I prosze, przestancie juz przy kazdej okazji artykulu gdzies gleboko w komentarzach zaszywac Wasze zale. To nie jest miejsce na to.

          • 0 1

      • A Grabówek SKM jak się rozpadał, tak się rozpada dalej...

        • 2 0

  • tak tak (5)

    A ja planuje do 2020 roku polecieć w kosmos.

    • 68 5

    • nie ma sprawy - zabierzemy cie (3)

      tylko potem nie rozglaszaj wszystkim

      • 2 1

      • teraz gosc bedzie chodzil przerazony do 2020 (2)

        i nerowo sie rozgladal za spodkiem .. swoja droga ciekawe skad ufoki maja internet?

        • 3 1

        • (1)

          Skurczybyki z satelity nam ciągną

          • 3 0

          • to wszystko tlumaczy skad te spadki transferu.

            • 0 0

    • do 2020 mało kto juz bedzie z SKM korzystał bo rzad Donadlinio proponuje doplaty do nowych Aut

      wszyscy kupimy nowe auta to poco nam SKM:)

      • 3 1

  • ten gluszek to jest hmm (5)

    skad on sie tam wziol i dlaczego on!? skm to porazka !!! on kompletnie nie ma wiedzy na temat marketingu!

    • 34 2

    • Nie ma , dlatego się nadaje !!! (2)

      Takie czasy , im głupszy tym lepszy !!!!

      • 14 1

      • Mierny, bierny ale wierny! (1)

        • 10 1

        • czyli bmw

          • 0 0

    • na pewno nie jeździ SKM (1)

      stąd może gadać głupoty

      • 6 0

      • Biedota wozi się służbowymi

        • 0 0

  • będzie klima? (3)

    no ciekawe czy zaoszczędzą i będzie wersja bez klimatyzacji bo w nowych tramwajach czy autobusach z klimą jeśdzi się fantastycznie w lecie

    • 35 3

    • i możliwość regulacji ogrzewania zimą? (2)

      bo obecnie w cenie biletu SKM funduje pasażerom saunę gratis.

      • 25 1

      • Dokładnie , albo sauna, albo krioterapia , tylko że oferta jest losowa i nigdy nie wiesz na co trafisz.

        • 13 0

      • W SKM i PKP jeszcze nie odkryli ustrojstwa zwanego termostatem, więc składy zapewne pochodzą z przed 1885 roku.

        • 9 0

  • NO. (2)

    Przydałoby się.

    • 8 2

    • nie dziekuje (1)

      wole starsze. tramwaja jak wymielili to upal do niewytrzymania i podwyzki cen biletow

      • 4 7

      • sieciówki staniały

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane